"Men jag hade ju köpt P-biljett!" /Michis

…synd bara att du fick med dig P-biljetten i plånboken istället för att lägga den väl synlig i vindrutan där den ska vara.
Det är din skyldighet att se till att biljetten finns där den ska vara – att bara betala för tiden du står räcker inte.

Har inte parkeringsvakten sett din parkeringsbiljett?

Det räcker inte att betala för parkeringen. Parkeringsbiljetten ska placeras så att den är synlig genom vindrutan, oftast på instrumentbrädan (eller i särskild plastficka i fönstret) och lätt att upptäcka samt fullt läsbar för kontroll utifrån.

Hovrätten för Västra Sverige 2007-10-31 (FT 3638-06)

Om Michaela Leo

Mor, hustru, syster, vän och kamrat. Fackligt och politiskt aktiv. Kandiderar till riksdagen i valet 2014.
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till "Men jag hade ju köpt P-biljett!" /Michis

  1. imsy skriver:

    Jag fick P-böter före jul. Barnbarnet skulle in på sjukhus. Jag såg parkeringsvakten komma bara någon meter ifrån mig. Lade ordentligt in kvittot. Upp och ner! Ja, ja, Fick naturligtvis böter. Överklagade och slapp t.o.m. administrationsavgiften. Det var hyggligt!

    • Michis skriver:

      Om jag ser en felvänd biljett i rutan så skriver jag ju upp biljettnumret, det brukar finnas på både baksida och framsida, nämligen. Stämmer biljettnumret överens då så friar vi naturligtvis hellre än fäller. Däremot måste vi lappa, eftersom det skulle kunna vara så att någon försöker lura oss och sånt måste ju naturligtvis stävjas.

  2. imsy skriver:

    P-vakten hade fotograferat boten (och bilen) där numret stod på baksidan. Det måste förenkla vaktbolagens arbete när de kan göra så! Ingen kan slingra sig.

    • Michis skriver:

      Yes, det är vad vi gör med.Och folk försöker slingra sig ändå, men i mycket lägre grad än innan när det var ord emot ord.

  3. Herr och/eller Fru S skriver:

    Hur sätter man sin lapp på en motorcykel? Bara nyfiken, det finns kanske små fiffiga lådor med ett litet fönster man kan lägga lappen i…//Herr S

    • Michis skriver:

      På samma sätt som du gör det på en bil om det finns en vindruta att tillgå. Köp en sån där genomskinlig klämma för tio spänn på Clas Ohlson, sätt lappen under den så den syns.Om du är orolig för att någon skulle stjäla din biljett så ta kort på den med mobilkameran – för det mesta finns det dessutom en minnesdel, den delen kan du ta av och ta med dig i plånboken som ytterligare bevis på att du betalat och gjort allt som du ska.Om din MC inte har någon vindruta så finns det säkert något mindre ömtåligt ställe på hojen där du skulle kunna tejpa fast p-biljetten.Jag brukar åtminstone alltid hitta någonstans att placera kontrollavgiften, så jag har sällan förståelse för att MC-förare inte hittade någon plats att placera biljetten. ;)

  4. thinkaboutit skriver:

    Jag har en annan fundering då min bil hela tiden tenderar att imma igen totalt, så alltså syns inget genom rutan. Vad händer då? samma sak som du sagt ovan, fotografera biljetten i rutan?

    • Michis skriver:

      Om jag ser att det är en biljett i rutan men det immat igen inifrån så släpper jag det. Det finns alltid bilar att lappa på P-förbud och handikapp, hellre fria än fälla såna som står rätt och ser ut att ha gjort rätt men där man inte kan råda över omständigheterna, som att rutan immat igen.

Kommentera

