Hur tänker man då egentligen?

Var ute på skytteklubben för ett tag sedan.
En av de som gick nybörjarkursen i våras var där och han hade sin lille son med sig.
En av de lite äldre herrarna på klubben tyckte tydligen att detta var något att prata om och upphävde därför sin stämma med ett: ”Jaså, du är barnvakt idag du?”
”Nej,” sade kursaren, ”Pappa, heter det väl?!”

Klockrent.

Och precis så som jag tycker att det är också. Ingen frågar väl ensamma kvinnor med ett barn i släptåg ifall de är barnvakter den dagen?
Varifrån kommer egentligen attityden att en ensam karl är barnvakt åt sitt eget barn?
Är det den allmänna attityden, eller är det något som (förhoppningsvis) är på väg bort med den äldre generationen?

För inte sjutton är en pappa barnvakt till sitt eget barn, han är väl just PAPPA?

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Funderingar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Hur tänker man då egentligen?

  1. J skriver:

    Det ligger nog mycket hos den utdöende generationen.

  2. Mimmi skriver:

    Så sant.Du skriver sakligt och bra i dina bloggar.Har lagt till dig i favoriter.Kram

  3. Michis skriver:

    J: Jag hoppas på det, för det känns lite tragiskt på nåt sätt med, för visst uppfattade väl barnen att pappa tyckte att de var barnvakter och att det var något nödvändigt ont att vara med dem ibland?Mimmi: Tack så mycket! Just nu är jag ju lite lurig och ompublicerar gamla inlägg från min andra blogg för att se vad de får för respons här, och sen kommer jag antagligen mest att dubbelpublicera min blogg från michis.blogg.se. Jag har ju ett jobb att sköta ibland också, så jag hinner nog inte blogga heltid på två bloggar! :)*kram*

  4. Lilla Anna skriver:

    Pappor är inte mycket värt, mer än i sina egna barns ögon. Och det är sjukt. Inte ens myndigheter, som ska se till att barn har det så bra som det bara går, ser pappor som något annat än barnvakter… It bugs the hell out of me!Därför skrev jag en artikel om det som publicerades i länets tidning, och som även återfinns på min blogg. By the way! Grattis på födelsedagen! 🙂

    • Michis skriver:

      Det är mycket märkligt det där. Men förhoppningsvis så kommer det ändras i attityder framöver, ju fler generationer som förstår att bägge föräldrarna är just föräldrar, inte avlastare, barnvakter eller hjälpredor. 😉

Kommentera

