Spårvagnsväsen och nödvändigt skrammel

Det är ju vissa saker som bestämmer om man känner sig hemma nånstans eller inte. Jag har bott på landet större delen av mitt liv och det är tyvärr fortfarande så att dofterna sitter kvar i näsan till den milda grad att om nån säger: ”Eeew, det luktar gödsel!” så säger jag: *sniff* ”Jamenvisst, hönsgödsel dessutom.”

Men från och med sexton års ålder så har jag trots allt bott i Norrköping under större delen av tiden. Hela tiden har jag dessutom lyckats med att bosätta mig en väldigt kort bit från närmaste spårvagnshållplats.
Först kunde jag inte sova, för varenda gång jag höll på att somna så skramlade och gnisslade en spårvagn in till hållplatsen. Sen vande jag mig vid ljudet istället och kunde inte somna utan det. Under en snöstorm på slutet av nittiotalet så vaknade jag klockan fyra på morgonen av att första spårvagnen inte kom! Tittade ut och hela världen var djupt och fint insnöad i vitt.

När jag ett tag bodde i Linköping så hade jag problem där med. Ingenstans skramlade det. Det bara pyste lite om bussarna och det är ingen ersättning för ett rejält spårvagnsskrammel, det lovar jag. Det var förresten jag och min studiekamrat Andreas överens om. Andreas var från Göteborg, eller är från Göteborg såvitt jag vet, även om han har varit på den östgötska slätten ett bra tag. Det är svårt att sova utan spårvagnsskrammel helt enkelt. Och det är något som jag saknar om jag inte hör det.

Är det en del av att vara Norrköpingsbo, tro?

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Norrköping och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

