Rånvåg – vem bär skulden?

Kiosker blir rånade till höger och vänster här i Norrköping. Det känns som att det är ett nytt kioskrån varenda dag.
Kioskägare har ju liksom inte alltid råd med övervakningskameror, säker penninghantering och direktlarm, vilket de som rånar verkar ha tagit fasta på.

Jag blir förbannad och uppgiven på en gång, för det verkar som att folk till viss del tycker att det är kioskägarnas eget fel – om de inte vill kosta på bättre säkerhet så får de skylla sig själva som blir rånade.
Sen har vi de som är lite mer vettiga och faktiskt verkar ha någon som helst medkänsla med rånoffren.

Att argumentera att det är kioskägarens eget fel att han blir rånad är som att säga att det är tjejers fel att de blir våldtagna – och det argumentet köper jag ju inte heller.

Är det så svårt i vårt samhälle att faktiskt tycka att det är rånarens fel att kioskerna blir rånade?
Att det är våldtäktsmannens fel att hans offer blir våldtaget?
Att det faktiskt borde vara så att man inte tar sig rätten att bryta sig in i någon annans trygghet helt enkelt.

Det är inte offrens fel.
Det är förövarnas, gärningsmännens fel.
Visst går det att dra det vidare och säga att det är samhällets fel, men då glömmer man ju något och det är att samhället – det är du och jag och alla andra.

Det är därför jag vill hävda att om jag går ut på gatan utanför och rycker handväskan från en gammal tant, då är det jag och ingen annan som begår ett brott och det är jag och ingen annan som gör något som är fel. Och det är dessutom jag som förtjänar att bli straffad för det i så fall.
Det är helt enkelt fel av mig att välja att begå ett brott mot en annan människa.

Tycker jag alltså.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Rånvåg – vem bär skulden?

  1. barbakvinna skriver:

    Ja helt sjukt resonemang. Tänk dig scenariot. Nån rånar tanten och sen sätter man tanten i fängelse för att hon blivit rånad. Säger sig självt att det är puckat..ang komm.Michis japp personalen kanske har fått tuggummi i ögonen…*asg’

  2. Michis skriver:

    Dumma tant som inte fattat att gammalt folk ska sitta inomhus tills de trillar av pinn! Lås in henne, säger jag. :DNäää, precis, det är ett konstigt resonemang, ändå verkar det poppa upp att det är offrens fel att de blir utsatta för brott. Tokigt.Måste ha varit så det var, han pillade bort tuggummit och kastade det i ögonen på personalen. 😀

Kommentera

