Jag vill bli frystorkad!

Redan när jag läste på skolan nere i Tranås så fick jag höra talas om att de höll på att utveckla en ny teknik för att ta hand om kroppar. Visst finns det intressanta begravningsmetoder runt om i världen, men det har ju varit lite småbegränsat till jordbegravning och kremering, fast det är klart, om du råkar dö i Tibet så finns det möjlighet att få en ”himmelsbegravning.” De hackar helt enkelt upp kroppen i slamsor och kastar till fåglarna. Mycket praktiskt när det inte finns särskilt mycket trä att tillgå och jorden för det mesta är frusen.

Hur som helst, vill man begravas på ett någotsånär miljövänligt sätt så har det ju gällt att inte ha några miljögifter i kroppen, hur man nu bär sig åt för att kirra det i dagens genomförgiftade samhälle, eftersom kremering släpper gifterna fria. Jordbegravning i all ära, men dels tar det upp rätt mycket plats och sen har jag aldrig riktigt gillat tanken på att ligga hel i jorden, så att säga. Även om jag vet rent logiskt att jag inte kommer att bry mig så har det inte känts rätt att jordbegravas heller.

Det är därför jag tycker det är så grymt med frystorkningsmetoden.
När vi fick höra om det så berättade de att när kroppen blivit frystorkad och sönderskakad så är tanken att resterna läggs i en urna av majsstärkelse. Sen begravs urnan och ovanpå kan man t.ex. plantera en rosenbuske. Efter bara ett år så är urnan och resterna av kroppen upplösta i jorden, då kan man i princip säga att den där rosenbusken har blivit gödslad av mig. Sen kan min familj få ta hem mig/rosenbusken och plantera i trädgården där hemma om de känner för det.

Tycker det är rätt fint faktiskt. Vad tycker ni?

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

