Att en präst kallar aborter för "slakt"…

…är jag väl i och för sig inte förvånad över. Att han väljer att göra så genom att faxa till medier och stiftet för att säga till att han tycker så, det är jag mer förvånad över.
Och att han hellre lägger krutet på att fördöma aborter i sig än att ge själslig tröst till dem som genomgått dem, det förvånar mig mest.
För med all respekt för hans åsikter – när han säger: ”Vi har inte rätt att bestämma över en annan människas liv, anser jag.” så glömde han visst bort att han tar sig den rätten själv när han går ut och fördömer hur andra människor gör när och om de väljer att avbryta en graviditet.

Jag har inte själv genomgått någon abort, men jag har varit med under en väns – tro mig, det var inget som hon tog lättvindigt på till att börja med och hon svor på att aldrig mer behöva genomgå en heller.
Trots allt så tog hon ett bra beslut när hon genomförde den. Ett mycket svårt sådant, men ett bra.
Då blir jag lite trött när en präst sitter och pekar finger genom att vädra sina åsikter och tro att han kan prata för de som aldrig föddes, för det kan han lika lite göra som han kan prata för vad Gud tycker och tänker.
Det betyder att han gärna kan läsa ur bibeln, speciellt tycker jag att han ska titta närmare på passagerna där det står att endast Gud kan döma. Läs gärna lite om förlåtelse med.

Men framförallt, om jag får komma med en uppmaning till Ulf Söderström så är det denna: Lägg ner. Tyck vad du vill, tro vad du vill, men sluta genast upp med att skuldbelägga dem som gör abort, för som du själv säger, det handlar om ”en miljon människor sedan abortlagen infördes på 1970-talet.”
Det är MÅNGA du fördömer.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Att en präst kallar aborter för "slakt"…

  1. kyrksyster skriver:

    Han är lite nitisk i överkant…

  2. Michis skriver:

    Som sagt – alla har rätt till sina åsikter, han får gärna tycka att aborter är att jämställa med slakt även om jag tycker att det är en rätt dum liknelse, det är sällan man ser kalvfoster och grisfoster inne på slakterier… Men jag blir arg över att han som präst gör det i tjänsten. Har läst mer om det idag, han har tydligen skickat med bilden ”Saturnus äter sina söner” av Goya i faxet också och då blir jag ju ännu mer sur, snacka om att missbruka en bild. Suck. Nåja, nu kommenterar jag faktiskt på jobbtid, så nu ska jag ut och göra livet surt för andra.

  3. Fredrik skriver:

    Nej, han bestämmer inte över en annan människas liv. Det han säger är ju att ingen kan göra det. Dvs. moder kan inte välja döden för sitt barn.

  4. Michis skriver:

    När han anser att vi inte har rätten att bestämma över andra människors liv så frånsäger han sig samtidigt att fördöma andra människors liv, i mitt tycke.Själv tycker jag att vi har rätten att bestämma över våra egna kroppar och ett foster är inte en annan människa i den bemärkelsen. Ett foster har potentialen att bli en människa däremot, men inte förrän det är livsdugligt utanför livmodern. Min kropp är ingen inkubationsmaskin – skulle jag bli ofrivilligt gravid genom ex. våldtäkt så skulle jag genomgå en abort även om fostret i sig är oskyldigt. Det är förvånansvärt ofta män som anser att kvinnans kropp inte är hennes egen från befruktningsögonblicket, frågan är varför män tenderar att vilja reducera kvinnors bestämmanderätt över sin egen kropp de första tolv veckorna av en graviditet. Nåja – min grund är i vart fall att jag inte anser att ett foster är en människa från befruktningen. Jag anser att det är något som har potential att bli en människa, men att det faktiskt är så att vill inte den som bär på fostret bli mamma så är det upp till henne att få välja om så ska ske eller inte.

  5. Fredrik skriver:

    Det är en fullt legitim synpunkt att ett foster inte är en egen människa före en viss punkt. Men om man som prästen anser att fostret blir ett eget liv vid befruktningsögonblicket så kan du väl delvis förstå hans inställning?

  6. Michis skriver:

    Jag förstår helt och hållet hans synpunkt – det jag är upprörd över är hur han framför den.

  7. Michis skriver:

    Bengt: Dina anonyma kommentarer syns inte för att jag inte vill publicera dem. Det är jag som blir ansvarig för vad det är du skriver när jag har publicerat dem och sån sanslös smörja som du klottrat ner kommer inte att synas på min blogg. Du får skaffa en egen i så fall.

  8. Michis skriver:

    Bengt: Nej, jag har inte skrivit att det är brottsligt. Däremot är det så att jag blir ansvarig utgivare på min blogg och dina hatiska kommentarer kring aborter är inget som jag vill att kvinnor som har gjort aborter ska behöva läsa på min blogg.Förstår du nu? Troligen inte, med tanke på tidigare inlägg.

  9. Michis skriver:

    Bengt: RESPONS:Här är de kommentarer du fått från läsarna. Du är själv ansvarig för att kommentarerna följer regelverket. Kommentarer från läsare som inte är inloggade måste du alltid godkänna innan de publiceras. På sidan för bloggens inställningar kan du stänga av kommentarsfunktionen och välja om du vill godkänna alla kommentarer innan de publiceras.

Kommentera

