"Barn har rätt till sin pappa" – spermadonatorer världen över får hicka!

Hur kommer det sig egentligen att folk gapar om att ”barnet har rätt till sin biologiska pappa” när det gäller dem som väljer att bli inseminerade i Danmark?

Till att börja med så tycker ju inte jag att någon som donerar sperma kan göra anspråk på att vara pappa senare i livet. Jag tror inte heller att det är det som är målet med deras donation, det är nog snarare en viss ekonomisk ersättning samt att man faktiskt har möjligheten att göra något bra för någon annan som lockar.

Skulle någon donera sperma och sen efter sådär arton-tjugo år få en hel drös med unga män och kvinnor som kommer knackandes på dörren och vill träffa sin pappa, så blir de nog inte direkt överlyckliga. Det är ju knappast ett stabilt faderskap man är ute efter när man lämnar sina tappra små simmare i en plastburk och knallar därifrån.

Man vill väl göra andra en tjänst helt enkelt. Men den tjänsten innefattar inte att vara den legala fadern. Är det det man är ute efter så är det väl enklare att helt enkelt sätta ut en annons på nätet – ”Vill gärna bli far men hittar inte rätt mamma – vill du bli mamma men hittar inte rätt pappa? Du får min sperma, jag får umgängesrätt!”

Tjoho – det lät väl skoj?

Jag som kvinna kan ju donera ägg om jag skulle vilja. Jag kan säga på en gång att jag inte ser några moraliska bekymmer med att donera ägg – det innebär för mig ungefär samma sak som att donera en njure – jag ger någon annan möjlighet till liv. Vad är problemet med det, liksom?
Men i vart fall – om jag nu donerar en njure så gör jag ju så anonymt.

Naturligtvis vill jag även vara anonym som äggdonator. Jag har gett bort ett halvt anlag till en eventuell bebis, jag har inte gått och lämnat bort ett helt barn.
Och skulle det komma en ung kvinna eller man en livstid senare och säga: ”Hej mamma!” så skulle jag vänligt men bestämt säga till dem – ”Din mamma är hon som fostrat dig, snutit dig, torkat din rumpa och bytt dina blöjor. Det är hon som sagt åt dig att äta upp dina grönsaker och som sagt att det inte blir något godis förrän på lördag. Det är hon som sa att du inte fick vara ute längre än till tio och det är hon som blev vansinnig när du tjuvrökte. Jag är inte din mamma. Gå hem med dig.”

Vem som helst kan bidra med en halv genuppsättning – men för att vara förälder, för att vara en mamma eller pappa, så krävs det mycket mer.

Jag är ledsen, men i fallet med de lesbiska par som valt att inseminera sig i Danmark så tror jag helt enkelt att de som skriker högst faktiskt helt enkelt är homofober…
Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till "Barn har rätt till sin pappa" – spermadonatorer världen över får hicka!

  1. tyrla skriver:

    bra skrivet, resonerar som du detta fallet.

  2. Michis skriver:

    Tyrla: Tack, det är skönt när första kommentaren håller med en. *s* För visst känns det som att det inte handlar ett dugg egentligen om barnets eventuella rätt till sin biologiske förälder, utan enbart om att folk tycker att det är fel att homosexuella människor faktiskt skaffar barn? Man blir ju inte automatiskt steril bara för att man kommer ut ur garderoben…

  3. Mia skriver:

    jättebra inlägg! håller helt med dig! om detta nu är så fruktansvärt borde vi ju förbjuda alla adoptioner också, om man ska vara konsekvent, eller? där är det ju inte säkert att pappan finns med i bilden eller ens vet om att barnet finns. nej det är som du säger, i grunden är det inte själva inseminationen som är problemet utan just att det handlar om två kvinnor. kan folk inte bara sluta bry sig så mkt?

  4. Michis skriver:

    Mia: Precis! Eller, det är klart att folk gärna får bry sig, men det vore himla trevligt om de kunde tänka igenom vad det är de bryr sig om. Eller?

Kommentera

