"Gärningsmannen såg ut att vara av utländsk härkomst."

Jag hatar verkligen när man får läsa ovanstående i en artikel om något brott.
Jaha. Utländsk härkomst.
Såg han finsk ut? Nepalesisk?
Kanske sydafrikansk, och i så fall ljus eller mörk? Amerikansk? Sydamerikansk kanske, med sån där härlig Apocalyptolook?
Eller är det så att han såg ut att komma från Kina eller kanske var han dansk?

Jag tror ni hajar poängen. ”Såg utländsk ut.”
 Bah. Vad säger det om ett utseende egentligen?
Ingenting, tycker jag.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till "Gärningsmannen såg ut att vara av utländsk härkomst."

  1. barbakvinna skriver:

    jag som är mixad av norsk, svensk, finsk. Men ändå har jag så pass mörka färger så min svärfar var övertygad om att jag kom neråt europa..

  2. Madison skriver:

    Barbakvinna: Vallonsläkte! Det tjatar min farfar om jämnt och ständigt. Han ser väldigt ”utländsk” ut. Vet inte vad som hände genetiskt, men jag är lite fräknig och rödblond. Underligt ;o)

  3. B djurs skriver:

    När dom skriver utländsk härkomst så förstår alla att dom inte kommer från Finland mm…dom kommer som du kanske vet till 90% typ från chile eller turkiet, och alla klassiska addidaskillar från Tensta, Rinkeby mm.

  4. Mr Righteous skriver:

    Ja vad ska man säga. Att säga att ngn såg ut att vara av utländsk härkomst är ju i allafall ett fall framåt mot vad som brukar vara normalt. I vanliga fall står det inte ett skit om hur gärningsmannen såg ut annat än ungefärlig ålder. Hade de då vågat säga att han såg ut att komma från norden, mellanöstern eller att han var svart hade ju hjälp väldigt för eventuella personer som sitter inne med upplysningar. Men NEJ då…I mesiga Sverige vågar vi inte öppna käften av rädsla för att bli kallad rasist! Va fan….är gärningsmannen exempelvis svart så säg det!!! Det ökar chansen att han åker dit!!

  5. Martin skriver:

    Du har delvis rätt. Dels så säger meningen naturligtvis ingenting om vilken specifik nationalitet som avses med utländsk härkomst, vilket du efterlyser; men det är heller inte dess syfte. Meningens syfte är att förmedla att gärningsmannen inte såg ut att, vara av svensk härkomst. Därmed har den sagt ganska mycket.

  6. Michis skriver:

    Barbakvinna: Det är ju sådär att i den genetiska mixen så finns rätt mycket att hämta och anlag slår igenom där det inte alltid är väntat. Jag blev lång, blond och blåögd, fastän jag borde ha blivit rätt kort, mörkhårig och åtminstone grönögd. :DMadison: Jao, se ovan! ;)B djurs: Nä, det ”vet” jag faktiskt inte, utan jag tror att det finns fler nationaliteter än så i Sverige. Och menar du att de klassiska adidaskillarna från Tensta åker land och rike kring då?Mr Righteous: Ett bra signalemente ja – det är ju det jag på sätt och vis efterlyser i det hela. Nota bene – ett BRA signalemente, om sådant kan uppges. Det är lättare att spana efter en röd huvtröja eller en röd T-shirt än att bara höra att han på överkroppen hade något rött… Martin: Men det säger ju fortfarande ingenting. Det finns rätt många svenskar med brunt hår och bruna ögon, eller för den delen svart hår, färgat eller inte, svenskar som inte ser ”typiskt svenska” ut. Skulle jag mot all förmodan få för mig att springa runt och råna folk och gör det med lite käck fejkbrytning så är det inte helt omöjligt att de jag rånat tror att jag kommer från före detta jugoslavien. Nopes, meningsfränder och andra – jag är ledsen, men jag köper inte argumenten för att man ”bara fattar att” det handlar om nån som inte är blond och blåögd – för det finns så många olika typer av utseenden kvar ändå.

  7. Kingcoma skriver:

    ”Gärningsmannen såg ut att vara av utländsk härkomst.”Alldeles rätt skrivet enligt min mening. Signalementet kan ju faktiskt leda till att gärningsmannen åker fast.(som några skrev)Tyvärr läser man sällan att gärningsmannen var av svensk härkomst eller ska man tolka att personen är svensk när inget annat står om signalement på en gärningsman eller att svenskar inte begår brott!?Barbakvinna: kul att läsa om någon som också är mixad Norsk, Svensk och Finsk. Har Finsk/svensk morsa och Norsk pappa, brukar säga att jag är Fnosk

    • Michis skriver:

      Svenskar begår ju uppenbarligen brott de också, så står det inget får du väl anta att de är svenska. 😀

  8. Nina skriver:

    Bara det att det bekräftar äckelfördomen om att invandrare är skräp. Och så kan kärringarna dricka kaffet ifred och vara totalt nöjda över hur rätt de haft, all along.

  9. SingleStar skriver:

    Utlänning = alla utanför Stockholm.Lokalpatroit javisst!

  10. Helena skriver:

    Mitt ex ser utländsk ut men är från västergötland..vilken kategori hör han till då?

    • Michis skriver:

      Jag är östgöte, så han är ju solklar utlänning enligt SingleStar-logiken. :D(But honestly – I don’t care.) I min värld så spelar det ingen som helst roll huruvida nån är svart, vit, grön, gul, blå eller prickig, det som är viktigt är väl fortfarande hur de beter sig? Och ska jag döma efter hur andra betett sig mot mig så skulle jag inte vilja umgås alls med svenska killar i 22-34-årsåldern ungefär, för det är oftast den typen av snubbar som beter sig som skit emot mig.:D

  11. Rosa skriver:

    Tror de menar en utomjording, så att vi ska förstå hur historiskt det trots allt är.

    • Michis skriver:

      Det vore ett signalemente det. ”Gärningsmannen är cirka en meter hög, grön och har stora ögon, men ingen mun, repeterar, ingen mun. Vi misstänker att han inte tillhör lokalbefolkningen. Sågs senast försvinna i ett fordon utan registreringsskylt, hjul eller synliga styrmedel.”

Kommentera

