Dick Harrisons nya roman utspelar sig i Norrköping!

Inte för att skryta, men när vi en gång i tiden intervjuade Dick för vår tidskrift Kult. på Linköpings universitet så berättade han att jag var den enda som kände igen inledningen på Iliaden när han drog den på gammalgrekiska – någonsin.

Ah, nu skröt jag visst ändå, men så är det med mig.

Hur som helst – hans nya roman Ofärd utspelar sig i Norrköping, om än ett Norrköping på 600-talet. Ska bli intressant att läsa den och se hur han hanterar romanformatet, hans tidigare böcker är utmärkt läsning, men ändock så är det faktaböcker för dem som verkligen gillar historia. Hoppas boken säljer bra!

För den som vill läsa fler romaner med Norrköpingsanknytning så kan jag rekommendera Sven Wernströms Trälarna-serie och så klart böcker av Moa Martinson!

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Dick Harrisons nya roman utspelar sig i Norrköping!

  1. Puckosmulan skriver:

    Känner igen…inledningen på Iliaden…på grekiska… Varför? undrar nyfiken puckosmula som inte ens skulle känna igen den på svenska.

    • Michis skriver:

      Äsch, den är ju skriven på daktylisk hexameter, väldigt enkelt att känna igen rytmen! :DNävars, men jag hörde nåt om peliden Akilles när han stod där och babblade på gammalgrekiska på den allra första föreläsningen och sen när han såg finurlig ut och frågade om någon kände igen det så klickade det till i min lilla hjärna och så lade den ihop Akilles med gammalgrekiska och fick fram Iliaden.Har aldrig sett en föreläsare se så paff ut. 😀

  2. Tessie skriver:

    Haha ja eller hur är det värsta nakenchocken *asg*

  3. Huvudpersonen drar väl sig senare ner genom Sverige och hamnar väl till sist i en hansa-stad i norra Tyskland?Aja, boken blev sågad på AB-kultur och jag är övertygad om att den hade bemötts med ros om den utspelat sig i Helsingborg.Är Harrisson från Norrköping?

    • Michis skriver:

      Ingen aning, jag har inte hunnit läsa den än. Recensenter är bra på att såga, men dåliga på att skriva själva, det ska bli intressant att se hur Dick hanterar en fiktiv karaktär helt enkelt, efter alla faktaböcker. Nej, han är skåning, men han var föreläsare på Linköpings universitet när jag pluggade där, så han har ju anknytning till östgötarna ändå. 🙂

  4. Tessie skriver:

    Ja men vad säger man the more the merrier hahahha

  5. antikvetaren skriver:

    Dick är grym! Ser jättemycket fram emot Medeltidsveckan när jag får träffa honom igen! 🙂

    • Michis skriver:

      Medeltidsveckan på Gotland? Tror det var nån medeltidstjosan här i krokarna också, om jag läst skyltarna rätt…

  6. Peter Sjölander skriver:

    Var det i Linköping han blev anklagad för sexuella trakasserier eller var det senare?Har inte jättemycket till övers för Harrison, får jag väl erkänna. Tycker han skriver stolpigt och fumligt.. Men men, subjektiv åsikt, ha det kalas!

    • Michis skriver:

      Tror det var senare, när han åkte till Lund, men jag vet inte faktiskt. Och just den där biten är ju lite känslig, anklagad för, jo, men han blev väl inte dömd för något?Jag tycker att hans ”I helgonens tid” är superb, men det är jag det. :)Som sagt, vad man tycker om litteratur är ju så subjektivt, ha det fint i midsommar nu!

Kommentera

