Behöver du fräscha upp ditt minne vad gäller parkering?

Här kommer det lite bilder och text som berättar något om hur man gör och hur man inte får göra när man ska parkera. Många blir lite förvånade över att ett P ensamt innebär att man får parkera max ett dygn i sträck, men det är ju sånt man får lära sig när man tar körkort. Det gäller ju att inte bara kunna framföra ett fordon, man måste veta var man får stanna och parkera också!
Observera att det varken är jag eller mina chefer som har fastställt följande regler – vi bara ser till att de efterföljs.

Ja, det vill säga, jag går ju inte runt och kollar så att folk låtit bli att parkera för nära hörn, det är ju sånt som kommunens parkeringsvakter eller polisen får ta hand om. Så vet du med dig att du tycker att polisen har för lite tid att ägna sig åt det som verkligen är viktigt: Låt bli att parkera framför infart/utfart, för nära korsningar, på terrängmark, etc.

Då blir det enklare och billigare för alla.
Mycket nöje med läsningen!

Parkeringsregler
Parkeringsregler

Uppdaterar inlägget med en länk från körkortonline:

http://korkortonline.se/teori/tatort/

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

38 kommentarer till Behöver du fräscha upp ditt minne vad gäller parkering?

  1. Fredrik skriver:

    Jag tänker aldrig ta körkort.

    • Michis skriver:

      Nä, det är enklast att låta bli. Fast så länge man vet vad skyltarna betyder så är det rätt enkelt. Om det står 90 på en rund skylt som är gul i mitten och röd runtom så ska du helst inte köra fortare än så till exempel… 😉

  2. LillaPaula skriver:

    Ah, bra att du allmänbildar dom som inte jobbar som p-vakt. *ler*Såg i förra veckan en herre som på kvällen parkerade sin bil tvärs över 2 handikappplatser, och jisses vad jag önskade att jag hade fått lappa han där och då. *arg*

    • Michis skriver:

      Ja, man blir lite yrkesskadad och går och sneglar i rutorna och slänger onda blickar på folk som parkerar på handikapplatserna utanför ICA Maxi utan tillstånd och så kliar det i fingrarna och man bara vrålönskar att man hade blocket med sig och ett avtal med markägaren… Eller hur? 😀

  3. Robert Edlund skriver:

    Om jag inte minns fel så betyder p-märket nu bara parkering (kommun-/gatumark). 24-timmarsregeln på vardagar är borta. Vill man ha det så måste man skylta med en tilläggstavla. 24-timmarsregeln gäller nu bara på tomtmark. Datumparkering, P-skiva och busshållplats har fått egna märken.

    • Michis skriver:

      Intressant, men när man googlar så hittar jag ingenstans att det skulle ha ändrats från max 24 timmars parkering ens på kommun och gatumark. När ändrades det?Skoj att datum-p, busshållplats och p-skiva fått egna märken, jag uppdaterar gärna inlägget med fler märken om jag bara får reda på var jag kan hitta dem. :)Tack! 🙂

  4. Theolddog skriver:

    Ha ha ha, underbart inlägg =)

  5. MatthiasJ skriver:

    Utmärkt initiativ! Tänk om fler vore som du! Jag vill även komplettera med en länk till Vägverkets publikation om hur man stannar och parkerar:http://publikationswe

  6. LillaPaula skriver:

    Ja, ofta önskar man att man fick lappa överallt. *ler* För på vissa ställen är det som om folk har egna regler. Men jag har då för mig att P betyder parkering max 24 timmar vardagar. Och jag har nyss gått intro till P-vakt så det vore skumt om det hunnit ändra sig. Ah, men nu kom jag på att jag jobbar ju inte på kommunmark, jag kör ju på privata bolags marker, och där verkar ju 24 timmarsregeln gälla. Men det borde igentligen vara lika på alla ställen så man undviker förvirring.

    • Michis skriver:

      Ja, det är ju samma sak för mig, jag kör ju också åt ett privat bolag, men jag hittar inte någon info om att ett P bara betyder parkering utan tidsbegränsning när jag googlar… Nåja, förhoppningsvis får vi reda på vad det är som gäller. 🙂

  7. Niklas skriver:

    Du e bra du. Det där är för krångligt för mig. Jag får åka taxi. 🙂

    • Michis skriver:

      Bra det! Glöm bara inte att det, trots rapporter om motsatsen, fortfarande anses mest hyfsat att betala chauffören och tacka för resan!Avarterna som kommit på sistone där man rånar taxichauffören på dagskassan, misshandlar honom/henne och stjäl bilen är tydligen ännu inte helt okej!

  8. Niklas skriver:

    Jag släpper loss sådana hämningar i Grand Theft Auto.

  9. Niklas skriver:

    ARGHHH HUR gör man det… nä förresten. jag vill inte fuska.

  10. heybrooklyn skriver:

    Hur ska jag kunna komma ihåg allt det där? Jag kan inte ens skilja på höger och vänster och har kört åt fel håll i rondell….

  11. Robert Edlund skriver:

    1 juni 2007 infördes den nya vägmärkesförordningen: http://www.vv.se/temp…Trafikförordningen (1998:1276) ändrades också.Vi gick igenom den nya vägmärkesförordningen på en kurs i Helsingborg i april och jag är helt säker på att kursledaren Bengt Wilde sa att 24-timmarsregeln var ändrad.

    • Michis skriver:

      – Det införs ett generellt förbud att parkera längre tid än 24 timmar på så kallad gatumark samt inom vägområde för allmän väg.Det var inte det han pratade om då? Jag tvivlar inte på dig, absolut inte, det är bara så skumt att det inte står mer om saken nånstans? 🙂

  12. Robert Edlund skriver:

    P-märket:http://www.vv.se/temp…Det står bara att märket anger parkering. Inget om 24-timmarsregeln.

    • Michis skriver:

      ”Används märket av en markägare enligt lagen (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering anger märket att parkering är tillåten, under vardagar utom vardag före sön och helgdag, högst 24 timmar i följd, om inte annat framgår av en tilläggstavla.”Det står ju under bilden? ;)Men det står inget om kommunal mark, som sagt var.

  13. Niki Loong skriver:

    Apuh, apuh! Tur man har körkort sedan snart 40 år… Tur även att jag har garage till bilen så jag slipper leta plats på gatan och riskera böter.Svar: Hur då menar du? Att man dräller pengar omkring sig och inte fattar att det är därför man har ont om dom till slut?

    • Michis skriver:

      Hihi! Jag har inte haft körkort lika länge (och tur är väl det, min mamma är 43 år och nybliven mormor för övrigt…) som du, men ändå! ;)Jag går in och svarar hos dig.

  14. Niki Loong skriver:

    Svar: Det har du nytta av hela livet. Inga curlingföräldrar som betalade allt och stjälpte i stället för hjälpte! Varma kramar hälsa Peking från mig 🙂

  15. wintermute skriver:

    Det här var ju skitbra! Det är inte lätt att göra rätt även om man tror att man har koll på det mesta. Lyckligtvis verkar det som om man numera ser datumparkering allt mer sällan. Jag bodde på Smedjegatan en gång, jobbade natt och skulle försöka gatuparkera hemma varenda morgon. Jag som inte ens kan hålla reda på vilken veckodag det är. Det var mer än en gång jag lyckades ställa bilen på fel sida. Nej, datumparkering kan man klara sig utan.På tal om ”förbud att stanna” så finns det en liten skojighet vid Centralstationen. Där är det skyltat med förbud att stanna i körslingan där alla släpper av folk som ska med tåget och där brevlådorna sitter uppsatta på ett sånt sätt att det ser ut som om det verkligen är meningen att man ska lägga i breven från bilfönstret. Ska man följa skyltningen så får man kasta av folk och brev i farten, eller så har man ju ingen större anledning att köra in där alls…

    • Michis skriver:

      Datumparkering är heljobbigt, det tycker till och med jag! Ser jag datumparkering som är gratis så åker jag hellre iväg nån annanstans, betalar för mig och går tillbaka! :DCentralstationen i Norrköping är rätt skoj skyltat ja – och jag ser aldrig någon följa det eller för den delen någon som kollar det! 😀

  16. onthree skriver:

    Nej, nu måste du sluta o sexblogga… förstår du inte vad de där märkena stimulerar fantasin…?*hihi*Förresten parkerar jag alltid om jag vill! (hemma alltså…)

    • Michis skriver:

      Hm, ändå är det inte de där om farliga kurvor eller farthinder, de brukar vara värst i stimulansen! Parkerar du om du vill? Ja, det är klart du gör! ;D

  17. Robert Edlund skriver:

    Jo, jag såg det där om markägare. Det är på kommun-/gatumark man vill veta vad som gäller. Så jag har kontaktat vägverket ang märke E19 Parkering.

    • Michis skriver:

      Superbra och väldigt ambitiöst! :DNu är jag ”hooked” så det ska bli intressant att se vad du får för svar! 🙂

  18. Niki Loong skriver:

    Svar: Du fick så det räckte, inte i överflöd så fort du suckade. Du lärde dig att uppskatta pengars värde. Att du fick en lägenhet är toppen! Hade jag haft råd att ge mina barn den starten hade jag gjort det utan att tveka. Nu hjälpte jag till med lägenheter på annat sätt, men boende fick dom ju i alla fall. Kram

  19. heybrooklyn skriver:

    Ja men vad bra, kan inte du producera en liten inplastad ficklapp?

  20. Lena Pilstam skriver:

    En annan bra sida med gratis körkortsfrågor och körkortsteori för dig som ska ta körkort eller fräscha upp din teori är http//www.korkort.se

Kommentera

