Rättvisemärkt kaffe gör skillnad…

…vilket Magdalena Morales berättar om i dagens NT.
Så fortsätt köpa rättvisemärkt kaffe. Visst, det är fem spänn dyrare än det andra kaffet, men det har många av oss råd med.

Har man inte råd med det så förstår jag det också, jag lovar.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till Rättvisemärkt kaffe gör skillnad…

  1. Katrin skriver:

    jag håller med. vi köper rättvisemärkt till vårt hem och så gör vi likadant på mitt jobb. Det går åt ca ett paket kaffe om dagen (500 g) så det blir massor av pengar. Ekologiskt ska det naturligtvis också vara. Miljön OCH arbetarnas hälsa tycker om ekologiskt! Kaffe, choklad, bananer, jordnötter ALLT som man odlar i stora kvantiteter i de fattigare länderna borde vi köpa rättvisemärkt och ekologiskt. Det skulle göra en enorm skillnad. Som forskare inom miljöområdet blir jag ibland riktigt ledsen att arbetarna i utvecklingsländernas hälsa och liv inte värderas av oss som har råd. Det är SVÅRA arbetsrelaterade problem som de tvingas leva med. Bra blogg! /Katrin

    • Michis skriver:

      Ja, det är ju just det, men det är så skönt när folk får se att det faktiskt gör skillnad, det vi väljer i butiken!Lever man på marginalen så har jag full förståelse för att man tar det billigare kaffet, men alla som har råd borde tänka till och greppa det dyrare, rättvisemärkta och ekologiska. För det gör en enorm skillnad för folk!

  2. Leo Beata skriver:

    Det är tragiskt att vi kan visa ”rikedom” genom att vara ”solidariska”… att köpa ”rättvisemärkt” och ”krav” visar att man är ansvarskännande, medveten och har råd…Förr var det trasiga kläder och dåliga tänder… nu tillkommer detta – att handla billigt på Lidl…Alla måste få råd att handla rättvist och ekologiskt hållbart!!!

    • Michis skriver:

      Alla måste inte få råd, vilket jag inte heller påstår.Men de av oss som har råd kan göra skillnad för dem på andra sidan världen som producerar sånt som vi egentligen kan klara oss utan, men som är vår vardagslyx – vilket i sin tur leder till att de kan försörja sig själva, sina barn och sina barnbarn, så som Magdalena Morales visar,

  3. Leo Beata skriver:

    Jag tycker ju att det är viktigt att handla rättvisemärkt och krav. Jag gör det, har gjort det länge… Men jag tycker att alla ska få råd, ha så pass stora inkomster att man kan vara solidarisk med människor i andra delar av världen!Idag är det klasskiljande, det är äckligt… Att man måste ha gott om pengar för att kunna vara en solidarisk människa!

    • Michis skriver:

      Det är tråkigt att många lever på marginalerna här i trygga, rika Sverige, men det är tyvärr den verklighet vi lever i. Visst vore det perfekta ifall alla hade möjlighet att visa solidaritet med andra, men i brist på den verkligheten så nöjer jag mig med att de som tycker sig har råd gör så gott de kan med det som finns.

  4. Niklas skriver:

    Svarade i min blogg…

  5. Linda skriver:

    Får försöka köpa rättvisemärkt i den mån jag kan. men försöker vara duktig och köpa kravmärkt 😀

  6. Fredrik skriver:

    På Pressbyrån har vi sånt där Rainforest Alliance-kaffe 🙂

    • Michis skriver:

      Rainforest Alliance… Det låter som att The Rock står med en bandana och svettig överkropp och häller upp det åt en, självklart med radiokontakt med regnskogens attackkaffeodlarbönder… Är det så?

  7. Fredrik skriver:

    Det vore häftigt, men tyvärr. Det betyder att de inte skövlar regnskog samt bättre arbetsklimat för de anställda. Typ.

  8. Ben Gordon skriver:

    Kan man lita på det då?

  9. Dixie skriver:

    Jag köper inget kaffe alls jag… =oD Det funkar bra det med… ;o)

Kommentera

