Jonas Gardell var superb i går kväll!

Det märks att det snart är jul när jag börjar rimma i rubrikerna, inte sant?

Nåväl – för de som anser att Jonas Gardell inte förnyar sig så kan jag meddela att det inte är sant. Sist jag såg Gardell live så pratade han om att han och Mark hade varit ihop i arton år och igår kväll så sa han faktiskt att de hade varit ihop i 21 år! Så där ser ni, helt nytt! Ja, samma Mark förstås, det var det.

Rent recensionsmässigt så började showen med ett bra tempo, medan publiken väntade så fanns det en rullist med texten: Det här är inte en föreställning – det är en kontaktannons. Under rullisten fanns en bioduk som visade bilder som kontrasterade mot varandra – övergödda barn på McDonalds mot svältande barn någon annanstans till exempel.

När showen började så märktes det först på rullisten, han drog helt enkelt igång publiken genom att lätta upp stämningen utan att ens vara på scenen: ”Föfattare (sic!) och komiker söker sångröst.”   Svar till: ”Utan självinsikt.”

Anyway, stämningen var hög och han blev inklappad på scenen av publiken… När regnskydden delades ut till första raden så hade jag redan skrattkramp.

Men sin vana trogen så hade han även ett djupt allvar att ösa ur. Jag tycker att Jonas Gardell är en av de där få människorna som kan domptera sin publik – från skrattparoxysmer till snudd på tårar. In i djupaste allvar och två minuter senare så skrattar man, nästan nervöst, för man fick se allvaret på riktigt ett tag.

Och ja, Jonas. Dockteatern är fruktansvärd. Mest för att den i DeGeerhallen tappar nästan hela effekten om man inte har riktigt, riktigt bra syn. Jag tyckte visserligen att Göran Hägglund/Carola som S:t Göran och Draken var otroligt skoj, men det var jag det. Under dockteaterndelen så kändes det som att halva salongen (de bakom de sex första raderna) funderade på att gå och göra något annat medan de väntade på att showen skulle sätta igång igen. Tempot försvann helt enkelt.

Vill förresten passa på att be om ursäkt till de som satt framför oss, det var inte meningen att nästan trilla av stolen när jag skrattade, det var inte meningen att nästan hamna nere hos er! För visst drog skratten igång igen. Det gör de nästan alltid när det är Jonas Gardell som står på scenen. Han har förmågan att få folk att se saker för sin inre syn och sedan skratta åt det hela… eller för den delen gripas av djupt allvar.

Nåväl – Leo sade det rätt bra: ”Det är inte riktigt min typ av humor, men det var riktigt kul!”
Och för att avsluta det hela: Det är verkligen min typ av humor. Jag spräcker nästan en tarm när Jonas säger att Mark stjäl små schampooflaskor från hotellrum, jag behöver inte höra honom förtydliga det hela med ett: ”Men han är ju skallig, vad ska han med dem till?”

Så ja… Det var otroligt roligt. Tack Jonas för att du kom som en tillfällig gäst i vårt liv.

Hur som helst.

Det blir extraföreställningar – gå till www.jonasgardell.se för mer info! 🙂

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Jonas Gardell var superb i går kväll!

  1. Anna skriver:

    ..och tack Michis för att du delade med dig av lite Jonas till mig som inte hade råd att gå på hans föreställning. Han är helt enkelt fantastiskt ljuvlig och underbar. Jag brukar gå in på YouTube och kolla lite gamla clip med Jonas men jag funderar på att önska mig en biljett i julklapp, till hans föreställning i februari.

    • Michis skriver:

      Gör det! Eller köp biljetten nu och önska dig pengar, för det var kanske tre tomma stolar i hela salongen när jag tittade mig omkring och jag bokade biljetter i september och hamnade ändå jättelångt bak! 🙂

  2. Jag gilar hans lite ”bitsiga” stil i dubbel bemärkelse……och så gillar jag att tänka mig att jag snart fyller 41 år ;-)Tack Michis! :-)*kramar*

    • Michis skriver:

      Fast han är riktigt värdelös på att ragga upp straighta killar ur publiken. Inte ens nån snygg kille från Härnösand tror jag gick till Grand Hotell efter föreställningen. :DVarsegod! *kram*

  3. mesmerized skriver:

    Jag tyckte också det där med schampooflaskorna var jätteroligt, själv brast det för mig när han paratde om hårsprayen.

    • Michis skriver:

      Ja, hårsprayen toppade det hela på något vänster. För vad ska Mark med hårspray till… men han har ju faktiskt ganska voluminösa ögonbryn! 😀

  4. Minna skriver:

    Åh, jag får flashbacks när jag läser det här.. Jag hade kramp i käkarna dagen efter jag hade varit där alltså.. När vi var så improviserade han så mycket att showen blev nästan 45 minuter längre än vad den skulle ha varit och sådan tycker jag gör så mycket, att han liksom tillåter sig att sväva ut så där.Dessutom tycker jag att det är fint att han i det där komiska och roliga kan vara så djup att man blir helt tårögd..Personligen tyckte jag nog att det där med stenen där Karin Boye dog vara roligast 😀

    • Michis skriver:

      Ja, i Alingsås kan man nog inte ha det för rolit om det är det skojigaste man kan ha. Men jag gillade verkligen Ystad-grejen. ”Man kan ju alltid åka till Malmö!”

  5. Minna skriver:

    ”Ska vi hänga vid den stenen ikväll?””Har någon dött där då?” Haha jag skrattar bara jag tänker på det. Och hans mimik sen, priceless..Haha, ja ystadgrejen var också rolig. Ah, jag vill se showen igen!

  6. mesmerized skriver:

    Man fick verkligen en ”normal” bild utav Mark efter showen. Jag gillade också det där med stenen och Karin Boye.

Kommentera

