Ett behov av att argumentera…

Folk har svårt att förstå att alla inte lever samma liv.
Det finns de som tycker att andra människor är konstiga, eftersom deras liv inte överensstämmer med det liv de själva lever.

Det är kanske svårt att förstå det här, men din verklighet är inte min verklighet. Vår gemensamma värld uppfattas helt olika av oss, eftersom vi har olika bakgrund och olika värderingar och olika attityder till det som händer.

Ser jag en tjej på stan med trasiga nätstrumpor, kort kjol och lila hår så tycker jag att hon är ganska cool, men du kanske blir irriterad på henne. Varför blir du då irriterad? För att hon syns? För att hon får den uppmärksamhet som hon vill ha? För att du själv inte skulle kunna tänka dig att vara i hennes situation?

Det är din egen attityd som du kan förändra, inte andras.
Så varför skriver jag det här, eftersom jag inte kan ändra någon annans attityd?
Jag kanske vill försöka kicka igång någon att försöka ändra sin egen attityd.

Ni måste inte läsa vad jag skriver. Men har vi tur så gör ni det och inser något – om er själva.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Ett behov av att argumentera…

  1. frkzoega skriver:

    AMEN !!!! Skriver under på vartenda ord du har skrivit. Tänk så enkelt allt hade varit om folk öppnade sina sinnen lite och inte retade sig på allt och alla.

    • Michis skriver:

      Klart man får reta sig på allt och alla, men man kanske inte måste reagera på precis allt och alla, speciellt inte här på bloggen. Läser jag en blogg som jag verkligen inte gillar så går jag till min blogg och motbloggar hos mig istället för att sitta och skriva hur dum i huvudet människan är i deras kommentarer… Bara som ett exempel.

  2. Ister skriver:

    Ju mer man öppnar sina sinnen och inser att alla vi har vårt eget sätt att tänka och tolka, desto större blir ens tankevärld!Ibland kan det faktiskt vara så att två olika åsikter är lika rätt.

  3. imsy skriver:

    Jag tycker det är härligt med de människor som vågar stå för vilka de är och t.ex. klä sig ”annorlunda”. Tycker inte alls om likformighet. Det är så erbarmligt trist!

  4. Fredrika skriver:

    Tack för kommentaren i min blogg. Man kan inte tro att hon faktiskt är 36 år.Det är härligt med människor som vågar vara annorlunda och sticka ut. Men visst är vi snabba att döma folk efter utseendet..

    • Michis skriver:

      Vissa människor lär sig aldrig att komma förbi impulsstyrningen som man har som barn. Vuxna människor lär sig att man ibland kommer längre genom att avvakta och se och tänka på andra, men tyvärr kommer andra inte dit, hur gamla de än blir. Jag hoppas att det löser sig till slut.Ja, visst är vi det? Och inte är det så konstigt heller, det är ju något som legat kvar sedan länge, det gällde att snabbt bedöma ifall man behövde fly för livet… Kanske är det det som ligger kvar och spökar?

  5. Appe skriver:

    Många skyddar sig ofta bakom kommentaren ”jag är bara ärlig”. Men som du säger, den där första impulsen eller magkänslan är inte alltid den rätta, eller snarare berättigad. Då får man hålla det för sig själv.

  6. Erika skriver:

    jah håller med helt och hållet! grejen är den, varför blir man irriterad på andra, alltså varför lägga ner sin energi på det? man ser antagligen något hos dom som man själv saknar. kanske inte just den där kjolen eller det knallila håret, men kanske att dom verkligen vågar gå ut med sin lite mer extrema stil och skäms inte heller över det.

    • Michis skriver:

      Det är väl det, det man blir irriterad på är ju inte dem, det är ju något hos en själv som ligger och skaver? Det vore ju en sak ifall mänskan står och skriker könsord åt dig helt utan anledning, då förstår jag att man blir irriterad, men när någon bara går förbi och ser annorlunda ut och det stör en, då får man nog fundera på varför det stör en?

Kommentera

