Försäkringskassans utbildning för blivande föräldrar…

Ja, vad ska man säga.
Jag är i vart fall klokare nu än vad jag var innan, känns det som.
Som det här med åttio procent av lönen, som bara gäller om man tar ut full ersättning sju dagar i veckan, vilket ju är lite märkligt eftersom man ju bara jobbat fem dagar i veckan hittills.

Och att man måste ha jobbat åtta månader i sträck innan beräknad förlossning, men de åtta månaderna i sträck kan ha varit hur långt tillbaka som helst, bara man kan visa att man varit arbetssökande eller studerande och så vidare sen dess…

Hur som helst – de som tror att man skaffar barn för att få leva på bidrag och bli rik kan härmed ta sig i brasan – för inte fan är det så!

Barn är något man inte skaffar om man lever för att bli rik på pengar – bara om man är villig att leva fattigt för att få ett rikare liv!

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Försäkringskassans utbildning för blivande föräldrar…

  1. Linda Mpili skriver:

    skönt att du blev klokare.Jag säger hejdå till pengar, karriär, sömn och vacker kropp!Hej bebisar!

    • Michis skriver:

      Hahaa, ja, visst är det så! Bebisfabriken AB, det är ungefär så man känner sig, med Sea-banden tryggt runt handlederna, världens minsta blåsa och ökad blodvolym som helt plötsligt ger en världens sämsta flås.Fan vad het man är! 😉

  2. Sweet Annie skriver:

    Försäkringskassan är en märklig institution vars främsta uppgift är att förvirra folk.

    • Michis skriver:

      Ja, jag vet! :)Men jag tror att det är rätt lugnt, jag menar… När man kollar och fixar via deras hemsida sen så ser det rätt plättlätt ut för mig som medlem i IT-generationen. Men det är självklart välkommet att håna mig allt vad du kan sen! 😉

  3. Imponerande att de har utbildning! Hur lång var den?

  4. Iriz skriver:

    Vänta bara tills du får se blanketterna. Då är det läge för en ny kurs….Som sagt, man blir inte rik (på pengar)på dem…. de små liven. Jag är ändå den förste att gratulera!!!

    • Michis skriver:

      Fast jag har sett blanketterna och tänker sköta det hela via internet, det verkar vara betydligt smidigare och enklare, där kan man ju dessutom inte missa att fylla i något, för då säger ju dataformuläret till. :)Rik på pengar är inte det viktigaste i livet, som tur är… Annars hade nog ingen vågat skaffa barn! 😀

  5. Mrs Mulatt skriver:

    Haha.. så sant! Inte för att jag fått uppleva det själv ännu, men man har ju hunnit snappa upp lite här och var om deras system..och visst är det där 5 vs 7 dagar helt sjuuuuukt!

    • Michis skriver:

      Ja, det är faktiskt lite märkligt att man jobbar ihop sin SGI på fem dagar i veckan, men när man ska ta ut åttio procent av den så måste man göra det på sju dagar i veckan. Hm. Undrar just varför det ser ut så?Nåja, man måste ju inte ta ut åttio procent i och för sig… Och vi ska nog ta och snåla på dagarna första året, så där som man kan göra. Känns så taskigt att slänga in en ettåring på dagis på åttatimmarsdagar, även om man får och vissa säkert måste.

  6. Pryon skriver:

    såg ett inlägg om förs-kEn sak är ju säker iaf,,är man inte ihop med mamman längre och sammarbetet inte funkar + att man inte följer det vanliga mönstret som pappa ”skiter i barnen”Då är förskringskassan enbart till för mammor!!!MVH ,vet vad jag talar om,

    • Michis skriver:

      Jaså du? Hur kommer det sig att samarbetet inte fungerar då? En gång i tiden har ni ju uppenbarligen tyckt så mycket om varandra att ni valt att sätta barn till världen. Dags att dra till familjerätten?

Kommentera

