I en annan del av Norrköping…

Norrköping

Norrköping

Norrköping

Norrköping

Norrköping

Det finns så många vinklar och vrår i Norrköping som inte riktigt verkar vara sanna på något sätt. Bakom trädtopparna skymtar man en borg, bakom ett hörn står ett par i graffitiform, vattnet flödar genom stan…

Jag älskar den här staden. Trots gråväder. Trots att de hittar rökheroin i sandlådan ute på Hagebydagiset. Trots glaskross, sopor och ungar som är ute och leker på gården till tio om kvällarna…

För det finns så mycket mer, som de flesta kanske aldrig ser.
Som Charta 77 sjöng – The beauty is in the beholders eyes, and I see it in the eyes of my hometown…

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till I en annan del av Norrköping…

  1. wintermute skriver:

    Så sant som det är sjunget… Jag såg också den blå väskan på kanten av vattenfallet när jag passerade igår och tänkte att den tillförde nånting. Lite dramatik i allt det välordnade… Nej glaskross och sopor är ju inte kul, men det som gör Staden är ju ändå blandningen. Att det inte är designat till förbannelse. Personligen är jag lite orolig för det där grafittiparet som nog inte får vara kvar när nåt av fastighetsbolagen bestämmer sig för att bygga ett eller annat kontorskomplex där snart. Bra att du ändå dokumenterat det och lagt ut det på bloggen.På wintermute.blogg.se/staden.html finns det också en del Norrköpingsbilder.

    • Michis skriver:

      Det är ju det… En levande stad, med sprickor och revor i det välordnade och designat döda.Tack för länktipset! 🙂

  2. A-Linda skriver:

    Trevligt med välbekanta bilder från Norrköping. Jag är där då och då eftersom jag bara har drygt 3 mil dit.Bloggsvar: Men det var faktiskt en tjej som lyckades bada i Fontana di Trevi. Hon hoppade nog i innan någon hann reagera och klädde av sig ute i vattnet. Jag la ut den youtubevideon i inlägget och låtsades att det va jag. En och annan gick visst på det ;)Här är den: http://www.youtube.co…&feature=related

    • Michis skriver:

      Ja, man kan ju säkert komma runt det så klart… Men det känns som att det jämt är folk där, så det borde vara svårt. Fast är man exhibitionist så är man ju, det är ju inte mycket att orda om.:/Jaså, har du inte längre hit? Vad trevligt! 🙂

  3. Cikoria . skriver:

    Norrköping är en speciell stad, har varit där många gånger men inga längre stunder. Tidigare gick stora vägen rakt igenom stan, tyckte det var helt sinnessjukt att susa fram i 110 genom en stad.. är pappersbruket kvar?

    • Michis skriver:

      Holmen Paper finns ju kvar, det ligger utanför stan. Sen har vi Skärblacka bruk, men det ligger ju som sagt i Skärblacka. Det går fortfarande att åka runt hela staden på motorvägen utanför, men stannar man till så finns det rätt mycket att titta på, speciellt om man är intresserad av arbetarhistoria. 🙂

  4. Cikoria . skriver:

    jo, jag vet. jag passerar Norrköping varje gång jag reser mellan mina hempoler. har sett hällristningarna, promenerat omkring inne i stan, var till och med där på skolresa när jag var liten. har ni spårvagnarna kvar? det var ett par år sedan jag var uppåt krokarna

    • Michis skriver:

      Jadå, spårvagnarna försvinner inte så lätt! 🙂 Det sägs att de till och med ska byggas ut ända bort till Navestad, förlåt, jag menar Ringdansen, som de ombyggda ringarna åt Söderköpingshållet numera kallas. 🙂

Kommentera

