Varför är det så svårt för folk att ta reda på information idag?

Vi har ett världsomspännande informationsnät som de flesta i Sverige faktiskt klarar av att logga in sig på – men ändå så verkar det vara helt omöjligt för folk att hitta information.

Det är möjligt att det är minsta motståndets lag som gäller, vad vet jag – men som exempel – På familjelivs forum där jag ju tyvärr har sugits in så är de vanligaste frågorna sådant som gäller försäkringskassan.
När kommer utbetalningen?
Hur många dagar har vi kvar på vår föräldrapenning?
Kan man ta ut föräldrapenning för ena barnet om han tar ut föräldrapenning för andra barnet?

Såna frågor… Och inte helt oväntat så har ju försäkringskassan faktiskt hur mycket information som helst på sina sidor!
Har man dessutom ett BankID/e-legitimation så är det ju superenkelt att logga in och faktiskt kolla exakt hur många dagar man har kvar att ta ut för sina barn – men neeeeejdå, det är enklare att fråga på ett forum på nätet än att faktiskt gå in på www.fk.se och kolla själv!

Så. Nu känns det bättre. Mycket bättre. Ah. Tack.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Varför är det så svårt för folk att ta reda på information idag?

  1. Johanna skriver:

    Ja, jag har verkligen haft ”tur”, hade lite foglossning där runt vecka 20 men det försvann lika fort som det kom! Är i vecka 33 och har inga som helst känningar i fogarna eller i ryggen! Men men..bara för att ja skriver det så kommer det väl slå tillbaka på mig! *peppar peppar*Och när de gäller egocentrisk är det väl perfekt att vara det när man är gravid!! 😉 Då cirkulerar väl universum runt en själv? Eller hur??? *funderar* 😉

    • Michis skriver:

      Nej då, jag bestämmer att du inte kommer att känna av det mer heller! Önskar ingen annan det, så… :)Ja, vadå, klart universum cirklar runt gravida och deras magar?

  2. Aylala skriver:

    Människor är:1. Skitlata och bortskämda.2. Alltför hjälpsamma. (Därav #1.)3. Väldigt dåliga på att söka information på internet. Och ja det är verkligen frustrerande.

    • Michis skriver:

      Så, om man slutar att hjälpa dem eller konsekvent skickar länken: justfuckingggoogleit.com så blir det kanske bättre?Fast ja…

  3. Madde skriver:

    En annan sak jag har tänkt på är dom som skriver typ att:”Hjälp! Blöder och har inte känt fosterrörelser på två dagar. Vad kan det va”?Åk in till sjukhus människa, sitt inte framför datorn, eller ring vårdguiden åtminstone. Inte sitter man väl o frågar det på familjeliv. Nej, det övergår mitt förstånd.

    • Michis skriver:

      Jag vet! Det är helt fantastiskt hur korkade människor verkar vara!Som tur är så säger ju de flesta på familjeliv i så fall att man ska åka in till sjukhuset – men det verkar räcka med att EN säger: ”Äsch, det är ingen fara, det hände mig med i v.28 och min bebis föddes och mådde jättebra!” för att de ska tycka att: ”Åh, det är normalt.”

Kommentera

