Work, buy, consume, die…

Work, buy, consume, die.

Bilden via StickerHelsinki!

Det här är definitivt inte rätt läge i livet att införa totalt konsumtionsstopp. Jag menar, om några månader kommer vi få en liten bajs- och skrikmaskin som kommer att behöva blöjor och tvättlappar och kanske en och annan Bepanthénsalva, trots bröstmjölkens undergörande egenskaper…
Dessutom känns det som att bebisen kanske inte kommer att hålla sig i en och samma storlek precis hela tiden fram tills dess att den fyller arton och flyttar hemifrån, och även om jag har barnkläder i massor av storlekar så kan det ju vara så att garderoben kommer att behöva kompletteras, speciellt i skoväg.

Men för min del då?
Hur mycket behöver jag konsumera? Det är väl en sak när det faktiskt gäller saker som är snygga, praktiska och kommer till användning, men när jag tänker på den där skjortan jag impulshandlade på HM-rean för 99:- och som jag hittills har använt en gång på tre år så kan jag ju inte säga annat än att det känns rätt onödigt, även om de där 99:- inte direkt var någon tärande utgift.

Hm. Det man behöver köpa är ju mat. Man kan till och med försöka tänka igenom sina matinköp och planera vad man ska äta så att man inte köper hem varor och sen blir de gamla i kylen för att man glömmer bort att äta dem eftersom man sen inte är sugen på just det, utan går och köper något annat…

Sen kan man ju låta bli att shoppa på adlibris bara för att det är så kul. Böckerna finns på biblioteket också… Och där går det också att hyra DVD-filmer för en tia stycket.

Kläder går att byta många varv bland bekanta med samma klädstorlek, själv sitter jag ju just nu i lånade gravidkläder från en kompis, har inte köpt många egna gravidplagg och är rätt så nöjd med det faktiskt. Känns onödigt att shoppa en gigantisk gravidgarderob, speciellt som jag ändå bara sitter hemma sjukskriven…

Annars finns det ju faktiskt inte så där supermycket som man verkligen måste ha. Jo, mediciner om man blir sjuk så klart. Betala de vanliga fasta räkningarna.
Men man måste ju inte springa ner på stan och köpa reakläder när man redan har garderoben fylld med plagg?

Eller måste man konsumera hela tiden?
Vad tycker ni?

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Work, buy, consume, die…

  1. Anna V skriver:

    Jag har börjat gå på second hand. Och jag har märkt att det är nästan inte riktigt rumsrent i vissa kretsar. Som att man borde skämmas litegrann.Men när man köper prylar på ”Hela människan” som ser hela och fräscha ut istället för att åka och köpa nytt är man väl typ…bra?Jag köper också böcker på loppisar. Det är väl inget snuskigt med det? Eller hur?Jo, visst har säkert någon tagit i dem, bläddrat och till och med läst. Men..?

    • Michis skriver:

      Skäms inte för second hand – kalla det VINTAGE istället och förklara att det är riktigt trendigt!Och jag älskar loppisböcker, det är inte alltid de böcker man vill ha tag på ens finns nya!Fast jag ska försöka undvika att shoppa böcker överhuvudtaget, blir så mycket i hyllorna hemma. Nu har jag dolt röran bakom skåpsluckor i bokhyllan, men jag vill minska ner antalet böcker ännu mer. Böckerna om seriemördaren Dexter får vara kvar, men Margit Sandemo-pocketen jag fick av en kompis får åka vidare. 😉

Kommentera

