Ibland önskar jag att jag hade en renodlad inredningsblogg.

Ni vet, man sitter och kollar på inredningsbloggarnas sidor och de verkar ha det så okomplicerat. De bor alltid i vackra hus från 1920-talet som de köpt för en spottstyver (eller miljoner, vad vet jag, de skriver aldrig ut kostnader) och sedan kärleksfullt renoverat tillbaka till en vitmålad variant av sagda 1920-tal.

Aldrig verkar deras värmepannor gå sönder, eller fuktfläckar sprida sig i källaren. Inte en chans att deras kylskåp och frys sjunger på sista versen, nejdå, för i en inredningsbloggares hem så är allt nytt, eller så har de haft osannolik tur och fått köpa en sprillans ny kyl och frys på grannens loppis, eftersom grannen bestämde sig för att vitt skar sig mot den rostfria diskbänken och köpte nytt istället!

Det de fotar av sina hem är alltid minutiöst rent och undanplockat, ibland är det någon som är lite busig och visar att jodå, barnens rum är inte alltid nystädat, tihi! Men lika fort så visar de en annan charmig hörna av huset.

De köper enorma mängder inredningsdetaljer och byter tema vår, sommar, höst och vinter där hemma, gärna från år till år också. Eftersom grunddetaljerna nästan alltid är vitt så kan det för den oinvigde se ungefär likadant ut, men då visar det sig att förra julen så hade de faktiskt vita spetskuddar i soffan, i år har de franska jutesäckskuddar i soffan. Också vita, men med en röd rand på, det är lite mera juligt.

Nu kan det ju låta som att jag raljerar över fenomenet inredningsbloggar, men det är inte min avsikt. De är som knark för mig – jag sitter bara med stora ögon och stormglor in i andra människors hem och undrar hur i helskotta de hinner med att ta hand om allting. Oftast är det nämligen kvinnor som inredningsbloggar, jag har hittills inte hittat någon manlig inredningsbloggare och att döma av hur det skrivs så finns det i princip inte några män med i bilden alls när det gäller inredningsbloggare.

Jo, ibland. Man får höra att deras man/sambo försiktigt undrar om precis allting måste vara vitt och avskavt. Ibland får även mannen/sambon äran att måla om huset eller väl valda delar därav.

Men annars – oj jäklar. Går alla Sveriges inredningsbloggare på amfetamin? De driver gärna egna företag, har barn och hinner ändå med att baka muffins och dekorera dem vackert och fota och lägga ut på bloggen på kvällen  – för barnen ääälskar när mamma bakar och tycker att det är SÅ roligt att hjälpa till. Var fasen får de tag på ettåringar som kan hjälpa till på riktigt med att baka muffins?
Köper de dem på nån websida nånstans?
Inget ont om mina vänners ettåringar, men när det gäller kökssysslor så har det varit bäst  att sitta och leka i ett hörn medan man fixar makaroner och köttbullar och då menar jag mamma scans!

Det kanske är så att man borde börja inredningsblogga för att få all den här energin och tiden, helt enkelt?
Det kanske kommer med på köpet?
Man kanske vaknar klockan fem på morgnarna helt lycksalig och svänger ihop ett barnförkläde från en gammal köksgardin bara för att man vet att bloggläsarna blir så glada?

Hmmm… Jag borde testa. Undrar hur snabbt ni  tröttnar på min IKEA-inredda trea?

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Ibland önskar jag att jag hade en renodlad inredningsblogg.

  1. Lilla Anna skriver:

    Jag undrar jag med…Orkar knappt ta hand om den minitvåa jag har. Det finns ju så mycket annat som tar tid!Och inreda?Det kostar multum.Jag får köra på det jag har.Jag menr.. man vill ju ha lite kul oxå, inte bara bo…Men.. som du sa..Om man brjar med att starta bloggen så kanske resten kommer med automatik??:)

    • Michis skriver:

      Ja, det verkar nästan som att det är så det fungerar, de första inläggen är lite trevande, men sen jäklar vad det tar fart och folk börjar gjuta egna tv-bänkar i betong och dona och greja som fasen!Tycker alltid det är så spännande, de skriver hur de har gjort och vilka färger och grejer de använder, men inte en suck om kostnad, det är tydligen gratis med både linoljefärg, lättbetong och allt vad det är för nåt! :DTror det handlar om att börja blogga om det, sen kommer det små inredningstomtar och hjälper till! 😀

  2. clangen skriver:

    Kör i vind!Ska bli vldt intressant att få läsa din nya, flådiga, supertrendiga inredningsblogg:)Snart ska du se att alla firmor som säljer inredningsprylar o sv drar i dig för att du ska göra reklam för just dom på din sida.det är då kosingen ramlar in= du blir snart miljonär!yeah!Och glöm för all del inte hur mediadrevet kommer att dra i dig, du måste sitta i just deras myyyysiga soffa för att göra dig hörd och tala om hur bra du är.Vilket öga du har för dom små detaljerna, vilken enastånde känsla för vilka färger som passar ihop o sv.Så, kör i gång så har du säkert snart det där huset från 20-talet.Å som din lilla bebis kan krypa omkring i med sitt hemmasydda förkläde som du hade sådant jobbmed tidigt på morgonen:):):)

    • Michis skriver:

      Jag tror jag börjar med det redan imorgon… fast inte riktigt så tidigt, jag passar på att mjukstarta! 😉

  3. Anna skriver:

    Ja det där har jag också tänkt på – när hinner folk vara sådär kreativa? Jag är i och för sig (om jag får säga det själv) duktig på att få till det så att det blir snyggt. Men hur har man råd att göra om inför varje sesong t.ex.?

    • Michis skriver:

      Äsch, det är så enkelt så! Man bara fiffar och piffar lite och så kollar man på loppisar, där finns det fina saker så himla billigt så det är inte klokt!(Ovanstående läses med fördel på lite lätt stockholmska)Ärligt talat, jag hinner fasen knappt med att rensa kylskåpet från julmagneterna innan det är midsommar. Och det har det redan varit. Så då kan väl julmagneterna sitta uppe tills det är jul igen va?

  4. Pozzan skriver:

    Jag gillar Ikea, det mesta i mitt hem kommer därifrån. Jag ska ”inreda” lite den här veckan, tapetsera och byta rum med yngste sonen. Jag ska nog fan ta och lägga in det som ett sidospår på min blogg….

    • Michis skriver:

      Jag älskar IKEA! Jag blir helt utmattad av tanken på att knalla runt på loppis efter loppis, antikbod efter antikbod och försöka hitta ett billigt bord som man kan ta hem och måla med tre varv vitfärg innan man kan sätta sig ner och käka.Tacka vet jag IKEA!Allt där är inte bra, men det är helt okej priser och jag brukar bli nöjd!

  5. Maggish skriver:

    haha klockrent inlägg! jag känner precis likadant!

    • Michis skriver:

      *s* Vad skönt att det inte bara är jag som blir utmattad bara av att läsa inredningsbloggar… ;)Tror jag ska ta och fota hur fint det ser ut hemma hos oss så folk kan sänka sina krav lite! 😀

  6. trollhare skriver:

    Nu blev jag plötsligt sugen på att starta en slacker-chic inredningsblogg…

    • Michis skriver:

      Visst blir man lite frestad! ”Det här är vårt badrum. Som ni ser så balanseras tvätthögen i ena hörnet perfekt av högen med använda schampoflaskor i andra hörnet.”

  7. Ulrika skriver:

    Jag skulle nöja mig med ett vackert välordnat hem… Inte så noga med bloggen 🙂

    • Michis skriver:

      Men det verkar ju som att det hör samman på något sätt – just det att de i början av bloggen är lite skakiga, men ju längre tiden går, desto varmare i kläderna blir de och tar på sig större och större projekt. De börjar med att köpa en ljusstake i fattigmanssilver och så helt plötsligt så bygger de en ny kåk! 😀

  8. Caroline skriver:

    Heej!! Klockrent inlägg om alla inredningsbloggar!! Har ofta haft såna funderingar som du. Alla saker som de har har dom hittat på tippen eller på en superbillig loppis. När en annan hittar nåt liknande så kostar det ju skjortan.Hur är det ens möjligt att ha såna hem med barn? Jag har själv 3 barn och vet hur snabbt det kan slå om från städat till skitstökigt… Men jag sitter lika slaviskt som du och tittar på alla bloggar – avundsjukt undrande om hur man får det så fint? Man kanske skulle ta reda på alla bloggares adresser och åka dit en helt vanlig tisdagkväll och plinga på.. undra hur deras hem ser ut då?? Caroline

    • Michis skriver:

      Det vore något, den idén… ”Hej, hej, jag läser din blogg och jag undrar bara om jag kan få komma in en sekund och se hur du har det så här klockan halv sex en onsdagskväll när du hämtade ungarna på dagis tio i fem och står och ska steka upp blodpuddingen som är allt ni har råd med efter att ha köpt vit linoljefärg för hela barnbidraget…” 😉

Kommentera

