Blir man lycklig av att få allt man önskar sig?

Om man nu är van vid att få alla sina behov tillfredsställda inom fem minuter sisådär och dessutom vet att om man önskar sig något så kommer man garanterat att få det – har man någon som helst möjlighet att bli lycklig då?

Jag bara undrar?

För nog är det väl som Karin Boye skrev:
”Den mätta dagen, den är aldrig störst.
Den bästa dagen är en dag av törst.”

När man får jobba och slita för att uppnå ett mål är man väl gladare än om man bara får det?
”Lätt fånget, lätt förgånget.” och varför är det så, jo, för att man då inte tar det på allvar.

Eller tänker jag helt fel här?
Anledningen till att jag funderar är naturligtvis att det ligger en liten människa och bakar sig färdig i min mage och jag redan nu börjar fundera på hur det blir framöver. Jag har en väldigt generös familj, kan man be dem om att bara ge presenter vid födelsedagar och julafton, eller blir de upprörda då, tro?

Man kan inte skämma bort små barn genom att tillfredsställa deras behov av ömhet, värme, trygghet och mat samt blöjbyten, men när de blir äldre och hamnar i ”VILL HA!”-läget så tycker jag nog att man gör dem en björntjänst om de lär sig att de kommer att få allt de pekar på.
Visst, de blir kanske gladare för stunden, men i längden tror jag att det är bättre att lära sig att man inte får allt man vill ha, speciellt inte på en gång.

Det ska bli spännande att se hur det blir här hemma framöver…
Jag ser fram emot resan! 🙂

”En bebis kommer göra kärleken starkare, dagarna kortare, nätterna längre, plånboken mindre, hemmet gladare, kläderna sjaskigare, det förgångna bortglömt och framtiden värd att leva för.”
-Don Herold

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

26 kommentarer till Blir man lycklig av att få allt man önskar sig?

  1. Kari skriver:

    Prylar? För stunden,ja. Men det håller inte i längden./Ciao’

    • Michis skriver:

      Nej, det är ju det jag menar. Man kan inte skämma bort ett barn med kramar, närhet och uppmärksamhet, men man kan skämma bort det om det får allt det vill ha i prylväg.

  2. Tribunius skriver:

    Ja, när jag har hela världen är jag lycklig!

  3. Annica skriver:

    Tänk om man alltid kunde få allt man pekade på, usch vad tråkigt. Tror inte jag någonsin skulle bli nöjd då för då skulle jag ju alltid vilja ha större hus, finare bil, dyrare båt osv osv. Jag tror att man är lyckligare om man faktiskt får kämpa lite för att få saker. Ens barn minns säkert dessutom de saker man gjorde tillsammans då de blir äldre INTE vilken fin dator de fick!

    • Michis skriver:

      Ja, vad gör man när man har ”allt” sen då?Vad kämpar man för då?Vad fyller man sina dagar med?Vad finns det kvar att uppnå?

  4. Maggish skriver:

    samma här! jag vill renovera hela lägenheten! Men nu har vi sån tur att vi ska få allt renoverat nästa år, i ALLA rum. Dessutom ommålning av köksluckorna =) längtar! Vi får välja alla tapeter o sånt själva, wohoo!

    • Michis skriver:

      Haha, rätt roligt med tanke på inlägget här ovan. Du får nästan allt gratis… Förutom att det inte blir de lyxiga tapeterna, utan standardvarianterna!

  5. Maggish skriver:

    hehe jo men man kan nog glömma tapeter som denna guldskimrande =/ finns väl bara standars-tapeter att välja på..

    • Michis skriver:

      Men om ni får jobbet utfört av andra så kanske ni kan köpa egna lyxtapeter och de sätter upp dem?

  6. Maggish skriver:

    *standard, skulle det stå !

  7. Kjelling skriver:

    Enligt filosofen Bengt Brynde, är det inte så. Lyckan vara inte för evigt, av materiella ting.

  8. Kjelling skriver:

    mmmm sant…

  9. Linda Mpili skriver:

    Tycker att det är en självklarhet att de inte ska få allt de vill. Glass till middag? Eh nej. Alla barbies? Nej. Nej, nej och nej.

  10. Adeleide skriver:

    Jag tror att du har rätt. Vi är ganska sparsamma med prylar till våra barn, men de är de enda barnbarnen och blir översvämmade av saker på kalas etc av omgivningen. Vi har löst det så att vi har öppnat varsin fond åt dem. Och vill släkten och vänner ge dem presenter får de gärna lägga in pengar på fonden som blir tillgänglig för barnen när de är myndiga, som en bra start till lägenhet eller bil. Sedan brukar vi önska ”en stor sak” och ett fåtal småsaker. T ex i julas så önskade vi en klätterställning till trädgården som vi, mor- och farföräldrar köpte tillsammans. Utöver det fick de kanske sex presenter var, med småsaker, som kritor och en sax etc.Det är ert barn, det är ni som bestämmer. Men man kan hitta vägar för att mötas halvvägs. 🙂 Vi har till exempel en regel att våra söner inte ska få pistoler och skjutvapen i present, och det får folk respektera.

    • Michis skriver:

      Det där är helt suveränt, du är banne mig en av mina mamma-förebilder!Vi har sagt detsamma, vi vill fixa ett konto eller en fond där folk kan sätta in pengar istället för att gå och köpa plastgrejer som går sönder och bara är roliga i en halvtimme…

  11. Adeleide skriver:

    Ehmmm… med tanke på att det handlar om internet så bör jag kanske lägga till LEKSAKS-pistoler… alltså 😉

  12. Adeleide skriver:

    Ja, det är ok.;)

    • Michis skriver:

      Gud så bra, så jag vet om jag kommer och hälsar på i närheten av en födelsedag alltså! 🙂

  13. Adeleide skriver:

    Och TACK! Nu blev jag jätteglad! 😀

    • Michis skriver:

      Men det är ju sant! Du har så smarta lösningar på det mesta som man själv går runt och funderar kring hur man ska lösa!

Kommentera

