Förgifta inte er hund med lök eller vitlök, snälla nån…

Tänk, jag trodde att när folk skaffade hund så läste de på om vad de små (eller stora) liven mår bra av.

De flesta vet väl att choklad är giftigt för hundar, men jag trodde faktiskt att det var mer allmänt känt att lök och vitlök också är det?

Nejdå, folk rekommenderar varandra att strö vitlöksgranulat över maten till hunden för att slippa fästingar, för det är ju SÅ farligt med exempelvis ExSpot och andra farliga kemiska ämnen, men vitlök är ju naturligt, så det måste ju vara bra?

Bah. Choklad är också naturligt, men hunden dör lik förbannat av det med. Arsenik är också ett naturligt grundämne, men gissa vad, jo, man dör av det med!

Din hund vet inte vad den kan och inte kan äta – det är ditt ansvar som ägare att se till att din hund inte kommer till skada!
Har du hund – läs följande länkar och tänk på att allt från naturen inte är nyttigt per automatik!

http://www.dogsite.se/hundlivartiklar/Livsfarligakottbullar.pdf

http://www.vhbk.se/html/farligt_att_ata.html

Sprid det gärna vidare, för som sagt, folk verkar inte veta om att det faktiskt är farligt!

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

22 kommentarer till Förgifta inte er hund med lök eller vitlök, snälla nån…

  1. Ulrika skriver:

    Puffar viktig info 🙂

  2. Hotspot skriver:

    Jag visste faktiskt inte detta. Choklad hade jag stenkoll på men inte lök.Som tur är så har jag ingen hund…Men du får en tumme av mig för detta viktiga inlägg.

    • Michis skriver:

      Tack så jättemycket – som sagt, sprid det gärna vidare. Många tror felaktigt att eftersom det säljs vitlökspreparat i djuraffärer så kan det ju inte vara farligt, men 15 gram torkad lök kan ta livet av en tiokiloshund.Det finns inget livsmedelsverk för hundar – därför slinker såna här preparat igenom maskorna och alla vet ju att vitlök och lök är nyttigt, klart det är det för hundarna med, liksom… Men så är ju inte fallet. Det är läskigt att folk inte vet om att det orsakar anemi hos hundar samt att de kan få akut njursvikt vid större mängder konsumerad lök.

  3. Anonym skriver:

    Jodå, min äter nästan bara helfoder. Och så märgben förstås, och lite skinka om han varit extra duktig. Finns mkt att hålla reda på, inte bara att skaffa hund hursomhelst.

    • Michis skriver:

      Nej, det är ju så.Sen säger folk att de inte vill använda kemiska medel på hundarna, men man får ju väga fördelarna mot nackdelarna. Borrelia är farligare än Exspot, till exempel!

  4. daniel skriver:

    ojdå det visste jag verkligen inte har haft en hun skjälv menfick ta bort den för 10 år sedan-

  5. Marina skriver:

    Tack för tipset det var kanonbra. Då vet jag att jag ska undvika det när Fingal får smaka av min mat. Men för det mesta är det Frolic som gäller. Jag gillar din blogg väldigt mycket pga du sprider sådan bra information och som man har nytta av. Ha en riktig bra dag.

    • Michis skriver:

      Jättebra! Tänk på att det ofta finns med i sånt man inte tänker på också, som på pizza, i pyttipanna, köttbullar och korv!Härligt att du gillar min blogg, vad glad jag blir!

  6. Marianne skriver:

    Det där med choklad har jag alltid varit jättenoga med när jag hade hund, så även mina föräldrar med sin ”galna” hund.Så, döm om min förvåning när deras elände till hund lyckas leta upp 400 gram choklad, trycka i sig den – och inte göra en min av att må dåligt…..

    • Michis skriver:

      Om du pratar med Barbakvinna här på bloggen så får du veta vad choklad gjorde med hennes lille Killer… Blev veterinärbesök istället. Vet inte hur stor hunden var, många hundar klarar sig undan med skrämseln, men det är ju det där med att ”varför chansa”?

  7. Anonym skriver:

    Jag visste självklart om detta. Om man skaffar hund så läser man på.

  8. Axemia skriver:

    Lök visste jag om men inte choklad Det är ju jättebra att få veta om jag skaffar hund eller passar någon hund Tack för att du upplyste om det !

    • Michis skriver:

      Åhå, lite udda, de flesta säger tvärtom! Bra att du vet om choklad nu med. Även xylitol är farligt för vofsingar, så låt dem inte tugga på tuggummi heller!

  9. Barbro skriver:

    Min ena hunds uppfödare rekommenderade mig faktiskt att dagligen ge valpen pressad vitlök och yoghurt i maten. Det gjorde jag också en liten tid, men det var för besvärligt att kladda med det, så jag slutade. Långt senare fick jag veta detta om vitlök och då blev jag glad att jag varit så lat!

    • Michis skriver:

      Vilken tur att du är lat, som sagt var! Och man blir ju mörkrädd… Att en uppfödare inte vet bättre.

  10. izzy skriver:

    tur man en en sån duktig matte som faktiskt läst lite om allt det här innan jag skaffade hunden =)” en ny bliven valp ägare ”=)till 8 små liv

  11. Towe skriver:

    Vad bra med info, jag blev hndvakt hastigt o lustigt här nu. Så jag frågade vad dom inte får äte mer än choklad. :)Men jag ger bara fodret som vi har här 🙂

    • Michis skriver:

      Det är enklast så och hundarna mår faktiskt oftast bäst av det. Vår hund har känslig mage och får ränna av allt utom sitt foder, typ. 🙂

Kommentera

