Barbapapababykläder – nej, det spelar ingen roll ifall det blir en kille eller tjej…

Barbaskönbody
Barbapapabody
Barbapapamössa

Jodå, jag gillade Barbapapa när jag var liten, men min favorit var Barbaskön!
Vi tog kläder i lite större storlekar, vi har hur mycket som helst i de minsta storlekarna, men det är kul att köpa lite nytt och eget också!
Barbamössan är ju bara så skön… Den får man nog ta och vika upp första tiden bebisen ska använda den! 🙂

Och för de som undrar hur vi bara KAN köpa kläder med rosa innan vi vet vad det är för kön på bebisen i magen… Det är jättelätt. Det är bara att betala i kassan.
Barbapapa är för övrigt en rosa varelse av hankön… 😉

Och pojkbebisar blir inte homosexuella av att ha rosa plagg på sig. Och nej, man tvingar dem inte att ha på sig rosa heller, lika lite som man tvingar dem att ha på sig blåa plagg, eller gröna, eller röda, eller svarta eller… Ja, vad som helst.
Bebisar bryr sig inte, det är vuxna som bryr sig. Tragiskt nog, viktigare saker finns det väl att fundera kring?

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

48 kommentarer till Barbapapababykläder – nej, det spelar ingen roll ifall det blir en kille eller tjej…

  1. Åsa skriver:

    Åh, vad fina de var!

    • Michis skriver:

      Ja, de vet verkligen hur de ska göra för att mjölka nostalgiska sjuttiotalister och åttiotalister som blir föräldrar nu på pengar! ;-DSatan i gatan, jag skulle inte köpa kläder till MIG för de priserna som de där bodysarna gick på, men jaja… Jag och Leo delar ju på kostnaden! 😀

  2. pinkblender skriver:

    du kankse kan trycka ner dig själv i mössan annars, barbamamma :)Jättefina kläder..:)Rosa is da shit..oavsett kön..:)

    • Michis skriver:

      Jag är lite sugen på det, men den var faktiskt lite för liten för min basketbollsskalle… :/Sambon såg dock väldigt söt ut i den, det såg ut som en för liten kondom på huvudet på honom! 😀

  3. pinkblender skriver:

    Gulligt, synd att man har för stort huvud här också..:/ Appropå magen och alla frågor: Är inte den enda frågan som är viktig : Om du mår bra? Resten får dem ju reda på i sinom tid.. 🙂

    • Michis skriver:

      Nej, för du förstår, som gravid så är det som så att man bara är ett heligt kärl för bebisen som komma skall. Mina eventuella krämpor får jag inte prata om, för då är jag inte glad för att jag ska få en bebis. Mina eventuella humörsvängningar skämtas bort med ett: ”Höhö, ja, det är ju typiskt gravida att bli lite snarstuckna!” Och man kan ju tycka att de borde kunna vänta om nu jag och sambon klarar av det? ;)Fast det är klart, sambon tittade på magen häromdagen och sa: ”Jag önskar att den var klar NU och ville komma ut NU!”Så han börjar ju tröttna han med… 🙂

  4. pinkblender skriver:

    Oj förlåt jag är inte insatt i Familjelivs reglerna… vett och etikett ..*s*

    • Michis skriver:

      Du, det är inte jag heller… :DMen det är rätt roligt där inne. Fast de flesta som frågar kring magen är såna som man träffar på IRL.Jag är verkligen dyngtrött på just frågan: ”Är det två där inne, höhöö…”Jag är i åttonde månaden, vad är DIN ursäkt, liksom? 😉

  5. pinkblender skriver:

    Precis.. eller så kan du ju fråga är du säker på att det inte bara är luft där inne (peka på huvet) ..:)Syrran hade en snygg tröja när hon fick sitt första barn, en illröd.. som de stod STOPP på.. rör inte min mage.. 🙂 funkade..:)

    • Michis skriver:

      Det är faktiskt ingen utanför familjen än som tagit tag i magen på mig och familjen har frågat först. :)Det är jag glad för. Vet inte om jag ser läskig ut eller så? 😉

  6. Enigma skriver:

    Alltså, jag skulle betala mycket för att få strutta runt i den översta. Hur fräck som helst!

  7. Heléne skriver:

    Störtskön mössa!! :)Och jag tycker väninnan (inte din utan….) som är ute och roar sig trots att hon har en ettåring gör HELT rätt – tror man blir en bättre mamma om man tänker på sig själv ibland oxå – och hon har ju ordnat det bra för barnet!!!

    • Michis skriver:

      Mössan är helt briljant!Ja, alltså, hade människan varit ute och festat och lämnat ettåringen ensam hemma så hade jag varit först i telefonkön till soc, men vad är felet att ta ett dygn i veckan som barnfri om man har möjligheten att lämna till mormor och mormor vill det?Allt man gör är ju att ge dem en bra och nära relation, samtidigt som man själv får lätta på trycket – är man ensamstående så får man väl passa på när tillfälle bjuds?

  8. MaygirlS skriver:

    Najs mössa! Och jag diggar den första bodyn skarpt!

    • Michis skriver:

      Jaaa… Jag längtar tills bebisen blivit stor nog för den… Åh shit, det kommer att gå så fort! 😀

  9. Adeleide skriver:

    Vi verkar ha väldigt lika åsikter när det gäller killar/rosa och föräldraledighet. Det är kul att se :)Mina killar hade emellanåt rosa sparkbyxor och rött var en favoritfärg att ha på dem. Jag bryr mig verkligen absolut inte om i fall de har rosa kläder på sig, bara det inte är spetsar och klänningar, för det blir lite feminint 😉 Men rosa kan vara en fin färg även på kläder av lite rakare modell, och det ser jag gärna på mina killar. Stora killens favoritfärg är till och med rosa och han har sagt att han vill ha rosa hår när han blir stor. 😀 So be it. ;)Maken och jag delade f-ledighet rakt av. Jag tog tre dagar i veckan och han två dagar i veckan i över tre års tid. Fungerade skitbra. Inget av barnen blev mammig eller pappig och han vet och kan precis lika mycket om barnen, kläder, blöjor och hemmatristess som jag kan.Under hans två hemmadagar satt jag inlåst i datarummet och jobbade med min egen firma. Behövdes amning så lyfte jag på tröjan och sedan bar han ut barnet igen efteråt. Fungerade SKITBRA. Båda fick hälsosam syn på vad man egentligen hinner med på föräldraledigheten och hur frustrerande det kan vara, och vi var hemma båda två när barnen lärde sig gå, vi var med alla på babysim och BVC-besök etc. Men vi hade också en väldig förmån i att kunna göra på det sättet, det kommer jag aldrig någonsin ångra.Nu inspirerade du mig till ett eget inlägg, kommer senare i helgen 😉

    • Michis skriver:

      Vad kul att jag inspirerade dig!Tyvärr kommer jag ju inte att kunna jobba hemifrån med det jobb jag har idag, annars hade det varit drömmen att ha det som ni gjorde!Ja, jag förstår inte folk med åsikten att man ”tvingar” på småkillar rosa kläder för att vara politiskt korrekt, man tvingar väl på barn kläder, punkt slut? Fram tills den dagen kommer då de själva vill bestämma över vilka kläder de vill ha på sig så är det ju föräldrarnas tycke och smak som gäller, inte barnens… 😀

  10. Sara skriver:

    Å vilka härliga!! min brorsdotter hade sängkläder med motiv av barbaskön i sin vagga! tror vi ska låna dem =)

  11. Adeleide skriver:

    Ja visst är det så! Man får verkligen bokstavligen tvinga på dem kläder, och sedan tror jag barnen är mer frustrerade över att det finns två ärmar och två hål än om det finns blått eller rosa runtomkring :)Ofast bestämmer vi vilket plagg de ska ha när vi köper, och sedan får de välja färg själv, och så blir det vad de blir. Så länge de inte inser att man inte får ha vissa färger för att man är kille så är jag bara glad och tacksam över att de inte har blivit trångsynta än. Det håller jag gärna på avstånd så länge det går så de får alla möjligheter att välja det de gillar bäst.

    • Michis skriver:

      Ja, fast jag kommer nog bli lite putt ifall barnen vill ha totalt opraktiska kläder med volanger och holkärmar och sånt där trams… ;-)Vill att mina barn ska ha kläder som är praktiska och som de inte känner att de behöver vara rädda om. Klart att de kanske inte behöver vara mer rädda om volangerna när de ska leka, men såna kläder tenderar ju att vara skörare än lite rejälare plagg utan volanger… Äh. Struntsamma förresten, bestämde jag mig just för. Vill de ha volanger sen så får de det, jag bestämmer tills de blir så stora att de kan bestämma själva och JAG kommer inte köpa volangplagg!

  12. Adeleide skriver:

    Fråga jobbet om hemmajobb kan fungera med en kikare och en pilbåge? Kika för att titta efter felparkerare och skjut ut en pil med en bot på 😉

    • Michis skriver:

      *s* Om jag ändå vore bra på pilbågeskyttet med… Pinsamt om jag tar livet av våra ”kunder”! 😉

  13. Johanna skriver:

    haha..shit vilka läckra bodisar!! 🙂 Jag har samma dille på ”Tummen”..som också är rosa och vi vet ju att vi väntar en liten pojke, men han får bli ärrad för livet ändå genom att bära rosa ”tummen”-kläder!! Han får skicka psykologräkningen till oss sen..! 😉

    • Michis skriver:

      Vill du veta en hemlis? Tror inte att han kommer att komma ihåg det ens… :DFörutom när ni visar honom fotoalbumen sen! 😉

  14. Vilka fina kläder!Undrar vem/vilka som har bestämt vilka färger som är feminina respektive maskulina?Din bebis (oberoende av kön) kommer att bli jättefin i sina kläder. =)Anna

    • Michis skriver:

      Det är nog tradition och kultur som har bestämt det helt enkelt.I Japan är väl vitt sorgens färg, som exempel?Men visst kommer bebisen att bli fin i sina barbapapakläder sen… 😀

  15. yiskan skriver:

    Mössan var verkligen hur grym som helst… måste kolla om den finns i vuxenstorlek.. given fördelsedagspresent till mössälskande pojken! 😀 Men alltså, ”Tummen”-kläder vore ju nästan snäppet coolare… Den lille figuren hade jag helt glömt bort! 😀

    • Michis skriver:

      Ja, kolla på Åhléns, den de har finns i One size… Som är pytteliten! ;-)Tummen är grym med, men såna grejer har jag bara sett på Babyproffsen för ÄNNU mer pengar! 😀

  16. yiskan skriver:

    Vad är budskapet egentligen…? Skaffa inte barn om du inte är miljonär? 🙂

    • Michis skriver:

      Antingen det eller så mjölkar de oss samvetslöst för att de vet att vi får grymma nostalgivibbar?Man kan ju låta bli att… Nä, vem försöker jag lura, jag kan inte låta bli att köpa sånt där!

  17. Carin skriver:

    Åh! Barbapappagrejor!!!! Vi är tokiga i dom här! Jag har även några bilder på omgjorda barbapappor… ;)Min minsting skulle gladeligen helt frivilligt gå klädd i rosa om han fick välja.Om han blir bög eller inte skiter jag i, han är fortfarand min goa unge!

    • Michis skriver:

      Haha, klart man struntar i det, tycker jag alltså. Det är helt klart det sista jag skulle bry mig om. Däremot skulle jag bli skogstokig om ungarna kommer hem och säger att de ska gå på nazistmöten!

  18. Sil skriver:

    Fram tills runt 1930talet räknades rosa som en rätt så maskulin färg, medan blått föredrogs till tjejer då den var ”skörare”, har jag läst ;)Så du är väl bara gammalmodig då! 😉

  19. Annica skriver:

    Oj så fina! Nu kommer jag plötsligt ihåg hur det var då vi köpt de första små kläderna till min dotter och så föddes hon alldeles för tidigt och var så liten att hon var flera månader innan hon ens något så när kunde ha dom vi köpt!

    • Michis skriver:

      *s* Skulle det hända så har jag även kläder från storlek 44, eftersom brorsans dotter föddes redan i vecka 31! Hon hade lite bråttom ut, hon!

  20. Eva skriver:

    HAHAHAHAMössan var ju bara för cooooooooooool.En sådan vill jag också ha.Det blir till att lägga in en specialbeställning hos shoppingfarmor.=D

    • Michis skriver:

      Ja, det är lika bra! Det där med shoppingfarmor verkar vara en bra grej, vore ju superskönt att slippa springa runt själv! 😀

  21. Zmilla skriver:

    Det är befriande att läsa om din inställning till barn och föräldrarskapet, världen behöver mer sånt. Det är annars lätt att bli lite mörkrädd (typ då man är inne på familjeliv.se) För övrigt är kläderna jättefina 🙂

  22. Marina skriver:

    Så söta babykläder du har köpt. Du har helt rätt att även pojkar kan ha rosa kläder. Min pojke älskade röda kläder och hade det mycket. Folk glodde på honom men jag glodde tillbaka. Det är rent nonsens som en del håller på med att pojkar inte kan ha rosa kläder. Man blir sugen på en baby när man ser alla söta kläder som finns nu men jag har ju min babygosse Fingal. Ha en bra dag och tack för ett mycket läsvärt inlägg.

    • Michis skriver:

      Får inte pojkar ha rött nu heller? Eller då heller, vad vet jag?Märkligt det där. Rosa kan jag nånstans ändå hysa en förståelse för att folk förknippar med tjejer på ett annat sätt med tanke på att allting delas upp i babyrosa och babyblått första tiden, men rött? Det är väl blodets, ärans och hjältarnas färg om något?

  23. Marina skriver:

    Hej!Detta var i början på 90-talet och då var det ovanligt i Karlskrona i alla fall. På hans dagid var han den enda killen som hade rött. Men som tur är förbättras tiderna.

  24. Carin skriver:

    Kolla hos mig…. 🙂

Kommentera

