Hur gammal är din? Vad kan din göra?

Min man är 32 år gammal och kan ta fram frukost ur skåpen själv. Ibland kommer han även ihåg att ställa tillbaka förpackningarna och ställa tallriken på köksbänken.
Jag är så stolt över honom!

Igår så bäddade han rent i sängen nästan alldeles själv också och tog tvätten! När som helst nu så tror jag att han kommer att kunna plocka in den rena tvätten i skåpen, vi har ju bott här i över ett år, så det kommer väl, det här med att lägga in lakanen i lakansskåpet, sina tröjor i sin tröjlåda och så vidare.
Men jag är jättestolt över att han klarar att tvätta utan att missfärga eller krympa något, har hört att det kan ligga ännu senare i utvecklingen för vissa!

Dessutom är han JÄTTE-duktig på att spela spel på sin dator, som WoW och Call of Duty! Han kan sitta i timmar och vara helt fokuserad på det! Nackdelen är att han verkar ha lite dålig simultankapacitet, för ifall jag försöker prata med honom då så går det inte att få kontakt med honom. Borde jag vara orolig för det?

Sen är jag också lite bekymrad över att han fortfarande matvägrar vissa saker, som ost, morötter och sånt som han hävdar har ”konstig konsistens”, till exempel grönsaker, frukt, bulgurvete och liknande. Finns det några knep att ta till för en lite sturig matvägrare som någon kan dela med sig av? Jag har testat att ge honom smakisar, men han rör dem inte!

På det stora hela är jag väldigt nöjd och glad med min man – men man blir ju lite nyfiken – vad klarar din partner av och vid vilken ålder gjorde de det?

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

50 kommentarer till Hur gammal är din? Vad kan din göra?

  1. Anonymian skriver:

    min man är 55 och vid 42 lärde han sig utfodra stora hopar människor. Han fick träna på sina ätteläggar först i tio år.Vi tränar fortfarande på att göra rent brunnen i duschen, men det verkar för svårt, jag tror att han är obildbar i det sammanhanget, liksom i att göra rent hårborstar. Är han ett hopplöst fall tror du?

    • Michis skriver:

      Oj, men du får vara stolt över att han kan utfodra stora hopar människor, det tror jag inte min klarar än!Du kanske kan göra en ritsaga som du kan läsa för honom. ”Sagan om hur duschbrunnen blev ren och fin igen” med ritade bilder från gegg till strålande ren?Man får inte vara rädd för att ta till pedagogik!

  2. Niklas skriver:

    Urgh… Den här typen av inlägg är tydligen helt legitima ”Vad klarar din man”. Jag behöver inte vända på det va? Den förekommer ganska frekvent i allehanda media och det görs tom sketcher på det. Jag fattar inte grejen…Det märkliga är att just jag verkar klara en hel del i jämförelse med många män då man läser liknande (inte just din). Ha humor, lagar mar, städar gärna, älskar attlattja med ungarna, gör och spelar musik, romantisk, har humor (säger de som vet), är snäll…Det märkliga i DET är att det aldrig var lätt att få tjej trots alla dessa förtjänster. Så det betyder att utseendet speklar roll. Inte toksnygg, inte tokful. Men då tjejer snackar om att ”utseendet inte är så viktigt” så ljuger dem. 100%. Jag är beviset.Så. Nu blev det mycket sagt i en kommentar.

    • Michis skriver:

      Vet du vad, det står inte ”vad klarar din man” någonstans i hela texten.Längst ner står det ”Vad klarar din partner” och det kan ju även män svara på, inte sant?Däremot får jag ju erkänna att jag körde inlägget på ”min man” men det är ju för att jag är gift med en man, han skulle nog bli riktigt misstänksam om jag drar till med ”min fru”.

  3. Stella skriver:

    Du fick mig att skratta så jag tjöt!Senast IDAG när jag var och fikade hos kompisen så sa hon att jag skulle titta ner på deras köksgolv och se kaksmulorna som ”HAN” har ”fixat” efter att ha grisat ner överallt..”Nikos?(hennes tvååriga pojke)”`,sa jag,som en understrykan på det hela. ”Nej,HAN!” Och pekade på sin man. Ålder :36 *S*Min R däremot..Hm..inte fått erfara så mycket när det gäller honom ,ännu iaf..Men tar man min bror som ju för sig bara är 21(men ändå en MAN,väl?) så kan jag berätta om hur han dels lämnar tomma mjölkpaket i kylen,inte vet att matrester TORKAR på tallriken om man inte blöter ner den direkt efter man ätit..han måste fortfarande LUKTA på maten för att se om det är nåt som e gott eller inte..+att han inte vet hur man byter toarulle utan hellre lämnar den nya rullen på golvet..osv osv osv:=))Det var ett roligt inlägg! Att du kan få till det så himla bra hörru,hehe!Gillar din blogg,gjort sen länge!Puss o kram!

    • Michis skriver:

      Det blir ju roligt ibland, jag fick inspiration från Familjeliv, så klart… Alla dessa trådar om ”Min pojke är 10 månader och kan redan sjunga ”Kan du vissla, Johanna” samtidigt som han gör baklängesvolter, vad kan eran göra?”Nu väntar jag bara på att männen ska dela med sig av vad deras fruar/flickvänner/sambos klarar av, för det efterfrågar jag ju också! :D*Tack och kram*

  4. Niklas skriver:

    Mmm men risken att en man går in o svarar här är nog rätt liten (om inte jag rörde till nåt nu). Jag har aldrig sett en liknande grej skriven av en man oavsett om den rör partner eller fru. Annars är det kul med inlägg på familjeliv som du beskriver (har själv aldrig besökt, jag känner inget behov: Hej jag måste hävda mig via mitt barn och berätta att det är bäst är era barn det nähä trodde inte det: EGO tankat

    • Michis skriver:

      Nej, det har inte jag heller, det är ju därför jag skrev som jag gjorde. Bara längtar efter att en kille med glimten i ögat skriver: ”Min tjej är 22 år gammal och har precis lärt sig att man kan betala drinkarna själv på krogen!”Själv nyttjar jag mest Familjeliv som en outsinlig källa till inspiration! 😀

  5. Niklas skriver:

    Haha min glimt fick du alltså inte till. Den är borta idag tror jag. Hoppas du får den kommentaren då men jag undrar det.

    • Michis skriver:

      Ja, det var lite tråkigt, jag trodde nog att du skulle fixa till den! ;-)Jag får hoppas vidare helt enkelt! 🙂

  6. Sara skriver:

    Min man är också 32! han både tvättar, viker och lägger in kläder i skåpen. han diskar på eget bevåg men dammsuger på beställning. Han vet inte hur man städar en toalett men man kan ju inte förvänta sig för mycket. han älskar att spela gitarr, bas och sjunga vid sin dator (spela in). Då hör han ingenting av vad man säger. Likadant när han tittar på film. Då är det kört att prata med honom.matvägrar gör han mycket!! Det är svårt att få honom att äta men jag har inte behövt börja mata ännu. nästa år hoppas jag han lärt sig att laga fler maträtter än pytt i panna, makaroner och korv!

    • Michis skriver:

      Oj, du ska se att det kommer att gå finfint, han kan ju redan massor med grejer!Det är ju jättefint att du inte behöver mata honom ens! :)Skryt på nu allihopa över era partners och berätta för mig vad de kan göra, jag vill veta mer, framförallt ifall min partner är tidig/sen i sin utveckling!

  7. Niklas skriver:

    Meh alla andra goda egenskaper har jag ju så nån miss får man ju räkna med haha

  8. Adeleide skriver:

    :DMin partner är faktiskt rätt duktig. ;)Vi hade barnkalas i dag och eftersom jag jobbat så mycket hela veckan så hade han städat hela huset, medan han tog hand om båda barnen som var dagislediga.I går kväll bakade han en cheesecake och täljde en fin skylt som han skrev ”gäster” på med svetspenna för att ha gästhandduken på. Idag påpekade jag att det är synd att vi inte har små bänkar som barnen kan sitta på vid barnbordet (en halvtimme innan kalaset började) då gick han ut i snickarboden och kom in med en nysnickrad bänk tio minuter senare innan han hoppade in i duschen. :DHan är duktig på det mesta faktiskt, men han kan bara göra en sak i taget, och det inkluderar att man inte kan tänka och tugga tuggummi samtidigt, om jag frågar honom en fråga så stannar munnen ;D

  9. insmorsa skriver:

    min är snart 33 och han visar samma tecken som din…men han vet fortfarande inte efter 6 år i samma hus vart handdukarna finns…hmm han vet förresten inte vart hans egna kläder är heller…så var stolt över din *S*

    • Michis skriver:

      Det är jag! Jag är jättestolt över honom! Fast är det ingen som kan tipsa mig om hur man ska göra för att få honom att sluta matvägra grönsaker och frukt?

  10. LillaJag. skriver:

    hahah vilket härligt inlägg och vilka underbara kommentarer!!!Jag har precis flyttat ifrån min 38 åriga man som inte alls lärde sig (trots ihärdigá försök) vad orden tvättmaskin, diskmaskin eller hushållsarbete betydde.Vid en ålder av 30 lärde han sig dock hur man blandade pulvermos i varmt vatten.Nu när han är i en ålder av 38 har han tillslut varit tvungen att lära sig hur men lägger in ett par byxor i en maskin, häller i pulver, sköljmedel och väntar tills lampan lyser grönt, för att sen hänga upp byxorna på tork.*s*Konstigt hur mycket man kan lära sig när man måste…

    • Michis skriver:

      Åhå, så när det väl blev tvunget så klarade han av det alltså?Och redan vid 38 års ålder?Det är inte så illa ändå, Leif ”Loket” Olsson bodde ju fortfarande hemma hos mamma i sextioårsåldern, om jag inte missminner mig!

  11. GRANNTANTEN skriver:

    Tror du han kan vara lämplig för agilityträning?Brukshundsklubben har kurser.

    • Michis skriver:

      Åh, jag har ingen aning, det avgör du bäst själv!Om du menar min så är han tyvärr knäskadad, så det blir ingen agility för honom. Mycket tråkigt, vore så roligt att kunna aktivera honom på så sätt!

  12. Carin skriver:

    HAHAHA! Fantastiskt! Jag har ingen och är ganska nöjd med det. Då slipper jag passa trilskande karl som inte lyder. 😉 Annars är ju tvång eller hot ett effektivt sätt till lydnad. Inte så bra på sikt kanske men ibland får man ju ta till radikala medel!

    • Michis skriver:

      Jag tror ju mer på att uppmuntra när partnern gör rätt istället för att fokusera på när det blir fel.Det är ju inte så lätt för den man lever ihop med alltid, det gäller att vara lite flexibel och ödmjuk! 😉

  13. Linda skriver:

    Min är 23 och tar en vecka på sig att ens försöka diska, kan knappt städa upp utan hjälp av sin mamma. Men han lyckas sitta en hel dag framför wow.skumt nog.

    • Michis skriver:

      Hm, men det verkar vara ganska vanligt att de är såna i den åldern. Min är ju 32 och kan fortfarande sitta en hel dag framför WoW och sen sträcker han på sig och säger: ”Ojdå, nu hinner jag ju inte dammsuga idag…”

  14. Rosa skriver:

    Min partner (man i det här fallet) har varit väldigt sen i utvecklingen hemma däremot väldigt tidig och duktig i utvecklingen som rör IT-området. Han gör helst saker utan kommando som han säger. Vill få en chans att upptäcka saker själv som ska göras. Utan kommando än så länge, händer ingenting. Han är 53 år. Då säger han att det beror på att han ser att det inte behövs göras. Däremot har han varit bra på att fixa kommando från barnen och göra det de vill att han ska göra. Alltid nå´t med andra ord.

  15. rita skriver:

    Det är olika …ibland 5 ibland 15 snuddar vid 20 om han anstränger sig . men om man har TUR så är han 45 ;)hehe

  16. Lisa skriver:

    Min lille Pierre är 32 år och han är så duktig så! Det har aldrig varit några problem med honom.Han handlar, städar, diskar och tvättar, och förutom ett smärre missöde i början av tvätträningen (då han inte förstod att man måste separera vit- och kulörtvätt) så har det gått jättebra. Vidare kan han en massa matematik och har doktorshatt och allt, jag fattar ingenting av alla avancerade uträkningar han gör. Har funderat på att kanske aktivera honom mer och även engagera honom i nån matteklubb för särskilt begåvade. I höst har jag även planer på att skriva in honom på fiollektioner, fotbollsträning, teater, krukmakeri, scouterna, danslektioner och en bokcirkel. Det är ju viktigt att han blir ordentligt stimulerad.Sedan en snabb fråga bara: Imorse slog Pierre i foten i tröskeln. Är det farligt? Borde jag åka in till akuten med honom? SVARA SNABBT, JAG ÄR SÅ OROLIG!

    • Michis skriver:

      Oj! Så imponerande, han är en föredömlig partner! Tycker att det låter bra att du vill stimulera honom mera, såna där överbegåvade partners behöver verkligen bli utmanade och det är inte alltid lätt själv att kunna ge dem det. Tycker du gör helt rätt där!Självklart ska du till akuten med Pierre, jag menar – det kan ju vara brutet och så kanske han får en blodpropp och bara dör om du inte gör det! ÅK!

  17. Tjofsilofsan skriver:

    *S* e d så här illa så funderar jag på att vara singel resten av livet oxå ;-)bara skojsa lite

    • Michis skriver:

      Äsch då, tänk på att man kan välja partner utifrån många kriterier om man bara inte låser sig vid en viss typ.Väljer man bohemtypen för att man tycker att den är fin så får man nästan räkna med lite skit i hörnen, väljer man pedanttypen så kommer man nog bli galen på att h*n alltid skäller på en för att man glömt att ställa tillbaka CD-skivan i bokstavsordning…

  18. Ken the Swede skriver:

    Jag har en liten fråga till panelen. Varför måste man bädda? Man skall ju iaf sova där igen. Det räcker med att stänga dörren, tycker jag./Ken *förvirrad*

    • Michis skriver:

      Ja, alltså, du får ju göra precis som du vill.Själv tycker jag att det är trevligt med rena lakan i sängen då och då, eftersom vi trots allt sover näck, både jag och maken, och då känns det efter nån vecka som att ligga i gamla underkläder ungefär.

  19. Rosa skriver:

    Nja han är nog inte så bra på det heller, men han är en bra pappa.

    • Michis skriver:

      Bara du är glad och nöjd och han med och även era barn så får man väl säga att det går bra ändå med andra ord? 😉

  20. Lolita skriver:

    min man är 32 (han också..) och kan banne mig ALLT tror jag ;)igår slog han till och kokade äppelkräm till exempel, jag är lyckligt lottad 🙂

    • Michis skriver:

      Oj, jag får gratulera till en extraordinärt duktig partner! Min kan i alla fall göra pannacotta, det är inte fy skam det heller! 🙂

  21. Lisa skriver:

    Ken The Swede och Michis, det är faktiskt inte bra att bädda sängen. Då skapar man en varm och gosig miljö för kvalstren så att de förökar sig helt okontrollerat!

    • Michis skriver:

      Åh, kvalstermyten, ja, den är alltid skojig att höra talas om! :)Tvättar man täcken och kuddar fyra gånger om året, samt bäddmadrass, så är det inte några större problem med kvalster, det tar dem tre månader att etablera sig på nytt, då deras livslängd bara är ett par månader. Dessutom förökar de sig inte om det inte är 20-30 grader varmt i, då överlever de bara. Tvättar man sängkläderna i 60 grader minst varannan månad så dödar man kvalstren.Så där har du en väldigt god anledning till att bädda rent i sängen ofta! 😉

  22. Maggish skriver:

    hahahah sjuk roligt inlägg =)Min gubbe klarar av det mesta, det är mest jag som sitter framför wow =) Men det är även jag som tar hand om hemmet mer än honom…han åker och handlar – det är han superbra på!

    • Michis skriver:

      Oh, sånt är trevligt. En av mina gamla partners tog körkort först när han var typ 30 år, innan dess övningskörde han i tolv år ungefär!Förr eller senare trillar det loss hos dem, det är så roligt att titta på deras utvecklingssteg! 🙂

  23. insmorsa skriver:

    nädu där är det tvärstopp….min äter ju inte fisk heller…men så är han inte så smart heller *S*

    • Michis skriver:

      Åh, vad tråkigt. Jag hade ju hoppats på att få lite tips från de som har haft sin partner lite längre, just för att de har mer erfarenhet. 🙂

  24. Mysti skriver:

    Min sambo är 37år och kan starta/plocka ur diskmaskinen, tvätta kläder utan att blanda fel och hänga upp den. Fast under dessa 37 år har han inte lärt sig att vika den bra, inte heller att laga mat, damma vet han inte ens vad det är och kallar det ”överkurs”.Han har de senaste månaderna lärt sig att ta egna initiativ till att klippa gräset..med stäningen är det värre.Jag vet att han kan bädda rent, men sen han träffade mig tror han att det sker av sig självt och när det gäller att bädda sängen måste han ha blivit senil ;o)Han är mycket duktig på att tvätta sin bil och polera den, men min ser han inte. Han är proffs på att slappa och titta på när jag grejar *L*Jo en sak till – han vet nog inte vad en disktrasa är, trots att jag visat honom flera gånger.Men för sina 37år är han ganska duktig iaf…..och jag älskar honom ;o) Mysti

    • Michis skriver:

      Men du, det verkar ju som att det kan börja lossna ändå, ifall han lärt sig nu att ta egna initiativ till gräsklippningen! Han verkar jätteduktig, jag förstår att du älskar honom och är stolt över honom! Det ska du vara!

  25. clangen skriver:

    Gälls det med ”fruar” också??Min hatar all sorts städning, disk, tvätt o s v . Listan kan göras lång!Men hon älskar att laga mat och så är hon världens goaste, så det uppväger hennes iver att sätta stopp för städbestyren…Tur att en annan är pedant:)

    • Michis skriver:

      Självklart, i ”Partners” ingår fruar, flickvänner, pojkvänner, sambos av alla de slag, män, ja… partners helt enkelt! :)Ni kompletterar varandra helt enkelt?

Kommentera

