Ska man ha råd att skicka med en frukt om dagen till förskolan?

Jo, jag har suttit på Familjeliv igen – tråden är för närvarande uppe i 956 inlägg efter två dagar och den handlar om huruvida det är okej att förskolan vill att barnen tar med sig en frukt till förskolan varje dag, samt macka till utflykt en gång i veckan.

Naturligtvis har tråden urartat totalt, som den gärna gör på Familjeliv – just nu går debatten istället huruvida det är orimligt att man ska behöva lägga hundra kronor i månaden på frukt till sina barn istället – med en sida som hävdar att det absolut inte går för vissa och en sida som hävdar att om man inte har råd med det så bör man adoptera bort barnen.

Vilken tur att det är helt svartvitt i frågan, eller hur?
Hur som helst – jag kan väl bli lite förundrad över att man inte tycker sig ha råd att skicka med en frukt till fruktstunden på förskolan, samtidigt som jag kan förstå att vissa verkligen lever på existensminimum och marginalerna…
Men det som gör mig mest förundrad är nog ändå att jag trodde att det gick att prata med förskolan ifall man verkligen har det så illa ställt – så att man i så fall får till en dialog med dem kring fruktkravet, så att säga?

Kan man inte det?
Jag vet inte. Jag tror i och för sig att vi kommer att ha råd att skicka med två äpplen om dagen till förskolan om förskolan vill det, men… Ja.
Vad har ni för tankar kring det hela?

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

58 kommentarer till Ska man ha råd att skicka med en frukt om dagen till förskolan?

  1. sthlmscilla skriver:

    När jag var liten och gick på lekis fick var och en alltid ta med sig en egen frukt. Att man inte skulle ha råd med ett äpple/banan om dagen har jag lite svårt att tro. Har man inte det kanske man ska ner på något annat onödigt köp tex chips/ostbågar/läsk mm.

    • Michis skriver:

      Det är ju så jag tycker med… Men då finns det de som hävdar att det finns familjer som är så genomfattiga i Sverige idag att de inte kan dra ner på något annat alls för att barnen ska ha med sig frukt till förskolan.Dessutom finns det de som hävdar att det ingår i skolpengen ifall det ska serveras frukt i förskolan, för att förskolan inte får ta ut några extraavgifter förutom den förskoleavgift man betalar… Så jag vill gärna veta mer kring det hela.

  2. Filifjonkan skriver:

    Ett gott råd är… plantera ett par- tre fruktträd… *skicka vidare*

    • Michis skriver:

      Fast har de inte råd att köpa fem äpplen i veckan har de nog inte råd att köpa ett fruktträd heller? Och de flesta fruktträd ger uselt med frukt under vintern, våren och försommaren… ;-)Men annars var det ett gott råd!

  3. Rosa skriver:

    Frukt är väl ändå ett måste till sina barn. Hur mycket kostar 5 äpplen för fem dagar? Du får tre bananer för 10 kr. Tror inte det kan vara ett större problem egentligen för vitaminer måste ju barn ha. Absolut att det går att prata med personal. De hjälper till men jag har ändå svårt att tro på att man inte kan få ihop till det hela även om man har dåligt ställt. Det går alltid att glömma en dag också, det gör alla. Mänskligt. Då finns det gömda frukter på dagis. Man kan dela ett äpple också eller apelsin. Barn orkar inte alltid en hel frukt. Då har man fem äpplen för 10 dagar. Finns massor av knep.

    • Michis skriver:

      Jag har ingen aning om vart folk köper frukt faktiskt, jag har aldrig tyckt att det varit speciellt dyrt. Det känns konstigt att det ska vara en så enormt stor fråga, som du säger, en halv apelsin i klyftor brukar räcka till ett barn, sen kan de ta andra halvan dagen efter…

  4. magnus skriver:

    Jag har tänkt på det där många gånger. Faktiskt. Jag har alltid skickat med frukt men i vissa stunder då frun pluggade och så, så tröt det ibland i skålen. Då fick det bli morötter, gurkstavar och annat småttogott. Frukt är väldigt nyttigt, bra på all sätt men också dyrt. Jag kan förstå faktiskt om det kan vara svårt att få till det över 200 dagar på ett år.Hej->Mangan.

    • Michis skriver:

      Uj, ja. Klart det kan vara svårt, men i räkneexemplet som trådstartaren har i forumet så räknar hon med frukt och mackor för 25:-/veckan, alltså en hundring i månaden.1200:- per år på fruktstund och utflykter, känns som en otroligt liten summa att lägga på sitt barn för att se till att de får lite mellanmål.Morötter funkar ju utmärkt att skicka med också!

  5. Kristine skriver:

    Jag tycker det känns jättebra att skicka med frukt till mina söner. Både till förskolan och skolan. Då vet jag att dom får i sig det mellan målen 🙂

    • Michis skriver:

      Ja, man kan ju tycka att det borde gå att dra ner på något annat någon annanstans, även om det är snålt om budgeten, just för att barnen ska få med sig frukt till skolan… Men det verkar jag vara ensam om att tro…

  6. Roger skriver:

    Hade hellre ätit vatten ett par dagar i månaden för att få råd med frukt isf.R.

    • Michis skriver:

      Ja, jag känner att jag hade hellre käkat havregrynsgröt till lunch själv varenda dag i månaden än att inte skicka med ungarna frukt… Och om inte det räcker får man väl käka havregrynsgröt till middag med. Och om man då fortfarande inte klarar av matbudgeten så pass så man kan lägga hundra spänn i månaden på frukt/morötter till barnen, då är det ju något annat man får dra ner på…

  7. tyrla skriver:

    jag tycker det ska ingå frukt jag, och inget man ska behöva släpa med varje dag, med tre ungar i nästan exakt samma ålder blir det en jäkla massa frukt att hålla reda på.

    • Michis skriver:

      Tre om dagen, om jag inte räknar fel. ;-)Klart det kan ingå frukt på förskolan, är det okej att de höjer förskoleavgiften lite till så de har råd att göra det då, så att maxtaxan höjs?

  8. Malin skriver:

    Jag har alltid skickat med frukt till min son oavsett om det har behövts eller inte. Bara ifall att…Jag vet inte vad jag ska tycka. Visst , vissa lever under kassa förhållande pga av det ena eller andra. Och det är tragiskt att folk ska behöva leva på existensminimum. Men…om man inte har råd med frukt, varför skaffar man då barn? Barn kostar! Jag tänker i första hand på föräldrar man sett under årens lopp som inte velat betala en liten slant till klasskassan men som röker ett paket om dagen…hur fan har man då råd med det?!Woops! Nu kände jag att jag blev irriterad hehe Gravidhormoner =)Jag tycker väl heller inte vi kan gnälla så mkt på skolan. Skolan är gratis, likaså maten dom får ( även om den inte alltid är den bästa ) Vi får vara glada att skola inte kostar o att vi var tvungna att skicka med mat varje dag eller bekosta skolböcker etc. Hua!

    • Michis skriver:

      Ja, det blir lite kul om man jämför med ex. England, där föräldrarna packar lunchlådor själva på morgonen och förväntar sig att ungarna ska stå sig hela dagen på två skivor vitt bröd med pålägg emellan, en liten påse chips och en tetra juice.Jag ser det som dig – det finns undantag med rekorderligt skötsamma fattiga föräldrar som inte har råd, men för det mesta verkar det handla om att de prioriterar att betala annat istället. Gravidhormonerna ställer till det. 😉

  9. Emma skriver:

    Om man inte kan unna sina barn frukt för ynka hundra kronor i månaden är man ganska patetisk. Jag undrar hur de förldrarna spenderar sina pengar, jag räknar med att de inte köper godis, chips och saft till sina barn-för DET är bara skit som förstör barnens hälsa.Samt att de inte köper tobak och sprit till sig själva.Klart att man ska kunna ha råd att skicka med en ynka frukt varje dag! Barn ska ha frukt varje dag-och helst ekologisk.

    • Michis skriver:

      Ja, man kan ju tycka det – det vore intressant att se en månadsbudget för dem som inte kan avstå ens en hundring per barn för att de ska få frukt.Undrar om man skulle hitta något annat som gick att dra in på, liksom?

  10. Ulrika skriver:

    Läste något inlägg nånstans nångång som i korta drag sade att ”skaffa inte barn om du inte har råd”.Det ligger i farans riktning att man kanske borde ha tänkt i dom banorna om man inte kan ge sin telning en frukt eller två om dan.

    • Michis skriver:

      Själva barnen är ju rätt billiga att anskaffa… ;-)Och sen kan ju alltid levnadsförhållanden ändras, det går inte att bortse ifrån. Men jag visste inte att det var ett så enormt stort problem i Sverige och att det fanns så många som var så fattiga att de inte ens kunde tänka sig att skicka med en halv apelsin om dagen till förskolan åt sitt barn.

  11. TheHustru skriver:

    Kollar man kilopriderna på frukt vs chips/godis så är frukt en bra investering…Kan oxå tänka mig att många av dem på familjeliv som beklagade sig satt med en cigg i mungipan när de skrev… Konstigt nog finns det alltid pengar till rökerier….

    • Michis skriver:

      Jupps. Själv var jag ett bra barn som gärna käkade rå potatis som ”frukt” så jag var billig i drift. ;-)Men du, det är ju skillnad. Cigaretter tillhör ju livets nödtorft! Det gör faktiskt inte frukt!

  12. Emma skriver:

    Jag känner föräldrar som inte vill köpa frukt och grönt till sina barn, men när de handlar lastar de vagnarna fulla av chips, läsk, öl ,cigg, veckotidningar, och kakor.

  13. tyrla skriver:

    ja naturligtvis hur skulle det annars gå ihop?

    • Michis skriver:

      Jo, argumentet för dem som hävdar att det är omöjligt att skicka med barnen frukt är ju att det är för dyrt – så om maxtaxan höjs för att barnen ska få frukt i förskolan så kommer de ändå att ha mindre pengar…Det är det som är skillnaden, att vilja betala extra för att man ska slippa tänka på saken eller att anse att man inte KAN betala extra för frukten för att det kostar för mycket.

  14. Ulrika skriver:

    Visst kan levnadförhållanden förändras och det djävligt fort :)Lite anmärkningsvärt är det dock tycker jag att detta faktum verkar vara något som tas i större beaktande inför tex anskaffandet av en hund (”tänk på att en hund behöver passning, kan bli upp till 10-15 år gammal och är ett stooort ansvar…” osv) än inför planerandet av barn. Som djurvän är jag naturligtvis glad över det men lite märkligt är det. Barn verkar ofta vara mer önskade än övertänkta. Men det är ju en annan debatt. Got a bit carried away there. Sorry 😐

    • Michis skriver:

      Äsch, som både hundägare och blivande förälder så håller jag med dig.Fast jag tycker nog att folk verkar skaffa hund rätt lättvindigt med (kolla annonser på blocket med halvårsgamla/årsgamla hundar som säljs ”på grund av allergi”).

  15. HelenaQ skriver:

    Jag väljer min strider så jag har:* skickat med dem frukt varje dag i flera års till dagis/förskola/ skola.* Jag har fixat picnick korgar under skoltid dvs Lunch (som skolan ska stå för egentligen)ett antal ggr per termin.* Jag har lagt pengar till klasskassan (som inte får finnas enligt lag..kallas i regel något annat) och för de föräldrar som varit sammanboende och med mkt höga inkomster så har jag närmast betraktats som idiot när jag hade invändningar mot trehundra spänn per familj. Jag är ensamstående.* Jag har köpt skridskor varje termin 500-1500 kr då skolan bestämt att skridskoåkning ingår i gympalektionerna (drygt två-tre ggr vinterhalvåret)ungarna ska kunna hänga med till ishallen. (utlåning finns inte)Kort sagt jag väljer mina strider.Vardagen är stridig nog ändå för att tjafsa om några frukter…ibland lägger jag ner energi på att tjafsa om trehundra spänn till klasskassan och frågan om utlåning av skridskor…eller skiter jag i det.

    • Michis skriver:

      Jag hade nog valt strider där med.Skridskor borde väl förresten gå att sälja vidare sen så man får tillbaka en del av pengarna, i och med att de knappt är använda?Skulle valt ungefär samma strider som dig skulle jag tro.

  16. HelenaQ skriver:

    ..om man inte har några marginaler alls så handlar det om mkt pengar.som skulle kunna ge tex bättre mat på bordet hemma.och som Ulrika skriver ovan #14. ”Levnadssituationer kan förändras fort”. – Blir man tex utan arbete så ryker ofta marginalerna med.

    • Michis skriver:

      Visst är det så, men ändå. Det känns inte som att det borde vara ett så enormt och oöverstigligt problem med bara frukt till förskolan.Finns det verkligen inte en susning av en möjlighet så måste man väl kunna prata med förskolan och förklara att man tyvärr inte har möjlighet att skicka med ett par pannkakor till utflykten eller en morot om dagen till fruktstunden?

  17. tyrla skriver:

    förmodligen bli höjningen mindre på maxtaxan, än för familjen som betalar frukt seperat varje dag,då skolan kan förhandla ner priset på frukten på ett helt annat sätt en enstaka familjer. så egentligen hade alla vunnit på det.

    • Michis skriver:

      Ja, jag håller med dig.Men det alternativet finns ju tyvärr inte med i verkligheten, så länge som maxtaxan är fastställd och det inte finns några motioner som vill överklaga den just för att få mer pengar till frukt i förskolan. Sen är det ju så att maxtaxan bara är en liten del av vad förskolan egentligen kostar, så det är fortfarande så att det behövs läggas mer pengar till förskolan och då blir det ju via skattsedeln de pengarna ska betalas istället…Vilket gör att folk klagar, för de förstår inte varför skatten ska höjas…Nåväl, det är komplext med ekonomifrågor helt enkelt.

  18. Fjärils ingrid skriver:

    1 unge går väl an ..tänk de som har typ sex ungar som ska ha frukt ..utflykts fika osv osv

    • Michis skriver:

      Sex ungar samtidigt på förskolan? Då har man legat i ordentligt.Men okej – med sex barn så har man alltså 6300 i barnbidrag+flerbarnstillägget, som redan vid fyra barn uppgår till 1,314:-Så då har man alltså 7600:- (grovt räknat) i månaden till barnens utgifter… 600:- av dem ska gå till frukt om det kostar hundra spänn i månaden per barn.Jag ser inte riktigt problemet?

  19. GRANNTANTEN skriver:

    Kan man inte skicka med en frukt till skolan med ungen får man se överlivssituationen och fundera på om man ska ha barn .Samhället skall inte vara den stora omsorgsmaskinen på alla sätt, det är faktiskt vi föräldrar. Är man i en sån svacka så fruktkostnaderna bli oöverstigliga så finns det hyfsat billiga o goda grönsaker.Om inget annat går skaffa sponsor: någon du känner har säkert själv eller är bekant med någon som har trädgård där man kan få plocka lite frukt så här på hösten förvara svalt men frostfritt,importerade vattensmakade frukt är överdrivet.

    • Michis skriver:

      Du sällar dig alltså till varianten att man får adoptera bort ungen om man inte har råd med frukt till den, om jag tolkar dig rätt?;-)Själv har jag inte några bekymmer alls med fruktstunder närmaste månaderna, tror jag får vänta tills Pyret kommit ut och börjat få smakportioner innan fruktbekymret börjar, men då har jag nog råd med det ändå.

  20. HelenaQ skriver:

    jepp..man får trixa :-)du lär märka det så småningom

  21. HelenaQ skriver:

    just ja..en annan sak. Det behöver inte vara frukt som man skickar med. Det går bra med morötter,annan grönsak eller smörgås :-)vad det handlar om är att barnen ska ha litet mellanmål

    • Michis skriver:

      Fast det var nån som yrade där inne om att när hon skickat med en smörgås så fick barnet inte äta den, för det skulle vara lika för alla! Frukt eller intet alltså!

  22. *Mandy* skriver:

    Visst, har man taskiga marginaler kanske det svider. Men jisses, vi betalar ju nästan INGENTING för att ha våra barn i förskole- och fritidsverksamhet. Jag skäms nästan när jag tänker på vad de pengarna ska kunna täcka, knappt ens maten de serverar! Skickar med glädje med frukt varje dag samt fika de dagar de har utflykter. Kan däremot ha åsikter om att vissa skolor kräver att barnet ska ha cykel för cykelutflykter eller skridskor för gympalektioner.

    • Michis skriver:

      Där har vi märkliga grejer, ja. Cykel och skridskor/skidor som krav, det tycker jag är riktigt märkligt att de kräver.Inte för att vi inte skulle ha råd, men ifall mina barn är som mig, det vill säga komplett ointresserade av vintersporter – då får de väl för sjutton anordna annan typ av aktivitet som inte är på hockeyrinken – typ hoppa i snöhögar eller åka stjärtlapp nerför en liten backe eller nåt sånt?

  23. Kapitano skriver:

    Det kostar att ha barn, det har det alltid gjort men i det gamla bondesamhället var det nog lite taskigt för dom som hade det lite knapert när eleverna fick ha med sig egen mat till skolan.Idag har vi nog råd med frukt till ungarna, i annat fall är det väl socialen som gäller. Det kan kännas lite pinsamt men för barnens skull får man svälja förtreten.Har man satt dom till världen så får man ta hand om dom. Vi lever i ett relativt fritt samhälle och slipper leva i flyktingläger där nog många har ett litet helsike.

    • Michis skriver:

      Ja, idag är det sällsynt att barn svälter ihjäl i Sverige… Tycker mer man hör om ungar som är övergödda och får diabetes än kring barn som inte har råd att äta.Det är märkliga tider..

  24. Dojle74 skriver:

    Jag tror att de handlar mer om principen. Folk gillar helt enkelt inte att de ställs krav från förskolans sida, krav som skattepengarna borde stå för…

    • Michis skriver:

      Borde verkligen staten (skattebetalarna) stå för gratis frukt till alla barn på förskolan?Räcker det inte med att staten (skattebetalarna) står för ett bidrag på 1050:- per barn och månad till varenda unge varje månad?

  25. GRANNTANTEN skriver:

    Till tidigare inlägg från mig :nej jag tycker man skall adoptera bort sin unge om man inte har råd att skicka med frukt.Däremot så tycker jag att t ex ett äpple om dagen iinte ska tas strid om det finns större bitar.Ungar behöver frukt varje dag ändå och kan då skickas med till dagis.Men är fruktinköp en så stor post att man inte mäktar med den så får man titta på att ungar kostar i stort men frukt kan du få tag i billigt.Köp en säck äpplen eller morötter tillsammans med någon/några det betyder inte ruin från fruktcentral elller kolla odlare.PS jag menar att ingen som har skaffat barn trodde det var gratis eller.Jag har levat under existenslinjen med barn,detvar inte roligt men det gick och ungarna var hela rena och hade frukt med till skolan varje dag.Det är inte unikt och kommer inte att vara det i framtiden heller.TYcker det är värre med pressen med allt mode även på små barn, det är något att ta upp i föräldragrupper med obligatorisk närvaro.

  26. GRANNTANTEN skriver:

    Jäklar!!! Fel första raden ovan Jag tycker INTE att ungen skall adopteras bort.INTE blev borttappat.Förlåt.

  27. clangen skriver:

    Man kan ju tycka att människor som skaffar barn BORDE ta med i beräkningen att barn kostar lite ibland, eller hur!?En liten ynka frukt per dag men belöningen blir ett barn fullt av friska vitaminer!MAn blir mörkrädd när man ser vad många av dessa föräldrarsom inte tycker sig ha råd unnar sig själva.Utelunch varje arbetsdag, utekväll med kompisar ngn/-ngra gånger per månad eller middagar, träningskort på svindyra gym, cigg, sprit, härfärgningar mm mm – ja listan kan verkligen göras lång.Men fasen vad den där frukten fräter hål i kassan!Får väl saäga att dom därpå familjeliv verkar var ett folk för sig själva: undrar om en del verkligen är LÄMPLIGA att vara föräldrar…Men till dig, supertrevliga människa:Kraaaaam!

    • Michis skriver:

      Jag har som sagt ingen aning hur folks ekonomiska situation ser ut, jag kan tänka mig att det kan bli jäkligt tight ibland – men samtidigt har jag en vän som är ensamstående med sin dotter och de lever på ett par hundra spänn över existensminimum – inte sjutton saknas det frukt i det hemmet inte!För MAMMAN gör uppoffringar för sin dotters skull.

  28. kenni skriver:

    Man måste ta sig råd med frukt! Barn behöver frukt hemma också, inte bara under skoltid som mellanmål. Man kan baka eget bröd t.ex för att få pengarna att räcka till frukt utan att ändra utgifterna. Varför inte ha en burk att lägga småpengar, dvs varje gång man handlat så lägger man småpengar i burken som bara får användas till t.ex frukt.Det borde finnas en liten buffert på skolan också, för sådana som har glömt eller som inte har med sig. Det är då fråga om en relativt liten kostnad då jag inte kan tänka mig att det är överrepresenterat med familjer som inte har råd med frukt. Själv brukade jag skicka med två frukter för att kompensera att jag ibland glömt att skicka med och då har barnet fått av någon annan. På så sätt finns det frukt till alla.

    • Michis skriver:

      Ja, det känns som en jäkligt liten kostnad ändå. Var handlar man frukt som kostar 5:-/stycket egentligen? Pressbyrån?

  29. Fredrik skriver:

    Ingen i hela tråden tycks ha fattat problemet. Man måste ju för sjutton gubbar se det ur barnens synvinkel, inte de vuxnas. Förskolan och frukten är till för barnen.

    En kompis har en pojke som alltid frågade hemma om han inte kunde få ta med två frukter, det var nämligen en kille i klassen som nästan aldrig hade med frukt. Det är helt klart ett misslyckande för skolsystemet att så tidigt i skolan/förskolan stämpla ett barn som ”fattigt”. Det blir som Madickens skolkompis ”Lusmia” om ni minns.

    Det är trist om barnen ska behöva komma i kläm för att de har föräldrar som antingen:
    1. Är allmänt röriga och har svårt att komma ihåg att köpa och skicka med frukt.
    2. Har sociala eller mentala problem som gör att de försummar barnen och även deras frukt.
    3. Har kunskaps- eller utbildningsluckor som gör att de har svårt att få ekonomin att gå ihop hela månaden.
    4. Av andra anledningar har usel ekonomi.

    Försök inse att barnen är det viktigaste vi har och att de ska ha minst lika goda förmåner som vuxna. Varför ska t ex en skollunch kosta mindre än den lunch du själv äter? Vi har råd att gemensamt betala för barnens frukt.

    /Trebarnsförälder som hellre betalar för att alla får frukt än riskerar att några av mina barns dagis- eller skolkompisar står utan.

    • Michis skriver:

      Oh – jag älskar meningen: ”Vi har råd att gemensamt betala för barnens frukt.” för så är det ju.
      Självklart – om vi alla tillsammans vill det så kommer inget barn i Sverige stå och titta på när kamraterna äter frukt.
      Du har så rätt!
      Frukt på förskola är en självklarhet som det ska finnas utrymme för i budgeten, finns inte det lilla utrymmet så får man ta tag i det på en högre nivå så att pengarna finns till frukt!

Kommentera

