En naken pojke som rider på en hund…


Ja, ni ser ju hur statyn ser ut ganska så bra, men jag vill bara berätta lite extra om den.
En naken pojke som rider på en hund, bredvid sitter en flicka med en docka.
Pojken ser helt salig ut, hunden ser ganska korkad ut och flickan bredvid är helt i sin egen värld.
Statyn återfinns precis bredvid ett dagis och är i mina ögon en av Norrköpings konstigare statyer.
Det är liksom… ja, vad ska man säga? Det är en väldigt tålmodig hund i alla fall!
Trots den tålmodiga vovven så får jag ändå något slags obehagskänsla av hela lilla gruppen. Vet inte riktigt varför, men jag tror det beror på den där minen i grabbens ansikte, samt att han som sagt är spritt språngande näck på hundryggen. Vad är han så glad för egentligen? För att hundhåren killar honom i rumpan eller?
Näää…

Jag har inte en susning om vem som är konstnären bakom verket.
Hur tror ni att upphovsmannen har tänkt att den ska tolkas?

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

24 kommentarer till En naken pojke som rider på en hund…

  1. GRANNTANTEN skriver:

    Har inte en susning men kanske Milles eller Liss Eriksson dock är jag säker på att jag vill inte ha den. Du får behålla den i Norrköping.Kolla ner i sockeln ibland är namnet på konstnären insistat där.

    • Michis skriver:

      Jag får kika runt den en lite varmare dag än idag, just nu vill jag bara fram eller hem så snabbt som möjligt.Men måste vi behålla den här i stan, jag tycker den är rätt så obehaglig på något vänster!

  2. Daniel skriver:

    Nu är ju i och för sig tidelag, märkligt nog, fortfarande lagligt i det här landet. Men det är ganska konstigt att skylta med det sådär….

    • Michis skriver:

      Som sagt, det är en mycket märklig staty. Den sitter rätt högt upp på en sockel och tur är väl det med tanke på var den finns. Nakna små gossar finns hos Carl Larsson med, men som sagt, ridandes på hundar… Njäääe va?

  3. Trocadero skriver:

    Grabben ser ut som om han njuter… märkligt, men sant.

  4. Madde skriver:

    Kanske är en svensk version av Romulus o Remus, istället för varghonan så blir de omhändertagna av hunden. Hoppas de inte diar bara, fast av pojkens ansiktsuttryck så ser det ju onekligen ut så:-O

    • Michis skriver:

      Ja, jag förstår att tanken troligen är att hunden=trogen lekkamrat, men jag blir ändå lätt konfunderad av hela uppställningen…

  5. insmorsa skriver:

    läskig….vi har nån staty på byn vi oxå soms ka föreställa en gravid kvinna….men det har jag aldrig fattat…hon ser mer ut som skogsrået med hål i ryggen *S*

  6. lilla m skriver:

    håller helt m dig… känns jätteobehaglig på ngt sätt… pojken njuter o flickan som du säger hetl i sin egen värld.. helt skum staty d där… i vår stad har vi bara konstiga pojkar m långa näsor *S*

  7. Tonårsmorsa skriver:

    Jag älskar verkligen statyer, men jag håller med dig. Den här känns bara obehaglig! :-S

  8. Sinful skriver:

    Märkligt staty, fast konstnären kanske hade en bild i sitt inre när kommunen beställde den och sen blev det lite misslyckat?

    • Michis skriver:

      Men tänk om det var precis så där som konstnären ville att den skulle se ut då?Är inte DET en otäck tanke?

  9. jumper skriver:

    Haha… ja den där statygruppen var minst sagt… märklig. Och tänk den konstnär som i dag hade försökt komma med nåt liknande för offentlig utsmyckning.Och det kan man ju faktiskt fundera över om det är bra eller dåligt. Blir vi mindre och mindre toleranta med tiden?

  10. lilla m skriver:

    yep pinnocihio *S* (eller hur han nu stavas).

  11. hanni skriver:

    var står den? tycker också den verkar obehaglig men vill ändå på nåt sätt gå dit och titta på den..

    • Michis skriver:

      Den står lite bakom Ljura centrum! Om man går från Ica Ljura och ner mot parken så finns där en skola och ett dagis, där är den!

  12. Ass Itch skriver:

    Fan vad den är creepy.Ingenting som jag tycker passar varken barn eller vuxna.Det känns som att statyn är för mycket 1800-tal.Tänker på manligt ch kvinnligt. Tanken på att man använder barn för att visa det äcklar mig.

    • Michis skriver:

      Jag kan bara hålla med dig.Frågan är fortfarande vad det är för galen lek som går ut på att man rider naken på ryggen på en hund…

Kommentera

