Hur mycket handlar ni julklappar för egentligen?

Suttit på Familjeliv som vanligt och förundrats över att folk har så otroligt mycket pengar.
Det handlas för tusentals kronor, till ETT barn!
Jag är djupt imponerad över att folk spenderar typ femtusen spänn på en ettårings jul – vad minns barnet efteråt egentligen? Det är ju bara foton att titta på sen ändå och massor med pryttlar?

Själva köper vi inget alls till vår tremånadersson och inget dyrare än 150:- till familjens övriga barn.
Kände mig helt plötsligt som världens snåljåp för att jag inte blåser en månadslön på vår lille skatt, men… Nä. Vi prioriterar ju att ta ut mindre pengar i föräldrapenning för att kunna vara med vår son så mycket som möjligt istället.

Men visst, om vi hade varit miljonärer hade väl alla fått precis vad de önskade sig, frågan är vad det finns kvar här i livet när man har precis allting, materiellt sett?

För övrigt – för er som (mot förmodan) känner att ni har så himla mycket pengar till övers och som ännu inte hittat den där perfekta julklappen som man bara måste ha – här är julklapparna till alla:

http://www.julklapparmotfattigdom.se/

Då kommer pengarna garanterat till bäst nytta.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

38 kommentarer till Hur mycket handlar ni julklappar för egentligen?

  1. Knytet skriver:

    Om man skulle få precis allt, så finns ju inga drömmar kvar, eller hur?Sjukt tråkigt att inte kunna uppskatta det lilla!Jag håller med dig.Att spendera tusentals kronor på en unge som uppskattar omslagspappret mer än innehållet – idiotiskt!Ha det gott.Knytet

    • Michis skriver:

      Nej, det känns helt märkligt att folk köper såna otroliga mängder eller så dyrt till så små.Visst, köper man ett Xbox till alla ungarna i familjen en jul… men alltså, det blir ju ändå inte mer än typ tvåtusen för det, sen vet jag inte vad spelen kostar…

  2. bloggläsaren skriver:

    Jag tycker att ni prioriterar helt rätt. Mina barn får julklappar för ca 300 kr var och brorsans tre barn får för 100 kronor var och det landar på 1500 kr.Har egentligen inte ekonomi för att ge julklappar, men vem vill sitta på julafton med släkten och inte ge barnen julklappar?Brukar alltid ligga surt efter i flera månader med ekonomin, bara för att jag har detta ”tvång” att jag måste ge barnen julklappar.I år blir det samma visa.Önskar Er en underbar jul med lille Dexter!

    • Michis skriver:

      Det känns som att det är en helt rimlig nivå, trots att du hamnar efter efteråt ändå. Hoppas barnen har vett att uppskatta det?Alltså, inte så, nu lät det ju som att jag antyder att du har ohyfsade barn, men just för att så många ungar får så mycket så fnyser de åt det som är ”mindre värt” ofta. :/Fast inte vår Dexter, han fattar ju inte sånt än.:DÖnskar dig och din familj en riktigt god jul med!

  3. regndropp skriver:

    Håller med föregående skrivare,Att kasta bort så mycket pengar på en ett-årings första jul är obegripligt.Bätter vore det att sätta in de pengarna på ett bankkonto för framtida behov.

    • Michis skriver:

      Ja, jag kan inte för mitt liv begripa vad en ettåring behöver för prylar för de mängderna pengar.Nya kläder, visst, men vad fasen, det där är ju klädkonto för ett helt år?

  4. regndropp skriver:

    Jag har skrivit en blogg om just det här och vill göra en trackback men vet inte hur jag ska göra det.

  5. ♠Maria skriver:

    Men vet du vännen, det ett barn önskar sig mest av allt är en underbar mamma och pappa, inte massa dyra saker! Som du säger, vad ska en 1-åring med så många dyra klappar till? H*n lär ju bli minst lika glad för en tom toarulle! Hihihi… sant ju! :-)Jag tycker ni gör helt rätt! Man ska inte överkonsumera heller, då lär sig inte barnen värdet av pengar! 🙂

    • Michis skriver:

      Ja, det känns som att barnen nog har det bra ändå… Blir egentligen beklämd över det hela med, för hade jag så många tusenlappar att ”slänga ut” så skulle jag nog hellre ge några hundralappar extra till ActionAids julkampanj än köpa massa dyra grejer till vår son. Han har ju allt han behöver.http://www.julklappar

  6. Sten Blekman skriver:

    Jag brukar köpa mig en påse marsipangrisar och en flaska akvavit. Har inte räknat på hur mycket det blir. Vet bara att jag brukar bli både mätt och belåten och full som ett svin*

  7. regndropp skriver:

    Jag det är precis som om en del kastar pengarna i sjön så här till julI dessa tider när vi går en osäker framtid till mötes så måste man hålla hårt i plånboken.

    • Michis skriver:

      Känner man att man har råd så kan man ju som sagt köra på, jag är mest imponerad över att folk slänger ut tusentals spänn på pryttlar så här i kristider.

  8. regndropp skriver:

    Nu kom länken in ser jag.Hurra för mej.

  9. Anhedonie skriver:

    Jag antar att de som lägger månadslöner på julklappar till sitt ettåriga barn helt enkelt gör det för att må bra med sig själva. Det är väl fint, antar jag, i deras ögon – att skämma bort. Det är väl annars mer rimligt att man ger bort dyrare saker, eller rent av pengar, till lite äldre barn, ungdomar etc, som faktiskt kan uppskatta och dra nytta av det. Jag själv spenderar inte mycket alls på julklappar, just pga ansträngd ekonomi. Mina föräldrar ger en hel del, runt en tusenlapp, samt mina morföräldrar som ger ett par tusen per år till alla barnbarnen. När farmor och farfar fortfarande gav, så var det 200-kronors-presentkort som gällde. Resten av släkten har tack och lov gett upp det här med julklappar till varandra.Är inte så mycket för det där och har inte varit det på flera år. Men jag kan ta emot gåvor från mina föräldrar och morföräldrar, med gottsamvete. Speciellt de senare. Min mormor och morfar är filantroper, de mår bra av att ge bort. De skulle ta väldigt illa upp om jag nekade. Eller, jag skulle bli övertalad att ta emot om jag försökta avsäga. :p

    • Michis skriver:

      Ja, om man har en tonåring som önskar sig något dyrare just till jul och man har råd och vill, så varför inte?Men jag förstår inte meningen med att lägga tusentals spänn till någon som inte ens kommer att minnas det efteråt.Det är ju roligast med paketet i den åldern ändå?

  10. ♠Maria skriver:

    Jaa jag håller fullständigt med! Visst är det trevligt med presenter och julklappar, men det finns ju gränser! Det är inte hur mycket pengar som barnen får som visar hur mycket man älskar dem! 🙂

  11. Myllis skriver:

    Är tyvärr helt körd och passerade nyss 10000!!!

    • Michis skriver:

      Har du råd med det så gör du som du vill. Säg mig, tycker du att jag är helt tokig som inget handlar alls utan hellre stannar hemma längre med min son?

  12. Sara skriver:

    Vi köper inget till Max heller. Han lär ju inte komma ihåg något iaf. Sen köper vi nog julklappar för totalt 2500-3000 i år till våra familjer och släkt. blev lite mer än vi tänkt oss men det är ju så roligt =)

    • Michis skriver:

      Ja, ska man köpa till alla i hela släkten så går det ju på lite pengar, men i år har vi verkligen bara köpt till barnen.Jag blir nästan mörkrädd när jag läser i dne där tråden, en tolvåring som får både egen digitalkamera och ipod nano… vad ska de önska sig nästa jul?

  13. Anhedonie skriver:

    Ja alltså, en ettåring uppskattar ju en napp mer än någonting annat.

  14. Trollan skriver:

    Jag köper nog för runt 1500:- till min son, vilket är mindre än vanligt men å andra sidan brukar jag köpa EN dyr sak och sedan småsaker – vilket jag inte gör nu. Fast han är å andra sidan 9 år och det är svårt att hitta något billigt.Men jag håller med dig. Han får sjukt mycket julklappar från sina farföräldrar. De handlar säkert för över 5000:- och blir så äckligt bortskämd och otacksam. Det är inte snällt mot barn att göra så! Jag blir helt rabiat.

    • Michis skriver:

      Ja, jag vet liksom inte, jag vet att jag minns att jag fick massor med julklappar som barn! Finns en bild på mig som typ fyraåring där jag har på mig en bandspelare och massa grejer och ser helt trött och ledsen ut. Mamma har skrivit: ”Vad glad jag blev för mina julklappar” bredvid bilden… Så jag var garanterat ett bortskämt och otacksamt barn själv.Tror jag ska satsa på att få min son bokintresserad.

  15. Anti-tanten skriver:

    Vi köper för runt 600 kr vardera till våra två barn. Visst, jag önskar att jag kunde lägga mer än så när Äldstingen tindrar med ögonen för ett Nintendo Wii eller liknande. Men jag HAR inte dom pengarna. Och vore hans lillebror lite äldre så dom kunde uppskatta ett sånt båda två, då kunde vi ha lagt ihop i släkten och köpt det. Men som 7-åring vill man få måååånga paket och inte bara ett. Har som sagt spenderat typ 1200 totalt på mina barn. Mer får dom så klart från övriga släkten. Jag är dock noga med att tala om för släkten vad som är ok och inte. Vi har varit med om julaftnar när främst äldstingen fått så mycket julklappar att han varit helt slut och gråtit innan kvällen. Hur dumt som helst! Bättre satsa på lite färre paket med sånt dom verkligen önskar sig än att dränka dom i paket.

  16. Hotspot skriver:

    Sonen som är 14 år kommer få en ny cd-spelare för ungefär 1500kr. Men då har han å andra sidan pratat om den i flera månader…Men mycket mer än den blir det inte.

    • Michis skriver:

      Det verkar väl helt rimligt, det är något han önskat sig läääänge.Men jag kan bli tokig på ungar som får ex en ny mp3spelare och som blir besvikna för att det inte var den dyraste modellen.

  17. Trollan skriver:

    Jag tror också att man blir trött. Minns en jul när han fick 60 paket. Det är ju inte rimligt någonstans och det finns inte en unge som orkar uppskatta det. Han sa faktiskt till slut att han inte ville ha fler, han orkade inte med det.

  18. Eldregn skriver:

    Jag tycker du resonerar vettigt. Om gränsen är 150, 200 eller 300 spelar väl inte så stor roll (det beror väl lite på ekonomi och så vidare), men när det börjar dra iväg mot flera tusen till ett barn som är kring ett år, då känns något fel :S

    • Michis skriver:

      Jag kan inte ens föreställa mig hur mycket grejer det måste finnas i de barnens rum. Tänker på den där reklamen där en bebis ligger och viftar mellan mamma och pappa medan hela lägenheten fylls upp av pryttlar.

  19. Haggann skriver:

    Nej, jag har aldrig förstått det där med julklappshysterin. Det är klart, för miljonärer gå det väl bra att köpa datorer och platt-TV som juklappar…Mina två barn, 17 och 21, får pengar, barnbarnet 1 år får väl nåt litet paket, och så nån trisslott till gubben, det är allt.För oss är det julmaten som är dyrast, men så räcker den ju också i flera dagar, till oss allihop.

    • Michis skriver:

      Det är ju ändå ledigheten och gemenskapen tillsammans som ska vara det viktigaste, inte hetsen att ha mest prylar innan man dör. Har hört om ungar vars välmenande föräldrar och släktingar gett dem uppåt ett hundratal paket på jul.Bara att rafsa upp och kasta åt sidan, de hinner inte ens ta in vad de har fått innan de sliter upp nästa paket.Stackars I-landsbarn.

Kommentera

