Kan man slippa få en gratistidning i brevlådan?


Efter att ha gått ut till Ingelstaområdet och konstaterat att det faktiskt inte är särskilt långt så kom jag hem och hittade en gratistidning i brevlådan. Den räknas tydligen inte till reklam? Vet dock inte om jag kan gå med på att det ska vara samhällsinformation. Nåja, den duger att läsa i badkaret…

Mailade just ansvarig utgivare, Mikael Frennesson, på NKPG Magazine med följande mail:

”Hej Mikael,
vänder mig till dig som ansvarig utgivare då jag undrar kring hur det kommer sig att posten distribuerar en gratistidning som vi aldrig bett om att få direkt till vår brevlåda.
Det är inte för att klanka på er produkt på något sätt, men grejen är den att tidningen tyvärr hamnar i returpapperslådan här hemma ändå, eftersom vi inte är intresserade av att få den.
Vi har ju en ”Ej reklam, tack!”-skylt uppsatt på vår brevlåda och det känns inte riktigt som att jag kan räkna in er tidskrift i samhällsinformationsfacket, men det kanske är där det hamnar?
Hur som helst, hur gör man om man nu vill undanbe sig er publikation?
Med vänliga hälsningar
Michaela”

Oj, fick ett snabbt svar!

”Hej

Tack för ditt mail. Magasinet är klassat av Posten som en gratistidning och precis som du antog så uppfyller den kraven för samhällsinformation, därav att du får den i brevlådan trots din skylt.

Tyvärr har jag ingen möjlighet att hjälpa dig utan jag måste be dig vända dig till Posten och se om de kan hjälpa dig.

Önskar dig en trevlig helg.

Med vänliga hälsningar

Mikael Frennesson
Chefredaktör & Ansvarig utgivare”

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Kan man slippa få en gratistidning i brevlådan?

  1. Jesper skriver:

    Hejsan! Om du inte vill ha tidningen får du antingen sätta upp en tydlig skylt med ”ingen samhällsinfo” eller ”endast adresserad post” på brevlådan. Då får du dock givetvis ingen annan samhällsinfo heller. Andra alternativet är att sätta upp en skylt där du undanber dig den specifika tidningen. Några andra alternativ finns tyvärr inte för att slippa tidningen./En brevbärare

Kommentera

