Parkeringsvakt – eller "Lapplisa" som den K-märkta benämningen blir…

På femtiotalet hade bilismen expanderat rejält. 1955 rullade det omkring 750 000 bilar i landet, tio år senare hade antalet ökat till nästan två miljoner.
I städerna började felparkerade bilar som hindrade trafiken att bli ett problem.

P-automater sattes upp vid Stockholms parkeringsplatser redan 1952. Det var polisen som skulle sköta parkeringskontrollen, men den ökande trafiken gjorde att de inte hängde med i svängarna.
För att råda bot på detta startade gatukontoret i mitten på femtiotalet en utbildning av trafikvakter. 50 kvinnor mellan 21 och 35 år anställdes.

De fick givetvis plugga vägtrafiklagstiftning, men också lära sig allt om stadens spårvagnar, bussar och turistattraktioner. I utbildningen ingick även tips om hur man lägger en snygg make-up. Utseendet var viktigt när trafikens övervakare nu fick ett ansikte. Moderiktiga uniformer och vita handskar bidrog till den eleganta looken.

1957 var den första kullen heltidsanställda trafikvakter klara att ge sig ut på Stockholms trottoarer. Det var borgarrådet Helge Berglunds idé att det enbart skulle vara unga kvinnor som gick runt och kontrollerade att bilisterna följde parkeringsbestämmelserna. Tanken var att de lättare skulle kunna handskas med p-syndarna, som på den här tiden oftast var män.

”Kvinnlig trafikövervakare” låg inte så bra i munnen, och eftersom felparkeraren fick en böteslapp under vindrutetorkaren blev det självklara namnet på dessa uniformerade kvinnor lapplisa. Att den samiska sångerskan Anna-Lisa Öst, med artistnamnet Lapp-Lisa, var populär just då gjorde namnvalet extra enkelt. I Storbritannien fick för övrigt trafikövervakarna smeknamnet meter maids.

Till en början hade lapplisorna polismans befogenhet och när de lappat fick syndaren gå till en polisstation och betala p-boten. Summan varierade mellan tjugo och fyrtio kronor, siffror som får multipliceras med tio för att kunna jämföras med dagens penninginvå.

Sylvia Sundquist, som tillhörde den första kullen, har berättat att den första tiden var ganska rörig. Bilisterna fattade inte riktigt vad som gällde och blev ibland helt vansinniga.
– Men tack vare att vi hade uniform och att vi kunde reglerna så lyckades vi sätta oss i respekt.

Och egentligen var det inte så komplicerat. Själva parkeringsautomaten fungerade som en äggklocka. Man vred fram önskat antal minuter och stoppade i angiven summa. Ibland fungerade inte urverket, till glädje för bilisten som då kunde parkera gratis. I samband med högertrafikomläggningen 1967 började man successivt att byta ut de gamla p-automaterna mot biljettautomater.

Nu ändrades också uniformen. De korta, snäva kjolarna och den trendiga hatten gjorde att lapplisorna mest liknade flygvärdinnor – även om yrket i sig inte alls omgavs av samma glamour.

Tjugo år efter lapplisans debut kom så hennes manliga motsvarighet, den så kallade p-nissen. Och än idag pågår kampen mellan enkelspåriga bilister som tycker att de ska kunna parkera varsomhelst och deras nitiska och uniformerade motståndare. En kamp som pågått på ungefär samma sätt i ett halvt sekel, alltsedan den första lapplisan satt sin första böteslapp under felparkerarens vindrutetorkare.

– Ur boken ”K-märkta ord: Från kalasbyxor till fluortant. En kul samling tidstypiska glosor och deras historia.”
Författare: Staffan Bengtsson och Göran Willis

Annonser

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Parkeringsvakt – eller "Lapplisa" som den K-märkta benämningen blir…

  1. Bengt skriver:

    Jag antar att du är bekant med Kenneth & the Knutters låt – P-nissar? :)Den är riktigt bra förresten… måste nog veva igång den nu 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s