Blogga inte om saken om du inte var där själv!

Den tredje januari bloggade jag på Norrköpingsbloggen om en NT-rubrik som i mitt tycke var lite rolig.
Dessutom påpekade jag att folk hade kört på varandra och anmärkte då kring det jag lärde mig på körskolan när jag gick där – nämligen att man måste anpassa farten efter sikten. Noll sikt? Noll fart!
Naturligtvis kom det då någon och påpekade att står man still på motorvägen så får man böter – vilket i sin tur fick mig att raljera kring att det så klart är smartare att köra på i hundratio när man inget ser, för då slipper man ju bötesstraff – men det skulle jag ju uppenbarligen inte ha gjort, för då hade jag helt plötsligt antytt att folk inblandade i den aktuella seriekrocken hade kört i hundratio och dessutom skulle jag minsann inte uttala mig för jag visste inget om saken för jag hade inte varit där!

Då undrar ju naturligtvis jag  – får man skriva om sånt man inte varit med om själv?
Får man blogga om sådant som andra skrivit artiklar om, så som jag gjorde i det aktuella fallet?
Jag säger naturligtvis att man så klart får det – vilket exempelvis Aftonbladet också uppmuntrar genom att ha bloggvänliga länkar samt texten: ”Bli först att blogga om den här artikeln!” vid sina artiklar.
Om vi bloggare inte skulle få skriva något som helst om dagsaktuella händelser från jordens alla hörn, förmedlade till oss via tidningar, TV, radio och internet så skulle onekligen bloggandet tunnas ur lite.

”Jo, idag serdu, så är det som så att jag har precis lyft arslet ur sängen, sen duschade jag och borstade tänderna, sen svor jag över att jag borstade tänderna innan jag käkade frukost, för då drack jag apelsinjuice och det skär sig så dant med tandkrämen. Sen satte jag mig framför datorn och läste nyheter, en del av dem var riktigt roliga, men det får jag ju inte skriva här, för jag var inte där när nyheterna blev till!”

Sen undrar jag ju även om NT verkligen var på plats och såg precis hela krocken från början till slut och om de inte gjorde det – får de verkligen skriva om den då?
Va?

Självklart kommer jag blogga om saker jag inte känner till personligen utan endast förmedlade via artiklar, förhoppningsvis kommer mina läsare att förstå att det fungerar alldeles utmärkt att göra så, samt att det är alldeles i sin ordning att man så gör.

Nåja. Nog om dumheter nu.
Välkomna till den här dagen!

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Blogga inte om saken om du inte var där själv!

  1. imsy skriver:

    Bloggen skulle bli fasligt trist om vi inte fick blogga om det som sker i världen utan vår personliga närvaro. Politiska inlägg t.ex. skulle så gott som upphöra. Ja, det mesta skulle ju upphöra.Ha en trevlig dag!

    • Michis skriver:

      Visst är det så! Men nu kan jag tyvärr inte skriva mer om din kommentar, för tyvärr var jag inte närvarande i rummet när du skrev ner den, utan jag har bara läst vad du skrivit och sån andrahandsinformation får jag ju inte skriva om. 😉

  2. TheHustru skriver:

    *S*Åsikter är folk fulla av… sen om de är väl genomtänkta eller inte är en helt annan sak… men vad vet jag för jag var ju inte där när de skrev sina kommentarer till dig. :))Å visst är det läskigt med den uppblandade smaken av juice och tandkräm… speciellt om det är Bravojuice och Colgate…. *S*

    • Michis skriver:

      Opinions are like assholes, everybody’s got one.Och visst är det äckligt! Nu har visserligen inte jag druckit apelsinjuice sedan i november, men ändå!

  3. GRANNTANTEN skriver:

    En del läser våra bloggar som fan läser bibeln. Man letar efter någon detalj som gör att man kan vinkla den till vilken knas åsikt som helst.Skit i packet

    • Michis skriver:

      Jag vet inte om jag vill kalla mina bloggläsare för ”packet”, men det vore trevligt om mina bloggläsare kunde förstå att det är just en blogg, att den speglar mig och mina åsikter och att det inte nödvändigtvis handlar om journalistisk noggrannhet (om nu någon sådan finns) eller att man inte ska använda min blogg som källa! 😀

  4. onthree skriver:

    Vet juinte om jag får kommentera det här, jag var ju inte där när du skrev det… ;-)Skämt åsido: stå på dig, kan bara hålla med dig! Man har ju alltid rätten att ha en åsikt. *L*Ny pres-bild? Kände ju knappt igen dig.. Ha en skön helg, Michis! 🙂

    • Michis skriver:

      Precis, det här är humor på hög nivå! ;-)Hehum, ja, jag känner knappt igen mig själv på nya presbilden, men min man säger att jag ser ut så. På en bra dag. Med mycket smink. Och genom ett photoshopfilter! ;-)Ha en skön helg själv!

  5. wintermute skriver:

    Problemet är väl att det finns alldeles för många människor tror att de kan referera till allt skrivet som ”sanningar”.”Det är sant för det stod i tidningen” är dumt nog. ”Det är sant för jag läste det i en blogg”… jo jo.För övrigt finns det redan alldeles för mycket bloggar som handlar om tandborstning och vad man ätit till lunch. Sanningsenligt men inte så kul. Då är det här roligare, till exempel:publicgoat.blogg.seOch helt sant! 😉

    • Michis skriver:

      Själv är jag lite småallergisk mot folk som säger: ”Jag läste nånstans på internet att…” för det säger ju liksom inget.Tack för länk! 😉

  6. onthree skriver:

    Oavsett photoshop och smink… du är fin på bilden! (men tala inte om det för mannen, då blir han bara kaxig…)Ha de!

Kommentera

