Det är barn som ingen vill ha…

Det här krossar mitt hjärta.

Inte att barnen blivit räddade från prostitution, nej, det är jag så klart glad över. Att de blev prostituerade och utnyttjade från första början, det blir jag förbannad och arg över.

Men det som krossar mitt hjärta är meningen: ”– De är barn som ingen vill ha, de är ensamma. Många är på rymmen, säger FBI: s biträdande direktör Daniel Roberts.”

Barn som ingen vill ha.
Det är den meningen jag inte kan få fatt på.
Jag kan inte förstå den.

Och jag vill inte förstå den heller. Jag vill bara gråta över tanken på barn som föds, men som ingen förälder vill se och älska. Barn som växer upp i den fullständiga övertygelsen om att deras föräldrar inte tycker om dem, och som möjligen har rätt däri.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Det är barn som ingen vill ha…

  1. Joie skriver:

    tänk om det gick, rent administrativt, att se till att dessa barn på ett tidigt stadium, kom till alla de barnlösa som inget hellre vill än att ha ett barn att ta hand om..Tyvärr lever vi ju inte i en perfekt värld..

    • Michis skriver:

      Ja, jag kan inte annat än önska mig en sådan perfekt värld där det skulle fungera, för verkligheten är inte vacker… :/Tänk om det vore möjligt, istället för att födas oönskade så fick de möjlighet att komma till kärleksfulla föräldrafamnar… Man kan bara önska. 😦

  2. Blogg Jea skriver:

    Hemskt :(Att göra barn är inte svårt men sen ta hand om dem är desto svårare.

    • Michis skriver:

      Jag har bara så otroligt svårt att förstå att man kan föda ett barn till världen och sedan inte försöka göra allt man kan för barnet ifråga… Men jag inser ju att det måste finnas föräldrar som inte älskar sina egna barn. :/

  3. Mikaela skriver:

    Mycket är tragiskt i denna situation. Om vi nu ser till Sverige tycker jag att det är tragiskt att det finns människor som vill ta bort den fria aborten. Man vill ta bort möjligheten att välja bort ett barn innan det kommer till världen där mamman kanske redan vet att det är oönskat.Sedan tycker jag att det är tragiskt att all rätt ligger på föräldrarna till omhändertagna barn. Om föräldern/na tar tag i sitt liv och kommer på fötter igen får de tillbaka sina fosterplacerade barn (vilket iofs är bra). Problemet är att om/när föräldern strular till det igen hamnar barnet/en i nästa fosterhem. Och så hoppar de runt från hem till hem tills de är i tonåren och ingen vill ha dem och de är så snett i samhället man kan komma. Lägg rätten på barnen istället och ge fosterföräldrar möjligheten att adoptera dessa medans de är små. Om de biologiska föräldrarna sedan får ordning på sina liv går det säkert att ordna med en öppen kontakt under dessa perioder, men barnen behåller sitt ”trygga” fosterhem.OBS! Jag vet att det inte är så enkelt som det låter och att det finns fler detaljer att ta hänsyn till, men det system som finns idag fungerar inte.

    • Michis skriver:

      Jag är helt för fri aborträtt för övrigt, av vilket skäl det än vara månde. Som tur är så behöver man ju inte uppge något skäl till varför man vill göra en abort och det ska man inte heller behöva göra.Jag kan hålla med dig, som fosterbarn själv så anser jag nog att det är bättre att få en uppväxtplacering än att hatta runt mellan det biologiska hemmet och fosterhem. Anser att det är för få barn som omhändertas i proportion till hur många det är som faktiskt far illa.Systemet idag är väldigt förlåtande. Attityden är att barn mår bäst hos sina biologiska föräldrar, till nästan vilket pris som helst, det är först vid grav misskötsel och vägran att ta emot hjälp som man kan ta till tvångsåtgärder.Fast jag tycker att det ska krävas en hög bevisbörda och vara svårt att omhänderta barn ändå, på ungefär det sätt som det är – däremot behöver handläggningstiderna kortas drastiskt.

  4. Ann Helen skriver:

    Jeg er helt enig, og du skriver veldig godt altså!!Jeg fatter ikke at man ikke vil ha sitt barn.. men jeg fatter at man ikke har mulighet til å ta vare på det.. men da syns jeg de skulle være så voksne at de kunne adoptert dem bort … men stoltheten lever høyest tydeligvis….klem i helgen

    • Michis skriver:

      Ja, men jag tror att de människor som inte klarar av att ta hand om sina barn inte heller klarar av att vara så vuxna så de inser att de borde adoptera bort dem heller. :/Tyvärr.

Kommentera

