Om två dagar är det internationella kvinnodagen.

Som vanligt förväntar jag mig en massanstormning av blogginlägg där det står: ”Varför finns det inte någon internationell mansdag?” ”Är det jämlikhet det här att kvinnorna ska ha en egen dag?” ”Blablablabla…”

Det är då jag läser Monica Gunnes krönika och njuter en liten stund innan jag tar tag i allvaret:

Till att börja med, ett citat från förra årets bloggande:

”Varje år hör jag samma sak den åttonde mars: ”Varför finns det inte någon internationell mansdag?”

Ja ni… Det undrar jag med.
Om kvinnor för snart hundra år sedan klarade av att gå samman alldeles utan Internet och mobiltelefoner och komma fram till att den åttonde mars ska firas som internationell kvinnodag så borde väl, i rimlighetens namn, det inte vara så otroligt svårt för män att gå samman med hjälp av telefonkonferenser, facebook och MSN och utse en internationell mansdag?

Det är ju ingen som hindrar dem, så vad väntar de på?
Att deras flickvänner, mammor, systrar, fruar och döttrar ska göra jobbet åt dem eller?”

Sen går vi vidare och googlar och inser att ”Mansdagen” firas i rätt många länder:
På Wikipedia kan man läsa följande om den Internationella Mansdagen: Den kom till år 1999 som resultat av ett förslag från Sovjetunionens forne ledare, Michail Gorbatjov. Förslaget fick stöd av FN och andra organisationer. Men trots detta påstås det på Wikipedia att stödet för Mansdagen är minst sagt begränsat.

Enligt Wikipedia firas Mansdagen i förljande länder på respektive datumen:

Malta – 7 februari
Trinidad & Tobago – 19 November
Brasilien – 15 juli
Ukraina – 23 februari
Indien – 19 november
Rumanien – 9 mars
Norge – 7 oktober
Kanada – 25 november.
Colombia – 23 mars
Ryssland – 23 februari

I Sverige firas inte Mansdagen alls.

Nåväl.
Vad var det nu jag skulle säga – jo, just det. Monica Gunnes krönika är så spot on.
Mer hinner jag inte säga om ämnet just nu, för min lille terrorist här hemma ropar efter frukost.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Om två dagar är det internationella kvinnodagen.

  1. Mumlans Ränder skriver:

    Bra inlägg!*tumme på det*

    • Michis skriver:

      Speciellt nu när jag redigerat det och ändrat så att det stämmer också! ;)Tack för tummandet! 🙂

  2. medella skriver:

    Män…hmm våldtar, män slåss, män hotar, män rånar, män är övertaliga i fängelser, män är övertaliga i styrelser, män fattar besluten som gäller, män styr politiken , män våldför sig på barn, män tjänar mer pengar, män äger båtar, män äger bilar , män äger hus, män misshandlar sina fruar /barn, män äger företag, män bedrar både ekonomiskt och känslomässigt….Varför ge dom mer plats….?? om det nu finns mer plats….?

    • Michis skriver:

      Allt jag har sagt är att de som undrar varför det inte finns någon internationell mansdag uppenbarligen är dels dåligt pålästa och om de undrar varför det aldrig blivit av – ja, det är ju då jag undrar ifall de väntar på att den kvinnliga halvan av befolkningen ska göra jobbet åt dem. (Som vanligt? 😉 )

  3. medella skriver:

    Precis…var och en får ta det den vill ha själv och inte bara sitta där apatisk och förvänta sig att det ska hända som av sig själv…..Som hemma menar jag där tvätten tvättar sig självt och disken likaså och barnens läxor, maten på bordet, snygg i håret, och barnens kläder, picnick korgen för utflykten, inköp av mat, hämta på dagis…ja du vet nog vad jag menar…

    • Michis skriver:

      Helt ärligt så är det en stor del av vårt arbete som kvinnor att inte curla våra män. 😉

  4. Snoken skriver:

    Jag förstår inte problemet? Vi har ju alla andra dagar. Ni kan gott få en =)

  5. pinkblender skriver:

    För mig är internationella kvinnodagen bara ett stort kalas..eftersom min svåger, min mor och min systerson fyller just 8e. mars.. mycke tårta blire..

  6. KnurraLinda skriver:

    Nu har jag försökt fota tavlorna:)

  7. Vb skriver:

    Hoppas att t.ex mr Galahad här på bloggen läser detta.*glor på den där bilden med trädet i guld och undrar om den är till salu?*

    • Michis skriver:

      *s* Men det är väl inte någon populär åsikt – att det faktiskt bara är att kavla upp ärmarna och börja fira? ;)Nej, just den är inte till salu, eftersom den ska hem till en kompis hall, men om du vill ha en liknande (likadan blir det aldrig) så kan jag skriva upp det önskemålet och ta tag i det efter de andra åtta tavlorna jag har inbokade att måla imorgon. Kommer bli svettigt! 😉

  8. Vb skriver:

    Tips, lägg xa mycket färg på en duk med ett motiv, sen kägger du en tom över och vips.Som karbonpappersmetoden.*s*Mailar snart om ev beställning?

    • Michis skriver:

      Jag känner att jag får ta och bryta mig in på min gamla skola och köra tryckning istället. ;)Som Andy Warhol, bara ösa på ny färg mellan varven! 😀

Kommentera

