Jag läste på Konst- och Formprogrammet på gymnasiet… /Michis

…och jag var helt inställd på att när jag skulle söka till universitetsstudier så skulle jag söka till Konstfack eller konstnärligt inriktade folkhögskolor…

Men när studenten närmade sig så hade mina illusioner om vad det innebar att vara konstnär i Sverige totalkrossats. Det fanns inte med i min tankevärld att jag skulle sitta naken, insmord i Bregott, i Stockholms tunnelbana och dela ut Monopolpengar och filma mitt framträdande och kalla det för Performance Art och sen tro att jag skulle få ställa ut filmen på närmaste konstmuséum.

Framförallt för att det kändes som att jag skulle frysa rätt mycket om jag gjorde något sånt. Men mest för att det inte är sådan konst jag pysslar med. Jag har hållt på med teater på Kvartersteatern här i Norrköping sedan jag var barn. Skrev ett par pjäser som faktiskt framfördes och drog in lite pengar till föreningen med. Någon Norrköpingsbo kanske såg dem, de hette ”Ett barn förstår inte” och ”Mood”. Men i vart fall – det var skådespel och det var allt de var. De försökte inte övertyga åskådarna att det var på riktigt. Mina skådespelare levde i en låtsasvärld under den timmen skådespelet pågick och efteråt kunde åskådarna gå därifrån, mer eller mindre påverkade av det de sett, men de var inte lurade.

Att lura folk och kalla det för konst, det är något som jag aldrig skulle kunna göra. Jag är alldeles för ärlig för det.
När jag målar mina tavlor så vill jag inte kalla mig konstnär. Jag håller på med ett bildhantverk helt enkelt. Jag kan måla lite grann, jag kan göra folk glada genom mina tavlor. Det gör mig lycklig.
Jag vill inte måla tavlor som ingen vill ha. Jag räknar liksom inte att som van Gogh bli berömd efter min död – jag skulle aldrig orka med att bara få sälja en tavla i min livstid. Sen skulle jag i och för sig inte skära av mig ena örat bara för att en prostituerad i all välmening yttrat orden: ”Men du har ju i alla fall söta öron!” heller…

Nåja.

Vad var det jag skulle säga?
Jo, nu ska jag sätta igång och måla! Ses senare!

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Jag läste på Konst- och Formprogrammet på gymnasiet… /Michis

  1. Puppe skriver:

    Kejsarens nya kläder!Så känns det spontant för mig då jag läser om dessa nya konst-nissar!

    • Michis skriver:

      Precis!Visst – det är inte något nytt de håller på med, redan för nästan hundra år sen så fanns det några som kallade sig för Dadaister som höll på och tramsade runt i konstens namn… Men jag är gammalmodig och konservativ, jag vill se ett yrkeskunnande – jag skulle skämmas för att kalla mig konstnär om det enda jag gjorde var att förstöra tunnelbanevagnar, liksom. :/

  2. Puppe skriver:

    http://blogg.aftonbla…Något för Leo kanske?=)

  3. evilgirl skriver:

    aha så du är också en teaterapa..jag både jobbar på en teater och är verksam i en amatörgrupp.Länge leve kulturen.:)På något vis kan jag ändå förstå det konstverk om tunnelbanan och tjejen som simulerade så hon hamnade på psyk.Men man ska ju såklart inte förstöra saker eller ta upp sjukvårdsplatser för de som är sjuka på riktigt.Men jag förstår att tanken de hade var kittlande…

    • Michis skriver:

      Jag förstår helt klart tanken bakom. Hade konstnären som bombar tunnelbanevagnar börjat med att bygga sin egen tunnelbanevagndekor och sedan filmat hur han bombar och förstör den så hade han ju dock uppnått samma resultat utan att skrämma de som inte har en aning om att han bara är en konstnär och inte en aggressiv sabotör… ;-)Och hon som simulerade psykos – som sagt, det finns scener om man vill agera. Dock ligger konsten alltid i betraktarens öga. För mig skulle det inte kännas rätt att kalla det konst om jag betett mig så, hur konstnärligt mitt syfte än var, då jag är en gammalmodig människa som tycker att man inte nödvändigtvis måste väcka känslor som ilska och rädsla i betraktaren när man skapar konst… 😉

  4. menuette skriver:

    Jag tycker att du gör jättefina tavlor!

  5. Ister skriver:

    För mig är konst att någon vågar uttrycka sig – kanske annorlunda. Det är att vilja förmedla en känsla, en sinnesstämning.Det är att konstnären får mig att tänka till, tänka om, känna någonting.Det är konst för mig.

    • Michis skriver:

      För mig är konst nog lite mer än så. Ett nazistiskt demonstrationståg uttrycker sig annorlunda och förmedlar definitivt känslor och får mig att tänka till och känna någonting, men jag anser inte att det är konst när de står och heilar och förnekar förintelsen – och skulle de hävda att det är konst så skulle jag ju inte kunna hävda motsatsen om det skulle vara grundkriteriet. Men eftersom konst är något som skapas i betraktarens öga så är det ett svårdefinierat begrepp numera när konst inte bara är bildkonst, utan även performances och så vidare. Jag är dock stockkonservativ och anser att det är möjligt att kombinera sunt förnuft med konstnärskap. Klart man kan förblindas av sin konstnärliga vision, men man kan inte halsstarrigt hävda rätten att skapa konst till vilket pris som helst i samhället. Konstnärer ska liksom behöva lyda under samma lagar som resten av samhället… Det är vad jag tycker.

  6. Ister skriver:

    Inte skulle jag heller kalla ett demonstrationståg för konst, det tror jag att du förstår.Däremot kan jag inte tycka att konst _bara_ är bilder dvs konkreta avbilder av verkligheten. Det _kan_ vara konst, men konst är så mycket mer.Abstrakta bilder kan vara enormt omvälvande, installationer kan väcka känslor till liv, få mig att tänka till, få mig att betrakta verkligheten från ett annat håll.Konst för mig är så mycket mer än vackra bilder på människor och natur.

Kommentera

