Det här med maten… /Michis

Först av allt – jag är av den bestämda uppfattningen att man får äta vad man vill.
Jag tänker inte skriva dig på näsan att du minsann inte ska äta ägg, kött, fisk, palsternackor eller broccoli. Du får äta precis vad du vill och känner för, åtminstone för min del.

Själv har jag fått upp ögonen efter att dels ha blivit mamma och dels ha läst ”Den hemlige kocken”.
Helt plötsligt började jag kika på innehållsförteckningarna. Är det en jättelång innehållsförteckning behöver jag inte ens läsa den om det ska vara ett enkelt livsmedel – Lätta ställer jag tillbaka i hyllan, väljer Bregott istället.

Grädde, rapsolja, salt 1,2%, mjölksyrakultur, vitamin A och D. Det är vad som finns i Bregott. Sist jag tittade på ett Lätta-paket så tog ingredienslistan upp halva baksidan – så mycket jobb bara för att ersätta fetthalten så det nyttiga helt försvinner. Men visst, mindre fett innehåller det ju.

Vad gäller köttdebatten så är jag uppväxt på landet. Vi hade fyra grisar och fyra kalvar och fick ägg från en närbelägen gård och mjölk från granngården, tills det nöjet tog slut då man inte längre fick sälja mjölk direkt från gården, tack för det svensk förmyndarstat. Mjölken var pastöriserad när den kom till oss, men ej homogeniserad, därför skummade vi av grädde själva.
Hur som helst.

Nu när jag är mamma så har jag inte längre förmånen att bo på en gård på landet där grönsakerna plockas från trädgårdslandet, potatisen från potatislandet, nässelsoppan från de yviga buskagen bakom utedasset och köttet bokstavligen kommer från egen gård.
Istället får jag gå till de butiker som finns här i stan och handla själv.

Jag försöker, i så stor utsträckning som jag bara kan, lägga mina pengar på närproducerade och ekologiska varor. Jag köper mitt bröd från ett bageri där brödet bakas av mjöl från Östergötland. Mjölken får jag inte från grannkon, trots att det nu har börjats med östgötamjölk, eftersom jag är laktosintolerant så måste jag ta till en i högre grad behandlad mjölk istället. Mjölk är egentligen inget nödvändigt livsmedel för en vuxen människa, men jag gillar mjölk i mitt krav- och rättvisemärkta kaffe, för smakens skull.

Jag gör min egen barnmat för det är så himla enkelt, han får precis vad vi äter, men innan jag saltar och kryddar alltför mycket. Sen använder man bara mixern och fryser in i kuber i islådor, superenkelt!
Men då och då köper jag burkmat för att det är betydligt smidigare om man ska iväg nån annanstans. Då köper jag Hipps ekologiska burkmat, eller Sempers ekologiska. Då och då händer det förstås att någon burk som inte är ekologisk slinker med, men eftersom barnmat idag inte får innehålla onödiga tillsatser och konstiga E-ämnen så tar jag det med ro, för det mesta är jag ”duktig”.

Jag vill helt enkelt ge mig själv och min familj bra mat. Bra mat för mig är naturlig mat. Ren mat. Kött, fisk, ägg, kyckling och så vidare. Jag har inget alls emot halvfabrikat, hur många orkar göra sina egna makaroner där hemma, men kan jag laga mat så långt från grunden som går så gör jag gärna det.

Det är just därför jag inte köper quorn, sojafärs och andra konstgjorda produkter.
Det känns inte riktigt rätt, helt enkelt.
Vill jag servera kycklingfilé så gör jag det, svensk kyckling har dessutom de bästa levnadsförhållandena i världen – de kan så klart bli ännu bättre, det kan det alltid, men rent klimatmässigt så är kycklingfilé ett bra val.

Jag tycker inte att jag är flummig eller konstig. Jag väljer bara att låta bli turkost godis och långa innehållsförteckningar.
Och så väljer jag att inte försöka övertyga andra om min egen kosthållnings förträfflighet också.
Ni får välja själva. Men läs den där boken – ”Den hemliga kocken” och inse att livsmedelsfabrikörerna rövkör er på ren svenska. Jävlas ni med – välj mat med omsorg. Om ni vill…

Elvis om E-mat

…och så ett litet tillägg angående miljöargument mot kött.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

56 kommentarer till Det här med maten… /Michis

  1. H skriver:

    Tummen upp!

  2. TheHustru skriver:

    låter sunt och bra och inte extremt eller militant på något sätt. 🙂 *S*tumme

    • Michis skriver:

      Nä, jag har så svårt för att tala om för andra hur de ska göra. I alla fall ibland. När de kastar skräp på marken framför mig så säger jag åt dem att de ska slänga det i papperskorgen, men det hör till allmänt hyfs. Matfrågan är lite mer invecklad känner jag, där kan jag bara berätta hurdan jag vill vara och hur jag försöker göra med det, för det mesta lyckas jag. Men som du vet så händer det att det slinker ner en helt vanlig pizza ett par gånger om året med, alldeles utan att jag har koll på var mjöl, tonfisk och tomater är från.

  3. Dyadae skriver:

    Underbart med nån som bara vill berätta om hur de själva gör, ge tips och utbilda. Inte pracka på åsikter.Jag har inga barn, men inte vill jag äta alla dessa e-tillsatser ändå! Jag gör som du, det bästa jag kan!

    • Michis skriver:

      Nej, men innan jag fick barn så gick jag mest på vad som var gott i munnen, kombinationen av att bli gravid då man ändå börjar hålla koll på vad man stoppar in och sen som sagt, ”Den hemlige kocken” gjorde dock att jag blev en sån där som vill lusläsa innehållsförteckningar.Alla E-nummer är dock inte av ondo! ;-)E140 är grönt färgämne, klorofyll, samma ämne som finns i gröna växter.E153 är vegetabiliskt kol.E160 A är gulorange – betakaroten, samma som finns i morötter.E 300 är C-vitamin, askorbinsyra. :-)Äh, här är listan! ;)http://sv.wikipedia.o…Ett tips är att kolla vilka nummer det är som faktiskt är okej, sen när man står i butiken så vet man vad man ska kolla efter.Det är rätt enkelt egentligen. Börja med att välja bort alla lightprodukter, för där stoppas det alltid in ersättningsgrejer för fett eller socker, ersättningarna är troligen inte bättre för kroppen än att helt enkelt få i sig fett och socker. Om du vill, som sagt var. Jag blev lite ”frälst” av att få upp ögonen för alla konstiga tillsatser som jag inte längre vill få i mig.

  4. Islandsmamman skriver:

    Jag håller med du :-)Sonen är ju (som kanske är bekant, han började hoppa när han var tre veckor och har liksom inte slutat än, hehe) väldigt aktiv så vi började för snart 15 år sen läsa på alla innehållsförteckningar i jakt på socker och MSG. Sen har det liksom bara utvecklats och rullat på av bara farten. REN MAT åt folket!!!

    • Michis skriver:

      Ja, det är ju inte så himla invecklat, kan man tycka.Något känns skumt när man ser ”Rökt kalkonbröst” i butiken och tittar på en innehållsförteckning som inte bara innehåller kalkonbröst och möjligen lite salter, utan rökaromer och grejer? Vafasen, om det nu är rökt så ska man väl inte behöva tillsätta rökarom för att få fram röksmak? Eller?Nä fy…

  5. TheHustru skriver:

    vill du äta bra pizzor så ska du gå på en liten pizzeria (minns inte namnet) men den ligger på kortsidan av Nytorget på Södermalm., bredvid en glassbutik… Det är nästan bara ett hål i väggen… ett par sittplatser kanske. De kör bara fräscha, färska produkter. Förvånar mig inte om de kör ekologiskt oxå. Jäkligt goda är de iaf. *L*

    • Michis skriver:

      Ehum… Det är ju bara tjugo mil härifrån, så jag torde ju göra av med energin i pizzan i vart fall när jag går dit och hem, för tar jag bilen så blir det ju lite onödigt! ;)Men om jag ändå ska upp för att hälsa på familjen så kan jag ju titta dit! Tack för tipset!

  6. Dyadae skriver:

    Åh skulle aldrig falla mig in att äta eller dricka lightprodukter. Jag har valt att ta mindre av de ”vanliga” istället =)

    • Michis skriver:

      Ja, helt rätt! :-)Jag drack Fun Light innan, tyckte den var så himla god, tills jag tittade på innehållsförteckningen och insåg att det enda naturliga som finns i den är vattnet – resten är bara en kemikaliesoppa! Huanamej!

  7. tengileye skriver:

    ählite konserveringsmedel gör ju att vi lever längre och ser vackrare ut….eller?

  8. Puppe skriver:

    Tack.Så här exakt skulle jag åxå ha skrivit, om jag kunde.ÄR SÅ TRÖTT PÅ FOLK SOM SKALL TALA OM VAD SOM ÄR ”RÄTT”.Kram till er alla.

    • Michis skriver:

      *s* Tack! Tycker du fick fram rätt bra vad du tycker i vart fall.Jag kan bara säga vad som är rätt för just mig. Mer kan jag aldrig göra anspråk på.

  9. Linda Mpili skriver:

    bra inlägg, måste erkänna att jag tycker detta med mat kan vara klurigt

    • Michis skriver:

      Det är ju det, konstigt nog. Fastän det borde vara så himla enkelt. Jag som är laktosintolerant vill ju välja laktosfri grädde till exempel, men än har jag inte hittat laktosfri grädde utan karragenan – och det vill jag ju inte äta! :/

  10. Inger skriver:

    Rätt och riktigt rakt igenom. Fast det är enklare så länge man är hemma på heltid… (…och ungarna inte har så mycket egna idéer.)Bloggsvar::DFast vår katt anser sig nog inte vara i fångenskap precis. Tvärtom är detta hans lägenhet där han har valt att ha vår familj som sina husdjur eftersom vi servar med mat och vatten. Kanske var det servicen som inte var bra nog? Men han fick igen igår. Fick vänta länge på mat och särskilt länge på den godare sorten.

    • Michis skriver:

      Ja, det är klart att allt blir lurigare längre fram. Att laga egen barnmat är främst en ekonomisk fråga för oss – det är billigare att mixa ihop mat till honom av det vi äter än att köpa samma sak som burkmat. :-)Måste på tal om det iväg och handla strax, det enda som fanns i frysen nu var barnmat och långkok av älg, långkok som jag inte tänker göra idag. Äsch, det var mest ett skämt, tror inte att katten känner sig fångad hos er! 😉

  11. Haggann skriver:

    Jag har läst boken och det är fruktansvärt så mycket skräp det är i maten…Jag har tappat lusten för en del saker, men jag har samvetskval för att jag köper mycket halvfabrikat. Jag tycker inte om att laga mat, så jag vill ha det undanstökat fort…Ska man undvika tillsatser måste man ju göra allt själv från grunden…

    • Michis skriver:

      Äh, inte ska du ha dåligt samvete för det. Även havregryn är ett halvfabrikat – vem tror att havre är platt och ångbehandlat från början?

  12. TheHustru skriver:

    haha… jag vet att det är långt dit… men nån gång är du kanske i krokarna och då kan ett tips från en hustru vara bra att ha. *L*

    • Michis skriver:

      Självklart, jag tar emot alla tips jag kan få! :-DOch än har jag inte sett nåt mail från dig förresten. 😉

  13. A-Linda skriver:

    Tummen upp! (även om jag tycker det var synd att du inte tog med det som FN´s klimatpalen konstaterat, och som de fick dela nobels fredpris med AL Gore för, nämligen att köttindustrin är det största klimathotet och att vi därför bör dra ner kraftigt på köttkonsumtionen, men helst sluta helt.)Min dotter, som är mor till mina barnbarn, har också köpt Den hemlige kocken, och nu går hon i sin mors fotspår och läser noga på alla förpackningar när hon handlar. Angående höns; Svenska höns har det också rent ut för djävligt, det är bara fråga om grader i helvetet.Ägg från frigående höns inomhus är faktiskt t.o.m. värre än burägg. Jag friköper slakthöns då och då, så jag har sett med egna ögon hur detta helvete ser ut.

    • Michis skriver:

      Fast ekologiskt kött och ekologiska ägg från Sverige kan ju inte lastas för överkonsumtion av regnskog i Brasilien.Läs gärna http://www.fria.nu/ar… förresten, för ditt argument om att det går åt hundratusen liter vatten för att framställa ett kilo kött stämmer inte riktigt. Artikeln är för övrigt skriven av en vegan, så ingen tror att det är propaganda från köttindustrin.

  14. Axemia skriver:

    Klokt och bra ! Vi brukar också dissa livsmedel med lång E-innehåll Jag köper inga light produkter En del E är naturliga( tex askorbinsyra och salter ) och hindrar oss från att bli magsjuka

    • Michis skriver:

      Precis, alla E-ämnen är inte av ondo. Men exempelvis E621 (Natriumglutamat) är helt onödigt och kanske rentav skadligt!

  15. Singelpinglan. skriver:

    Åhh jag ska ärligt säga att jag inte läste inlägget :DVille mest lämna en länk som, återigen, inte har något med inlägget att göra :)http://www.youtube.co…

  16. Lindalou skriver:

    Jag läser Den hemlige kocken just nu och jag kan bara hålla med, fan vad skit de blandar in i vår mat!!

    • Michis skriver:

      Jag tycker det är suveränt att de har en artikelserie om det också, för ju mer det är uppe i medierna desto bättre blir maten. De tar bort tillsatserna och får anstränga sig mer för att det ska bli gott!

  17. Lotta skriver:

    *kollar vem som skrivit inlägget* Näpp, det var inte från min blogg, men det kunde varit det! Vi resonerar precis likadant och det är positivt. Ju fler som tänker på vad de äter desto bättre.Så det blir en tumme från mig också!

  18. virknålen skriver:

    *haha* jag tänker exakt som du, men idag fick jag skit för det då jag inte kunde hålla käften mot en frälst äldre kvinna från Herbalife… hon var riktigt jäkla otrevlig mot mig *skakar på huvudet* sen är det klart, ibland vill man ha lite gott i påskägget och då ska man kunna unna sig det, men inte alltid och hela tiden – precis. människan ska äta det hon är skapad för 🙂

    • Michis skriver:

      Har ingen aning om vad som finns i herbalifes produkter, men jag anar att det inte bara är sojaprotein, vitaminer, mineraler och kostfiber?

  19. GRANNTANTEN skriver:

    Jag tycker inte om att äta kemiska experiment så undviker också långa bokstavs och sifferkombinationer. Skall jag få sjukdomar så skall jag få dem på naturlig väg.Tumme.

    • Michis skriver:

      Ja, men precis! Folk fick sjukdomar förr i tiden med, men då visste man ändå från vad. Eller de visste inte, men vi kan räkna ut det idag. 😀

  20. leverilivet skriver:

    Vad annat kan jag säga än att jag håller med dig helt! Har bägge av hans böcker och då blir man nojjig om inte förr! Serien var kul!:)Mjölk får man faktiskt köpa från en producent och använda själv som konsument, fast många på miljökontor och annat vill inte gärna låtsas om det. Däremot får du inte köpa det till exv ett dagis för då har inte konsumenten själv köpt den. Det finns så många kul regler…

    • Michis skriver:

      Aha, det var så det var, ja, jag växte upp i ett hem där vi hade storkök, så det var väl därför antar jag!Bah!Min svärfar har lovat att langa mjölk till mig!

  21. A-Linda skriver:

    Det är klart att det är mycket bättre att äta ekologiskt kött om man inte kan tänka sig att avstå från kött. Många köttätare försvarar sitt köttätande med att ekologiskt kött inte bidrar till växthuseffekten, men köper oftast ändå kött från djur som fötts upp på brasiliansk soja. Men oavsett om kossorna får soja eller ej så fiser dom, och med så mycket boskap som det nu finns på jorden (det går 5 människor på varje kossa) så är det faktiskt ett gigantiskt problem.vad gäller vattenåtgången för att producera kött så läste jag det du länkade till, och vad ska man egentligen tro? Mina uppgifter om 100 000 l vatten per kilo nötkött har jag fått från EU-parlamentarikern Jens Holm. Och så här säger professorn i ekologi vid Cornelluniversitetet i USA, David Pimentel: ” For example, producing 1 kg of fresh beef may require about 13 kg of grain and 30 kg of hay (17). This much forageand grain requires about 100 000 L of water to produce the100 kg of hay, and 5400 L for the 4 kg of grain. On rangeland forforage production, more than 200 000 L of water are needed toproduce 1 kg of beef (30). Animals vary in the amounts of waterrequired for their production. In contrast to beef, 1 kg of broilercan be produced with about 2.3 kg of grain requiring approximately3500 L of water. ”http://www.ajcn.org/c…Tycker du förresten man ska få äta halalkött om man vill?P.s. Har du lust att puffa lite för de ännu ofödda barnen som ska födas på de sjukhus som fortfarande navlar av före första andetaget. jag har ett inlägg om det nu.

    • Michis skriver:

      Hrm.Alltså, det är bra att du läst till det jag länkat, men ställ frågan – har Jens Holm fått uppgiften från det paper som inte är tillförlitligt, vars uppgifter cirkulerat sedan sjuttiotalet utan att någon källgranskat det?Och vad gäller vattnet så är det inte så mycket som är konstbevattnat, utan vi snackar regn – regn faller från himlen, växterna tar upp det och växer. Det är ju liksom kretslopp och återigen – vattnet går runt i kretsloppet. Det går inte att bara rapa upp en massa siffror, man måste fundera lite kring vad siffrorna betyder med. Vad gäller betesmark så är den oftast inte uppodlingsbar, den ligger för långt bort eller är för stenig, det går dock att ha kor gåendes där…Dessutom – vad sägs om att fokusera lite grann på att det är just nötkött som är den stora boven enligt alla? Nötkött och faktiskt fisk, i våra stackars utfiskade hav.Det lämnar ju onekligen utrymme för annat kött som inte alls är energikrävande. Till exempel går det utmärkt att äta ren, hjort, älg, rådjur, hare, vildsvin och annat vilt som jag kanske kan ha missat. Finns inte en miljöparlamentariker i världen som skulle protestera mot att man gör det, så länge det finns livskraftiga viltstammar. I vildsvinsfallet så är det snarast en välgärning, de förökar sig värre än kvickgräs just nu och ställer till stor skada på åkermark…Sedan har vi återigen en massa annat kött som inte är lika energikrävande som nötkött. Lamm, get, fågel, kanin – för att nämna några.Att stenhårt gå ut med att ALLT kött är av ondo ur miljösynpunkt gör tyvärr att det du säger inte känns riktigt seriöst, eftersom det inte stämmer. Vet att du brinner för vegetarianismen, det respekterar jag verkligen, men när siffrorna inte stämmer så blir det lite konstigt.D.SMen det är ju nya nationella riktlinjer, följer de fortfarande inte dem!?Kollar! 🙂

  22. Terese skriver:

    Tummen upp Michis!

  23. TheHustru skriver:

    godmorgon! Härligt att komma in hit och dyka rakt ner i ännu en kött kontra vego diskussion. :)Tycker dina argument är rimliga. kram

    • Michis skriver:

      Ja, alltså, läser man artikeln som jag länkar till så ser man att en vegan faktiskt motvilligt kommit fram till att en ickevegetarisk diet inte behöver vara klimatmässigt värre än en vegetarisk diet.Jag tycker fortfarande att folk får äta vad de vill, det är inte upp till mig att bestämma och tur är väl det, säg… Men jag är en sån där faktanörd som gärna vill ta reda på var siffror och sånt kommer ifrån och fakta är att ingen bra studie har gjorts, utan det är gamla siffror från obevisade studier som används. Sånt gillar inte jag, jag har ändå några universitetspoäng bakom mig, hade jag kommit med såna ”källor” utan att ha granskat själva studien när jag skrev papers, då hade jag ju fått bakläxa!*kram*

  24. A-Linda skriver:

    Jag vet inte om vilt utgör samma klimathot, men antagligen är t.ex. idisslande älgars metanfisar lika illa som tamboskapens. Jag kan dock inte tänka mig att kött från vilt skulle räcka till alla jordens köttätande människor. Men kanske kaniner och andra sötnosar skulle gå att massuppföda utan att det är farligt för miljön och att det inte skulle gå åt mer spannmål till det än att det räcker till jordens svältande befolkning?Nu har jag stångats med det här under 40 ås tid och det har faktiskt varit väldigt tufft. Köttfrossare och bönder har inte varit lätta att ha att göra med. Men jag trodde faktiskt det skulle vara annorlunda nu när t.o.m. FN´s klimatexperter uppmanar folk att sluta äta kött. Jag väljer att lita på dem, och på Sveriges mäktigaste miljösvensk, klimatprofessorn Christian Azar , medan du väljer att lita på Eric Marcus, som utger sig för att vara vegan men verkar gå köttindustrins ärenden..P.s.Angående riktlinjer för avnavling, du minns väl den här artikeln i Norrköpings Tidningar från 29 januari i år http://www.nt.se/nyhe… , alltså 3 månader efter att nationella riktlinjer för avnavling presenterades. Du har ju själv fött barn i Norrköping och minns kanske att de vägrade följa riktlinjerna?

    • Michis skriver:

      Återigen – du sorterar inte bland äpplen och päron. Nötkött är en miljöbov, ja. Men det går utmärkt att byta nötkött mot exempelvis kyckling och med samma klimatpåverkan äta kyckling sju dagar i veckan. Kaninköttet har ju inte varit poppis på länge eftersom folk tycker att de är så söta, gubevars, såvida man inte är bonde på Gotland, vill säga. När FN:s klimatexperter inte kollar källorna så tycker jag att de inte verkar vara några vidare klimatexperter. Vill du inte lita på att grundaren till vegan.nu faktiskt är vegan för att han har förmåga till kritiskt tänkande så får du ju låta bli.

  25. Fabbemamman skriver:

    Jag, stackars överläst student, har inte tod att läsa den där kockboken. Såg honom föreläsa på SVT dock och blev förtjust.Kan inte du, om du som stressad småbarnsmorsa har tid, lägga ut en alldeles så liten lista på vad man absolut inte ska äta. Jag vill inte proppa mina barn (varken det i eller det utanför magen) full av massa konstgord skit.Vad ska jag undvika mest?Eller inte undvika alls?

    • Michis skriver:

      Undvik E621 till varje pris.Nu är ju inte Fabbe så stor än, men plocka ur alla grälla godisar ur påskägget – det finns inga turkosa bär i naturen om man säger så. AZO-färgerna i godis bör undvikas.Annars är det lätt – kolla innehållsförteckningen. Förstår du den utan en e-nummerguide så köp det.Om inte – låt bli! 😉

  26. Kaoskatta skriver:

    hej! Kul att läsa det du skrivert. Jag har flera barn och har alltid lagat mat från grunden så gott det går (fuskar ibland). Visst blir man mörkrädd när man läser innehållsförteckningar på matvaror. jag tappar aptiten.Hemlagad barnmat borde vara nyttigare coh så mycket billigare, sen undviker man problem med maten när barnen blir större – då är dom ju redan vana från start att äta samma som resten av familjen.På min blogg har jag skrivit tips till fattiga (kanske inte du är, men tipsen är väldigt nyttiga) några brödtips kanske passar dig som bryr dig om vad du äter, för hembakat är ofta godast och så vet man ju precis vad som är i brödet. Har också skrivit några sopptips som är mina barns favoriter. Kolla in presenttipset hur man gör rosenmarmelad. Det är så gott och lyxigt att ge bort i present.Jag köper ekologiskt när jag har råd. En del produkter ex, mjölk, mjöl, grädde är nästan inte dyrare.Kram och ha en bra dag.

    • Michis skriver:

      Det är ungefär likvärdigt med hemgjord och burkköpt mat, fördelen med den hemlagade är att den är godare och billigare.Dina tips är suveräna – även om jag inte är fattig så uppskattar jag inte lyxkonsumtion bara för konsumtionens egen skull, det vill säga, kan jag spara några kronor så gör jag det, helst genom att inte handla alls, men sådant man måste handla vill jag ju gärna se att det är så bra som möjligt.Har man inte råd med ekologiskt så låter man så klart bli, men som du skriver, mycket är nästan inte dyrare och då är det struntsamma.Använder man inte en produkt mycket så kan ju kilopriset nästan ignoreras om man väljer mellan en mindre mängd som man kanske hinner använda upp medan den är fräsch mot en större mängd som man ändå sedan får kasta av med, så att säga.Gillar din blogg och tack för tipsen om jamie Oliver! 🙂

  27. Kaoskatta skriver:

    Om du vill bli inspirerad rekommenderar jag att se ”Nakne kocken, James Oliver” på tv eller läsa hans böcker.Han är så bra!

    • Michis skriver:

      Jo, han är himla bra, Jamie, har du sett serien han haft som går ut på att han kollar var maten kommer ifrån? 🙂

  28. Fabbemamman skriver:

    Tack för tips!Än så länge får han bara fikabröd och eventuellt choklad. Godiset i påskägget från farmor har vi själva ätit upp=)Annars är färgstarkt godis ganska äckligt ändå. Med eller utan tillsatser.

    • Michis skriver:

      Haha, ja, färgstarkt godis är rätt läbbigt. Jag menar… Jag tittade på vad det innehöll idag när de sålde inför påsk. Gelatin, karnaubavax, E-ämnen… Nä tack. Choklad är gott. Gärna rättvisemärkt. 😉

Kommentera

