Lite "obekväma" miljösanningar om mat. /Michis

Sojakorv tillverkas av importerade sojabönor i en energikrävande process. Ur miljösynpunkt är en vanlig korv ett bättre alternativ.
http://www.miljomat.se/livs.aspx?livsmedelid=1_291

Tofu är pressade sojabönor som bla har krävt energi för att processas samt för att transporteras till Sverige. Vill man undvika genmodifierade varor är det säkrast att välja bort både sojabönor och Tofu, eftersom sojabönor är en av de varor där genmodifierade sorter används. KRAV-odlade varor är inte genmodifierade.
http://www.miljomat.se/livs.aspx?livsmedelid=1_103

Sojamjöl framställs av bönor som odlas i Kina och mjölet tillverkas inte i Sverige. Om det är möjligt är det därför ur miljösynpunkt bättre att använda mjöl av inhemska sädeslag som vete, råg, korn eller havre.
http://www.miljomat.se/livs.aspx?livsmedelid=1_105

Lamm är ett bra miljöval. Lamm kan beta på arealer som inte går att odla på och konkurrerar då inte med annan odling. Färskt svenskt ekologiskt lamm är bästa miljöval främst under hösten.
http://www.miljomat.se/livs.aspx?livsmedelid=5_010

Kycklingproduktion bidrar inte till att bevara våra naturbetesmarker och den biologiska mångfalden. En del av kycklingfodret tillverkas också av soja från Brasilien. Ur miljösynpunkt är svensk kyckling bästa valet.
http://www.miljomat.se/livs.aspx?livsmedelid=5_313

Nötkreatur kan beta ute och på så sätt bevara vårt odlingslandskap. KRAV-märkt kött garanterar att djuren har fått gå ute och KRAV-djuren föds upp på grovfoder producerat på den egna gården. Kraftfoder förekommer i det konventionella lantbruket och ugörs ofta av sojaproteinkakor importerade från Brasilien. Kött som har producerats med en stor andel kraftfoder ger inga miljöfördelar, det går åt många gånger mer foder än den köttmängd man får ut. Fråga därför gärna efter naturbeteskött.
http://www.miljomat.se/livs.aspx?livsmedelid=5_101

Viltkött är ett mycket bra val ur naturresurssynpunkt, särskilt om man väljer närproducerat. Många tycker att det är ett bra val ur etisk synpunkt eftersom djuren har fått leva naturligt.
http://www.miljomat.se/livs.aspx?livsmedelid=5_151

Fetmarkad text är mina markeringar…

Jag skulle kunna fortsätta länge till. En utmärkt sida, miljömatsidan, som drivs av Ekocentrum.

Jag kan inte påstå att jag sitter inne med några hemligheter eller någon speciell faktakunskap – med ett minimalt intresse och lite googlande kan vem som helst hitta fakta om det mesta. Om man nu är intresserad av att källkolla sånt där man hör om alltså…

Jag tycker fortfarande att man väljer själv vad man vill äta. Ville bara påpeka att det inte är så enkelt som att allt köttätande är kolsvart och lufterianer är kritvita.
Världen är fylld av gråtoner.
Själv har jag inte dåligt samvete över att käka renskav när jag hälsar på gammelfarmor i Norrland, om man säger som så.

Men fortfarande gäller att nötkött och överfiske inte är så himla bra, så välj gärna fisksorter som inte är överfiskade samt närproducerat och ekologiskt nötkött om ni har tid, lust, råd och möjlighet.
Och så klart – om ni vill.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

22 kommentarer till Lite "obekväma" miljösanningar om mat. /Michis

  1. uno skriver:

    Vi kr efter det receptet. Fa lammkött i st.f. kossa. Ingen Tofu alls aldrig. Bra blogg. Uno

    • Michis skriver:

      Lamm är kalasgoa grejer!Kan varmt tipsa om att köra rödlök, vitlök, färsk koriander, currykrydda och färsk chili i en mixer, blanda med lammfärs och gör lammfärsbiffar – sagolikt gott!

  2. Ken skriver:

    Det kom just nu en rapport om att det fiskas upp och slängs bort mer än 38 000 000 000 kg vilket motsvarar 40 % av all fisk som fiskeflottorna årligen tar upp på jorden.

  3. Maggish skriver:

    jamen självklart vill jag fortfarande ha tavlan!! galet skoj!! och spännande! vad gullig du är! 😉

    • Michis skriver:

      Bra där! :-)För nu är den inte bara grundmålad, nu är bakgrunden klar och nu är det bara motivet kvar! :-)Och det är inte alla som tycker att jag är gullig minsann, så jag tackar och niger för det berömmet!

  4. leverilivet skriver:

    Intressant med lite källor! Har bara hört det men inte haft någon källa att hänvisa direkt till.

    • Michis skriver:

      Ja, källor är bra, helst lite mer specifika än ”FN:s klimatpanel har sagt det!”Och nu har vi det svart på vitt. Naturbeteskött som är närproducerat, speciellt då ex. lammkött är bättre ur miljösynpunkt än ex. sojakorv.

  5. Aylala skriver:

    Fan vad jag tycker du är bra. Inte för att jag bryr mig om vad du har för åsikter utan för att du faktiskt har belägg för dem. Kollar upp och delar med dig. Tack.

  6. Puppe skriver:

    Jag tycker detta var en bra och saklig blogg.*inte en pekpinne i sikte**

  7. Yrvaedret skriver:

    Måste säga att det här var bland en av de bästa bloggarna jag har läst. Tack Michis för att du tog dig tid!Och du…tack för tipset med lammfärsbiffar, har skrivit ner det ;-)Ha en underbar fredag!

    • Michis skriver:

      Äsch, så lite så!Lite mynta i kryddmixen med – om du gillar det! *tipsar vidare* :-)Ha en underbar fredag du med, själv ska jag strax mata sonen, klä på honom och mig och så ska vi ner och botanisera på marknaden på Knäppingsborg.

  8. Leo skriver:

    Då handlar jag inte hem nån sojakorv till oss!

  9. Puppe skriver:

    Får han smaka piskan nu?*ler förväntasfullt*

  10. Leo Beata skriver:

    Denna blogg borde du lägga ut minst en gång i veckan!!! Ständigt aktuell… men jag förstår inte vad som är så fult med pekpinnar… att visa vägen… sen är det upp till var och en att välja väg…

    • Michis skriver:

      Jo, det är väl mer när man använder pekpinnen för att piska in saker i folk som det inte uppskattas, tror jag.När man inte säger: Så här KAN du göra, utan istället säger: Så här SKA du göra, annars är du ju dum! Typ.Själv är jag mer för att ta reda på hur saker ligger till och sen fundera kring hur jag vill göra. 🙂

  11. Maria de Suède skriver:

    Det som du skrev är ju logiskt, det behövs ingen vetenskaplig utbildning till detta. Vanligt sunt förnuft räcker ju… För visste ju folk hur man tog tillvara pà de lokala produkterna, men det har nog gàtt förlorat med globaliseringen.För övrigt skriver du bra!

    • Michis skriver:

      Vanligt sunt förnuft är tyvärr inte vidare vanligt nu för tiden.Jag blir bara lite… gramse, kan vi säga när jag ser hur folk gått på myten om att bara man är vegetarian så är man i det närmaste helgonförklarad vad gällen miljön, sen behöver man visst inte tänka på ifall paprikan flugit från Chile, kiwin från Nya Zeeland, sojamjölksingredienserna från Kina och så vidare och så vidare… Dessutom faller argumentet kring att man inte ska äta kött för miljöns skull när man betänker att det går utmärkt att äta viltkött från närområdet – naturligt ekologiskt och klimatsmartare än vilken banan från Honduras som helst, hur vegetarisk den än må vara.Få vegetarianer verkar vara beredda att ställa om till lokalproducerad vegetarianism, det är det som retar mig. Den där skenheligheten liksom, att man anser sig vara bättre än någon annan på grund av vad man äter.Och jag säger inte att du är sån, men det finns folk som är såna och dem tar jag gärna en dust med. 😉

Kommentera

