Pengar går inte att äta. /Michis

Egentligen är ju jakten på fler siffror på saldot på banken lite konstigt. Det där med pengar blir mer och mer abstrakt.
Det började med att man kunde byta en ko mot fyra getter (exempelvis, om någon har djupare kunskaper om bytesmarknad så hojta till) och har gått till att saldot på kontot på internetbanken ökar varje månad.
Fast egentligen finns de ju inte, pengarna.

Hur många tar ut alla tusenlapparna i början av månaden och ser dem sedan rent fysiskt försvinna allt eftersom man byter dem mot mat, hyra, el och andra nödvändigheter?

Femtioöringen ska ju försvinna nu framöver, vilket får mig att fundera. Hur lång tid är det kvar tills det helt enkelt inte finns pengar, tills allt ska betalas med kort, kort och gott?
Den 1 maj så tas möjligheten att betala med mynt helt bort i parkeringsautomaten på Norrköpings centralstation. Antingen betalar du med kort eller så får du inte betala alls utan då riskerar du en kontrollavgift på 300:-

Det är det inte jag som bestämt, så skäll inte på mig för det är ni snälla, jag bara noterade det när jag var där.
Och det var bland annat det som fick mig att fundera.

Hur lång tid är det kvar tills det enbart är kortbetalning som gäller?
Vad tror ni?
Fem år, tio år?
Eller kommer behovet av ospårbara skumraskaffärer att göra det nödvändigt med kontanter i många år framöver?

För nog är det väl så argumentet kommer att gå i framtiden, att det bara är kriminella som inte vill bli spårade när de handlar med illegala saker?

Djupa funderingar, bidra gärna till dem, jag ska packa ner sonen och gå på barnvagnspromenad.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Pengar går inte att äta. /Michis

  1. TheHustru skriver:

    många frågor du kommer med så här på morgonen. Tänk på att jag är sjuk och sålunda inte har hela hjärnkapaciteten framme… den är fint inlindad i snor. Jag vet iallafall att jag vill ha pengar. Helst i madrassen hemma för då försvinner de bara om JAG gör av med dem… inte om nån snorvalp i kostym får för sig att leka bort dem. Ha en bra dag bakom barnvagnen. :)kram

    • Michis skriver:

      Precis, man vill ju ha kontroll över sina pengar. Många har investerat i fonder. 30 000:- har blivit 20 000:- och då säger kostymmänniskorna att man inte förlorat några pengar, så länge man inte tar ut det till kontanter igen.Märkligt och jag förstår det inte.

  2. Bengt skriver:

    ”kontrollavgift”? Är det till att vara märkvärdig såhär på morgonen ;)Eller PK kanske.

    • Michis skriver:

      Nädå, men jag är ju inte polis eller annat, så jag har inte rätt att dela ut böter. ;)Kontrollavgifter däremot, det får privata P-bolag dela ut!

  3. Islandsmamman skriver:

    Har du sett Michaels blogg ”Tankar om pengar”? Jag hade blodsmak i munnen i flera veckor – jag hittade den i samband med bankkrasvhen häruppe och jäklar vad vi har blivit BLÅSTA!http://blogg.aftonbla…Inte undra på att EU vill stänga ner internet – det kokar och bubblar överallt! 😉

    • Michis skriver:

      Vilken bra blogg han har!Nej, den hade jag inte läst innan, men jag känner ju igen det, det är ju de funderingarna jag har med. Vart får bankerna pengar ifrån. Det får de ju inte, som sagt, det finns inte kontanter åt alla, utan pengarna är bara ettor och nollor.Skulle man ha Lisbeth Salander-kunskaper skulle man rent teoretiskt vara miljardär om man lurar bankdatasystemet.Sick.

  4. GRANNTANTEN skriver:

    Som korkad medelålders käring skall jag åka till kungliga huvudstaden snart.Jag är tillsagd att betala med mobilen på bussen jag skall åka för de nekar att ta emot kontanter.Vad är detta ska dom ha min gamla trevliga mobil? Skämt åsido jag skall nog fixa det på något sätt men hur ska det gå när mina 80 åriga föräldrar som knappt lämnar ut sitt mobilnr av rädsla för kapning som de läst om.Skulle skicka födelsedagspengar till yngsta bonussonen, stegade in på ett av ”hans” bankkontor med pengar och hans kontonr i näven men fick inte göra något där. Vi är en kontantlös bank så du får skaffa dig ett konto här och överföra från det kontot till sonen det fixar vi på några dagar. meningen att jag skulle göra som det var tänkt från början var för att maken ville ha ett riktigt kvitto att sätta i kortet som skulle skickas till sonen. Kvinnan på banken blev helt rysk när jag föreslog att jag skulle använda mitt Swedbankkort på hennes bank SEB. För att inte begå strypmord gick jag därifrån och till min bank som gejade det på nolltid. Sonen har byt bank och jag sköter våra bankaffärer via nätet. Det vore fint annars om bankerna kunde ha lite pengaservice annars, trodde de var till för det.

    • Michis skriver:

      Ja, det blir konstigare och konstigare på så sätt. Kan inte annat än läsa din kommentar och mumla medhåll.

Kommentera

