Vad soc än gör så gör de fel. /Michis

Omhändertar de barn som far illa, då gör de fel som sliter barnen från deras föräldrar.
Omhändertar de inte barn som far illa, då gör de fel som inte agerar!

Om de bryter mot sekretesslagen och förklarar varför ett barn blir omhändertaget, så gör de fel.
Om de inte bryter mot det så gör de fel som inget säger!

Det kan inte vara lätt att jobba som socialsekreterare idag.
Alla vet ju bäst, utom de som jobbar där så klart.
De är ju bara ute efter att kidnappa barn från deras familjer och omplacera dem till fosterfamiljer, det vet ju alla!
Inte nog med det, fosterfamiljer tar bara emot barn för att komma åt en massa pengar, det vet ju alla det med!

Att de som är villiga att ta emot andras barn i sitt hem arbetar 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan, året om – det är inte lika viktigt.
För ungefär 145:-/timmen* så ska de ta hand om inte bara de basala behoven hos barnen, utan även allt annat. De ska vara barnets trygghet, den trygghet barnet troligen inte kunde få hemifrån.
De kan oftast inte kombinera två heltidsjobb med att vara fosterfamilj heller, utan en av fosterföräldrarna behöver vara hemma på heltid för att alltid kunna finnas där vid problem i skolgång eller annat, något som arbetsplatser inte alltid uppskattar…

För att vara fosterhem innebär inte att man är en lycklig familj per automatik, det innebär att man får hem en ofta väldigt ledsen och trasig människa till sig som behöver allt hjälp och stöd som bara går. Någon som inte förstår varför han inte får bo hos sin mamma, är det hans fel att mamma och han inte bor tillsammans längre? Borde han inte sagt till i skolan att mamma inte hade råd med nya kläder för att mamma köpte sån där stark dricka för pengarna?

Barn älskar sina föräldrar villkorslöst. Det krävs mycket för ett barn att våga säga till och våga säga ifrån.
Jag är glad att vi har möjligheter att säga ifrån å barnets vägnar.

Här i Norrköping så ville soc omhänderta åtta barn under hela år 2007. I tre av fallen nekade länsrätten.
Jag är övertygad om att det finns familjehem som inte sköter sig. Jag är säker på att det finns fosterföräldrar som tror att fosterbarn innebär snabba pengar.

Men jag är också lika fullt och fast övertygad om att det finns fosterfamiljer som gör allt de kan för barn som annars inte skulle ha haft en chans i livet.
Jag är lika säker på att det finns föräldrar som aldrig borde ha fått skaffa barn, för att de helt enkelt inte förstår barns behov.
Det behöver inte handla om att man misshandlar barn fysiskt, det kan lika väl vara så att man tror att det räcker med att man älskar sitt barn över allt annat och tillgodoser de rent fysiska behoven, men inte förstår att barnet inte är en liten docka, utan att man tror att barnet har allt det behöver och förhindrar barnets övriga utveckling genom att omedvetet förneka barnet övriga stimuli.

Jag är glad åt att vi har möjligheter i Sverige att faktiskt omhänderta barn från deras föräldrar. För det behövs ibland, tyvärr.
Men som jag inledde det med – om soc omhändertar ett barn så gör de fel.
Om de inte gör det och det går snett för barnet senare – då har de gjort fel då också.

Ännu en fråga som inte är svart eller vit.
Ingen kan ju förutse framtiden, utan man måste agera utifrån de förutsättningar som finns just nu, just här och just idag.

Ibland blir det fel, självklart.
Men hellre att det ibland blir fel än att ingen vågar göra något någonsin.
Eller vad säger ni?

*Uppdatering!
En pigg och alert anonym läsare uppdaterade mig om att de får ungefär 30-40 000:- i månaden. Så den här siffran om 145:-/timmen stämmer ju inte alls.
Den korrekta summan blir förstås istället avrundat uppåt som allra mest 38:- i timmen!

För uträkning, läs kommentarer nr 29 med svar!

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

68 kommentarer till Vad soc än gör så gör de fel. /Michis

  1. Kim skriver:

    Visst gör de kanske ett bra jobb. Men som sagt barn är oxå olika individer och man kan inte bedöma barns situation efter en mall som man lärt sig i någon bok. visst de gör bra, men det ursäktar inte alla fel. De barn som har blivit omhändertagna och som det sedan gåt illa för är jag inte så säker på att de skulle hålla med dig. Grejen är att om det ska finnas ett sånt här system så måste kontrollerna vara noggrannare, och det sunda förnuftet och en magkänsla måste finnas. Det finns för många skräckexempel på barn som far illa. Säkert fler som inte gör det men det finns de som gör det på grund av felaktiga beslut och de måste tas fram.

    • Michis skriver:

      Det är ju det jag skriver, hur de än gör så gör de alltid fel.Blir barnen omhändertagna och det går snett för dem så är det soc fel.Om barnen inte blir omhändertagna och det går snett för dem, gissa vems fel det är, jo SOC!Som sagt, Norrköpings kommun ville år 2007 omhänderta åtta barn. Länsrätten nekade tre av dessa omhändertaganden.Det är svårt att omhänderta barn och det ska det vara.Barn far illa både i det biologiska hemmet och i fosterhemmet och vilket av det det än är så skäller folk på soc.

  2. Malin* skriver:

    Mina föräldrar är ”fosterfäräldrar” till tre killar. Vi har haft dem sedan de var små (den förste kom när han var 3 och är nu 18, den andre var 1½ och är nu 12, det tredje fick vi hämta som nyfödd på BB och han skall nu fylla 8). De två älsta har farit mycket illa och de lider av diverse problem. Detta yttrar sig ofta i raseriutbrott där både köksbord, stolar och bokhyllor slås sönder till små flis. Så för dem som tror att man kan försörja sig som familjehems föräldrar bör nog tänka om ett varv till! Vad dessa killar behöver är någon som tror på dem fastän de inte alltid ”orkar” uppföra sig, någon som älskar dem ändå som kan sätta regler och vara både sträng och mjuk.

    • Michis skriver:

      Precis. De behöver föräldrar helt enkelt… och eftersom deras biologiska föräldrar inte klarar av det så måste det ju finnas något alternativ.Det är en skitsvår fråga och det finns inte några enkla svar.Men en sak är säker. Alla fosterhem är inte onda, likväl som alla fosterhem inte är goda. Alla biologiska hem är inte goda, likväl som alla biologiska hem inte är onda.Inte sant?

  3. Anonym skriver:

    Varför tror du det finns så många föreningar som jobbar att socialtjänsten omhändertar fel barn o göra om LVU lagen då den inte fungerar

    • Michis skriver:

      Jag förstår faktiskt inte den här meningen särskilt väl.Varför tror jag att det finns så många föreningar som jobbar att socialtjänsten omhändertar fel barn och göra om LVU-lagen då den inte fungerar?Va?Jag tror att det finns föreningar för allt. Här är LVU-lagen, vad är det i den som inte fungerar?http://www.notisum.se

  4. wolfiemam skriver:

    Viisst ska barn kunna omhändertas när det verkligen behövs men för den saken skull FÅR det verkligen inte finnas DÅLIGA fosterfamiljer för om ett barn verkligen behöver omhändertas ska det väl inte få det värre än det hade det hemma ?Sen att soc tar felaktiga beslut och att man får leva med det så är det lätt om man själv inte är den som råkar utför det , jaghar själv varit på fosterhem som barn , även så min syster som i dag är död dels pga uppväxten i fosterhem så jag tror inte att dom som råkar utför soc bedömningar tar lätt på det . Fosterfamiljer har sina fel och brister precis som alla men och då säger jag MEN dom väljer att ta hand om dessa barn och när det finns fosterfamiljer som gör barn illla men soc inte gör något åt dom så som dom hade gjort om det var föräldrarna till barnet – ja då är det verkligen ett system som brister .Jag skulle själv bli inlagd på sjukhus o mina 2 barn 9 och 11 år skulle till jourhem men efter 5 dagar rymde dom och cyklade 1 mil hem för att familjen skrek , slog brevid dom och hade sina händer uppe i ansiktet på 11åringen , det enda soc har sagt till mig om detta är att man FOSTRAR barn så . ÄR inte det ett gravt misslyckande att placera barn hos sådana människor som måste skrika , slå och va uppe i ansiktet på barn för att fostra dom ? Ska man verkligen låta barn få ta konsekvensen av att Soc gör felbedömningar ? Mina barn kom hem och jag kom hem till dom så dom behövde inte vara placerade efter det , min sjukhusvistelse blev aldrig av till fullo ochjag har lärt mig att ALDRIG lita på att mina barn skulle få det bra med deras hjälp – dom har mardrömmar än i dag och tänk då , dom var bara där i 5 dagar . Alla männsikor har rätt till sin åsikt men man vill inte vara den som blir felbedömd el får sina barn hos FEL människor

    • Michis skriver:

      Nej, det är klart att det inte får finnas dåliga fosterfamiljer.Omhändertagna barn ska inte få det värre än vad de hade det hemma.Och man ska definitivt inte leva med att soc tar ett felaktigt beslut, det är därför de går att överklaga var sjätte månad.Jag har också växt upp i fosterhem och hade jag inte gjort det hade jag troligen varit död idag.Om din syster är död dels på grund av uppväxten i fosterhem – kan du med säkerhet säga att hon inte hade mått dåligt om hon växt upp i ert biologiska hem?Självklart finns det fosterfamiljer som inte ska få ha hand om barn och jag anser att fosterhem bör besökas oanmält så man kan se ifall de brister.Jag håller med dig om att det inte är bra att ett jourhem behandlat dina barn på det viset.Men som jag skriver – hur än soc gör så får de bara skit.Hade dina barn inte fått komma till jourhem när du blev inlagd på sjukhus utan fått vara ensamma hemma så hade ju det varit fel det med, eller hur?

  5. Zmilla skriver:

    Mycket bra inlägg. Jag tror att många har bilden av fosterhem så som den presenteras i media (framförallt kvällspressen) Det är ju hjärtskärande att höra om barn som blivit torterade i sina fosterfamiljer. Men de är ju ett undantag. Det jag funderar på är att det sägs vara så svårt att bli godkänd som fosterförälder och adoptivförälder, det är möten för dessa föräldrar där man ska visa att det fungerar, hur slinker de emellan de där tyrannerna? Men det finns ju politiska stämmor som inte gillar adoption heller för att ”som adoptivbarn mår man så dåligt” Det är en fruktansvärd tanke tycker jag att tro att barnen överlag skulle må dåligt i annat hem än det biologiska.

    • Michis skriver:

      Psykopater slinker emellan i samhället för det mesta. Det är som det alltid är, det går lätt att dupera andra om man verkligen är bra på det.Jag växte själv upp i fosterhem och min fosterfamilj var som alla andras familjer, förutom att jag inte var född av min fostermor. Det vore naivt av mig att tro att alla fosterfamiljer är lika fantastiskt bra som min, men det vore rent ut sagt skrämmande dumt av mig att anta att alla fosterfamiljer hänger upp barnen i säckar på vinden bara för att jag läst om det i tidningen att en fosterfamilj gjorde så. Och ja, det finns folk som argumenterar att eftersom adoptivbarn mår dåligt i en del fall så ska ingen få adopteras.Och det finns folk som anser att föräldrar alltid har rätten till sina barn och anser att allt annat är övergrepp från staten.Jag anser det dock inte så.

  6. Anonym skriver:

    kanon inlägg,verkligen ett bra ämne,ha en bra måndag!

  7. Kim skriver:

    Jag håller med dig wolfiemam. Och det är så skrämmande att främmande människor ska bedöma vad som är bäst för någons barn. Särskilt som många av socarbetarna inte har barn själva. Och särskilt som många av de inte själva skulle fungera som bra modeller för hur en vuxen skall vara. Bäst är att ta hand om sina barn själv, jag litar inte på att främmande människor kan älska mina barn som jag gör… Jag förstår ditt trauma fullt ut… Var själv placerad som sommarbarn i småland när jag var liten. Kom hem och var skallig på huvudet eftersom tanten i den familjen alltid drog mig i håret efter att hennes barn som var några år äldre än mig gjort dumheter. Ja, hon skyllde så klart på mig trots att jag bara var ca 4 år, och han var i 6-7 årsåldern. Kommer än idag ihåg kärringen och hur rädd jag var för henne.

    • Michis skriver:

      Ehm, har du verkligen läst igenom hela mitt inlägg?Jag skriver att det finns både bra och dåliga hem, både biologiskt hemma och i fosterhem.Jag förstår inte riktigt, menar du att man inte ska få arbeta som socionom om man inte har barn själv?Och att en främmande människa inte hade kunnat avgöra i exempelvis Fallet Louise ifall det hade varit olämpligt för Louise att bo hos sin alkoholiserade far som våldtog henne? Där har vi för övrigt ett exempel på ett fall där socialen INTE ingrep och fick skit för det.Naturligtvis kan ingen främmande människa älska dina barn som du själv gör, det är bara du som kan älska dina barn som du själv gör.

  8. Singelpinglan. skriver:

    Som vanligt tänker du till, och får andra att tänka till.Det ÄR inte svart eller vitt i världen.Och det går inte att förutsäga framtiden.Man måste agera utifrån här och nu och i viss mån dåtid. Vissa jobb är svårare än andra, jag är bara glad att det finns människor som vågar ta på sig dessa jobb.

    • Michis skriver:

      Nja, jag vet inte om jag får andra att tänka till. I många fall räcker det med att skriva ”soc” så får en del ett rött skynke framför ögonen och påpekar hur illa just de eller någon de känner blivit behandlade och förutsätter därmed att alla ingripanden som görs är felaktiga.I mitt fall så är det så att soc troligen räddade mitt liv – hade jag inte blivit omhändertagen så hade jag antagligen inte levt idag, hade jag gjort det så hade jag inte haft ett så bra liv som jag har idag. Troligen alltså.Men ingen kan veta.

  9. Sol o Vår skriver:

    Du är duktig kära Michis, duktig på att framföra dina åsikter och oftast håller jag med om allt, även denna gång. Nog med superlativer.Du har så rätt i inlägget, det finna inget att tillägga. /Ken

    • Michis skriver:

      Jag tycker ändå att jag skrivit ganska klart och tydligt vad jag tycker i inlägget – inte sjutton har jag väl försvarat dåliga fosterhem eller påstått att allt soc gör är av godo?Nåja, jag är glad att det finns några som är läskunniga och som förstår vad det är jag försöker förmedla i vart fall.Tack!

  10. Singelpinglan. skriver:

    Och just för att du har dom erfarenheter du har i det här fallet, så borde det få människor att lyssna.Men du har rätt. Man fastnar så lätt i sina egna erfarenheter, och det är livsfarligt.Man missar verklighetens här och nu. Bad things happen to good people.Hur gärna man än vill går det inte att skydda alla människor från allt ont. Världen ÄR inte rättvis. Men för att upprepa mig själv. Det finns människor som faktiskt jobbar så gott dom kan för att göra världen lite mer rättvis, och jag är glad för att dessa människor finns. Sen läste jag något om att är man inte förälder själv så ska man inte ha med barn att göra…Betyder det att alla dagisfröknar själv måste vara föräldrar?Alla barnläkare?Och tänk om det är någon som vill adoptera som inte har barn sen innan?Hur ska det gå?Det är ju inte ett hållbart argument.

    • Michis skriver:

      Nej, o nej, du förstår, jag har fel erfarenheter eftersom jag är ett exempel på att det faktiskt kan gå alldeles utmärkt bra för barn i fosterhem.Jag existerar i princip inte.;-)Nej, naturligtvis inte, det vore en absurd tanke att kräva att alla som ska jobba med barn måste ha barn själva. Förstår ju att tanken är att man inte vet vad föräldrakärlek är förrän man har barn själv, men nu handlar det ju inte alltid om kärlek.Jag är helt övertygad om att nästan varenda en som får sitt barn omhändertaget verkligen älskar sitt barn, men att det inte är kärleksbrist som är orsaken till omhändertagandet.

  11. Kim skriver:

    Jo, soc har gjort mycket bra, även jag fick otrolig hjälp och stöd en gång i tiden trots att jag först inte vågade ha med de att göra pga tidigare erfarenheter. Och visst man kan inte alltid skylla på de. Det har ju oxå hänt att de gjort rätt bedömningar men att rättsystemet inte fungerat då istället. Jag förstår dig, men tycker inte du oxå att det är skrämmande att en så liten del har den makten, och även att den som inte har barn ska ha den makten, och den lilla människan som har erfarenhet körs över.Jättebra att du blev räddad! Har jag och mina barn oxå blivit en gång..

    • Michis skriver:

      Fast det är ju inte soc som har makten. Visst kan de göra ett akutingripande, men detta ska ju godkännas av länsrätten sen om det ska bli varaktigt, detta godkännande kan överklagas till kammarrätten och kan därefter överklagas var sjätte månad därefter. Det finns många möjligheter att jobba med innan ett barn omhändertas permanent så att sägas. Jag anser dock att huruvida man har barn eller inte själv är irrelevant.

  12. wolfiemam skriver:

    Så klart att barnen inte hade varit ensamna hemma , dom var 9 och 11 år . Du skriver att soc får skit oavsett vad dom gör men är det inte deras jobb att se till att barnen har det bra . Skulle mina barn vara tvungna att ta att dom kom till ett hem som INTE var bra ?Ska barnen ta konsekvenserna då för att soc inte hittar rätt familjer ?Likväl som att barnen inte ska få konsekvenser utav sina föräldrar så ska väl inte myndigheterna se till att barnen får lida för deras beslut Ang min syster så kan jag inte säga att hon inte skulle vara död om hon bodde hemma – det borde du förstå att jag inte kan förutspå det Däremot så lever jag och min andra syster och vi bodde inte i det hem hon bodde i , jag bodde i annat hem och min syster bodde hemma Gällande soc så har dom ett jobb och visst kan MÄNNISKOR göra fel men om föräldrar missköter sina barn så får det konsekvenser , självklart men så ska även ske om det framkommer att en fosterfamilj missköter barnen . Barn ska inte ta straffet för vuxnas handlingar oavsett vem det är

    • Michis skriver:

      Jo, det är soc jobb att se till att barnen har det bra, ofta på bekostnad av de biologiska föräldrarnas välmående och ”rättighet” att ha hand om sina barn.Det är alltid illa när fosterhem och jourhem inte sköter sitt jobb och det ska stävjas.Men att inte omhänderta några som helst barn någonsin av någon orsak för att det kan bli fel vore ju att göra mängder av barn en otjänst.Jag håller helt med dig, barn ska inte ta straffet för vuxnas handlingar.

  13. Barbamama skriver:

    Ett väldigt bra inlägg av dig. Och jag håller med dig, har en vännina som blev fråntagen sin son för ett år sedan och jag är glad över det för hon är inte bra för honom. Det var hennes äldre barn som hade flyttat hemifrån som anmälde henne och hade barnet inte gjort det så hade jag gjort det. Nu börjar det barn som blev placerat i fosterhem må bättre och det är skönt. Här var det inte på tal om fysisk misshandel utan att denna mamma kan inte ta till sig barnets behov utan det är hennes behov som går före allt och hon förstår inte det. tack för kommentar hos mig ang barn som flyttar hemifrån 🙂 Min son blev lite chockad för jag var så ärlig men senare så kom han och kramades och sa att han förstod vad jag menade 🙂

    • Michis skriver:

      Det är ju just det. Jag kan slå vad om att den mamman fortfarande inte förstår varför hennes barn är omhändertaget, eftersom hon säkerligen älskar sitt barn över allt annat, undantaget sig själv då.Jag förstår att han blev chockad, men du har ju en klok son som förstår vad du menar! 😀

  14. Lennart skriver:

    Jag ville ha dig som president när Du för nåra inlägg sen pratade om fri sprit. Men det är kanske lite FÖR populistiskt och efter det här inlägget är jag övertygad om att Du gör mer nytta som Socialminister.;-)

    • Michis skriver:

      Jag har fortfarande inte löst det där med spritframställning utan bakterier, men så fort jag gjort det blir det fri sprit till alla, bakterier som vildsvin! 😉

  15. Kaoskatta skriver:

    Det är bättre at låta bli att ingripa om man inte kan garantera att det blir bättre för barnen. Så många olämpliga föräldrar som det omhändertas barn, finns det inte! Forskning visar att det går inte bättre för placerade barn än för syskon som bott kvar hos föräldrarna. Jag är övertygad om att soc säljer barn till hugade spekulanter, en rejäl muta i fickan och sen bestämmer soc en familj som inte kan försvara sig och lämpar över deras barn till nån bekant som vill tjäna pengar eller nån pedofil som vill ha ett litet svenskt barn att plåga. Soc är hemska! Du kan inte tro hur hemska förrän du eller nån närstående råkat ut för dom. Det är fruktansvärt vilka hot och vilka lögner de använder för att få sin vilja fram.Ha det bra, men lita aldrig på soc.

    • Michis skriver:

      Man kan aldrig garantera något här i livet. Vore det inte bättre att ingen någonsin fick skaffa barn i så fall?Skämt åsido – vet inte vad det är för forskning du hänvisar till men är mycket intresserad av att läsa den.Och nej, soc säljer inte barn till hugade spekulanter.De anklagelserna låter som att de ringts in till en nattredaktion av någon med aluminiumfoliemössa på huvudet.Jag har varit LVU:ad sedan jag var fyra månader gammal, så jag har redan ”råkat ut för dem”.Tack vare att jag fick komma till ett fosterhem så är jag idag en lugn, stabil och trygg människa med bra ekonomi och en god utbildning.Visst har jag inte alltid haft en dans på rosor, men alternativet var inget alternativ och det är jag glad för att soc såg redan 1980.Jag litar inte alltid på soc, men jag misstror dem inte alltid heller.

  16. virknålen skriver:

    själv är jag uppväxt som biologiskt barn i en fosterfamilj, sammanlagt har mina föräldrar haft hand om tretton barn/tonåringar (den yngsta var 12 när han kom till oss) förutom oss fyra biologiska ungar 🙂 Det hela började med att pappa började som ”soc-tant” och fick en tjej som han inte kunde hitta ett placeringshem till, så hon skulle ”sova över” några nätter… det blev 3 år 🙂 hon trivdes hos oss tydligen 😀 sen så gick ryktet i stan, och ungarna stod på rad…och jag har aldrig känt mig försummad på något sätt av mina föräldrar, och det tror jag att mina syskon inte heller känner. förhoppningsvis faller vi under kategorin ”bra familjehem”, bara av den enkla anledningen att alla är älskade för den man är och inte för vad man gör, samt att hemmets regler gäller alla oavsett. Nu börjar pappa närma sig pensionsåldern, så de har inte haft några ungar på några år, men han (familjen) ses som ett föredöme i kommunen, vilket jag bara är stolt över.

    • Michis skriver:

      Jag förstår det.Det låter som min fosterfamilj, som för övrigt aldrig mutade någon för att få ta hand om mig och som definitivt inte var pedofiler som ville ha ett litet svenskt barn att plåga.

  17. Anonym skriver:

    Det är rätt socinomer utan barn ska inte jobba på familjenheten dom kan hålla sig på ekonomi.Familjehem utan barn får inte vara familjehem

  18. GRANNTANTEN skriver:

    Tack! Du har rätt i det du skriver men folk vill ofta göra sådana saker väldigt enkelriktade och som du skriver det blir svart eller vit.Jag är äldst av fem ungar och sedan har jag totalt haft 17 fostersyskon en del för kort tid och andra i år. Min mamma ställde upp och vi fick akutsyskon mitt i natter efter telefonsamtal från socjouren.Det svåra var inte för någon i familjen att vi blev flera utan det svåra var när någon skulle ”hem igen”till stora problem och kanske för 2 eller 3 gången.Det var ingen buisness för mamma och pappa, det var självklart att öppna dörren för barn som behövde det och ersättningen var absolut inte hög. Det konstiga är nog att alla har åsikter efter att något uppdagas men ytterst sällan när något pågår.Är det skygglappar eller feghet? Kan vara en blandning också, men man måste våga ryta i alla barn är allas barn i sådana fall.

    • Michis skriver:

      Jo, men så är det. Jag tycker mest det är fascinerande att jag skriver att jag inte tror att soc bara gör bra, men jag tror inte att de bara gör dåligt heller, men det känns som att ingen läser vad jag skriver, för allt de läser är ”soc” och sen kommer bara allt dåligt igen.Klart att det finns människor med dåliga erfarenheter från soc, men jag själv är ju ett levande bevis på att soc inte alltid gör fel, i vart fall, även om min biologiska mamma säkerligen hävdar att hon visst hade kunnat ta hand om mig. Jag håller dock inte med om den uppfattningen, utan är väldigt glad att jag blev omhändertagen så tidigt.Som sagt, man måste våga ryta i.Om ingen någonsin vågar säga ifrån av rädsla för att det kan bli fel så gör det knappast saken bättre.Naturligtvis måste fosterhem och HVB-hem kontrolleras bättre så att brister och fel uppdagas och rättas till, men att enbart tro att det biologiska hemmet är det enda rätta för alla barn är lite konstigt. Återigen – Fallet Louise, där alla var vansinniga på soc för att de inte hade gjort något…

  19. Ister skriver:

    När jag ser misären som många familjer lever i, ffa missbrukarfamiljer, då tycker jag att soc alltför sällan omhändertar barn.Det är aldrig till barnets bästa att behöva ta hand om missbrukande föräldrar, vilket barn i en missbrukarfamilj tvingas till.Dessutom känner jag till flera bra fosterhem, som är MYCKET bättre än många ”riktiga” hem.(Nu måste du sluta skriva inlägg, jag måste hinna jobba också)

    • Michis skriver:

      Det är ju det. Så många barn som tvingas leva som föräldrar till sina föräldrar för att de åtminstone inte blir misshandlade hemma, så det finns inget lagstöd för att omhänderta dem.Så många barn som går hem från skolan med en klump i halsen – kommer mamma ligga full på soffan i dag med? Kommer pappa slå mig för att jag inte lagat middag?Och återigen – självklart finns det riktigt usla fosterhem som inte borde få ha hand om fosterbarn eller ens sina egna. Men bara för att man själv fött barn så är man inte automatiskt klokare än någon som inte har gjort det…

  20. Enormt bra skrivet!Tumme!

  21. Anonym skriver:

    Fel barn blir idag omhändertagna kolla på Louice, Bobby texNarkomaner o misshanlare vinner ofta rätten till sina barn

    • Michis skriver:

      Precis – när soc INTE ingripit så höjs rösterna för att de inte omhändertagits.När narkomaner och misshandlare tillåts ha kvar sina barn blir folk argaMENsamtidigt skäller folk på soc när de gör något också, när de reagerar i tid och tar barnen ifrån dem som gör dem illa.Det är ju en enormt svår balansgång. Hur dåligt ska barnen behöva må? Hur länge?Vad ska de behöva utsättas för?Det finns inte några mallar och inga enkla svar.Men utan socialtjänsten så tror jag trots allt att vi skulle ha betydligt fler Louise och Bobby.Det börjar ju sällan med våldtäkter och misshandel eller barnamord, det är där det slutar.Långt innan dess bör och ska socialen reagera och gör inte de det så är det ju upp till oss medmänniskor att vifta med varningsflaggorna så att barnen kan skyddas!

  22. Codliver skriver:

    Nej, du har rätt. Problemet är varken svart eller vitt. Det finns en massa gråzoner där emellan.Nu tror jag inte att soc/länsrätten omhändertar barn bara för att de tycker att det är så djävla roligt. Jag utgår från att de anser att det är för barnets bästa.Men ibland blir det fel. Barn som borde omhändertagits tvingas bo hos föräldrar som misshandlar/förgriper sig på dem.Det finns många barn som har fått ett bättre liv när de kommit till fosterhem. Och ja, jag har själv anmält föräldrar och gett barn fristad. Det finns tyvärr också skräckexempel på fosterhem, liksom det finns skräckexempel på behandlingshem.Kontrollen MÅSTE skärpas och tillsynsbesöken ska ske oannonserade.

    • Michis skriver:

      Självklart blir det fel ibland.Och jag håller med dig, kontrollen måste skärpas, tillsynsbesök ska ske oannonserat och barnen ska inte behöva sitta tillsammans med fosterföräldrarna och berätta om hur de har det.

  23. GRANNTANTEN skriver:

    Gå in till mig det finns något till dig där.Kram och tumme som du inte fick förut.

    • Michis skriver:

      *niger och tackar för tumme och fint pris*Man blir ju alldeles varm och glad i hjärtat! Tack!

  24. Fiskartösa skriver:

    Hejsan …jag har varit fosterförälder ,jourförälder ,sommarförälder det är ett tufft jobb om man vill hjälpa barnen som placeras men det är alltid så lätt att kritesera när man inte själv vet vad det handlar om …jag har två underbara barn idag som är 33 respekive 38 år och två biologoska söner har försökt så långt det går att vara rättvis och framför allt stå med båda fötterna stadigt på marken när det blåser runt omkring när föräldrar ställer till det och barnen mår dåligt ….kan inte skriva allt men det är en svår uppgift att ta hand om andras vingskade barn ,,,jag vet .Blir lite lessen när man läser allt tråkigt som händer barn som placsras i familjehem som redan är skadade och mår dåligt dessa barn ska ha lugn och ro plus kärlek och en famn att krypa upp i när det stormar runt dom ….väldigt bra det du skrivit här i detta inlägg ..kram Monicca

    • Michis skriver:

      Det är nog då det är som lättast att kritisera, när man inte vet vad det handlar om alltså.Det är enormt stor och svår uppgift att ta hand om någon annans barn.Jag beundrar dig som orkat göra det.Jag är som sagt själv ett av de barn som LVU:ades för länge sedan och hade turen att få komma till en trygg familjJag är övertygad om att jag inte hade varit samma människa idag, om jag ens hade orkat leva, om jag inte hade blivit omhändertagen.Återigen – alla familjehem är inte bra, men alla familjehem är sannerligen inte usla heller!

  25. Anonym skriver:

    Ja tyvärr gör många det bara för Pengar det är stora pengar i spel till Familjehemmen o små regler vill man inte jobba ta familjehemsbarn du får gå hemma med full lön kan ge den länen till bio föräldrarna o låta dom bo hemma det är inte statens barn ,, lägg ner o skrota socialen

    • Michis skriver:

      Så du tror inte att det är mer än ett heltidsjobb att ha fosterbarn?Jag är ledsen att du verkar ha haft så dåliga erfarenheter av soc som du måste ha haft för att så kategoriskt komma med lösryckta påståenden.Nej, det är inte statens barn. Men barn har rätt till ett drägligt liv och det är inte alltid de biologiska föräldrarna är förmögna att ge barnen det.

  26. Anonym skriver:

    lösryckta påståenden Vad nä det va sanning ja skrev innan soc är sjuka personer som jobbar där det är dom som har stora problemet hemma o alla barnen är föräldrarnas o ska skötas av dom ingen annan punkt slut på denna duskotion du förstår så lite i dagens familjehem fosterhem

    • Michis skriver:

      Nej, det är definitivt inte punkt slut i diskussionen. Till att börja med för att det här är min blogg och här är det jag som bestämmer.Det du säger är ju helt lösryckta påståenden utan någon större sanningshalt, eller lägre ens för den delen. Bara att du uttrycker det som att barn är föräldrarnas och ingen annan än dessa ska sköta dem tyder ju på att du inte har någon form av insikt i att det finns biologiska föräldrar som verkligen inte klarar av att ta hand om sina barn.Ska dessa barn behöva lida i det tysta?Vad gäller vidare kommentarer från dig så får jag påpeka att enligt regelverket så har jag ansvar för vad som publiceras i kommentarerna, så om du tänker fortsätta att påstå att socialarbetare är sjuka personer med stora problem hemma så får du antingen visa en tillförlitlig källa på det eller acceptera att jag inte släpper fram fler kommentarer som tangerar förtal och rena fördomar.

  27. Anonym skriver:

    Jag bara säger sanningen om vad socialsekreterare är ytrandefrihet heter det

    • Michis skriver:

      Nej, det gör du inte. Du säger din högst subjektiva uppfattning om den.En liten nyhet för dig är kanske att jag inte har någon som helst skyldighet att publicera ditt dravel.På den här bloggen gäller först och främst aftonbladets regler som du kan hitta härhttp://blogg.aftonbla… – därefter så är det jag personligen som avgör vad jag vill släppa fram i kommentarerna.Din uppfattning är att soc enbart gör fel, fine, det får du tycka.Men jag behöver som sagt var inte publicera sånt som tangerar rent förtal.Så tänk på vad du skriver så kan du vara med och debattera.Enligt Aftonbladet så får man inte förtala, smäda, trakassera, diskriminera, förfölja eller hota andra eller på något annat sätt kränka andras rättigheter. Det anser jag att du håller på med när du uttalar dig på det sätt du gör.Antingen respekterar du det eller så får du helt enkelt starta en egen blogg där du kan häva ur dig ditt hat.

  28. Familjhemmet skriver:

    Tack för att du skriver att det inte bara är illa!Det som tidningarna tar upp är ju undantagsfallen, vi som jobbar i det tysta så gott vi bara kan får man ju inte höra något om!!

    • Michis skriver:

      Jag är en sån där människa som ser världen i nyanser av grått, inte svart eller vitt.Jag är helt övertygad om att det finns riktigt usla familjehem i Sverige, att det finns behandlingshem där de intagna blir allt annat än behandlade och att det finns fosterfamiljer som inte är lämpliga.MEN, det finns också alldeles underbara fosterfamiljer, som den familj jag hamnade i, det finns behandlingshem där de som är intagna faktiskt blir räddade till livet och det finns familjehem som inte vill annat än att vara det bästa stödet de kan vara och som också är det.Att tro att soc enbart är onda och biologiska familjer enbart är goda är dumt. Tvärtom likaså.Gråskalor, som sagt, gråskalor.Kämpa på!Ni gör ett jättebra jobb och utan er så skulle det troligen se ännu värre ut i samhället och för våra barn och unga!

  29. Anonym skriver:

    145kr i timmen för vad ett familjehem har 30-40 tusen i månaden

    • Michis skriver:

      Bra att du undrar!Då tar vi ett litet räkneexempel på det högsta beloppet du nämner – 40 000:- i månaden.Ta månaden maj, som har trettioen dagar som exempel också.Få se nu, fyrtiotusen i månaden. Och så 30% skatt på det. Då blir det 28 000:- kvar, eller hur?Okej – ett familjehem har nu alltså 28 000:- kvar att röra sig på. Barnen har de dock ansvar för 24 timmar om dygnet, alla dagar i månaden. I maj månad finns det 31 dygn med 24 timmar på varje dygn, vilket ger 744 timmar, inte sant?Med ditt högsta belopp ger det familjerna 37 kronor och 64 öre i timmen.Ja, fy fasen vad lyxigt de lever, de där fosterhemsfamiljerna.Tänk själv att söka till ett jobb som avrundat ger dig 38:- i timmen, hur många skulle ta ett sånt jobb?Så du har alldeles rätt, så mycket pengar som ungefär 145:- i timmen får de ju inte alls, det är helt fel av mig. Jag borde ta och sänka den summan omedelbart!

  30. Kaoskatta skriver:

    Du tror på soc. Att de vill barnens bästa. Inte mina barns bästa i alla fall det har de bevisat.Jag och de yngsata barnen tvingades flytta till skyddad adress för exxet bedömdes farlig för mig. Jag hade inte råd att flytta, mensoc lovade att jag skulle få full uppbackning med dubbelhyror, reparationer och flyttbil. De skulle ntroducera oss hos soc dit vi flyttade för att det skulle bli så bra som möjligt för barnen, det lät som uthärdligt. När jag sagt upp lägenheten hjälpte dom till med en hyra och flyttbilen tog hälften av bohaget. Flyttbussen var inte ens halvfull när dom drog. jag fick låna och be släkt och vänner om hjälp att hyra släpvagn och for fram och tillbaka för att få med alla saker. Hyran coh reparationer gick på 28.000 kr. Soc sket väl idet när dom blivit av med mig och barnen. Ingen som helst hjälp på nya stället. Ingen hjälp med pengar till släp och bensin, ingen hjälp med internet eller teleoner så varnenoch jag kunde nå varandra. Vi satt isolerade i ett hus mitt ute på landet. Inga pengar och en skuld på 28.000 kr (som nu vuxit till närmare 60.000 kr, jag kommer aldrig kunna flytta nånstans. Innan soc tvingade oss att flytta hade jag aldrig haft en hyresskuld och jag är 56 år.) Ingen frågade barnen om de behövde nåt eller vad de tyckte. Ingen från soc brydde sig om dem. Jag var helt utblottad av flyttkostnaderna. Två dar före jul går jag till soc och ber om hjälp, ena barnet ligger på sjukhus. Socsekr. hånler och säger ”Jag kan väl inte rå för att du flyttade hit i stället för att köpa mat och julklappar till dina barn. Så det blev ingen mat och inga julklappar. hon var mycket väl medveten om vår situation. Barnen vantrivs och vill tillbaka. Dottern blir mobbad. Tror du att soc bryr sig? Självklart inte. Allt är dyrare ffa Mat och resor. bor 3 mil från stan. Dom krossade mitt liv och förstörde mycket för barnen av en enda anledign – jag gjorde precis som dom sa. Annars skulle dom ta barnen, men sen vi flyttade hit var soc som uppslukade av jorden. För barnens bästa! Visst!

    • Michis skriver:

      Ren nyfikenhet – vad hade hänt ifall du inte hade flyttat?Alls?Var exet farlig för dig och barnen?Jag upprepar än en gång – vad soc än gör så har de ju alltid fel, hade de inte agerat så hade du varit förbannad på dem för det, nu när de agerade halvärslat (på ren östgötska) så gjorde de också fel och det håller jag med dig om, absolut.Men det finns fall där soc räddar liv.Mitt eget till exempel.

  31. Anonym skriver:

    Ja håller med Soc gör inget idag för barnens bästa dom påstår det men dom vet inte ens själva vilket som är barnens bästa

    • Michis skriver:

      Nej, men det vet ju uppenbarligen inte alla biologiska föräldrar heller.När soc inte såg misären som Bobby levde i så fick de kraftig kritik för att han blev torterad till döds av sin styvfar och biologiska mor.Förstår du varför jag skriver det här inlägget?Soc får skit hur de än gör, vad de än gör. Antingen gör de för lite, eller så gör de för mycket.Ingen är någonsin nöjd.Utom jag kanske, med den insats de gjorde för mig.Utan den hade jag troligen inte levt idag.Jag är fortfarande bitter på soc för att de INTE omhändertog mina biologiska syskon med, utan väntade med insatserna tills min lillasyster var i tonåren och hade börjat med droger och kriminalitet. Inte var det bättre för henne att vara kvar i det biologiska hemmet.

  32. Gabor skriver:

    Det beror på dålig planeringOtillräckliga utbilda människorI dag så letar man inte upp miss förhållandevis kommunerna förväntar sig att någon annan skall anmäla mistänk anmälan.Ekonomi som styra kvalitet hur bra man kan bli som verksamhet.detta är inte något nytt problem tar inte 50 år att lösa samhälles problem hur man ska hantera barn och fosterbarn.Hur man har känn domHur skaffar man sig kunskapp informations om familjeliv livet kvalvitet för ny född barn Det skulle jag vilja fråga sätta hur tanke verksamhet hur vi ser det på !Kommunerna har inte tid med så utvecklade kvalitet verksamhet mycket större kostnader som jag talar om.Där för vi har stora problem i landet om fosterhem barn ungdoms problem som växer!Vi behöver nytt tanke sätt nya skyldighet att kunna lämna en så kallade dagverksamhet rapport för ny föd barn d¨menar jag alla .Först måst vi ha statlig verksamhet ta bort kommunerna ansvarSe till att alla regler hur man jobbar blir det samma i hela landet med samma rutiner.I Frankrike har man en lag man har skyldighet att anmäla ett brott som man vet om ser eller märker.Det skyldighet har vi inte i lagen skrivet i sverige.Sverige är känt som land man skall spara in masa pengar hålla ner personal.Den nya verksamhet som jag talar om som jag vill föreslåhandlar om att öka utgifterna omkostanderna för statlig fosterhem system med advokater som skall ha till gång till hög utbilda människor efter behov som ett fosterhem skall behöva få som stöda Skulle vilja ha vecko rapport kontakt med fosterhem tätare än en gång i månaden till man är 18 år.Sen skall alla som blir 18 å har rätt till läghet . Skall vara skyldighet av staten att forsätta efter 18 årig barnJobba med vad vill en 15-18 årig människa.Vill man inte vara kvar när man är 18 år eller tidigare om upp fyller skall samhället ge stöd hjälp när vuxna barn blir vuxna utan för avslut tid hos fosterhemI dag så hamnar många på bar backe.Många vet inte om de har valt rätt utbildningen där jobben finnsMånga tonåriga i dag mår mycket sämre till de blir vuxna forsätter hälsa problemet.I dag så följer man inte upp fosterbarn som skall ut i vuxen livet , slutar stötta dem. Många slutar tidigare oftast för tånårningar att bry sig lyda för lite vad en annans barn vilja hopp om framtiden.Väldigt många som slå ner på ett eller annat sätt sin tro om framtiden.Sen skulle vilja förslå lagar som barn får efter varje ålder från 15 år som har till sin fördel förvalta sin rätt lusas in in vuxen livet. För att skapp mer känsla av jag kan påverka mitt liv in för min framtid. Behöver egen domstol för detta med den nya verksamheten som skall bara jobba med barns behöva av lagliga rättigheter balans med skyldigheter lära ut väl genom tänkt pedologisk som är härstammar av kvalitet forskningen

    • Michis skriver:

      Är det någon som bryr sig om att läsa själva inlägget?Jag säger ju det om och om igen – självklart finns det usla fosterhem, men det finns usla biologiska hem med. Du skriver otroligt rörigt, men jag kan inte hålla med dig om det du skriver.Ska fosterhemsbarn ha rätt till lägenhet?Det finns många artonåringar som inte kommer att kunna bo i egen lägenhet.Det finns många femton-artonåringar som inte får jobb. Helt ärligt så är du knappt förståelig, men jo, jag kan hålla med om att det vore bättre med veckorapport än månadsrapport.

  33. Anonym skriver:

    Regga er här så ser ni hur fel socialen har

    • Michis skriver:

      Återigen – hur soc än gör så gör de alltid fel enligt någon.När de inte omhändertog Bobby och Louise så gjorde de fel. När de omhändertar barn för vars hälsa och utveckling det föreligger fara så gör de fel då med.Är det en så omöjlig tanke att tänka sig att soc kan göra rätt ibland också?Jag säger det bara en gång till – världen är inte svartvit.Det finns bra föräldrar och det finns dåliga föräldrar. Det finns bra socarbetare och det finns dåliga.Jag vet att inte allt soc gör är rätt, hur kan du veta att allt soc gör är fel?

  34. Anonym skriver:

    När ska du få in då barnens är föräldrarnas inte staten alla baren hör till i egna hemmen

    • Michis skriver:

      Vet du vad? Jag har en son. Om jag inte var kapabel till att ta hand om honom utan misshandlade honom, missbrukade, underlät att stimulera honom så att han inte utvecklades, utnyttjade honom sexuellt och han INTE blev omhändertagen, så tror jag att han skulle växa upp och tycka precis tvärtemot vad du tycker.Det vill säga att alla barn inte bör vara i det biologiska hemmet.Jag äger för övrigt inte min son. Jag förvaltar honom på det bästa sätt jag kan inför hans framtid.Men jag äger honom inte.Han är bara min till låns. Men i grund och botten så kommer han att växa upp och vara sin egen.

Kommentera

