Minns ni inte Bobby och Louise? /Michis

Till er som hävdar med bestämdhet att det bästa för alla barn alltid är att bo med sina biologiska föräldrar, har ni hört talas om Bobby?
Eller är det för länge sedan, det har ju redan gått hela tre år sedan hans kropp hittades i Lovsjön efter att hans biologiska mamma och styvfar torterat honom till döds.

Till er som anser att de biologiska föräldrarna alltid har rätten till sina barn, kommer ni inte ihåg Louise?
Där skällde man ut socialtjänsten efter noter för att de gjorde som en del av er vill att det alltid ska vara – alltså att de blundade för fruktansvärda missförhållanden i hemmet.
Louise kunde bli våldtagen, misshandlad och vanvårdad i flera år av sin biologiske far, just för att socialtjänsten inte gjorde något.

Kommer ni verkligen inte ihåg?
Eller föredrar ni att fastna i den tankegång ni känner er hemma i – den att socialtjänsten aldrig ska ingripa, utan att de biologiska föräldrarna alltid har rätt?

Jag hoppas verkligen att det är så att ni bara har kort minne och att ni tänker till nu när ni blivit påminda.

Jag kommer att fortsätta tjata om att alla biologiska föräldrar inte är bra, lika väl som att alla fosterhemsföräldrar inte heller är bra.
Så är det bara, i alla fall så länge jag får in anonyma kommentarer som hävdar att socialtjänsten bör läggas ner för att de bara gör fel hela tiden.
I fallen ovan anser jag definitivt att det begicks fel.

Läraren som reagerade över Bobbys ideliga uttalanden om att hans mamma var full borde ha viftat med varningsflaggan till soc.
Soc borde i Louises fall genast omhändertagit Louise när hennes far hotade att döda både Louise och sig själv.

Men tyvärr begår ju soc misstag. Åt båda hållen. Men hellre ser jag att ett barn blir tillfälligt omhändertaget i onödan än att en Bobby eller Louise INTE blir omhändertagna för att soc inte vågar ingripa.
Och jag måste erkänna att jag har väldigt svårt att förstå hur man kan tycka annorlunda.

Ja, ifall det inte är så att det handlar om att man inte vill förstå, utan bara hata soc rent allmänt förstås.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

46 kommentarer till Minns ni inte Bobby och Louise? /Michis

  1. Marilyn M skriver:

    Håller med! I allt!!!

    • Michis skriver:

      Det tackar jag för. För jag vill gärna tro att det inte är jag som är helt tokig som tycker som så… 😉

  2. Lindalou skriver:

    Och så tänker jag på den lille bebisen i Oskarshamn vars föräldrar var ganska så förståndshandikappade men allas vår Janne Josefsson och halva Sverige slogs ändå för att de skulle få ta hand om sitt barn fast de knappt kunde ta hand om sig själva.

    • Michis skriver:

      Jo, men du förstår att föräldrar äger sina barn och inget de biologiska föräldrarna gör mot barnen kan vara värre än övergreppet att de hamnar i en socutredning.Eller vänta nu… Så var det ju inte.

  3. Anonym skriver:

    Styvpappan gjorde det ja inte mamman kon plågades ev styvpappan att göra det

    • Michis skriver:

      Och vem tvingade Louises pappa att våldta, vanvårda och misshandla henne?Om du nu vill hitta bortförklaringar menar jag.

    • Michis skriver:

      Man kan ju tycka så. Eller så kan man ivrigt leta bortförklaringar.Jag kan säga så här, innan någon överhuvudtaget kröker ett hårstrå på min son så får de ta sig igenom mig först.Jag skulle säkert kunna hamna i ett misshandelsförhållande, men om någon rör min son så kommer de att dö, eller behöva döda mig innan de kan röra honom igen.Så är det bara. Och det var bara reflektioner till kommentar nummer tre…

  4. Carola skriver:

    Minns… för hur kan man glömma??

    • Michis skriver:

      Om man vill tro att barn alltid mår bra hos sina biologiska föräldrar no matter what, då vill man nog glömma och gör det för att kunna rättfärdiga sitt sochat.Men som sagt, hur kan man glömma?Någonsin?

  5. Agnetha skriver:

    BS I den här kvasireligiösa byn händer inga under eller mirakel, de som är ute i kylan är och förblir där. Är så trött på de där smajlgrodorna som utger sig för att vara religiösa och inte verkar ha ens bondförnuft, bläk som mitt barnbarn säger. Dessa personer sitter i alla nämnder och glömder som finns på orten, utvecklingen går inte framåt. De här barnen som far illa låtsas de som om de inte finns. I just detta specifika fallet har soc. haft ögonen på dem under ett antal år pga att föräldrarna bråkat. Det är så mycket i detta som är fel, så jag vet knappt var jag ska börja. Glömde först att skriva att tösen är tillsammans med en av mammans gamla ex., en 40 åring??!!!??? Helt sjukt är det, sinnessjukt.Pappan till barnet är någon helt annan. Åh, du milde, jag vill spy på alltsammans. Soc. verkar inte bry sig om att tösen inte ens gått klart högstadiet, gäller inte skolplikten henne ? Tösen går raka spåret i mammans fotspår, vilken misär. Är så upprörd att jag mår illa. KramJa jag minns dem, så fruktansvärt lamt det var ”skött” också. Barn far illa i Sverige, tyvärr.Jävla soc. !

    • Michis skriver:

      Håller med dig i allt du skriver här, vad fan pysslar de med? Ja, jävla soc. Gör de inget så hatar vi dem, om de ingriper så hatar folk dem då också. Men jag hoppas sannerligen att ”din” tös kan få hjälp!

  6. Lennart skriver:

    Det börjar bli lite tjatigt, men det är bara att instämma igen.*längtar efter ett riktigt bloggbråk*

  7. Zmilla skriver:

    Nu kommer kommentarerna om hur synd det i själva verket var med Bobbys stackars mamma. Hon hade inget ansvar här. kvinnor som varit gravida och fött barn är det alltid synd om..vänta..nej det är alltid synd om kvinnor..inget ansvar ska de behöva ta..jo det förstås bara om de haft mage att ta in fosterbarn..

    • Michis skriver:

      Jag tycker inte ett dugg synd om henne. Om någon vill skada min son så får de gå igenom mig först.Om någon torterar mig för att därigenom få mig att skada min son så får de tortera mig till döds först.Och nej, jag har inte varit i den situationen, men jag vet ju vad jag känner för min son.

  8. Anonym skriver:

    Tänk omm soc omhändertar din soc va gör du då

    • Michis skriver:

      Till att börja med så är det som så att det inte skulle hända. Jag tillgodoser min sons alla behov och får ofta komplimanger från socionomerna på ÖF om hur trygg han är och hur bra han mår och hur tidig han är i sin utveckling (inte för att jag känner att jag tar åt mig så mycket av just det sista, det beror på honom, inte på mig.)Men om nu soc skulle starta en utredning så skulle jag välkomna dem till mitt hem. De skulle gärna få följa mig dygnet runt. Jag skulle gladeligen gå alla föräldrakurser de vill erbjuda mig, jag är villig att flytta till ett mamma-barn-hem om de föreslår det och vill de ändå omhänderta mitt barn efter det så skulle jag böna och be om att få reda på vad det är de anser att jag brister i så att jag kan bättra mig.Om de skulle placera min son i ett fosterhem flera timmars restid från mig så skulle jag inte göra annat än att jobba så att jag tjänade pengar till de resorna. Jag skulle inte klaga på att soc placerat honom långt ifrån mig utan alltid infinna mig på planerade och övervakade möten.Jag skulle överklaga vid varje möjlighet och jag skulle kämpa mig blå för att få vara med min son.Men nu är jag inte någon missbrukare, jag utnyttjar inte mitt barn sexuellt, han mår bra och trivs på alla sätt och vis, så det finns ingen anledning för mig att oroa mig för soc.Nu vill jag att du svarar på följande fråga:Har Louises pappa fortfarande rätt till sitt barn efter att ha våldtagit henne, misshandlat henne och vanvårdat henne?

  9. Anonym skriver:

    de spelar ingen roll om du inte missbrukar eller tar sexövergrepp på han du kan förlora han endån Ja louisepappa kan få hjälp o vård

    • Michis skriver:

      Tack.Du har just bevisat att du är helt hjärntvättad i frågan.INGEN människa vid sinna sinnens fulla bruk försvarar en förövare som våldtar, misshandlar och vanvårdar ett barn.Nu har jag fått nog. Min blogg, mina regler. Rena lögner från någon som hatar soc oförbehållslöst undanber jag mig.

  10. Annica skriver:

    Bra skrivet!Kan bara hålla med. Det finns sällan nåt svart eller vitt i det som händer eller hur människor är. En människa är sällan BARA ond eller god utan oftast offer för omständigheter men varje litet barn eller djur som inte har det bra på något sätt är ett för mycket!

    • Michis skriver:

      Ja, det är ju det. Att enbart hävda ”Föräldrarnas barn, inte statens!” ger utrymme för så fruktansvärt mycket vanvård.Det finns usla fosterhem, visst, men så länge det finns usla biologiska hem så behövs ändå möjligheten att låta barn få en andra chans.Som du säger, folk är sällan onda eller goda. Omständigheterna kan få oss att göra saker vi annars inte skulle ha gjort, men att försvara Louises pappa med orden att det är HAN som behöver hjälp och vård… Jo, visst. Men det är främst Louise som behöver det.

  11. Åsa skriver:

    Jättebra inlägg igen men vissa kommentarer här får mig att vilja skriva vissa saker som definitivt inte är enligt regelverket så jag vänder igen…

    • Michis skriver:

      Om vi säger som så här – jag publicerar inte längre de anonyma kommentarerna eftersom de går över gränsen för vad jag tillåter i bloggen.Man behöver absolut inte hålla med mig i allt jag skriver och jag välkomnar en saklig debatt, men att enbart pumpa på med propaganda och hävda att de är sanningen, det går jag inte med på.Inte du, nu alltså, utan de anonyma kommentarer som går över gränsen.De anser att jag ska sluta skriva i min blogg för att jag skriver saker som inte passar dem, det vill säga att jag inte anser att allt soc gör är av ondo.De får starta sin egen blogg om de vill föra fram den åsikten, att soc bara är onda demoner alltså, för här hos mig är världen inte svartvit. 😉

  12. Lennart skriver:

    Jag håller också med Dig om precis allt. Men ställer mig frågan. Är inte det bästa att barnen bor tillsammans med båda sina biologiska föräldrar? Klart att det kan bli fel där också. Jag TROR att när det gått snett så kommer antingen mamman eller pappan utifrån eller att föräldrarna har separarat. Och den ena föräldern felaktigt fått vårdnaden. Alltså bara var jag tror.

    • Michis skriver:

      Men det är ju liksom lite det som är problemet, ett hem där föräldrarna pliktskyldigt stannar kvar hos varandra är ju inte automatiskt det bästa heller.Om vi säger som så här, det är ju tyvärr troligare att du hamnar i kontakt med soc om du är en bidragstagare eller låginkomsttagare än om du bor på Öfvre Östermalm.När överklassen skickar iväg sina barn till Lundsberg så gör de rätt, om underklassen skulle skicka iväg sina barn på internat så skulle soc kolla över deras situation eftersom de tydligen inte vill ta hand om barnen själva… Så att säga.

  13. Zmilla skriver:

    Jag hoppas min tidigare kommentar inte blev missförstådd. Jag håller ju med dig i det här. Jag börjar bara bli så trött på den där attityden mot soc. och fosterhem och gud vet allt att jag försökte ta i.Alla riktiga föräldrar (dvs biologiska, foster-, adoptivföräldrar) känner nog som du. Det är väl det som gör en förälder?

    • Michis skriver:

      Nejnej, det är ingen fara, jag var bara lite upprörd över en tidigare kommentar att allt var styvfaderns fel i Bobbyfallet.Ber om ursäkt för att det påverkade svaret till dig.Men jag håller med dig, jag är också väldigt trött på attityden mot soc, länsrätt och fosterhem. Folk är inte kloka.Jag har påpekat om och om igen att jag anser att de fosterhem som inte kan vara den trygga hamn de ska vara borde stängas ner. Jag är ju alltså helt medveten om att soc inte är felfria. Men jag envisas med att soc faktiskt också räddar liv.Mitt till exempel. 😉

  14. Man skriver:

    Tror det är någon som är lite avundsjuk på dig, eller nåt.http://blogg.aftonbla

    • Michis skriver:

      Avundsjuk vet jag inte, men jag antar att det är någon som har väldigt svårt med läsförståelsen eftersom hon inte läst mer än rubrikerna och tror sig veta vad blogginläggen handlar om.

  15. Eva Holm skriver:

    Jag vill bara tala om att jag tycker att du är grym.Riktigt grymt bra.Vilka postningar du levererat på sista tiden.Imponerande.Verkligen imponerande.Jag har inte kommenterat hos dig på jättelänge men jag läser ALLT.Basåruvet!;)

    • Michis skriver:

      Men du, tack så mycket!Jag har ju en bunt helanonyma kommentatörer som inte tycker likadant, kan man säga.Det är rätt fascinerande läsning, de anklagar mig för att inte ha tagit reda på fakta till exempel.Inte vet jag, men jag har ju tagit fram fakta och levererar källor. Det gör inte de. Hm.;)

  16. Codliver skriver:

    Det är klart att vi minns Bobbys och Louises fruktansvärda öden.Det ÄR dessvärre så att inte alla barn har det bättre när de bor med sina föräldrar. De som hävdar det ljuger för sig själva, eller vill inte ta in sanningen. Kramar

    • Michis skriver:

      Jag tycker att det är skrämmande att hävda att Louises pappa till exempel borde få hjälp och vård, men ändå ska fortsätta få ha hand om sin dotter.Offret ska alltså behöva leva med sin förövare, för att det finns människor som hävdar föräldrarnas rätt till sina barn – istället för att hävda barnens rätt till en så bra uppväxt som möjligt, en uppväxt där man inte behöver utstå övergrepp och vanvård.Skrämmande… Så jag är glad att du minns. Det finns märkliga människor som inte vill minnas. :/

  17. Gloria Mundi skriver:

    Hej. Jag minns fortfarande Madeleine också. Flickan som försvann i Portugal. Alla ville skuldlägga föräldrarna. Vad hände egentligen? Kommer vi nånsin få reda på det?PS om jag var du så hade jag inte släppt igenom ”anonym”. Det är helt klart ett troll, en ”enfant provocateur”.Dessutom misstänker jag att fanskapet har egen blogg där h*n skrivit negativt om dina inlägg. En person som hakar upp sig på nåt pga sin egen psykiska sjukdom är inget att ha i sin egen blogg.

    • Michis skriver:

      Det är inte ETT troll, det är flera. Det finns diverse hel- och halvskumma föreningar i Sverige som kämpar mot allt som soc gör, utan att sålla igenom om det soc har gjort är bra eller dåligt. Finns ett flertal anonyma kommentarer som jag inte släpper igenom, i så fall får de registrera sig på Snack först så att det går att anmäla dem, jag personligen vägrar ta ansvar för stollerierna, vilket jag gör om jag godkänner dem, enligt Aftonbladets regler.Vad gäller Madeleine så vet vi inte. Kanske kommer de att återfinna henne en dag, levande eller död… :/Minns henne med och kan bara hoppas och önska att hon lever någonstans och har det förhållandevis bra ändå. Har för mig att det finns fall där kidnappare har uppfostrat barnen som sitt eget, det är ju ändå det alternativet man får hoppas på där, så att hon kan komma till sina rätta föräldrar en dag igen.

  18. Islandsmamman skriver:

    Om biologiska föräldrar alltid vore de bästa skulle det inte finnas en slagen eller våldtagen unge i nästan hela världen ju.. De har ju FAKTIKST inte ALLIHOPA råkat illa ut av nån ANNAN än mor och/eller far..Det finns ju lite idioter överallt, det finns gamla idioter och kvinnliga idioter och idioter från Afrika och Bromölla, det finns t.o.m. idioter som förökar sig :-/Thumbs UP!

    • Michis skriver:

      Jo, men du förstår att det är enbart fosterföräldrar som slår, misshandlar och våldtar barn. Varenda unge mår alldeles kalasbra så länge de blir misshandlade, våldtagna och vanvårdade av sina biologiska föräldrar, det är ett heligt band, som man absolut inte får förstöra. Det viktigaste för barnet är INTE att inte bli våldtaget, misshandlat och vanvårdat av de som borde skydda det från allt ont, utan det mår dåligt först när det hamnar i fosterhem.Man lär sig så mycket spännande om man tror på allt man hör.;)Tack!

  19. insmorsa skriver:

    instämmer å det bestämdaste…

    • Michis skriver:

      Tack. Det känns väldigt skönt att höra att det fortfarande finns sansade människor kvar! 😉

  20. Anonym skriver:

    BRA SKIVET!Håller med dig. Bättre att ta ett barn för mycket (även om det är fel såklart) än ett barn för lite. Det har vi sett många exempel på.Menar man på fullaste allvar att soc tar 90% för att det inte har något bättre för sig??? Lägg av! Men det är klart att man inte kan ha rätt i 100% av alla fall, alla kan göra fel.

    • Michis skriver:

      Ja, jag håller med dig. Självklart finns det felaktiga omhändertaganden och det är djupt tragiskt, men jag tycker det är ännu mer tragiskt när omhändertaganden som borde ha skett aldrig blir av och barn blir vanvårdade och misshandlade utan att någon orkar bry sig.

  21. Sanniiie skriver:

    Oftast hör man argumentet ”men föräldrarna har rätt till sina barn” då det handlar om omhändertagande, men varför inte tänka ett steg längre ”barnens rätt till sina föräldrar”. Vad jag menar är att barn som far illa mår inte bäst av att vara hos sina biologiska föräldrar även om det handlar om deras rätt till sina barn. Jag har sett barn växa upp med handikappad mamma/pappa där soc inte gjorde nåt. Anmälning efter anmälning gjordes, men inget hände. Därför att föräldrar har rätt till sina barn. Jag hävdar dock bestämt att man borde se till barnens rätt… de behöver trygghet och kärlek… Jag förstår inte hur det kan vara så svårt att omhänderta ett barn som man tydligt ser far illa på ett eller annat sätt….

    • Michis skriver:

      Grejen är nog den att den typen som tänker på föräldrarnas rätt innan de tänker på barnens rätt kommer aldrig att förstå din kloka argumentation.Jag är mer upprörd över hur många det är som tvingas leva med sina förövare/föräldrar än hur många det är som blir omhändertagna.Just för att det inte anses vara illa nog. Idag är det svårt att omhänderta barn och det tycker jag i och för sig att det ska vara, men samtidigt så känns det ju hemskt att veta att det bara i Stockholmsområdet finns fyratusen barn som lever med minst en psykiskt sjuk förälder. (Källa finns på http://www.raddabarne… )

Kommentera

