Jag har inte fel, jag hyser bara en annan åsikt än dig. /Michis

I dagens blogginlägg så lär vi oss skillnaden mellan fakta och åsikt.

Fakta:
Norge har längre kustlinje än vad Sverige har.
Sverige har större yta än vad Norge har.

Åsikt:
Jag tycker att Norge har en vackrare fjällnatur än vad Sverige har.

Ser ni skillnaden?

Det ena är fakta, det andra är en åsikt.
Och en åsikt kan liksom aldrig vara fel.
Eller det är klart att man kan ha åsikten att åsikten är fel, men en åsikt är en åsikt.

Det handlar om vad en människa personligen tycker.
Man kan ändra sina åsikter, de är inte ristade i sten.
Jag hade förr i tiden åsikten att alla män var kompletta idioter.
Nu har jag ju ändrat mig – alla män är inte kompletta idioter. En del av dem är bara lite halvkorkade.

Se där – nu använde jag mig av ett annat grepp som försvårar lite – ironi och humor!
Jag hyser faktiskt inte såna åsikter alls längre – jag har växt upp och insett att bara för att jag ofta träffar på upprörda medelålders män som inte vet hur man parkerar och som tar ut det på mig så betyder det inte att alla män har dålig impulskontroll och svårt att förstå det här med lagar och regler.

Nåja, jag har i vart fall bättrat mig. Jag låter inte mina dåliga erfarenheter av det manliga könet påverka mig så att jag tror att alla män är usla. Det hade ju varit en intressant åsikt för mig att ha också i och med att jag har en son.
Stackars lille kille ifall hans mamma hyser åsikten att alla män är kompletta idioter.

Tur att jag inte gör det.

Men i vart fall – nu vet vi skillnaden mellan fakta och åsikt.
Eller?

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

46 kommentarer till Jag har inte fel, jag hyser bara en annan åsikt än dig. /Michis

  1. Lili skriver:

    Shit, va bra skrivit! 🙂 (en åsikt) haha

  2. TheHustru skriver:

    Fakta: Michis är duktig med orden.Åsikt: Jag tycker det hon skriver är förbannat bra. 🙂

    • Michis skriver:

      Fakta: Jag får egentligen inte yttra mig i frågan, för jag har inte varit i vare sig Sveriges eller Norges fjällnatur.Åsikt: Men det skiter jag i – det var ju bara en illustration! 😉

  3. Ister skriver:

    Lilla söta Michis,Jag tycker att du är dum i huvudet som skriver och tycker sådär om Norges fjällnatur.Det måste du ju vara, eftersom din åsikt inte är som min.Jag har Gavleån utanför, det är min å-sikt.

    • Michis skriver:

      *s*Ja, det är ju din åsikt. Och å-sikt för den delen. Som rågsikt, fast finare, förnimmer jag. 😉

  4. Puppe skriver:

    För 120 år sedan så hade Sverige längre kustlinje än Norge.Så de så.

  5. Biodlaren skriver:

    I mitt kök har jag en liten inramad text med följande ordalydelse:”Jag får be var och en som här inträder att aldrig avbryta mig eller ha någon avvikande mening, ty det stör mina kroppsvätskors funktioner och skaffar mig mardrömmar om nätterna.”Jag har inte bestämt mig ännu om jag menar allvar eller om det är lite på kul. Jag har hur som helst ärvt själva föremålet.

  6. Hic et nunc skriver:

    Men så har vi det här med att om alla inte tycker som jag, och mina gelikar, är idioter. Är det då ett faktum eller en åsikt? Hmm, tåls att funderas på, va?;-)

  7. Ister skriver:

    Kommentarerna är insiktsfulla.

    • Michis skriver:

      Inte bara det, de är åsiktsfulla!Det är nästan så man vill ta fram evidenzern och testa bloggarna, så fulla är de!

  8. sten skriver:

    -Nästa nivå i analysen är kunskapsteoretisk.

    • Michis skriver:

      Kan inte du ta över till nästa nivå nu då, jag måste åka till Linköping och städa på vårt parkeringshus där!

  9. Vy skriver:

    Förlåt mig,om det är snillen som speulerar ;-)Någon lär ha sagt…tveksamt om och vem…,”jag föraktar din åsikt men är beredd att dö för att du skall få framföra (eller om det var) få behålla den”.Allt gott/Vy

    • Michis skriver:

      Snillen spekulerar och vi andra nickar väl bifall antar jag! ;)Det citatet är så otroligt bra!Och så sant!Åsiktsfrihet är ett av de mest kraftfulla demokratiska verktyg vi har!Jag håller absolut inte med nynazister i deras åsikter, men jag tycker absolut att de ska ha rätt att ha dem. Sen kan jag alltid hoppas på att de ändrar åsikt längre fram eftersom jag inte håller med dem, men det är ju återigen en annan sak!

  10. Lennart skriver:

    Skulle Norge ha vackrare fjällnatur?!? Tsss, sånt larv.Och parkeringsvakter väljer jag att inte ha en åsikt om ens. Eller det har jag, men jag håller tyst…;-)

    • Michis skriver:

      *s*Jag tror jag hört de värsta åsikterna om parkeringsvakter, men jag uppskattar att du håller din för dig själv om du inte tror att jag skulle uppskatta den.Jag erkänner, jag tog bara det som ett exempel. Egentligen har jag inte någon som helst uppfattning kring fjällen i Norge vs. Sverige.Jag hatar fjäll överhuvudtaget, vare sig de kommer efter överdrivet solande eller om de ligger och är myggiga alternativt jäkligt kalla uppe i norr!

  11. Åsa skriver:

    Återigen har du skrivit ett riktigt bra inlägg som jag hoppas många läser och tar till sig.Det finns lite för många som tror att en åsikt är fakta och därför måste man tycka som de gör.Fakta är något objektivt.- Det är 15 grader ute.En åsikt är subjektiv och innebär att hur man tolkar den fakta man har skiljer sig från person till person.-Det är kallt ute.För mig är det kallt med 15 grader, men min bror tycker det är för varmt.Båda av oss har rätt, ingen har fel….Nu sätter jag mig här med mitt kaffe och väntar på att anonyma ska komma in och berätta hur fel du har 😀

    • Michis skriver:

      Det där var ju ett ännu bättre exempel, varför tänkte inte jag på det.Vädret är ju ypperligt.Fakta: Solen skiner och det är trettio grader varmt ute.Åsikt ett: ”Vilket härligt väder det är ute, jag ska sola!”Åsikt två: ”Vilket jävla skitväder, skörden blir förstörd!”

  12. Annica skriver:

    Bra skrivet! Allt är inte svart eller vitt. Alla män är inte idioter, alla män är inte jättebra utan dom flesta män är nånstans mitt emellan. Som med det mesta här i livet!

    • Michis skriver:

      Jomenvisst!Fast visst var den lite rolig? ”Alla män är inte kompletta idioter, en del är bara lite halvkorkade.”Hehe.Humor ja. Men som sagt, det är ju inte så jag tycker, fast jag tyckte att det var rätt roligt om jag skulle tycka så.

  13. Lennart skriver:

    Jag har, ärligt talat, inte drabbats av parkeringsvakter i nån större utsträckning, så jag har nog ingen åsikt egentligen. Fast de vi hade här i stan hade olika regler olika dagar, så där var det jäkligt svårt att tänka: ”Äh, de gör bara sitt jobb”.Nu verkar de ha försvunnit och DET kan jag stå ut med. 😉

    • Michis skriver:

      *s* Men du kanske helt enkelt kan parkeringsreglerna och följer dem?De regler jag följer står på skyltarna vid infarten till de områden där jag arbetar.Om skylten inte finns där så kan jag inte göra något, även om jag vet hur det ska vara.Då får jag sätta upp skyltning igen och sen återkomma dagen efter. Det ska inte vara olika regler olika dagar, såvida inte skylten säger att det är P-förbud tisdagar och torsdagar men att det är okej att parkera där måndagar, onsdagar, fredagar och helgen, förstås.

  14. queenia skriver:

    strålande text… :)och det här med impulskontroll… det var ändå mer lysande.. 🙂

    • Michis skriver:

      Ja, det där med impulskontroll är sannerligen ett kapitel för sig.Alla har vi någon gång fått impulsen att göra något dumt – som att kasta väskan med viktiga papper rätt i Strömmen, eller slänga ner nycklarna i sopnedkastet eller att dra iväg en riktigt överjävligt nedlåtande och elak kommentar här på bloggen – men de flesta av oss klarar av att inse att det är just en impuls och låta bli dumheten.Sen har vi de som inte klarar av det. ;)Du är inte en av dem, för övrigt. Tack!

  15. missfit skriver:

    Bristande impulskontroll är tack och lov något som kan övas bort =)Bra skrivet och klart som korvspad!/missfit

    • Michis skriver:

      Kan man? Eller ja, det kanske man kan. Jag har ju övat bort min bristande självkontroll i vart fall, i tonåren var jag överjävligt dålig på det där.När pojkvännen rakade undercuten lite snett så drog jag av allt hår. Det var väl inte min snyggaste period, så här i efterhand. 😉

  16. Badaren skriver:

    Jag läste en gång om schizofreni, bland all info om sjukdommen stod bland annat dessa rader som oroar mig en aning… ”Problem med att tänka, mer känt som ”kognitiva svårigheter”, kan också vara ett problem för personer med schizoaffektiv sjukdom. Detta kan innebära svårigheter att följa logiska resonemang och bristande impulskontroll.”Såg du, där kom det… Impulskontroll!Hu!

    • Michis skriver:

      Ja, det kommer in både här och där det där med bristande impulskontroll.Och kognitiva svårigheter tycker jag mig upptäcka att en och annan bloggare har ibland. Inte alla, som tur är. 😉

  17. honest skriver:

    Nej du har fel, faktum är att sverige har finast fjällnatur för så säger min mamma =)

    • Michis skriver:

      Då är det ett fakta för din mamma. Jag vet ärligt talat inte vad jag ska tycka, för jag har inte upplevt fjällnaturen vare sig i Sverige eller Norge live. 😉

  18. Codliver skriver:

    Min åsikt är att det här är ett bra inlägg.Jag delar din åsikt om att alla har rätt till en åsikt. (Även om jag ibland har svårt att förstå hur folk kan ha just den åsikten) Det är ju dumt kanske, för om jag inte har en annan åsikt, blir det ju ingen diskussion. Ändå är det ju så att våra åsikter grundar sig på de erfarenheter vi har gjort. Det tycker jag är både fakta och åsikt på samma gång. *ler*Ha det bra.

    • Michis skriver:

      Precis!Det är min avsikt att andra ska komma till insikt om vad som är en åsikt.Den du! 😉

  19. Inger skriver:

    Har du läst ”Garp och hans värld?” av John Irwing. Den handlar om en pojke/man vars mamma hatar män. Nåja. Bra text du skrivit hur som helst.Bloggsvar: Först igen! Visst är det liljekonvaljer.

    • Michis skriver:

      En av mina favoritböcker.Fast hans mamma hatar ju inte Garp i vart fall. Hon är bara en väldigt logisk person. Hon vill ha barn. Det blir en son. Jaha, då gör man sitt bästa då, tänker hon.Eller minns jag fel!Liljekonvaljer är så otroligt vackra, skira men starka och så den där doften!

  20. Eva skriver:

    Jag har en asikt ocksa. New Zealand har finare fjordar an Norge! Men fakta ar att Norge har fler innevanare an NZ, sa jag ska nog vara tyst 🙂 For ovrigt ska jag nog skriva och tacka Puppe for att han tipsade om din blogg, den ar sk//bra, och det anser jag vara fakta!

    • Michis skriver:

      Åh sjutton, det visste jag faktiskt inte. Alltså att Norge hade fler invånare än NZ!Tack! 😀

  21. Trevande skriver:

    Du skriver alltid skarpa inlägg, Michis!Även detta var ett sådant.:)

    • Michis skriver:

      Alltid tycker jag nog är att ta i, inte för att vara blygsam, men för att vara sann!Ibland blir jag mer än lovligt mjölig tycker jag nog.

  22. Vy skriver:

    Vete fasen vad mina snillen gjorde men det är då ett fenomen att man efter genomläsning,innan ivägskick, inte upptäcker sina feltyck.Visst bor det en liten sabbis i datorn…Heja Norge.En operasjungande frihetsgudinna kan inte vinna i den här genren.Det hedrar henne tycker jag.Dexters månadsdag i dag?Grattis kan man väl alltid säga och hoppas att det passar.Kram/Vy

    • Michis skriver:

      Visst är det hans månadsdag!Det firar han med att låta oss föräldrar veta att vi lever! *s*Äsch. Kaffe är bra grejer. Jag ska sluta missbruka det så fort som jag… tror att jag kan leva utan det.

  23. Gloria Mundi skriver:

    ”De där som bjuder in till ”öppen debatt”, men om någon tycker annorlunda så visar det sig att debatten inte alls var öppen för avvikande åsikter.”Ahhhhh…. Ren poesi. Så klokt!Och nej jag smörar inte. Jag menar det VERKLIGEN.

    • Michis skriver:

      Jamen, nog är det väl något konstigt med det?Jag bjuder absolut inte in till någon öppen debatt, på min blogg gäller inte bara aftonbladets regler, utan mina, men det säger jag ju.Om jag skulle skriva Öppen Debatt, då är det ju det som gäller med.

Kommentera

