Lockar bloggformen till sig tomtar och troll? /Michis

Ja, uppenbarligen, jag sitter ju här och skriver nästan varenda dag.

Men ärligt, är det bara jag som tycker mig se tomtar och troll i bra många blogginlägg, för att inte tala om de anonyma kommentarer som kommer in?

Folk har fattat det här med själva bloggandet. Här har vem som helst en möjlighet att göra sin åsikt hörd i bruset, oavsett om man är bra eller dålig på att skriva, oavsett hur man ser ut och var man kommer ifrån.
Det är väl därför vi har tomtarna som jag tror att de flesta av de mer seriösa bloggarna retar sig på lite till mans. De där som bara skriver rubriker och sedan skriver sina egna kommentarer om och om igen för att puffa upp dem på senast kommenterat-listan.
De där som bjuder in till ”öppen debatt”, men om någon tycker annorlunda så visar det sig att debatten inte alls var öppen för avvikande åsikter.

Fast det verkar fortfarande inte som om de anonyma kommentatörerna har fattat hela grejen.
Att man faktiskt kan stöta på folk som har en avvikande åsikt har de ju begripit, men de har inte begripit att man inte behöver gå ut med ett: ”Hora din Moldova!” (Jag svär inte, det är en låttitel från gårdagens Eurovision) för att få fram att de inte tycker likadant sen när de kommenterar.

Ofta börjar de lite vänligt, eftersom den här människan som skrivit blogginlägget uppenbarligen bara är lite vilsegången – ”Men det fattar ju du med att SD skriver sanningen om att det kommer hit hundratusen invandrare varje år!” och får de då mothugget i form av statistiska fakta om vilka dessa invandrare faktiskt är – största delen hemvändande svenskar, en rejäl bunt finnar, danskar, tyskar och norrmän – då blir de förbannade!
Begriper hon inte att hon har fel och de har rätt?

Ja, vad ska man säga. Här på bloggen finns det både tomtar och troll. Själv har jag bestämt mig för att sluta utfodra dem.
De lever på uppmärksamhet nämligen.
Det tänker inte jag ge dem.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till Lockar bloggformen till sig tomtar och troll? /Michis

  1. tengileye skriver:

    fast ibland så är det ändå svårt att inte titta till en del av dem; även om det ibland känns som gamla tiders freakshow…

  2. Madonnan skriver:

    Bäst att inte se trollen då alltså 🙂

  3. TheHustru skriver:

    å det roliga i kråksången är att de som visste allt plötsligt tystnar när man presenterar fakta för dem. Troligen knyter de handen i fickan hemma och önskar att de varit lite mer aktiva på svensklektionerna så de hade kunnat uttrycka sig bättre i skrift…. :)Jag fick inte ett enda svar till från dem som hävdade att jag hade fel…

    • Michis skriver:

      De ska nog iväg och diskutera dig i lite forum först så att nån av de lite smartare SD:arna kan tala om för de mindre smarta vad det är de ska säga.

  4. Puppe skriver:

    De är som jag brukar tänk” 90% av bloggarna är puckon, och dom andra 10 känner jag inte”

    • Michis skriver:

      Jao. Gullpuckon är en del förvisso, men ändå puckon.Se bara på mig som envisas med att sitta här och babbla fastän jag borde göra mig klar för jobbet.Helt puckat!

  5. TheHustru skriver:

    Puppe! Då känner du uppenbarligen inte mig… för Pucko är jag inte… dricker det inte ens.:)

  6. TheHustru skriver:

    själv satt jag som 15-åring och gjorde egen Bailey’s…. Pappas whisky och i med massor med starkt blanad oboy… Jag fick ha min dricka ifred på festen sen. *S*

  7. Agnetha skriver:

    Alldeles riktigt, jag skyndar mig att ansluta mig till din ”grupp”. Bort med tomtar och troll ! Tumme , mycket bra ! BS Tackar ödmjukast ! Kram

    • Michis skriver:

      Men du ska veta att det är enormt svårt att klicka i den där rutan där man tar bort inläggen!Det är lätt sagt, men när det kommer folk och påstår helt bisarra saker som man bara vill svara på – då gäller det att minnas att det är just det de är ute efter, de vill bara ha en reaktion, det är den de är ute efter. Att bara ta bort kommentarerna och sedan tiga ihjäl dem är det mest effektiva. 🙂

  8. Somligt skriver:

    Tomtar och troll och så de med en underlig ide om hur man utövar sin sociala kompitens… Tror precis som du… tystnad är rätt melodi-då tappar de fotfästet!

    • Michis skriver:

      Social vaddå vad hette’re sa’ru?Nä, nån sån har jag nog inte stött på. ;)Ja, slår man bara i luften så slår man sig ju till slut trött.

  9. Lennart skriver:

    Man skulle kanske kunna säga så här: Med så mycket stollar på ett och samma ställe är det underligt att bloggandet inte är förbjudet.Fast det som är mest oroande är att stollarna faktiskt finns ”där ute” också. Vad händer när gapandet här inne inte räcker längre?

    • Michis skriver:

      Inte än i vart fall. Men det kommer väl det med, antar jag.Och jag tror nästan att det blir så att man ändå får vara glad för att de har bloggandet som ventil, så att de inte ser sig nödsakade att beväpna sig för att få ut budskapet de vill få ut medelst mord och sedan media.

Kommentera

