Men jag vill inte rösta på Piratpartiet. /Michis

Inte sjutton ska jag behöva försvara det beslutet för någon?
Tycker det är intressant att se att några av Piratpartiets anhängare bestämt sig för att dumförklara alla väljare som INTE vill rösta på dem.

Jag vill inte rösta på Piratpartiet till EU-parlamentet.
Och vill Piratpartiet ha min röst i nästa riksdagsval så får de ta och fundera lite kring var de ska stå någonstans i alla andra viktiga politiska frågor som finns istället för att: ”För att kunna enas som rörelse tar vi inte ställning i andra politiska frågor som inte har samband med de principer vi här deklarerat.”

Jag vill inte lägga min röst på ett parti som inte vill ta ställning i frågor som inte rör de principer de deklarerat.
Jag vill lägga min röst på politiker som vill och kan ta ställning i alla frågor.

Så.

Jag vill samtidigt passa på att påpeka att alla får rösta på vad ni vill. Jag kanske inte delar era åsikter, men jag tycker absolut att ni har full rätt att ha dem.
Rösta på Kalle Anka-partiet, rösta blankt, rösta inte alls om ni nu absolut inte vill, men bli inte arg på mig för att jag inte vill rösta på just ert parti.

För det finns ju så många partier som jag inte tänker rösta på menar jag, så oj, vad många det finns som kommer att vara sura på mig i så fall!

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

48 kommentarer till Men jag vill inte rösta på Piratpartiet. /Michis

  1. Sottis skriver:

    Hur man än gör så är det alltid någon som idiotförklarar en. Det kommer alltid finnas någon som har en annan åsikt än en själv. Därför undviker jag helst att prata politik och andra ”känsliga” ämnen på jobbet. Det är dömt att leda till irritation och osämja.

    • Michis skriver:

      Ja, jo. Det är förvisso alldeles sant. Det har jag märkt här på bloggen – ett oskyldigt inlägg som handlar om att jag hittat en fin tröja kan leda till en kommentar som handlar om att jag är dum i huvudet som köper tröjor som säkert är producerade av asiatiska barnarbetare… typ. 😉

  2. http://eko-eko.blogspot.com skriver:

    ok..varför nämner du piratpartiet, vilka andra vill du inte rösta på då.Jag tycker nog att de flesta partisympatisörer dumförklarar andra partier precis som du gör nu

    • Michis skriver:

      Ja, det är ju svårt att inte nämna piratpartiet när jag nämner parollen: ”För att kunna enas som rörelse tar vi inte ställning i andra politiska frågor som inte har samband med de principer vi här deklarerat.”, eller hur?Och hur dumförklarade jag andra partier nu, menar du?Förklara gärna för mig.Om du syftar på meningen ”Tycker det är intressant att se att några av Piratpartiets anhängare bestämt sig för att dumförklara alla väljare som INTE vill rösta på dem.” så beror den ju på att jag har läst kommentarer från (enligt egen utsago) Piratpartister där de är otroligt nedlåtande och dryga för att man inte vill rösta på deras parti.Men jag kommer säkerligen att bli attackerad av en hel bunt Kalle Anka-partister när som helst nu.

  3. http://eko-eko.blogspot.com skriver:

    Ja säkert…). över.46 tusen medlemmar nu…så håll i hatten gumman

    • Michis skriver:

      Ja, och som tur är så är det som jag skriver inte ALLA av dem som är inne i varenda blogg och skämmer ut sig genom att bli aggressiva och otrevliga mot folk som inte vill rösta på piratpartiet. Det är ju inte direkt någon bra goodwill för partiet att deras medlemmar använder härskartekniker och ifrågasätter varför folk inte vill rösta på deras parti. Eller hur, lille gubben? 😉

  4. MaRiA skriver:

    Haha ja men akta dig för Pirater kan bli farligt arga! :-DJag delar din åsikt fullt ut! 🙂

    • Michis skriver:

      Jo, visst kan de det. Det är ju det jag märkt, bland annat hos dig. Och det är det som retar mig, de klagar gärna och högljutt på att de blir diskriminerande, vilket jag för övrigt tycker är skrämmande i ett land som vårt som ska vara demokratiskt, men de verkar inte direkt förstå att det är direkt kontraproduktivt att vara otrevlig mot folk som inte vill rösta på dem.

  5. Gloria Mundi skriver:

    Det här är en demokrati och du får naturligtvis rösta på precis vad du vill. Men jag tror det är många av oss som hoppas att PP slår rekord i EU-valet. Med tanke på att de motarbetas av medierna (fick inte vara med i val-program i SVT) och av vallokal-medarbetare (som slängde deras valsedlar) så tycker jag det är inget annat än FANTASTISKT att de kommit såhär långt. Jag hoppas Christian Engström visar hela Europa att vår personliga integritet inte är att leka med. Det är också väldigt roligt att EU-medier eftersöker intervjuer med Christian, i KLART större utsträckning än de svenska medierna gör.Jag hoppas stort på PP.Det är en folkrörelse. Det är en motkraft. Det är häftigt!

    • Michis skriver:

      Ja. Det var Junilistan med. De har inte gjort ett jota i EU-parlamentet sedan de blev invalda.Jag hoppas att PP kan göra det, men som sagt, med tanke på att de inte tänker göra något som ligger utanför just deras hjärtefrågor så tvivlar jag.

  6. ghostalive skriver:

    LITE sur kan jag väl få vara? Piratpartiet är bra att rösta på i EU-vaklet som protest och markering av att man tycker medborgarrätt och integritet är superviktiga frågor. Men i riksdagsval som handlar om regeringsmakten krävs det nog lite bredare tag.

    • Michis skriver:

      Klart du får sura på mig, det är ett fritt land, än så länge.;)Men jag måste säga att jag tycker att det verkar kontraproduktivt av piratpartister att vara otrevliga mot alla som inte vill rösta på piratpartiet.Jag menar, nog för att jag träffat på en och annan korkad moderat genom åren, för att inte tala om övriga partier, men det är sällan man ser så många göra bort sig så snabbt?Om jag verkligen brinner för en fråga så försöker jag ju övertyga andra om att jag har rätt och det gör jag knappast genom att skälla ut dem för att de är så korkade att de inte förstår att jag har rätt. ;)Eller?

  7. pribus skriver:

    Håller helt med dig Michis.Om man inte tänker rösta på Piratpartiet är man tydligen en gammal stofil som är emot demokrati. När det i själva verket är tvärtom, man vill ha maximal nytta av demokratin, något man inte får genom att rösta fram Engström in blanco.

    • Michis skriver:

      Jag tycker ju som sagt att man ska rösta på vad man vill, men jag kan inte påminna mig att jag sett en så låg nivå sedan jag gick i gymnasiet och Muf i Norrköping raggade medlemmar genom att de bjöd på gratis sprit om man blev medlem och därmed fick komma in på deras fester…

  8. tengileye skriver:

    Själv så blir det nog SSLP

  9. tengileye skriver:

    Näää- Svenska SoffLiggarPartiet- Varför ändra det som funkar- och funkar det inte så är det ju bara bra om någon annan tar tag i problemen och försöker lösa dem medans vi förnöjt ser på.Blir det då inte tillräckligt bra så är det ju andra som får ta över… Och vi står vid sidan av och skakar på huvudet åt alla stolligheter som ”st(r)assborna” hittar på…

    • Michis skriver:

      Aha, ja, den förkortningen kom ju inte jag på, jag ser ju Soffliggarpartiet som ett ord. SS låter ju dock inte riktigt lika bra. Jag vill ju gärna rösta, men jag vill inte behöva få skäll av varenda människa som inte tänker rösta som mig. Det inkluderar ju både soffliggare som inte tänker rösta alls samt en hel bunt med människor ifrån många partier! 😉

  10. tengileye skriver:

    NäääInte från mig i alla fallLigger alldeles för bekvämt för det

    • Michis skriver:

      *s* Ja, men då så, då litar jag på att åtminstone soffliggarna inte slänger prydnadskuddar på mig!

  11. Ister skriver:

    Om jag röstar på Piratpartiet, är jag dum då?

    • Michis skriver:

      Nä, absolut inte. Om du säger att jag är dum i huvudet för att jag inte vill rösta på Piratpartiet, då är du däremot lite dum. 😉

  12. Ister skriver:

    Och om jag inte röstar på moderaterna, är jag dubbeldum då?*dubbeldum, dubbeldum*

    • Michis skriver:

      Men vafasen. Nu blev jag sugen på DubbelDaim!Meh.Hur som helst, röstar du inte på moderaterna så tycker jag personligen att du absolut INTE är dum! 😉

  13. Åke1 skriver:

    Jaha, vad ska du rösta på då??

    • Michis skriver:

      Vet du, att jag passar på att nyttja alla fina ord som integritet samt påminna om rösthemligheten, så allt ni får veta är att jag inte kommer att rösta på Piratpartiet. 😉

  14. anybody skriver:

    VAR hittade du din räknare???Jag tänkte som du när det gäller Pp men såg en debatt med deras andranamn Amelia Andersdotter och ändrade uppfattning .. jag har länken någonstans inne hos mig och ska försöka leta reda på den i morgon.godnatt!! 🙂

  15. Kålan skriver:

    Jag har läst ganska mycket som skrivits av piratpartister, men jag känner inte igen den bild som du beskriver. De tillfällen som jag har stött på oförskämda kommentarer från anhängare till Piratpartiet är när någon skrivit direkta lögner om partiet eller partiets politik. Det går inte att försvara beteendet, och jag är övertygad om att Piratpartiet inte gör det heller.Jag har inga problem med att du inte tänker rösta på Piratpartiet, men jag förstår inte varför du vill rösta på ett parti som tar ställning i ALLA frågor. Politik handlar om kompromisser, och makt. Den senaste tiden har vi sett flera partier som har övergett sin åsikt i sina viktigaste frågor för att behålla makten. Om jag röstar på ett av riksdagspartierna, så vet jag inte om de frågor jag tycker är viktigast kommer förhandlas bort, därför röstar jag på Piratpartiet.Jag hoppas verkligen att du gör ett val där dina hjärtefrågor inte blir bortprioriterade. Om man vill öka sina chanser att få igenom sin frågor, så är nog Socialdemokraterna eller Moderaterna ett bra val, men vad skiljer dem åt?

    • Michis skriver:

      Det är ju bra att du inte känner igen bilden, jag fick den ju bekräftad rätt fort bara jag skrev som ovan, där jag ju skriver att man får rösta på vad man vill, men att jag personligen inte vill rösta på PP. ;-)Jag vill rösta på ett parti som tar ställning i ALLA frågor därför att det finns fler frågor än de som rör just nätintegritet och avlyssning. Och nere i EU-parlamentet så vill jag inte ha politiker som tänker sitta tysta i 99% av fallen.Jag kryssar en kandidat som suttit i Eu-parlamentet och har 86% närvaro på alla möten, en kandidat som drivit Transportfrågor och fått gehör för dem. Jag tippar på att en sådan kandidat kommer att fortsätta driva den politiken om hon får fortsatt förtroende att vara kvar, därför vill jag rösta på henne.

  16. Transparent skriver:

    Hur kan man kalla det enda svenska parti som verkligen bejakar frågor om medborgarätter, mänskliga fri- och rättigheter, demokratiska värden och kultur, kunskap och information för ett Kalle Anka-parti? Det är lågt och osakligt, för att inte säga totalt onödigt, att dumförklara dig för att du inte röstar på Piratpartiet – men det är precis lika lågt, osakligt och totalt onödigt av dig att förminska Piratpartiet med ett pejorativ; i detta fall ”Kalle Anka”.

    • Michis skriver:

      Då har du inte läst mitt inlägg rätt hördu.Jag har inte kallat piratpartiet för ett Kalle Anka-parti.Jag har däremot skrivit: ”Jag vill samtidigt passa på att påpeka att alla får rösta på vad ni vill. Jag kanske inte delar era åsikter, men jag tycker absolut att ni har full rätt att ha dem. Rösta på Kalle Anka-partiet, rösta blankt, rösta inte alls om ni nu absolut inte vill, men bli inte arg på mig för att jag inte vill rösta på just ert parti.”Det var din tolkning att PP var ett Kalle Anka-parti, inte min.

  17. Beelzebjörn skriver:

    Word, Michis.Klart du ska rösta på vad du vill, och känner du dig dumförklarad är det definitvt inte av mig, eller någon av mina medpirater jag kan komma på på rak arm.Att vi som parti gjort det ställningstagande vi gjort, är för att vi prioriterar de tre kärnfrågorna i vårt program, och i egenskap av ett litet parti, skulle vi ändå tvingats kompromissa bort 90% av vår politik om vi hade en helhetspolitik. Det blir ärligare såhär, och dessutom ger det oss möjligheten att samla medlemmar med vitt skilda åsikter i andra politiska frågor, som liksom vi tycker att de här frågorna är viktiga att driva.Att du ska får rösta på vad du vill, och ha en frihet att engagera dig politiskt helt efter eget huvud är en del av de kärnfrågorna, så den pirat som dumförklarar dig, faller lite på eget grepp, tycker jag. Citera mig gärna på den punkten.-Björn Nilsson, Piratpartiet i Norrköping.

    • Michis skriver:

      Men visst är det så – vi ska alla få rösta på vad vi vill! Jag tycker det är alldeles utmärkt att folk vill rösta på Piratpartiet, hellre det än att de inte röstar alls – men när jag inte vill rösta på PP så vill jag kunna yttra den åsikten och orsaken till varför utan att få höra att jag är en liten gumma som helt enkelt inte förstår, se CBR:s kommentar här ovan. ;-)Jag håller med dig att det verkar konstigt att få läsa kommentarer skrivna av (enligt egen utsago) Piratpartister där de blir ilskna för att man inte vill uppge vad man röstar på och där de blir sura för att man skriver att man själv inte känner sig övertygad att rösta på just Piratpartiet … Tack för att jag får citera dig, det kommer jag nog behöva göra! 😉

  18. Stefan skriver:

    Jag är inte medlem i PP, men jag stöder dem.Jag har inga problem med att du inte röstar på PP. Jag är glad att du väljer att rösta alls.Jag har inte sett nån särskilt låg nivå bland piratpartister, men masströmningarna (eller människors tendens att gå i mobb tillsammans) fungerar lite annorlunda på internet, det kommer fram lättare. (Men resultatet är också att man blir åthutad istället för bränd på bål.) Det är möjligt att PP, som ju är som mest välkommet bland yngre internetaktiva, också har flest anhängare som följer dylika tendenser, vare sig de är medlemmar eller bara stödjande.

    • Michis skriver:

      Sant det. Det känns lite flashbackforumnivå på en del kommentatörer om man säger som så. Inte på din kommentar, ska tilläggas. :)Och det är ju så bra att man inte behöver vara medlem i ett parti för att rösta på dem! Eller för den delen att man kan vara medlem i ett parti, men sedan kan man, om man vill rösta på ett annat. Rösthemligheten är en ypperlig hemlighet, säg. 😉

  19. Agnetha skriver:

    Kan inte heller tänka mig att rösta på ett en-fråge-parti. Hur ska de ställa sig till viktiga beslut som ska tas i EU ? Tänker DE rösta blankt där ? Jag ligger på vänsterflanken, tycker inte om detta indiviualiserande. Vill ju att världen och landet ska bli bättre för ALLA och inte bara mig och grannen. Men helt självklart är det alls inte. Huuaa, man blir rent av svettig på detta.Önskar din en härlig söndag !Kram

  20. Bengt skriver:

    Nu har jag inte heller sett de uttalanden av förmodade piratpartister som du bl.a. baserar ditt beslut på. Men rent allmänt vill jag reflektera över några saker. Det är lätt att bli medlem i PP, det kostar inget och man gör det genom ett webformulär på någon minut. Därefter kan du kalla dig piratpartist utan att vare sig officiellt företräda PP eller ens veta vad de står för eller vad det handlar om. Eller så skippar man det jobbig formuläret och kallar sig piratpartist när man är ute och ”trollar” i bloggars kommentarsfält. Nya partier, missnöjespartier, enfrågepartier, Ny Demokrati är ett lysande exempel på vad som händer när man försöker samla 10 000 egensinniga vildbassar med snarlika idéer men inte har någon ideologisk styrning eller kontroll över vem som uttalar en massa goja i partiets namn. Jag skulle säga att 1) det är briljant självbevarelsedrift av PP att inte försöka sluka hela biten på en gång utan börja med kärnan, det blir lättare att hålla en rak linje med några få frågor 2) det är omöjligt att starta ett parti som direkt har ett fullt program, ett stabil organisation där alla medlemmar gör 100% rätt och drar åt samma håll (t.o.m borderline odemokratiskt). Så, döm inte PP efter enskilda stollar som uttalar kontraproduktiva saker i deras namn och ge dem lite mer mer ”vingelmån” tills de åtminstone kommit ur ”tonåren”. Att du vill lägga din röst på ett parti som har åsikter om alla saker (med som offrar dom lika snabbt som det gynnar dom) respekterar jag men jag finner det svårare att fatta att du inte ser genom trollens härjningar och förstår hur svårt det är att få alla att dra åt ett håll i ett parti, inte ens de etablerade partierna är ju glasklara och det spretar rätt rejält inom de egna leden runtom i landet.

    • Michis skriver:

      Ja, det är en av orsakerna till att jag inte tycker att PP känns så seriöst. Bli medlem via webben utan kostnad. Okie. Man kan bli medlem via webben hos mängder av partier, men det är förenat med en medlemsavgift, vilket jag tycker känns vettigt, inte för att partierna ska dra in pengar, utan för att man inte springer iväg och blir medlem bara för att det verkar skoj. Klart man kan göra så, men i mitt eget personliga tycke så känns det inte seriöst. Visst är det en briljant taktik. Men jag vill hellre lägga min röst på ett etablerat parti och en kandidat som redan bevisligen driver de frågor som jag är intresserad av.

  21. anybody skriver:

    Jag är en teknisk idiot, hittar inte länken jag har nå´nstans på min egen blogg men nu har jag hittat en annan blogg som har inlägget jag vill att du ska se .. http://opassande.se/index.php/2009/05/15/amelia-andersdotter-snackar-miljo-med-kd/Jag skulle inte drömma om att vilja påverka dig i ditt val .. men jag tycker att man ska VETA vad man röstar på och vad man INTE röstar på .. det här påverkade mig, du kanske inte alls ser det på samma sätt. Däremot misstänker jag att .. historiskt sett .. den här frågan kommer att visa sig vara en av vår tids allra viktigaste ..

    • Michis skriver:

      Ska kolla inlägget när jag har mer tid än fem minuters kaffepaus på jobbet. Jag vet vad jag röstar på, vill jag allt inbilla mig. Och som jag skrivit ovan så röstar jag på en kandidat som jag vet har drivit mina hjärtefrågor sedan förra EU-parlamentsvalet.

  22. ghostalive skriver:

    Jo, argument är förvisso bättre än råskäll. Inte i alla lägen men definitivt om man vill övertyga någon om att man har rätt.

    • Michis skriver:

      Ja, jag vet ju att jag blir betydligt mer kommunicerbar om någon säger: ”Men du, jag tycker så här på grund av att… ” än om någon säger: ”Men du är ju för fan helt dum i huvudet!”:)

  23. Zmilla skriver:

    Man bråkar inte med piratpartiet för DÅ. I sann demokratisk anda vet de förstås att PP är det enda alternartivet, för att fildela är viktigare än allt annat här i världen. Fildelning är symbolen för demokratisk frihet och mänskliga rättigheter. Själv har jag inte fattat hela grejen än men det kommer kanske…?

    • Michis skriver:

      Äsch, de kämpar ju för fred, frihet och den demokratiska rättigheten att rösta på piratpartiet!

  24. Daniel Scythe skriver:

    Hej!Det är rejält korkar av de PP-anhängare som tycker att alla som inte röstar på PP är dumma i huvudet för då har de inte fattat hur PP funkar. PP går ut på att det ska finnas andra partier som driver de frågor som PP själva inte driver. PP har inget egenvärde som parti, det är bara resultatet som är viktigt, vilken effekt det får på politiken och de övriga partierna om de här frågorna kommer upp till diskussion. Själv fick jag fundera länge men kom fram till att även om det parti jag normalt röstar på, V, är ett av de två partierna som skulle komma in i EP som har bra integritetspolitik så kände jag att jag faktiskt skulle hjälpa till att chocka så många som möjligt av de andra fem riksdagspartierna. Jag önskar att det inte hade behövts men just nu är utvecklingen på väg åt helt fel håll. Utvecklingen är visserligen på väg i helt fel riktning i massor av frågor men det här är en fråga eller snarare flera frågor där jag känner att striden står här och nu för när väl all övervakning är på plats så är den svår att bli av med.Det är ju dock något som måste vara ett personligt ställningstagande.

Kommentera

