Är ärlighet passé? /Michis

Jag ville ha en glass förut idag på Coop Forum.
Fick fel växel tillbaka, bara… Så klart att jag vände tillbaka till kassan och lämnade tillbaka tian som jag inte skulle ha.

Eller det kanske inte är så klart?

För han som stod bakom mig i kön utbrast förvånat: ”Är du alltid lika ärlig?”
”Jo. Jag är ju det.” svarade jag.

Är det konstigt av mig att förstå att det är skönt om kassan stämmer på kvällen? Jag tänker verkligen inte: ”Äsch, en tia saknar väl inte nån på Coop Forum, den kan jag behålla.” utan jag tänker: ”Nu vill jag betala för glassen jag vill ha, nej men ojdå, nu tog han för lite betalt, det här måste jag ordna till.”

Men det kanske är lite otrendigt att inte fiffla och luras så fort man får chansen?
Vad vet jag.
Jag är så otrendig ändå så…

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Är ärlighet passé? /Michis

  1. Åke1 skriver:

    En gång köpte jag en snus, och betalade med en 100-lapp, men fick växel på en femhundring. Klart jag lämnade tillbaks,I Jämtland äro vi ärliga…..tror jag!!

  2. linda Mpili BitterBloggen skriver:

    njaaa, det hände ofta faktiskt när jag satt i kassan att folk kom tillbaka med pengar

  3. KnurraLinda skriver:

    I förrgår, när jag packade upp min matkasse så låg det ett paket tuggummi där. Som inte jag köpt. Den innan måste ha glömt det på bandet. Gick dit dagen efter och lämnade tillbaka paketet. Damen i kassan såg förvånad ut haha.

    • Michis skriver:

      *s* Jag kan tänka mig det! Men har du kollat kvittot så du inte hade köpt det av misstag? 😉

Kommentera

