Funderingar. /Michis

Varje gång jag går ur jobbilen så ösregnar det. Så fort jag sätter mig i bilen igen så avtar det och så blir det uppehållsväder. Jag försökte lura det förut genom att sitta kvar i bilen när det regnade som värst och så gick jag ur först när det dämpade sig.

En minut senare ösregnade det på mig igen.

Nåja.

I övriga nyheter så har folk fortfarande svårt att förstå det här med parkeringshus vs. toaletter.
Jag blir uppriktigt sagt förbannad som fan när folk går in i P-huset och uträttar sina behov, det finns gott om buskar och väggar utomhus om man nu ändå vill vara äcklig, varför gå inomhus? Det är ju inte direkt så att det regnar bort här inne, nejdå, utan vi får ta fram slangar och spola av och det är ju inte säkert att vi hinner se det innan folk redan har klivit i pölarna.

Men har man inte några hjärnceller kvar så kan man väl inte tänka längre än att: ”Åh, om jag kissar utomhus så kanske polisen tar mig.”
News flash – inte för att ni läser den men ändå – det är minst lika förbjudet att kissa inne i ett P-hus som det är utanför på gatan. Det är bara äckligare och ännu mer otrevligt att göra det inomhus.

Sen har jag gått omkring och funderat rätt länge på en jämförelse jag fick här i bloggen med att jag säger att jag bara gör mitt jobb och det gjorde ju minsann lägervakterna under andra världskriget också bara – det är ju inte första gången jag hör den liknelsen…
Till att börja med tycker jag nog att man inte kan jämföra att få en kontrollavgift med att bli torterad och mördad. Det är lite gradskillnad, så att säga.
Sen kan jag tycka att det är stor skillnad mellan att bli internerad på grund av sin etniska härkomst och att faktiskt medvetet eller omedvetet bryta mot regler och gällande lagstiftning och få en kontrollavgift för det.

Sen så tycker jag nog att folk dömer mig lite på förhand. Ni har ingen aning om hur snäll jag faktiskt är som P-vakt. För ett par dagar sedan så lät jag bli att lappa en bil utan biljett, för föraren satt ute på en av våra evenemangsparkeringar och sov. I sin bil alltså, han satt inte ute på gruset och slaggade, men hur som helst, jag kände att stackaren antagligen var ute på långresa och hade stannat till för att sova en liten stund för att inte vara trafikfarlig och äh… Jag ville inte väcka honom och jag hade kunnat lappa honom, men det ville jag inte heller, så jag lät bli.
Om jag nu hade varit en Gestapovakt så hade jag väl knappast släppt honom. Han har ju ingen aning om att jag var där ens.

Och hade jag varit övernitisk så hade han ju vaknat och upptäckt att den lilla tuppluren kostade 400:- för att han inte hade köpt någon biljett. Jag funderade faktiskt på att skriva en vanlig enkel liten lapp på fönstret med texten: ”Grattis, du sparade just 400:- för att du träffade på en snäll P-vakt idag!” men det regnade så dant ute så jag lät bli, den hade ju bara blivit uppblött och jobbig.

Hur som helst så måste jag säga att det är väldigt skönt att vara tillbaka på jobbet igen. Visst – jag blir förbannad på otäta människor lite då och då, men bara som nu, lunchen – det är ju helt fantastiskt att jag har rätt till 60 minuters ostörd vila då jag kan passa på att äta och dricka kaffe och framförallt blogga!
Helt utan att en annan liten människa pockar på uppmärksamhet. Semester, kallar jag det.

Föräldraledighet. Bah. Det borde heta föräldraarbete. Den som är hemma med ett barn har ju inte ens fem minuters rast i timmen! Vore i och för sig rätt roligt – ”Nej, mamma/pappa kan inte ta upp dig just nu, jag har rast. Vänligen återkom med ditt illvrål om fyra minuter och fyrtiofem sekunder, lille Torkel.
…det funkar inte så.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Funderingar. /Michis

  1. Trollan skriver:

    Du är en snäll P-vakt och jag är glad att ni finns. Det gagnar ju mig som parkeringssökande bilist oftast.Haha, jag kallade det också semester när jag slutade vara föräldraledig. Rena, rama himmelriket att få rast igen 🙂

    • Michis skriver:

      Ja, det är ju faktiskt så. På P-huset Åhléns i Linköping så var det knökafullt när jag kom. Hade vi inte kontrollerat att folk faktiskt betalar biljetter där så hade det antagligen varit knökafullt betydligt längre, för jag menar, nu kommer ju folk tillbaka i tid till bilen och flyttar den eller köper mer tid, så att de som letar P-plats har en möjlighet att hitta en. Och nog sjutton är det sagolikt skönt med det här med rast! Man får gå på toaletten i fred också! Herreminje, det trodde jag aldrig att jag skulle sakna så mycket, men nu längtar jag till jobbet ibland bara för att få gå på toa ifred! 😉

  2. Haggann skriver:

    Vill bara hålla med om det sistnämna, jag har ju hand om barnbarnet ibland. Kan inte städa, diska eller laga mat när jag har henne!Skämt åsido, jag leker hellre med henne, de tråkiga sysslorna får gubben göra. Jag byter ju i allafall bajsblöjorna…

    • Michis skriver:

      Ja, men så klart man prioriterar barnet framför sånt där trist, det kan man ju göra när de sover om man nu absolut måste.Men det måste man ju inte. Jag menar, att städa undan leksaker så länge barnen är hos en är ju som att skotta i en snöstorm. ;)Tur att det går att handla färdiglagad mat. 😀

  3. Kiqi (Mrs Mulatt) skriver:

    Ja alltså det där med kisseri här och var– urk! Varför kissar man på ställen där man vet att det sedan kommer lukta aber!!!!?

    • Michis skriver:

      För att man är full och dum, för det mesta. Men att ställa sig och kissa precis bredvid entrétrappan för att man där tycker sig vara lite hemlig, det var nog dagens svinigaste……sen att Dexter kissade på mig här hemma, det bjuder jag liksom på. Han vet ju inte bättre.

Kommentera

