När P-vakterna strejkade i Norrköping. /Michis

För några år sedan så strejkade de kommunala P-vakterna i Norrköping.
Det betydde alltså att det inte fanns någon parkeringsövervakning på kommunal mark.
Det ledde raskt till följande saker:
Bilar stod kvar på samma fläck under hela strejken eftersom de inte behövde flytta på sig någon gång per dygn, vilket ledde till att det blev svårare att hitta en P-plats för de som åkte in till stan.

Bilar stod framför infarter och utfarter och blockerade alltså andra fordon från att komma in och ut från exempelvis garage. Upprörda fordonsförare ringde polisen som fick rycka ut och sätta parkeringsböter på bilarna som ställt sig så att de hindrade annan trafik, vilket naturligtvis ledde till att poliserna (som faktiskt för det mesta har bättre saker för sig) fick en massa onödigt arbete.

Det stod bilar på trottoarer här och var, vilket ledde till att exempelvis rörelsehindrade och blinda fick problem, eftersom de inte lika lätt som vanliga gångtrafikanter kan kliva ut i gatan för att komma förbi hindret. Återigen fick poliserna rycka ut…

Det är liksom som så att majoriteten av alla som kör bil kan reglerna och vet hur man får parkera och gör så även om de vet att de faktiskt skulle kunna komma undan med att parkera fel. Men så har vi de där andra. De hänsynslösa. De där som inte ens inför en helt vanlig icke-strejkdag för parkeringsvakter kan tänka längre än näsan räcker.

De där som parkerar sin bil lite här och där, för att det passar dem.
Stannandeförbud? Skiter väl jag i, jag orkar inte gå så långt.
Handikapplats? Än sen då, de sitter ju i rullstol, de blir ju inte trötta i fötterna om de behöver gå lite längre!
Parkeringsförbud, äsch, spela roll, jag ska bara vara uppe hos polaren i ett par timmar och kolla på en film, det är väl inte som att Elsa i grannporten egentligen behöver den där akuttaxin som inte kommer in till gården för att jag står i vägen?

…för att inte tala om att alla de som behöver hitta en helt vanlig enkel P-plats utan större besvär får leta förgäves.

Jag är den första att beklaga att jag ska behöva gå runt och lappa bilar om dagarna. Enklaste sättet att göra mig arbetslös på är ju att alltid följa parkeringsreglerna.
Står ingen på P-förbud utan att verkligen lasta eller lossa så behöver ju inte jag övervaka några fordon på P-förbud.
Om det verkligen vore så att det bara var de med handikapptillstånd som ställer sig på handikapplatserna så skulle jag inte behöva kolla det heller.

…men än så länge så verkar det inte vara någon fara på taket för min del. Jag blir nog kvar som parkeringsvakt så länge som jag trivs så bra som jag gör nu.
För större delen av tiden så gör jag annat. Städar i parkeringshusen. Hjälper folk att använda P-automaterna och guidar dem rätt i stan. Lagar P-automater, (just den delen finns det väl folk som inte uppskattar att jag gör) och sätter upp skyltar som talar om hur man får parkera.

Strejken?
Jo, den tog slut till slut. Saker och ting återgick till det normala. Och vårt privata P-företag tjänade grymt mycket pengar på att folk ”visste!” att P-vakterna inte jobbade.
Det gjorde ju de privata P-vakterna, så eftersom folk trodde att de kunde ställa sig hur som helst och att de inte behövde betala så var det ju guldläge för privata P-bolag i kommunalstrejkens tid.

Men det är en annan historia som jag inte känner till så väl, för på den tiden arbetade inte jag som parkeringsvakt.
Så – jag säger som jag brukar. Enklaste sättet att slippa kontrollavgifter och parkeringsböter på är att helt enkelt hålla koll på skyltarna, följa lagarna och reglerna och ställa mobilens alarm på utgångstiden på biljetten. Då kommer du aldrig mer tillbaka för sent till bilen!

😉

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

