Jag borde haft IG i företagsekonomi. /Michis

Jag är en enkel människa.
Om jag har minus på mitt konto så ger inte jag bort pengar till någon annan.
Om jag har plus på mitt konto så kan jag tänka mig att låna ut pengar, ja, kanske till och med ge bort lite av dem.
Sån är jag.

Men så är inte alla. Speciellt inte stora företag. Som AB Volvo till exempel som sedan i höstas har varslat 6 260 personer från sitt företag på grund av arbetsbrist. Inget konstigt med det, är det så att man inte får in några ordrar så kan man ju inte tillverka något och behöver man inte tillverka något så vore det ju konstigt om man behöll all personal – men och det här är ett stort MEN – frågan är varför de delar ut 55,5 miljarder i bonus till sina ägare samtidigt som de säger upp 6 260 personer?

Kalla mig korkad, men jag förstår inte logiken i att behöva spara in åt företaget för att man vill dela ut miljardbelopp åt ägarna?

Den första april i år beslutades det om på AB Volvos bolagsstämma att man skulle dela ut 4 miljarder till aktieägarna. Som av en händelse så var det samma summa som man förlorat under det första kvartalet.
Dessutom tvingades företaget skaffa lånelöfte från bankerna om att få låna ytterligare 30 miljarder kronor.

Ab Volvo har 159 miljarder kronor i lån.

De lånar alltså pengar för att kunna ge bonusar till sina aktieägare.
Kalla mig korkad ännu en gång, men så korkad är jag inte så att jag lånar pengar för att ge bort till andra.
Men det är väl därför jag inte sitter i ledningen för stora företag som är arbetsgivare till många tusen människor heller. Jag hade ju sagt ifrån. Finns inga pengar att dela ut så delas inga pengar ut. Finns det pengar över så skulle jag ha satsat dem på att utbilda de anställda som inte behövs i produktionen.

Jag är ju så där knäpp, helt enkelt.
Och det här förstår jag mig ju inte på, för trots mitt MVG i företagsekonomi från gymnasiet så är det ju uppenbart att jag är helt vilse i hur storföretagen tänker.
Eller det kanske är det de inte gör?

(Min källa för siffrorna i det här blogginlägget är juninumret 2009 av Dagens Arbete.)

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till Jag borde haft IG i företagsekonomi. /Michis

  1. Puppe skriver:

    Nu vart jag upprörd igen!Kära Michis, domdär magnaterna har ju sååå mycke utgifter så att några arbetare svälter ihjäl är ju oviktigt.

    • Michis skriver:

      Ja, men alltså herregud, det finns ju A-kassa och fackförbund för arbetare. Eller det kanske var det där som vår regering hade sett till att göra så dyrt så att folk som trodde att de satt säkert på jobbet gick ur ja.Som sagt, vad vet jag?

  2. Kenz skriver:

    Mycket märkligt vill jag lova. Å andra sidan är inte jag heller någon ekonomiexpert, visserligen behöver man inte vara det för att få jobb på de stora företagen o bankerna, det räcker med att slicka rätt arsle. Men iaf, man kanske skall ha mer än gymnasiematte.1+1= 2?

    • Michis skriver:

      Jamen alltså. Om du gör fyra miljarder i förlust första kvartalet så kan du alltså få lånelöfte på trettio miljarder av banken.Tänk på det nästa gång du vill låna till ett hus och de på banken frågar dig hur mycket du har i inkomst.”Jag kan göra av med flera miljoner på bara några månader!””Men nu undrade vi ju vad du har i inkomst?””Nej, men alltså, jag går med förlust varje kvartal!””Jaha, men vad bra, då får du låna!”

  3. Puppe skriver:

    ”Jag kan göra av med flera miljoner på bara några månader!””Men nu undrade vi ju vad du har i inkomst?””Nej, men alltså, jag går med förlust varje kvartal!””Jaha, men vad bra, då får du låna!”Skrattar så jag kvider!Du är lysande Michis!!!!!!! nu får vi fart på Sverige igen!Ebberödsbanken igen!

    • Michis skriver:

      Ja, glöm inte att hänvisa till AB Volvo om de nekar dig att låna pengar bara för något så futtigt som att du inte går med vinst varje månad! 😉

  4. Puppe skriver:

    *antecknar*

  5. TheHustru skriver:

    *asg* Skrattar mig harmynt åt hur du vrider på saker… :)Undrar hur Volvos höjdare skulle tänka om de läste det här. ”Men, hon fattar ju ingenting. Det där ska hon inte bry sin lilla söta näsa om. ”Men… ska nog testa det där argumentet om lånbehovet ökar. *S*

    • Michis skriver:

      Åh, tror du de tycker att jag har en söt näsa? ;-)Jag är bara en helt vanlig enkel arbetare som fått lära mig att det är bättre att tjäna ihop till saker innan man köper dem så att man inte sitter där med skulder sen, men den synen på saken är ju så omodern nu för tiden. Undrar om man kan skicka Lyxfällan till Volvo?

  6. TheHustru skriver:

    det är klart de tycker. Och just det.. du är bara en enkel arbetare och fattar INGENTING om hur stor ekonomi fungerar. För det måste man tillhöra den Gyllene Cirkeln av Utvalda. Jag tycker vi kan göra ett försök och anmäla dem till Lyxfällan iallafall. *S*

    • Michis skriver:

      Fast jag tror att Lyxfällan bara tar emot folk som är villiga att bättra sig? Så det kanske är kört ändå. :/

  7. Annica skriver:

    Ja visst är det märkligt! Chefer med feta löner behövs alltid medan vi små nere på golvet kan sparkas utan en tanke på vem som ska göra jobbet egentligen!Bra skrivet!

    • Michis skriver:

      Ja, jag är ju lite bäng så där, så jag förstår ju inte hur det är tänkt egentligen. Som inom vården – de behöver spara, så vad gör man? Jo, man kickar ut de som är utbildade på att ge vård. Smart!Patienterna är säkert bara mesproppar ändå som tycker att det är viktigt med vård bara för att de sågat sig i benet. Klantarslen, de förtjänar att straffas.

  8. vy skriver:

    (Vet inte varför det virvlar bort ibland det man skrivit).Nåväl,bra debatt Michis.Klart dom läser och tar till sig. Bäst dom drar öronen åt sig också.Detta är det nya maktmedlet .Bloggen!Skön lördag önskas alla i såväl slott som koja/Vy

    • Michis skriver:

      Äsch, även om de läser min blogg så tvivlar jag på att de tar till sig, tyvärr. Det är nog så att de är inne i en ond cirkel där de måste låna mera och säga upp flera. De kör allt i botten och går i konkurs och sen kan de stå där och undra hur det där gick till?

  9. Lindalou skriver:

    Jättebra skrivet! Man häpnar verkligen över hur dumma i huvudet de är…

    • Michis skriver:

      De är inte det enda företaget som tänker så, men de är de som säger upp flest och delar ut jääääkligt mycket till aktieägarna.

Kommentera

