Jag är skeptisk mot ägarlägenheter. /Michis

Det är som så att vår regering öppnat för en ny upplåtelseform – ägarlägenheter.
Argumentet för ägarlägenheter är att det är som att bo i en villa, du äger själv din lägenhet och kan renovera den eller hyra ut den som du vill, utan godkännande från en bostadsrättsförening eller hyresvärd.

Rena drömmen, va?

Nä, inte för mig.
Säg att jag köper en ägarlägenhet men bestämmer mig för att själv bo nån annanstans. Jag hyr därför ut min lägenhet till en studentska som verkar trevlig och artig. Hon är inte det, visar det sig, utan utvecklas snabbt till ett vilt partydjur som alltid har fester, till grannarnas förtvivlan. Vad kan de göra för att bli av med henne? Vända sig till mig, visst, men jag är ju inte störd av studentskans beteende, bara hon lämnar lägenheten i ett bra skick och betalar för skadorna efteråt så struntar jag i vad hon gör om kvällarna och nätterna, dessutom är jag inte så förtjust i grannarna.

Eller för den delen, jag har tagit ut en överhyra för lägenheten av studentskan, vilket hon överklagar till hyresnämnden, som beslutar om att sänka hyran, vilket jag då måste följa. Pengarna hon redan betalat in för mycket får jag dock behålla, de går inte att få tillbaka för hennes del.

Och nu har jag ju tröttnat på den där jäkla studentskan och meddelar henne att när månaden är slut så ska hon vara ute, jag ska ha min lägenhet själv. Hon var dum nog att protestera mot hyran, så därför vill jag ha bort henne. Det kan hon inte överklaga.

Nää… Det där är inte frihet för mig. Frihet för mig är att bo i en hyresrätt. Ja, jag betalar in pengar till värden istället för att betala in på banklånet. Jag äger inte min boendeform, men behöver inte heller ta mer ansvar för den än att iaktta god ordning, sundhet och hålla den i gott skick. Om något är fel lyfter jag luren och ringer värden.

Jag är fortfarande långt ifrån sugen på att bo i en villa. Såvida vi inte kan få hyra den, förstås.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Jag är skeptisk mot ägarlägenheter. /Michis

  1. Islandsmamman skriver:

    En sån bor jag i och det har ju sina baksidor.. T.ex. när fönstren behöver bytas måst vi punga ut med det och göra/betala för jobbet.Heja HYRA!!

    • Michis skriver:

      Ja, precis. Det har alla nackdelarna med att bo i villa och inga av fördelarna. Verkar skumt liksom.

  2. Biodlaren skriver:

    Framför allt kan regeringen beskatta på ett helt annat sätt om man äger bostaden. Beskrivning av den nya skattetypen finns redan på Skatteverkets hemsida. Det är ju skatten som är själva grejen egentligen, tror jag.En bostadsrätt äger man inte, och kan därför inte pungslås förrän man säljer och får vinst. En boendets tulipanaros med många kreativa bokföringsmöjligheter.Något som säkert varit en liten nagel i ögat på ett helt knippe finansministrar.

    • Michis skriver:

      Är det DÄRFÖR de pushar för den här boendeformen! Jag har verkligen undrat över varför de är så ivriga att införa den, men det förklarar ju rätt mycket.

  3. Herr o Fru Svensson skriver:

    Precis som Islandsmamman är inne på så är man ansvarig för allt underhåll själv. I de länder som har detta systemet så kan man se riktigt lustiga hus. Vissa lägenheter är hur fina som helst, grannen har mer eller mindre plast över fönstrena för de inte har pengar till att byta mm. För mig är det ingen bra boende form. Dock så borde de kanske bli lättare att kunna hyra ut sin bostadsrätt, visst problemet med spekulation osv lär ju öka. Men är ju inte rimligt att bli tvingad till att sälja lägenheten för att jag jobbar på annan ort eller i annat land ett par år.//Herr S

    • Michis skriver:

      Nej, jag håller med om att det kanske borde bli lättare att hyra ut bostadsrätten.Dock är ju jag en hyresrättsmänniska efter att ha växt upp i villa och ha bott i bostadsrättsföreningar…

  4. Herr o Fru Svensson skriver:

    Bor också i hyresrätt, uppvuxen i villa och bodde i hus tidigar. Saknar dock hus på landet just nu.//Herr S

  5. Herr o Fru Svensson skriver:

    Lite långt till jobbet…Men finns ju faktiskt hus ute på landet här nere också.//Herr S

  6. Herr o Fru Svensson skriver:

    Nu när jag funderat lite mer på det hela, så inser jag att det är en riktigt dålig boende form. Risken för misskötta hus är ju klart överhängande. Juridiska problem vid upprustning av avlopp och el, hur gör man om någon inte vill vara med….stänger man av deras toalett då? //Herr S

    • Michis skriver:

      De får väl bygga sin egen avloppsstam?Ingen aning, ärligt talat. Hela boendeformen verkar märklig, fråga Islandsmamman som bor i en sån lägenhet.Inget skoj alls i en ekonomisk kris heller. Hellre betala hyra och kunna flytta.

Kommentera

