Abortregister för forskningssyfte. /Michis

Okej, jag håller med om att man kanske kan behöva forska mer kring ekonomiska och sociokulturella skillnader i abortförekomst.
Men – spontant känns det helsjukt att de som gör abort ska behöva registreras.
Och det behöver de naturligtvis inte, det är ett förslag från läkaren Anders Milton.

Länk till artikel hittar du om du klickar på den här meningen.

Dessutom känns det direkt olämpligt att dela ut dagen-efter-piller gratis på skolor, det känns i så fall mer logiskt att fortsätta ha subventionerade p-piller för tjejer upp till säg 20 år samt att man fortsätter att dela ut gratis kondomer på ungdomsmottagningar och i skolor vid informationstillfällen.

För all del – gratis eller kraftigt subventionerade dagen-efter-piller till de under 20 med, vid uppvisning av legitimation på apoteket, men då ska de ju dessutom få utbildning av personalen kring hur det används. Det är inte direkt någon vidare bra preventivmetod.

Sen tycker jag att det är roligt att Dr. Milton kommit fram till att män bör använda kondom under hela samlaget – ja, det är ju helt klart ett effektivt sett att se till att det inte uppstår oönskade graviditeter till stor del, men jag vill gärna se hur det ska gå att ordna så att männen tar på sig kondom och behåller den på under varje samlag. Det går inget vidare idag menar jag, så en utredning som visar att män bör göra så gör nog ingen större skillnad.

Nä, jag håller med Betnér – det förefaller mig som att antalet aborter är exakt det antal aborter som behövts göras.
Men visst vore det bra ifall färre överhuvudtaget blev oönskat gravida från början.
Dock tror jag inte att antalet aborter kommer att minskas genom att man registrerar dem som gjort abort.

Vad tror ni?

 

Uppdaterar lite bara eftersom jag hörde Anders Milton på radio: Dagen-efter-pillren ska i så fall delas ut av skolsköterska och då känns det helt plötsligt mer okej för mig. Ville bara säga det.

Uppdaterar lite igen då det framkommit i kommentarerna att det finns de som vill instifta förbud mot att säga vilket kön det blir vid ultraljudet – vad spelar det för roll när man kan göra hemmatest från vecka 10? http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article5351715.ab

Faktum kvarstår – vill vi talla på den fria aborträtten? Den rätt som ger kvinnor rätten att själva bestämma över sin kropp och rätten att själv avgöra orsaken till varför hon vill göra abort?
Jag vill det inte utan tycker att man ska erbjuda kuratorsamtal om kvinnan vill det, men inte ingående intervjuer om varför man vill göra abort.

(Grova och kränkande kommentarer mot kvinnor som gör eller gjort abort kommer att raderas. Min blogg, mina regler. Dessutom är jag ansvarig utgivare för hela bloggen, vilket inkluderar kommentarerna, så kan man inte hålla sig på en rumsren nivå så får man inte höras här.)

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Abortregister för forskningssyfte. /Michis

  1. Eva skriver:

    Rent spontant, utan att ha läst artikeln och utan att ha någon egentlig kunskap, så känns registrering av de som gjort abort för mig som en inskränkning i den fria aborträtten.”Ja, du får göra som du vill med din kropp………..men vi håller ögonen på dig”

    • Michis skriver:

      Ja, lite så känner jag med. Det känns obehagligt att de tror att det kommer att minska aborterna med om man har ett sånt register – typ som att: ”Vi håller koll på dig, kommer du här och ska göra abort så ska vi veta allt om dig så du inte tror att du kan göra det hur som helst.”

  2. Biodlaren skriver:

    Jag är ingen stor vän av dr Phil & co. Men han har faktiskt ett intressant standardsvar: Dom gör det för att dom kan. Att registrera aborter behöver ju inte betyda att man registrerar id på den person som genomgår ingreppet. En uppgift som under alla omständigheter faller under patientsekretessen och som medför straffansvar att bryta.Socioekonomisk hemvist, etnicitet, ålder, utbildning, yrke, äktenskap, barn, ev trossamfund, ultraljudsundersökning, ärftliga sjukdomar och en massa andra saker går däremot att registrera.Och varför man vill registrera aborter kanske ska sökas i nya och oväntade anledningar. Obehagliga, skulle jag säga. Till exempel att kvinnor ibland begär abort när ultraljud visar att barnet blir en flicka. Något sjukvården börjat slå larm om, men inte har lagstöd att stoppa.Trots att de flesta av oss tycker att det är hårresande bakvänt, obehagligt, vidrigt och allmänt galet att enbart könet avgör om fostret får leva. Att få närmare reda på omständigheter kring en abort skulle kunna göra denna avart mer synlig och visa om det är ett reellt problem eller inte.

    • Michis skriver:

      Fast just den där könsabortbestämningsgrejen visade sig väl vara en PR-grej ifrån kristen norsk höger?Och oavsett orsaken till VARFÖR man gör abort så ändrar det ju inte faktum att kvinnan önskar en abort. Om fostret är flicka och därmed oönskat så gör det ju inte saken bättre – vi har ju fortfarande fri aborträtt och därmed ska man ju få abortera även av enda orsaken att fostret är en flicka eller en pojke, hur vidrigt, bakvänt och galet det än kan kännas.Jag ser det inte som något problem, eftersom jag inte ser aborter som något problem, helt enkelt. Däremot så känns ett abortregister för forskningssyfte som att det i viss mening är tänkt att kännas avskräckande för de som söker göra abort. Oavsett om det ska vara anonymt eller inte så känns det inte som att det känns logiskt att de som vill göra abort ska sitta och besvara frågor om ekonomiskt läge, utbildning etc.De är inte där för det, de är där för att avbryta en oönskad graviditet helt enkelt.

  3. Biodlaren skriver:

    Att det sker är ingen anka. Mälarsjukhuset i Eskilstuna fick i maj svaret av Socialstyrelsen att man inte kan neka att lämna ut uppgifter om kön efter en ultraljudsundersökning.Sjukhuset ställde frågan eftersom en kvinna där vid två graviditeter begärt abort efter ultraljud. Kvinnans uttryckliga motivering till abort var att hon inte ville ha fler flickor, bara pojkar. Ur det kom också notiserna om abortresor utifrån. Säkert inte bara från Norge, och säkert inte bara för att abortera flickfoster. Och inte samma problem heller, om man inte är hardcore kd. Om jag fattat rätt var grundfrågan i din blogg att ett abortregister är lite mysko.Mitt svar är att man kan göra ett abortregister utan att id på kvinnan finns med överhuvudtaget. Och då är det kanske inte så mysko. Det kan finnas ett samhällsintresse i att veta varför kvinnor inte kan eller vill behålla ett barn.Blir hon tvingad? Hotad? Fattig resten av livet? Hopplöst placerad på utsidan och aldrig i närheten av att kunna göra karriär?Bara med siffror och hårdvaluta kan man slå näven i bordet och säga att det är åt helvete att kvinnor ska behöva göra sådana val i detta jämlika land. Och siffrorna kommer från gnetig statistik.Socialstyrelsen har för övrigt sagt att man vill ändra föreskrifterna angående huruvida föräldrar ska få ut uppgifter om barnets kön. Hur det går med detta är oklart.Ta det från en som haft en chef en gång som sa ”du får inte bli gravid, det har vi inte tid med”.

    • Michis skriver:

      Hrm. Fast nu vill jag inte vara den som är den, men jag menar – det är runt vecka 20 man kan göra ett ultraljud där det överhuvudtaget blir möjligt att se barnets kön, och hur många aborter görs efter vecka 20?Visst, i det fallet så svarade kvinnan att hon bara ville ha pojkar, men då så. Hennes kropp, hennes val? Är hon så himla galen att hon genomgår halva graviditeten och avbryter den för att det är en flicka i magen, må så vara, jag kan bara rekommendera terapi och kuratorsamtal till henne, men jag vill inte förbjuda henne att göra aborter för det.Och jo, jag tycker att det känns mysko att bli intervjuad kring varför man inte vill behålla barnet, jag tycker att det verkar vara ett stort nog beslut att fundera kring att man faktiskt de facto ringer och bokar tid för abort utan att vårdpersonal ska sitta och intervjua varje kvinna som vill göra en abort kring omständigheterna kring varför.Jag håller med att det är åt helvete att kvinnor väljer ett jobb framför ett barn, men det är ju ändå deras val. Vill man så är man medlem i facket och jag kan lova att hade jag haft en chef som sade så så hade jag sett till att spela in ett så idiotiskt uttalande och sedan tagit det till facket.I Norrköping talar de inte om barnets kön även om de ser det på ultraljudet, för övrigt. Men man kan alltid betala runt tusenlappen och åka till grannstaden till en privat klinik som heter Crocus och som gör 3D-ultraljud.

  4. Trollan skriver:

    Vill man minska aborter ska man nog börja med bättre sexualkunskap – tidigare och upprepande, än vad det är nu. Och helst med lärare som inte fnissar generat när de coola killarna spexar.

    • Michis skriver:

      Allra helst med lärare som inte med högrött ansikte säger: ”Idag ska vi läsa sida 63-72. Här finns uppgifter ni ska göra. Vill ni mig något så är jag i lärarrummet.” och sen går.

Kommentera

