Nä, jag lär inte bli smal som Alba. /Michis

Redan fem månader efter ritsch ratsch filibombombom så trippar Jessica Alba runt på stranden med en fin bikinikropp. (Vad fasen är en bikinikropp förresten? Tvådelad?)

Träna och ät som Jessica, trumpetar bladet ut. Då kan jag med gå ner mina gravidkilon snabbt! Tjoho!
Alldeles förutom att jag helammade och inte ville rasa kraftigt i vikt under den tiden då min son helammades, då det är mot alla rekommendationer så känns det inte riktigt som att jag kommer att kunna göra som Jessica ändå.

Jag menar – en timmes träning om dagen sex dagar av veckans sju.
Okej. Jag var så stolt och glad den dagen jag orkade gå runt Strömmen fastän jag hade ont efteråt, för det var ju första gången på evigheter som jag klarade av det efter att ha drabbats av svår foglossning under graviditeten.

Jag hade helt enkelt inte klarat av att börja träna så snabbt och så hårt som Jessica Alba kunde.
Ursäkter, ursäkter, jo jag vet. Men så har jag ju inte en tvådelad kropp heller. Jag är mer amorf i min kroppstyp för tillfället.

Men – jag går runt tjugotusen steg om dagen nu när jag jobbar, utom på helgerna då det blir ungefär tiotusen steg istället.
Jag gör mitt bästa för att springa i trappor istället för att ta hissen per automatik.
Jag äter regelbundet och försöker äta så bra mat som möjligt, utan konstiga tillsatser.
Vågen rör sig inte så himla snabbt neråt, men jag har fått göra ett par extra hål i bältet så att inte jobbyxorna ska åka ner, så något händer ju i alla fall.

Och jag kan ärligt säga att jag är glad att jag inte är en filmstjärna, för de där sex timmarna i veckan som Jessica Alba spenderade med sin personliga tränare tillbringade troligen jag med att byta blöjor, amma eller försöka sova en liten stund, om jag nu hade den tiden över.

Nu är det skillnad, känns det som. Min son är inte beroende av mig på samma sätt som han var i början när hans närhetsbehov var sådant att han började gråta så fort jag lade ner honom. Nu kan han leka kortare stunder själv med sina leksaker, favoriten är att jag eller Leo bygger torn av klossar som han kan välta omkull.
Nu skulle jag kunna gå iväg och träna.

Men inte sjutton vill jag gå till ett gym nu när det är så fint väder ute.
Däremot tänkte jag gå och köpa ett par riktigt bra löpardojor och försöka ta och få igång ett snabbare tempo så att jag kan börja springa igen, så som jag gjorde innan jag blev gravid. Jag var inte så duktig på det då, men jag försökte i alla fall ta mig ut ett par gånger i veckan och hålla tempot uppe i intervaller…

Nåja. Vi får se hur det går. Min poäng är i vart fall att jag inte har råd att lägga sex timmar i veckan hos en personlig tränare och för övrigt så har jag inte haft storlek 36 sedan i mellanstadiet och dessutom hade jag inte femton extrakilon efter graviditeten, utan typ 30.

Så går det när man inte kan röra sig på fem månader och inte kommer ifrån lägenheten utan stannar inne och bjuder på fika i fem månader istället… 😉

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

34 kommentarer till Nä, jag lär inte bli smal som Alba. /Michis

  1. periferin skriver:

    Är du lycklig? För om du är det så är allt värt det, med eller utan bikinikropp! För övrigt så VILL killar ha former!!! kram

    • Michis skriver:

      Haha, ja, jag är tämligen lycklig. Jag är gift med världens finaste make och har världens finaste son. Sen kan jag önska mig att gå ner några kilon då jag tycker det är lite tungt för knäna att gå runt och väga tjugo kilo mer än vad jag gjorde innan jag blev gravid, men min perfekta kroppsform är när jag väger typ 70 kilo! 😉

  2. 'Sickan' skriver:

    Jag tror inte Alba fikade under hela sin graviditet. Därför måste det ju bli mycket lättare att få tillbaka sin figur? 🙂

    • Michis skriver:

      Hördu, jag fikade bara under lite mer än hälften. ;)Nä, Alba var ju fysiskt aktiv hela sin graviditet. Jag minns att jag tittade på hennes gravidmage när hon gjorde yoga eller nåt sånt där och bara flämtade lite av avundsjuka. *s* För att hon kunde röra sig alltså. Det kunde ju inte jag.

  3. onthree skriver:

    Jag är helt säker på att du mår väldigt mycket bättre än Jessica! Du kan kosta på dig att ha lite hull, utan att det blåses upp på skvallerblaskornas löpsedlar med bilder som paparazis tagit.Hon står ju under ständig bevakning, och hur många gånger skulle inte hon vilja stänga av allt och bara softa utan att känna trycket..?Du kommer så småningom att gå ner fler kilon, det kommer i din takt, inte massmedias.. *L*Seså! *daskar rumpan*Ut och njut av sommaren! *L*

    • Michis skriver:

      Ja, jag är glad att jag inte är förföljd av paparazzi faktiskt. *s*Men daska inte rumpan är du snäll, nu kommer den ju dallra hela dan! 😉

  4. TheHustru skriver:

    hon gjorde säkert som trenden säger där borta i Lala-land…. planerat kejsarsnitt i 8:e månaden för att undvika den största viktuppgången i nionde….. … sen skiter de ju i att bäbisens största viktuppgång är i den perioden och att det är då den förbereder sig för livet utanför… sånt får den offra så att mamma snabbt kan återfå sin bikinikropp. Bäbisen får ju gud bevars inte stå i vägen för mamsens karriär. Själv har den sitt jobb klart när den kommer ut = assessoar .

    • Michis skriver:

      Har faktiskt ingen aning, men jag tvivlar dock inte på att den största orsaken till hennes snabba återgång till pregravidkropp faktiskt är stenhård träning och diet. Det är lättare när man kan få dietmaten hemskickad och har en PT som står och glor vildsint på en. Tror jag. Eller hårdare, beroende på hur man vill se på saken.

  5. Marwinjo skriver:

    varför så bittra på en snygg karriärskvinna. Hon lyckades på sitt sett men borde inte kvinnor klappa vaandra bättre om ryggen och jubla när någon lyckas. Är inte insatt i Albas liv men vore det inte coolt om det visar sig att det är hennes man som tagit hand om bebisen när hon var och tränade, men den tanken slogs ni inte av. Mitt och min frus barn är planerat till den 27juni, jag verkligen uppmuntar henne till att ta det lugnt, sova så mycket så möjligt och äta vad fan hon vill fram till förlossningen. Men efter det så har vi redan nu ett avtal som säger att vi skall hjälpas åt att hålla min form så inte jag bara sitter hemma och håller handen samt hjälpa min fru att komma i form igen, Hon vill känna sig kvinnlig och passa sina gamla kläder (stl 36). Att män gillar former är helt sant men att snacket om att rund också är en form spyr jag av. Men det är så sjukt i sverige, vi tar inte hand om våra kroppar och vårat utseende efter vi gift oss och skaffat barn. Få då är ju saken fix färdig, GAME OVER. Vi skall ju inte ut på ”marknaden” igen. Men vad med passionen i förhålandet har den ingenting med utseendet att göra, för det tror jag. Använd tiden och pengarna förnuftigt. Satsa på dig själv, för mår du bättre så kan du ge mer till ditt barn och din man. vad är viktigast en plasma tv, en ny bil, eller ett träningskort ev tid hos en personlig tränare. de 6000-10000kr kan du slå ut över 20år, det blir lite pengar för träning med en PT är utbildning inte bara 10timmar hård träning. Se möjligheterna! Fånga dagen! men det är klart det är lättare att beklaga sig…

    • Michis skriver:

      Nu vet jag inte riktigt hur du läser mitt inlägg. Är det något jag påpekar så är det väl just att väldigt få av oss har möjlighet att träna som Jessica Alba. Vi har varken plasma-TV, ny bil eller 10 000 att lägga på en personlig tränare sex timmar i veckan fem månader i sträck (även om det var en jääävligt billig PT.)Och inte vet jag om det är att känna att någon ”lyckas” för att de hetsar ner sig själva till strl 36 fem månader efter ritsch, speciellt inte om man vet att hon tidigare uttalat sig om att hon haft ätstörningar.

  6. Islandsmamman skriver:

    Jag begriper inte varför de har så bråttom hela tiden? Fem månader? Där nånstans vaknar man ju upp ur bebi-dimmorna och inser att årstiden växlats hehe.Det är med planerade kjesarsnitt gör mig yr av äckel 😦 Nu vet jag ju inte om hon är en av dem – jag vet knappt vem hon är men jag känner igen namnet förstås.Och ammar INGEN av dem???? Som du säger SKA man ju INTE rasa i vikt medan man diar ;-)Klart man vill ner igen i någon sorts normal kroppsform men som sagt, måste man ha så himla bråttom? (Nu är ju fem månder rätt lång tid med Hollywood-mått mätt, andra ha ju spatserat runt med platt mage efter bara några veckor *ryys*)

    • Michis skriver:

      Salma Hayek ammar ju och ser fantastisk ut efter sin graviditet. Kurvigare än förut, men inte pinnsmal direkt. Ja, när Dexter var fem månader så gick det upp för mig att resten av världen inte stannat totalt, samt att han inte längre var bara ett litet knyte.Inte behöver man ha bråttom. Vad än Aftonblaskan säger. 😉

  7. TheHustru skriver:

    Marwinjo: Det finns kvinnor som jag bejublar och ser upp till…. til och med tycker är sexiga och en av dem är Kate winslet… en kvinna som går mot strömmen i Hollywood… som ammat, som har kurvor på rätt ställe och som skiter i att dessa kurvor gör att hon får stå ut med spott och spe från dessa onaturliga, anorektiker som inte ser till sina barns bästa vid graviditeten. Winslet är en kvinna som definitivt skulle få mig att byta planhalva en stund. 🙂

    • Michis skriver:

      Jag skulle inte säga nej till Salma Hayek. ;)Och om bara Angelina Jolie kunde ta och äta upp sig lite så vore hon grymt snygg.

  8. Men du, vad är det här pratet om att man inte ska gå ner för fort i vikt? Vad kan hända då? Slapphud?Jag vill gärna rasa, rasa, rasa i vikt. Vilka obehagliga överraskningar väntar mig då?

    • Michis skriver:

      Inte dig. Om du helammar sonamentet så lär det dock handla om att mjölken som ju är tämligen fettmängd kan komma att få en alltför hög halt av fettbundna miljögifter – samt att hård träning faktiskt gör att mjölken smakar surt så att lillkillen ratar den.

  9. Träning är trams förresten. Det är sånt där de håller på med i Hollywood. Inget för oss Svenssons. Amning is the shit.

    • Michis skriver:

      Nä, det är bajs för min viktnedgång, men jag är glad för din skull. GLAD säger jag GLAAAAD! 😉

  10. Amning skriver:

    Mamman i familjen: när man går ner i vikt fort frigörs tungmetaller i kroppen, som överförs till barnet när mamman ammar. Därför är det viktigt att inte gå ner i vikt för fort.Vill bara påpeka att det finns vissa som går ner fort och mycket trots att de äter som hästar under amningen (och inte tränar mer än att promenera med barnvagnen). De kan helt enkelt inte rå för det…

  11. Kenz skriver:

    Här var det mycket skrivet om lite skit. Vem fan är Alba förresten?

  12. MHz skriver:

    Jessica Alba VAR snygg innan hon blev så sjukt mager, du ÄR snygg nu, så varför sträva mot att efterlikna någon som inte länre är snygg? Känns som att gå baklänges på något vis! ;)Nä, må gott och träna för att må bra, inte för att bli en spinkis!

    • Michis skriver:

      Ja, det är liksom så jag har tänkt mig. Jag har inte de genetiska förutsättningarna för att bli en spinkis hur jag än gör, när mina revben syns så väger jag 66 kilo typ. 😉

  13. Marwinjo skriver:

    Thehustru: nu var ju ämnet Jessica Alba. Visst hon har haft ätstörningar. men ser hon ut att ha det nu? Ser hon underviktig eller rent av anorektisk ut? Knappast! Jag ser en vältränad kvinna som orkar det hon vill. Är hon en dålig förebild? För snygg, för rik? för framgångsrik? Vet VI efter att ha läst artiklen hur mycket/lite Alba har ammat. Min fru är framgångsrik på sin arbetsplats och kommer därför börja jobba efter 6månader, detta betyder att hon inte kommer amma ens 6månader. Är hon en dålig människa och förbild då? jag kommer vara pappaledig 7månader, är jag då också en dålig förebild som inte tvingar min fru amma längre? Det finns kvinnor som inte kan amma hur mycket de än vill, är de oxkså dåliga människor. Vi kanske skall skuldbelägga dem ännu mer. Folk få se ut hur de vill, det jag inte orkar med är när vi glorifierar människor som inte lyckas eftersom de inte kämpt. med kämpa menar jag inte långa promenader, för man kan gå hur mycket man vill. Utan en bra kondition blir förbränningen väldigt liten. Detta och mycket mer skulle en personlig tränare kunna lära folk som vill och är motiverade. men tycker man det är dyrt med 6000kr för något man har nytta av i hela livet då har man valt bort sig själv, prioriterat annorlunda och då är det klart att man inte lyckas. Ungefär som att tro på bra betyg i skolan utan att vara där. Inte mycket att se upp till…

    • Michis skriver:

      Oj, vem skuldbelägger vem här egentligen?Vi konstaterar bara att om man vill och kan amma sitt barn så är rekommendationerna att man inte rasar alltför fort i vikt om man nu inte gör det enbart av amningen i sig, just för att det kan göra att man får lite höga tungmetallutsöndringar i mjölken, vilket inte är så bra för barnet.Tränar man för hårt som ammande mamma så man får mjölksyra så förs den smaken över till mjölken, då kan det leda till att barnet ratar bröstet, vilket kan ställa problem för amningen i sin tur.Här skuldbelägger vi ingen. Och har priset för en PT sex timmar i veckan fem månader i sträck gått ner ännu mer nu? Jag tyckte det var rasande billigt med en PT på 120 timmar för 10000 (inte många som nöjer sig med 83 kronor i timmen direkt), men nu är det alltså bara 6000 för en PT sex dagar i veckan i fem månaders tid?Kalasbra.Var får man tag på den typen av PT?Sen vill jag inte vara den som är den, men jag trodde inte att jag skulle drabbas av foglossning som var så svår att den ledde till att min barnmorska föreslog rullstol ifall jag ville komma ut lite under förra sommaren.Du kan själv tänka dig att man blir väldigt glad att man överhuvudtaget fått tillbaka rörligheten efter något sånt och att man då gärna vill fokusera på det positiva (Att jag kan gå 20 000 steg om dagen igen utan att få ont) istället för att fokusera på det negativa – att jag faktiskt inte kunde röra mig förut utan svåra smärtor.Det vore väldigt snällt av dig att fundera kring att vi inte alla har samma förutsättningar, och det är det jag vänder mig mot att Aftonbladet skriver: ”Kom i form som Jessica Alba” när det i realiteten är ett ganska litet fåtal i Sverige som har råd att få lagade måltider hemskickade till sig under dygnet samt ha en personlig tränare en timme om dagen, sex timmar i veckan, fem månader i sträck.Sen får du gärna förklara vidare hur det kommer sig att du inte tror att det hjälper att gå långa promenader? Jag menar – om man som jag har fått ganska många extra kilon efter graviditeten och därtill gått från ett fysiskt aktivt liv till ett stillasittande under de sista graviditetsmånaderna samt första månaderna som mamma innan foglossningen slutade att spöka – då är ju ALL aktivitet av godo. Däremot så kommer du inte hitta en enda sjukgymnast som ger en kvinna med foglossning rådet att träna stenhårt. Det är inte särskilt bra helt enkelt, eftersom det kan leda till inflammationer i redan kraftigt utsatta området i bäckenet. Detta och mycket mer skulle du kunna lära dig om du inte trodde att jag satt här och skrev om dig och din fru (som för övrigt får göra precis hur ni vill).Grattis till en förhoppningsvis komplikationsfri och fortsatt komplikationsfri graviditet och jag hoppas för er skull att barnet blir snällt och glatt accepterar att det är pappa som håller och inte mamma.Det gjorde inte vår son. Han ville inte släppa mig, bokstavligt talat, de första fyra månaderna utan storgrät när han inte var nära mig och ammade i princip konstant.Säger inte att det blir så för er – jag säger bara att alla har olika förutsättningar.

  14. Jag var nog en sån som ”amning” skriver om. En sån där lyckligt lottad satan som mullade chips i soffan och sprutade ut kilo genom tuttarna. Men jag fick betala med ena riktiga hänglökar om det kan kompensera på nå vis.

    • Michis skriver:

      *s* Vet du att jag är en så galen människa så jag tycker inte att hängtuttar, bristningar eller några extra gravidkilon skämmer en vuxen kvinnas kropp. Jag känner för MIN del att om jag ska orka hänga med i lillemans tempo framöver så är det dags att dra på sig löparskorna, men jag är så bäng så jag tycker att folk är rätt fina som de är. Hela blogginlägget kom till i ett litet lätt raseri kring att Aftonbladet skriver sån jäkla smörja helt enkelt – eftersom de flesta nyblivna mödrar sitter och fyller i F-kassans rapporter och försöker få ut sin ersättning, de har inte tid eller råd eller för den delen lust att börja tokträna så fort sista stygnet satts i mutteriet…

  15. Marwinjo skriver:

    Jättetråkigt att din foglossning och F-kassan sätter stop för dig. PT-priset var satt upp som träff med en PT 1-2 timmar per vecka i 5-10veckors tid. I alla fall är det min taxa då jag jobbar som personlig tränare på heltid (utbildad på pt-school i sthm) Jag medger att jag är provokativ i vissa av mina uttalanden och skriverier men jag försöker bara väcka en tanke hos gemeneman att tänka individuellt. Vad är bra för mig? vad funkar för mig? osv Det jag däremot har svårt för är att höra på mammaor, pappor, far och morföräldrar som seriöst menar att de gör allt som står i deras makt för att nå sitt mål, att de använder den tid som krävs för att nå dit, samt att de genom att läsa aftonbladet, metro och andra tidningar menar att de KAN något om träning/kost osv och därför inte kan förstå varför det inte händer något.I slutändan så handlar allt om prioriteringar. Frågan ”vad vill jag?” är den som är viktigast för mig att ställa i mötet med en klient. jag föreläser en hel del ute på företag och brukar försöka få ner pressen som kvinnor sätter på sig själva idag. Man skall vara rik o smal, känd o tränad, bullmamma och aerobicinstruktör, kvinna i karriären och den perfekta älskarinnan. Att vara allt detta går omöjligt. Att många här och i världen inte skulle ha gjort som Alba (om hon nu inte ammade alls) är en sak. Men detta var hennes sett (någonting som vi inte får reda på är om hon ser ner på mammor som inte gör som henne)Som en liten kommentar till snacket om mjölksyra i bröstmjölken, om än provokativ. Hur länge är mjölksyran är kvar i kroppen? Om nu mamman som är rädd för mjölksyra skulle ta sin extremt snabba promenad i uppförsbacke så att hon får mjölksyra…finns den då mjölksyran kvar i kroppen nästa gång hon ammar? Kanske kan planera in promenaden mellan amning1 och amning2 och sköta F-kassan där imellan….. Skulle li förvånad om någon har mjölksyra kvar i kroppen 2timmars senare men det skulle vara kul att forska på. För naturligtvis vill inte bäbisen ha sin latte med syrasmak! 😉

    • Michis skriver:

      Ja, det lät mer rimligt som PT-pristaxa.Ren nyfikenhet, om du skulle ha en klient sex timmar i veckan, fyra veckor i månaden, fem månader i sträck, vad skulle priset bli? För det är ju så man blir smal som Alba. ;)Vad gäller hur hon ser på människor som är mer rundlagda så har hon uttalat sig i intervjuer om att hon är fettfobiker, det vill säga att de i hennes familj som är tjocka äcklade henne, vilket ledde till att hon lagade sin egen mat och tränade väldigt mycket redan innan hon slog igenom i Dark Angel. Jag har absolut inte sagt att jag gör allt som står i min makt för att nå mitt mål för övrigt. Det jag har sagt är att jag är väldigt glad att kroppen numera arbetar med mig och att det är dags för mig att ta nästa steg. För mig hade det dock aldrig varit någon prio att vara i bikiniform fem månader efter förlossningen, för min prio låg först och främst åt att sitta och tokamma och överhuvudtaget börja röra mig igen. Runt fem månader så behövde jag inte längre amma hela tiden och hade återfått min rörlighet någorlunda, även om det fortfarande knakade om fogarna på kvällarna när jag hade gått långt.Jag vet inte hur länge mjölksyran är kvar i bröstmjölken, vilket ju är den springande punkten, men om det är som med det mesta andra så är mjölksyran kvar en ganska god stund – det vill säga att mamsen får ta och mjölka ur innan hon kan nyproducera.Men som sagt – en extremt snabb promenad brukar inte leda till mjölksyra, gör den det så kanske man istället kan ta det lite lugnare som nybliven ammande mamma och fundera kring om man inte kan sätta upp mer långsiktiga mål.Det är trots allt inte nödvändigt att ha magrutor igen fem månader efter förlossning. Må bra och träna för sin egen skull och sedan framöver för att må bra på lång sikt känns bättre för mig. Hur andra gör är upp till dem. Jag dömer inte de som vill vara supervältränade så fort som möjligt – utan ännu en gång, jag blir lite irriterad på att Aftonbladet håller fram Jessica Alba och hennes diet samt träningsvanor som ett föredöme för nyblivna mammor. Det finns nog press på oss ändå kan jag säga. Det lär du märka. ;-)Som sagt, lycka till med allting, hoppas ni får en snäll bebis som inte illvrålar den timmen om dagen som mamma är borta och tränar. 😀

  16. Jag är gravid (snart 23:e veckan) och mina planer är att promenera (så länge det inte gör ont) och äta normalt under graviditeten. Viktnedgång kommer jag inte att tänka på förrän det är slutammat. Det betyder dock inte att jag ska frossa. Jag ska äta normalt och promenera med barnvagnen under hela föräldraledigheten (7 månader). Jag kommer dock inte att sluta amma efter 7 månader – jag har planerat att amma (dock ej i samma utsträckning som i början) tills barnet är kring 1 år gammalt :-)Efter det ska jag börja se över min vikt, om det behövs.Målet under graviditeten och amningen är trots allt att BARNET ska må bra. Självklart innebär detta att även jag ska må bra, men man behöver inte överdriva.

    • Michis skriver:

      Låter sunt och hälsosamt. Själv vill jag gärna sluta amma nu vid nio månader, för nu har han fått tänder både uppe och nere och är väldigt förtjust i att tugga till på bröstvårtan vilket gör skitont. ;)Som sagt, målet är att barnet ska må bra. Och om det skulle börja göra ont när du promenerar så kan jag varmt rekommendera simning, det var jätteskönt att känna sig tyngdlös i vattnet. Dock inte världens racersimning så klart, absolut inte grodsparkar ifall du blir instabil i bäckenet, men att ta sig ner i vattnet – ååååh, så skönt det kändes!Grattis till lillgrodan i magen! 🙂

  17. Anita skriver:

    Om du, trots hans tuggande, fortfarande vill amma så kan du ju pumpa ut och ge med flaska. Nio månader är dock en lagom lång tid att amma…det är ju ändå ganska nära ett års ålder…Tack för tipset om simning. Racersimning hade det verkligen inte blivit – jag är ingen supersnabb simmare ;-)Tack 🙂

    • Michis skriver:

      Vill inte, vill inte, vill inte!*s*Jag skulle behöva sova borta från honom några nätter så att mjölkproduktionen avstannar, han behöver ju egentligen inga nattmål längre. Samtidigt så vet jag ju att han tuttar för trygghetens skull på natten, så då känns det så hårt att neka honom det.Haha, nä, racersimning är inte grejen just då. :-DMen att gunga omkring som en sjöko, det är underbart det se! 😉

Kommentera

