Jag börjar tröttna. /Michis

Jo, det har varit på tapeten förr, men nu säger jag det jag med – jag börjar tröttna på hela grejen här.
Folk läser inte det som skrivs, utan läser det de tycker sig se och tolkar in tusen saker som inte har med blogginläggen att göra, men det spelar ingen roll, då har man rätt att skälla ut bloggförfattaren för det ändå!

Jag förstår de bloggare som slutar blogga.
Jag menar – lägger någon upp en bild på en glad glassätande unge i sin blogg så kommer kommentaren säkert som amen i kyrkan: ”Hur kan du exploatera ditt barn på det där sättet, har du tänkt på ifall de vill vara med på internet i evighet, tänk på pedofilerna!”

Om någon skriver ett inlägg där de tycker att hela cirkusen kring Michael Jacksons begravning är osmaklig så kommer det så klart folk som tycker att bloggförfattarens tyckande är så genomuselt att de förtjänar stryk allraminst!

Jag orkar inte fortsätta, för jag vet att det kommer att komma kommentarer kring själva exemplen, även om exemplen i sig inte var poängen med själva inlägget…
Ja, ni förstår ju. Eller så gör ni inte det.

Just nu känner jag mig bara rätt trött på hela bloggosfären. Varenda inlägg jag går in på verkar ha kommentarer som är ägnade åt att förlöjliga och trycka ned.
Har läst all möjlig smörja idag och är glad åt att jag tog en bloggsemester förra veckan där jag inte ens startade datorn utan ägnade mig helt och hållet åt familjen.

Vad gäller mitt eget bloggande så har jag alltid drivits av känslan av att vilja skriva och belöningen har ju varit uppskattningen som man har rönt. Kommentarer från kända och okända, uppföljningsblogginlägg hos andra bloggare, känslan av att man rört och blivit berörd helt enkelt.

Men nu. Nä. Jag känner ingen lust.
Kanske är det bara att jag är en smula opasslig, magsjuk som jag är, men det var jag ju inte förra veckan.
Vi får se vad som händer. Jag är inte mycket för att hota med att sluta blogga, för dels vore det inget hot, utan ett faktum och sen får man se vad som händer.

Men just nu har jag ingen lust.
Jag läser och kommenterar (trevligt, annars försöker jag hålla käften) i andras bloggar. Det får räcka för ett tag.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

44 kommentarer till Jag börjar tröttna. /Michis

  1. Aylala skriver:

    Även om jag håller med dig i sak (och det gäller tyvärr inte bara blogginlägg utan artiklar/kåserier/krönikor you name it) så hoppas jag att din olust försvinner med illamåendet.

    • Michis skriver:

      Ja, det är fan ännu värre där! Är man känd tillika så ska man bara vara tyst och hålla käften om man får otrevliga kommentarer, de ska ju bara vara glada åt att bli publicerade! Typ. Och sen gapar alla om att de blir censurerade, jag tycker fasen i mig att de borde ta bort möjligheterna att kommentera direkt under artiklar/kåserier/krönikor så får folk i så fall blogga om hur illa de tyckte om sakerna, men att ge folk möjlighet att kommentera anonymt är verkligen ett snabbt recept på att se folks sämsta sidor!

  2. Zmilla skriver:

    Nog tröttnar man titt som tätt. Jag tror att det är för att även om man inte borde bry sig om de där kommentarerna så gör man det ändå och det tär på energin..Men jag tycker mig ändå märka att det är ungefär samma bloggare som svävar ut i det oändliga och drar slutsatser av det man skrivit som inte alls stämmer. Jag tror bara de är allmänt arga, man får trösta sig med det.

    • Michis skriver:

      Klart det är så som du säger. Det finns folk till allt, brukar jag konstatera, men det blir ändå enormt enerverande när saker ballar ur och det blir kommentarskrig i kommentarerna som inte längre rör blogginlägget alls.Fast folk får ju bete sig så om de vill, jag orkar bara inte med det just nu, kanske beror det på febern eller den allmänna orkeslösheten.

  3. matilda77a skriver:

    jag missförstås så ofta så ofta och gång på gång men……sällan i min blogg,konstigt nog. jag skriver rakt på sak, vänder ut och in på vad jag för stunden känner och skriver precis vad jag så än behagar och det jag skriver är alltid uppriktigt menat. men….men….men….i vardagens samtal med andra människor…..då uppskattas min uppriktighet och öppenhet inte alltid. folk förstår mig inte ”där” men dom verkar förstå mig ”här”. visst är det intressant? kanske har det att göra med att jag har Asperger? kanske har det med att göra att jag skriver bättre än jag talar,trots mina stavfel? jag vet inte. Men jag är en bloggare som stortrivs här och skulle nu någon komma med en kommentar som är mindre kul, ja, vad gör det? Åsikter har alla och jag gillar kommentarer där folk skriver åsikter som inte är som mina åsikter. Tycker det är intressant att se hur andra,med andra åsikter, tycker om det jag skriver. Jag når ut till folk mycket lättare här än i värkligheten. Jag trivs som bloggare, blogg är spegel,blogg är dagbok,blogg är terapi och om jag har tur, får jag en och annan kommentar om vad folk tycker. Jag älskar denna sidan ty här är det så sällan jag blir missförstådd. Förvisso händer det men inte i närheten så ofta som ute i vardagen. Om någon missförstår mig här på bloggen och skriver en dramatisk kommentar, då svarar jag gärna och försöker förklara missförståndet. det är intressant att se hur folk reagerar på mig ibland och då o då får jag sådana kommentarer att jag viker mig av skratt.

    • Michis skriver:

      Jättebra att du trivs.Själv börjar jag som sagt var tröttna på att det är så mycket baggel runtikring – att det blir kommentarskrig när de som kommenterar inte tycker likadant som varann.

  4. tengileye skriver:

    ähDet där går ju i vågor- säg hellre att du tar en paus, i såna fall. För det är ju så- ibland så blir man hjärtligt trött på saker och ting och då behövs en paus eller nya perspektiv.Och visst så finns det alldeles för många olyckskorpar som kraxar om både det ena och det andra och inte klarar att se det som är gott och bra här i livet

    • Michis skriver:

      Men jag har ju inte sagt att jag ska sluta. :)Och visst är det så att det går i vågor. För närvarande är det bloggtomt i huvudet på mig, kommer inte på något roligt att dela med mig av.

  5. Granntanten skriver:

    Det är skitsvårt när en del läser inläggen som om F*n läser bibeln, det blir en huvudsak att tolka in och missförstå. man tror faktiskt inte det är ens eget inlägg som recenseras. Sköt om dig och hoppas du hittar din tappade sug för du skriver bra och det är ett nöje att läsa din blogg och kommenentarerna.Ha det bra och vi ses.

    • Michis skriver:

      Jag har nog bara tappat sugen och orken en liten sväng. Behöver ladda batterierna, bli frisk och komma åter. :)*Kram*

  6. tengileye skriver:

    ah’sådär går det när man läser för fortså det du funderar på är byte mer snarare än att lägga ner, eller en paus, kanske.Fast om du är magsjuk så borde du väl ha skitkul

    • Michis skriver:

      Jag har det fantastiskt skitkul. Det ringde just en stackars sjuksköterska från Falcks (som vårt företag har som företagshälsovård) och ställde frågor kring min avföringsfrekvens. Det var rätt roligt faktiskt. 😀

  7. Zmilla skriver:

    Visst är det enerverande det håller jag helt och hållet med dig om..såg precis ett inlägg hos en annan bloggare då det ballade ur totalt. Då man själv kommenterar utan att bry sig om tjafset som startas bland kommentarerna då blir man själv lätt missförstådd, man kan ana irritationen hos bloggaren. Så det blir mest trist att blogga tillslut.

    • Michis skriver:

      Ja, dock är det ju lättare att själv blogga än att bli missförstådd bland kommentarerna.Men ibland blir det bara trist. Man kommer in och inser att andra använt ens blogg som sandlåda, då blir jag lite trött… :/Fast det var länge sen nu, men jag har just bevittnat fenomenet-

  8. Max Poisé skriver:

    Ja…den där jäkla ”tröttheten” som når en likt en öronfil…Nä den är inte kul någonstans, och är tyvärr en del av att vara ”bloggare”….Har själv letat inspiration efter felaktiga tolkningar av läsare och elaka kommentarer….Fast….det går några dagar….och helt plötsligt…ofta med hjälp av cybervänner får man tillbaka lusten.Seså Michis, jag följer dina betraktelser, och du är ett värdefullt och prefessionellt inslag här på AB-Byn….Ha det kanon!!

    • Michis skriver:

      Ja, den kommer och går, lusten. Precis som med allt annat.Jag ska göra mitt bästa för att komma åter, men först ska jag ta och dricka blåbärsthé och fundera kring hur det kommer sig att jag inte har någon lust att sitta vid datorn. *kram och tack*

  9. ghostalive skriver:

    Gnällspikarna får man leva med, i bloggosfären som i världen. Det är bara att ignorera dem. Kom igen, Michis!

    • Michis skriver:

      Du är så snäll du… Det är ju din blogg som folk får ta och läsa i väntan på att min blogg kommer tillbaka, du är kalasbra!

  10. Lennart skriver:

    Märkligast blir det när gaphalsarna under svordomar, personangrepp och allmänt uselt uppförande, yrar om att man ska visa respekt.Jag får inte ihop det hur jag än försöker…

    • Michis skriver:

      Nä, speciellt de som kombinerar det med att vräka ur sig att folk är så omogna. Ehum. Ja. Men sitter man i sandlådan så får man väl inse att man kommer få lite grus i ögonen ibland.

  11. Spamtjejen skriver:

    Det gäller liksom hela internetvärlden det där. Eftersom vi ska skaffa hund så har jag haft anledning att läsa en del diskussionsforum om hundar. Det brukar inte dröja länge förrän nån, som inte håller med om nåt, antar en otrevlig ton. Det går inte att bara konstatera att man har en annan åsikt, utan man måste bli aggressiv, nedlåtande och förolämpande. Det verkar som att internet utsetts till en vett och etikett-fri zon. Kan man vara anonym ska man minsann passa på att vara otrevlig också. Det kanske är så att under anonymitet kommer vårt sanna jag fram? Hjälp isåfall…

    • Michis skriver:

      Ja du, hundar är ett speciellt kapitel för sig. Jag frågade hur vi skulle göra för att få bukt med att vår hund var aggressiv mot andra hundar.Svaret?”Om din hund är aggressiv så beror det på dig som hundägare, du borde inte få ha hund!”Jahopps. Så var det med det alltså.Nu har vi inte hunden kvar längre, så visst hade de rätt, men hade vi kunnat få någon hjälp istället så hade vi väl haft hunden kvar istället.Det är som du säger – det går inte att enas om att man är oenig, nej då, om någon inte tycker som du så är hela de fel helt enkelt och då är alla medel tillåtna!

  12. Azalean skriver:

    Otroligt bra blogg! Enda är väl, och nu talar jag ur egen synvinkel, är att många som skriver en egen blogg gör det för att lätta på sina tankar och funderingar. Som idag rann bägaren över för mig och en ensam artikel fick stå för många år av orättvisor. Fel kanske men oftast när man blir trött på något eller känner nu får det vara nog så blir det närmaste till hands som får ta skiten. (kanske du känner igen från ditt arbete? Menar folk vet ju de parkerat fel men ändå skäller de på dig…) I varje fall så tycker jag detta inlägg var klart en tumme så.. Vassego!

  13. Azalean skriver:

    Läste den just och på slutet säger han ju att det inte gjorts en studie ens.. Så att säga det inte finns belägg har ju han själv inga belägg för mao eller?? Kram

    • Michis skriver:

      Ah, nu känner jag mig dum som var inne och lade länken hos dig med. Nej, men han säger ju att det vore väldigt intressant att göra en studie, eller missförstod jag honom?

  14. vy skriver:

    Precis så där tänker jag också och visst har vi rätt för vi är ju bäst :-).Om ett blogginlägg är mindre” lämpligt” eller ointressant håller jag käft.Jag vill försöka vara trevlig men jag brusar upp om jag tycker det gås för långt i kommentarerna. Jag har en föraning om ( jag har sånt både på ont och gott) att bloggvärlden är av övergående natur.Tycker inte det är kul när man gör ner andra bloggare i sin blogg.Har aldrig retat mej på något hos dej. Allt kan inte intressera alla alltid.Krya på dej gumman7Vally

  15. wintermute skriver:

    Jo folk är snabba när det gäller att klaga och påpeka fel. Själv har jag på sista tiden medvetet gått in för att ligga lågt med gnället och istället tala om för folk när jag tycker att de gjort nåt bra. Att det resulterar i lika mycket förvåning som i glada miner säger en del om vilka förväntningar vi har på varandra… Du har också fått en skopa beröm i ett inlägg på min blogg 24 juni: http://wintermute.blogg.se/2009/june/creepy-summer.html

    • Michis skriver:

      Titta, där är du ju! 🙂 Ska passa på att lägga in dig i mina favoriter så jag hittar dig igen!

  16. TheHustru skriver:

    hur vågar du, eländiga människa, skriva om att du är magsjuk utan att varna om det i rubriken. Nu sitter jag här alldels vämmelmagad och hela dagen är förstörd. Fy för såna som du!;)

  17. Eva skriver:

    Håller du på och tar farväl här?Stopp ett tag.Du får ta och glida över till mig lite oftare tror jag.Jag är så totalt oförarglig så där finns inte en endaste elak kommentar.Inte ens en endaste kommentar med en antydan om elakhet.Välkommen vettja.;)

    • Michis skriver:

      Njaa… Inte farväl. Inte ens rastande. Men just nu känns det viktigare att gosa bebisnacke och krama make än att sitta vid datorn. Jag känner inte att jag hinner med allting på en gång just nu, inte utan att själv må dåligt och då blir det datorn och internet som först får stryka på foten. Men du har rätt, jag borde läsa oftare hos dig.

  18. Swesnake skriver:

    Stå på dig om du orkar, har följt din blogg länge med intresse, och tycker om det jag läser. Tyvärr finns det ju folk som du skriver som inte orkar bry sig om att läsa, utan bara letar saker att klaga på, och dessutom vara otrevlig/hotfulla det har ju tyvärr blivit legitimt att göra det i skydd av internet, där man inte måste stå för man säger i IRL.STÅ PÅ DIG och fortsätt att roa oss =)

    • Michis skriver:

      Klart jag orkar fortsätta blogga, men just nu minskar jag intensiteten en smula känner jag. Ska göra mitt bästa för att komma åter, men för närvarande så finns det saker IRL som känns lite viktigare. 🙂

  19. Inger skriver:

    Jo visst tröttnar man ibland. Det är roligt att skriva och hålla på med bilder. Men det äter tid. Och jag har på senaste känt att bloggen stressar mig. Jag tänker helt enkelt för mycket på den. Jag har tagit en bloggpaus över sommaren och nu ligger ett odrägligt långt, men väldigt personligt, inlägg överst i min blogg. (Om att bli mamma med hjälp av provrörsbefruktning. Ska man skriva så personligt? Kan det få konsekvenser? Hur mycket ”får” man överhuvudtaget lämna ut sina barn?)I alla fall så tror jag att man kan trappa ner lite ibland – eller helt ta paus en tid – för att se om orken återvänder. Men om du tar paus – skriv gärna hur länge du planerar att den ska vara – så att man vet när man kan vänta sig nya inlägg igen.

    • Michis skriver:

      Jag vet inte om jag tar en paus. Jag vet inte nånting just nu. Känner mig bara dödsless på allt bråkande som jag tycker mig läsa överallt. Får göra som Eva säger och gå till hennes blogg oftare, det är en av få genomtrevliga oaser kvar.

  20. Lolita skriver:

    Jag förstår dina känslor, men snälla, sluta inte blogga!! 🙂 Känner ju inte dig på riktigt, men jag har läst dig länge nu, och gillar din(a) blogg(ar) skarpt!

    • Michis skriver:

      Nej, än lägger jag inte av med bloggandet, nu ventilerar jag bara att jag är lite bloggtrött.

  21. Lisa Magnusson skriver:

    Ja, folk är en pina! Men du får ju inte låta dem vinna.Kanske går det att ta bprt möjligheten att kommentera?

    • Michis skriver:

      Fast det är inte så mycket i min blogg som det kommer konstiga kommentarer, men jag läser dem överallt. Det är som en finne ungefär, det är lite gult längst upp, men under ytan så bubblar och kokar det.

  22. portolanseglaren skriver:

    -Tror att hela bloggrejen är infekterad på det sätt du beskriver. Många inlägg följer själva inte en klar tanke består av flera: Kommenterar man den tanke man finner intressant kan man bli utskälld för att det var fel tanke. Det är som om inlägget gällde livet, fastän det helt klart inte är en hjärtesak.-Det finns kort och gott massor av fåfänga att kämpa emot, på alla håll.Också.

  23. Annica skriver:

    Vet precis vad du menar, mitt sista uppehåll var helt klart orsakad av att jag var så trött på att få kommentarer från folk som bara gick in för att vara elaka utan någon som helt anledning!Ta en paus och kom snart tillbaka!kram från mig

Kommentera

