Folk vill förbjuda saker… /Michis

Könsaborter till exempel, vad nu det är, lika konstigt ord som hedersmord. Det är inte hedervärt att mörda någon annan och abort på grund av kön eller abort på grund av ekonomiska förhållanden – vad spelar det för roll?
Egentligen?

Jag kan riktigt höra konversationen vid ett könsabortsförbud.

”Hej och välkommen till KK, vad kan jag hjälpa dig med?”
”Hej, jo, det är så här att jag är gravid, men jag vill göra abort.”
”Okej, varför vill du göra abort då?”
”Nej, jag köpte ett sånt där test via nätet som visar vilket kön barnet har och det visar sig att det var en pojke och nån sån vill jag inte ha, jag vill ha en tjej, så nu vill jag göra abort.”
”Nej tyvärr, det går inte. Hade du sagt att det beror på att du är för ung eller för gammal eller att det var med fel karl eller på grund av dålig ekonomi, då hade det gått bra, men om det beror på barnets kön så får du inte, pilutta dig!”

…eller så tar vi de som helst skulle vilja ha ett förbud mot fula människor på stranden. Den är rätt rolig faktiskt. Skulle man nu ha sin egen privata beach med kostymklädda vakter runtom gränserna som får stå och sortera ut snygga från kön så kan jag fundera lite kring kriterierna där med.

”Hm, få se nu, hon har visserligen gravidbristningar och det är ju inte snyggt, men silikonlökarna var ju snygga, så de väger ju upp. Nä, jag tar ett kort med kameran och skickar till chefen/ägaren av beachen så får vi se vad h*n säger om saken, du får vänta här så länge…”

Det är ju liksom så att skönheten sitter i betraktarens öga. Själv verkar jag ha fått något fel på mina ögon, för det är sällan jag finner folk genuint fula, såvida de inte beter sig på ett sätt som gör att de blir fula i mina ögon.
Men annars… Nä. Jag hittar hellre det vackra.

Och så åter till huvudfrågan – alla dessa förbud som folk vill ha, förbud mot att röka på uteserveringar, förbud mot ditten, förbud mot datten – hur har de någonsin tänkt sig att alla dessa förbud ska efterlevas?
Folk tenderar ju att göra som de vill ändå har jag märkt. Här i stan är det förbjudet att röka inne i busskurerna, det finns förbudsskyltar uppsatta i varenda en, men av nån anledning så har jag aldrig sett antirökvakter som går och efterlever det förbudet.
På en uteservering så kan ju naturligtvis personalen säga till folk att det är rökförbud, men… Nä.

Fast jag tycker att det skulle kunna vara så att en och annan krog i så fall kan deklarera att de är helt rökfria, både på inneytor och uteytor. Om de marknadsför sig som rökfritt alternativ så är det ju upp till folk själva att avgöra om de vill gå dit eller inte, eller hur?
Det finns ett rökfritt fik på Drottninggatan här i Norrköping, det heter Skafferiet och såvitt jag vet så har ingen haft några synpunkter på att de är rökfria. En gång i tiden så var de det enda rökfria cafét i stan och det var just därför jag gick dit då, för att slippa röken. Mitt val. Rökarna gick inte dit. Deras val.

Tänk om det kunde få vara så enkelt. Att folk helt enkelt kunde få välja lite mer själva och inte vilja förbjuda allting som inte passar in i just deras världsbild och världsuppfattning?

Herreminje, inte undra på att det varit ont om blogginlägg från mig på sistone, ni märker ju hur svamligt det blir när hjärnan väl gnisslar igång igen. Hur som helst så är min lunchrast strax slut nu, sen ska jag ut och jobba igen. Och kolla P-förbud, bland annat, på tal om att förbjuda saker.
Ta hand om er och försök att tänka lite mer på vad ni själva gör och lite mindre på vad andra gör… Om det går. 😉

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

56 kommentarer till Folk vill förbjuda saker… /Michis

  1. FlyingWelshman skriver:

    TACK!

  2. Kao skriver:

    Selektiv abort för könets skullär fel, tycker jag. Då skulle vi få samma problem som de har nu i Kina, där giftaslystna karlar ränner omkring och letar efter kvinnor i samma ålder, som inte finns. Det har ju regeringen där redan blivit varse.Varför skulle det spela nån roll, kan man ju undra. Om det blir en pojke eller flicka…man kan ju önska, men alla barn som föds måste få bli mottagna som fullvärdiga individer, inte pga könet.Såvida det inte är för att sätta stopp för vissa SVÅRA ärftliga sjukdomar som går i arv till ena könet och anlagen till sjukdomen till det andra. Som blödarsjuka: ett flickfoster som bär på anlagen och bör bara föda flickor när hon blir vuxen, om hon inte ska föra anlagen till denna svåra sjukdom vidare. Då tar det stopp för de genetiska anlagen vid nästa generation som skaffar barn och de kan föda både pojkar och flickor.Föder hon en son och hon bär anlagen blir han blödarsjuk. Och en blödarsjuk man ska bara vara pappa till söner. Då får han friska barn(är nästan bara män som får sjukdomen, utom en speciell variant av den). Sönerna blir inte heller bärare av anlagen.—————————–Tycker också det är bättre med olika alternativ än med förbud. Det blir så stelt och omänskligt med förbud överallt. Det blir som att medborgarna då fritt fram kan få häckla varandra. Vansinne.Ha en bra dagKao

    • Michis skriver:

      Men det är ju det jag säger – alla barn som föds måste få bli mottagna som fullvärdiga individer, är barnen oönskade så är de ju, oavsett orsak.Som tur är här i Sverige så måste man ju inte uppge orsaken till varför man vill göra abort, det är därför jag tycker det blir lite konstigt när media rapporterar om könsaborter, hur kom de fram till att just det var orsaken såvida de inte börjar fråga liksom?Talla inte på den fria aborträtten helt enkelt. Börjar man göra inskränkningar i den av olika orsaker så kommer den kringskäras och världen behöver ju knappast ännu fler oönskade barn…

  3. TheHustru skriver:

    jag gillar när din hjärna gnisslar igång… 🙂

  4. Peter skriver:

    Kan inte annat än hålla med dig, vilket väldigt klart framgår i detta mitt inlägg: http://blogg.aftonbladet.se/utifran_mig/2009/07/peter-javla-hyckleri

  5. Zmilla skriver:

    Jag tänkte bara stämma in. Det här med att kunna välja vore även i mina ögon alldeleles perfekt och förstår inte varför inte alla tycker. Som barnfriazoner (t ex caféer) Skulle inte nödvändigtvis gå dit själv (eller jag störs inte av barn men har heller inga barn själv) men att de finns, varför inte?Har folk ett behov av att höra staten säga ”Jag är den som gör rätt!” kanske?

    • Michis skriver:

      Ja, det måste väl vara nåt sånt. Ett kvitto på att ”Jag har rätt och pilutta er, ni har fel.”

  6. tengileye skriver:

    Själv så tycker jag att det är med könsaborter är en märklig sak som inte borde höra hemma i vårt samhälle.Men jag håller med dig ändå- även om jag inte förstår hur de resonerar så tycker jag nog att de har rätt att tycka som de gör

    • Michis skriver:

      Nä, men orsaken till varför man gör abort är ju strunt samma så länge vi har en fri aborträtt fram till vecka 18.

  7. Bengt skriver:

    Jag fastnade på hatobjektet #1, rökningen då i vanlig ordning 🙂 Folk ska få göra vad de vill, förbud är dåligt, kapitalismen, marknaden och dess aktörer ser till att det finns alternativ för de rökfria… bullshit! Det funkade inte innan förbudet då jag iaf inte känner till ett enda ställe som hade rökfritt i den här stan (kanske är jag dåligt informerad) så av det skälet var förbudet något gott. Marknaden krävde rökfria alternativ men aktörerna lyssnade inte. Att vara fri att göra vad man vill, ja, men med den absoluta och okränkbara gränsen att man inte med flit skadar någon annan. Passiv rökning skadar andra. Just rökförbudet tycker jag både var rätt och bör utökas för rökning leder enbart till negativa saker och om någon uppfann tobaken idag så skulle den förbjudas ögonaböj så varför ska vi visa nån som helst tolerans mot de som aktivt väljer att skada andra och dessutom skräpa ner? Jag jag slirar lite men du använde exemplet och oavsett om det finns några P-lisor för rökare på busshållplatserna eller inte så har det till stora delar fungerat vad gäller krogarna iaf men inte på en massa andra ställen där folk bara skiter i det. Det är en morallag, eller en normerande lag men i detta fallet tycker jag den både var befogad och enbart leder till något gott.

    • Michis skriver:

      Jag vet. Men på uteserveringarna så köper jag argumentet att det åtminstone i stan säkert är minst lika skadligt att sitta på marknivå i bilavgaser som att grannbordet tänder en cigg. Vet inte heller några rökfria ställen i Linkeboda, men som sagt, just uteserveringsmässigt så skulle det kännas vettigare ifall nån krog kunde sticka ut hakan och själva införa rökförbud, krogägarna får väl göra ungefär vad de vill på sina egna krogar? Kan man förbjuda folk i gympadojor så kan man ju där inne förbjuda cigg med, och där finns det ju ordningsvakter.

  8. Törnråza skriver:

    ”Könsaborter till exempel, vad nu det är, lika konstigt ord som hedersmord. Det är inte hedervärt att mörda någon annan och abort på grund av kön eller abort på grund av ekonomiska förhållanden – vad spelar det för roll?Egentligen?”För min del är det en enorm skillnad.Abort är inte mord.Att inte vilja föda en flicka bara för att det är just en flicka och trots att man har alla möjligheter att ta hand om det, tycker inte jag är ok.Om alla flickor aborteras, vad tror du då händer med samhället?

    • Michis skriver:

      Nej, abort är inte mord och om någon inte vill föda en flicka, eller en pojke och därför vill göra abort så mördar de ju inte den flickan eller pojken som inte blev.Ifall vi skulle uttryckligen förbjuda könsaborter, det vill säga abort på grund av att man till exempel redan har tre pojkar och inte vill ha en fjärde eller tvärtom, så skulle det ju vara omöjligt att avgöra huruvida någon då gör en abort på grund av det skälet om de uppger ett annat skäl till sin abort.Du kan redan idag köpa hemtester från USA där det redan i vecka 10 av graviditeten går att avgöra könet. Om det då visar sig att du har det oönskade könet i magen så går du ju helt enkelt till kliniken och säger att du vill göra en abort på grund av att du inte har möjlighet att ta hand om barnet. Så länge vi som samhälle inte gör grundliga utredningar av varje abort så kan vi ju inte förbjuda aborter på grundval av vissa kriterier helt enkelt. Och din fråga är helt hypotetisk, alla flickfoster kommer inte att aborteras, det torde vara en försvinnande liten del av befolkningen som utnyttjar möjligheten att abortera foster av en speciell sort och det får nog sägas vara upp till dem att vara helt bänga i huvudet helt enkelt.Bara för att jag inte håller med dem om att den ena sortens människa är bättre än den andra sorten så betyder det inte att min uppfattning är rätt för deras del.

  9. INsmorsa skriver:

    parkeringsförbud kan jag förstå och se värdet med..men denna hetsjakt på oss rökare den driver mig till vansinne….självklart tänder jag inte en cigarett om jag tror att jag skall störa någon med den,jag dör inte av att stiga upp och flytta på mig och ciggen. men just detta förbudande kan ibland få mig att vilja röka även dör jag inte får *S* trotsålder vet du…*S’

  10. Bengt skriver:

    @INsmorsa: du är ett föredöme bland rökare 😉 Tyvärr så är det många av dina lastfränder som rökt ut allt sunt förnuft och normalt beteende ur skallen för länge sedan 😦 Eller så är de helt enkelt trotsigt obstinata hela högen 🙂 Men det vore ju synnerligen kontraproduktivt för deras syfte men men… @Michis: Jag vill invända något mot uteserveringsargumentet. Trafiken finns ju överallt, den allmänna luftföroreningen och den är inte isolerad till bara serveringen. Den ligger dels utanför serveringens kontroll och dels så ligger det utanför en enskild persons möjlighet att påverka. Att sätta sig och blossa bland folk som äter på en uteservering är ett aktivt medvetet val som utsätter de som är närmast dig för både obehag och passiv fara. Ingen skulle väl lämna en bil på tomgång bredvid en uteservering utan att folk blev vansinniga men att röka, det ska man kunna göra….?

    • Michis skriver:

      Nä, det är ju det jag säger – jag tycker fler ställen som har uteservering borde våga ta ett aktivt val utan lagstadgat tvång att faktiskt marknadsföra sig som rökfritt alternativ. Kom igen nu, jag har ju precis börjat tro på att människor kan ta egna beslut utan att vara statsstyrda, rasera inte det! 😉

  11. Åsa skriver:

    Antingen har vi fri abort vilket innebär att vi får göra abort oavsett skälen till det eller så har vi inte fri abort.Det går inte att ställa krav på när man får göra abort för då är inte den rätten fri längre.Personligen tycker jag att det är hemskt att man inte vill föda en ficka och hellre gör abort men vill man inte ha en flicka så vill man inte, och hennes rätt till abort är lika stor som min rätt att göra abort för att jag hellre gör karriär än föder barn, eller att jag hellre lägger pengar på mig än på ett barn och därför gör abort.Varför jag gör abort har faktiskt ingen med att göra, oavsett hur moraliskt förkastligt mitt skäl än må vara…Sen har det gått troll i förbudsandan i detta land, så fort något sker som vi själva inte gillar så ska det förbjudas.Men värt att komma ihåg är att förbuden bara ska vara för sånt vi själva inte använder eller gör.Icke-rökarna vill ha förbud mot rökning för de själva inte röker, men de skriker sig hesa om det börjar diskuteras förbud mot alkohol, för de dricker ju själva alkohol och det är förjävligt med förbud.De som inte har barn vill ha förbud mot skrikiga barn, men förbjuda bilar på vissa platser är ju hemskt, de kör ju själva bil och kan inte klara sig utan den.Egoism och hyckleri är de egenskaper som visar sig mest bland de som skriker sig hesa om diverse förbud…

  12. Törnråza skriver:

    Michis 15 juli 2009, kl 12:43Det handlar ju inte om att ena sortens människor är bättre än den andra.Jag vet inte med hundra procents säkerhet hur man resonerade när man beslutade tillåta abort fast jag är ändå säker på att man inte kunde föreställa sig att vissa skulle abortera enbart för vad fostret har för kön.Och du är nog ganska naiv när du menar att alla flickor inte kommer aborteras.I Kina där man bara får lov ha ett barn aborteras flickor eller glöms bort….Och då föds det ändå flickor men de har redan problem med balansen.Det handlar inte bara om ”deras del” eftersom vi alla är del av ett större sammanhang.Jag kan aldrig acceptera att man tar abort enbart på grund av könet.Att försöka styra naturen på detta sätt utan att veta vad det kan få för konsekvenser kommer drabba mänskligheten som sådan och inte bara de som gör abort av den anledningen.Vi ska nog vara lite försiktiga och ömjuka med hur vi vill manipulera med moder Natur.Det är så jag ser på saken.

    • Michis skriver:

      Se Åsas kommentar ovan, hon sammanfattar det alldeles ypperligt.I övrigt tycker du och jag olika tydligen, jag ger blanka fanken i ifall nån här i Sverige vill abortera sitt foster på grund av könstillhörighet, det är deras val att leva med.Angående att du tycker att jag är naiv som inte tror att alla flickfoster i Sverige kommer att aborteras bort så kan jag meddela att det som sagt är otroligt sällsynt att vi informeras om orsakerna till varför folk gör aborter idag, de könsaborter som nu finns bland de tusentals aborter som görs varje år torde utgöras av promillehalter och än så länge föds det ändå ungefär lika många flickor som pojkar i Sverige, fast vi haft fri abort i många år.Naiv, jag? Kanske. Men jag är inte helt blind. 😉

  13. Kenz skriver:

    Detta är ett av dina bättre om det går att säga så, du är alltid bra. TA ÅT DEJ!

    • Michis skriver:

      Jamen vafasen… Är man på fullaste allvar så dum så man tror att det skulle gå att förbjuda enbart könsaborter så förtjänar man ju att få höra att man är lite dum med. ;)Jag menar, kalla mig gärna naiv, men jag tror ju i mitt stilla sinne att om vi nu har ett förbud mot enbart könsaborter så säger de som vill abortera foster av ett visst kön inte att det är just därför de vill göra aborten, utan de ”kommer på att vi inte har råd med ett barn till” eller nåt liknande… Cheezus Crispies… ;)Och jo, jag tar åt mig. Tack!

  14. Lisa Soulagera skriver:

    Ja, vad ska man säga… Stor Tumme bara! 🙂

  15. honest skriver:

    Tycker det är lite löjligt att jämföra sverige med kina angående könsaborter. Jag menar i sverige så får du ha hur många barn du vill (i kina får man faktiskt dock ha mer än ett barn bara att man inte får bidrag för mer än ett) så därför så är det ju rätt ologiskt att vi skulle få samma problem med könsaborter eftersom vi inte har något behov av att föda en enda stark pojke som ska försörja familjen.Sen fattar jag inte det här med att folk går och gör abort för de är ”för unga” eller har ”för lite” pengar, eller inte är klara med karriären och sen när någon gör abort pga kön DÅ är det plötsligt en katastrof. Jag har inget emot folk som gör abort, men alla de här anledningarna är ju oftast ”själviska anledningar” (många citationstecken idag). För i sverige har vi såpass bra välfärdssystem att de flesta faktiskt har råd att skaffa barn, bara kanske inte med den standard de vill. Och karriär är något man kan göra efter att man fått barn, bara att det är lite svårare. Sen kan man vara för ung, men man är inte för ung egentligen när man är tex 20 år. Varför ska folk bry sig alls om varför andra gör abort egentligen? Visst alla barn ska vara lika värda, oavsett kön, men om man tror att barnet kommer behandlas som om det är av lika värde när det blivit påtvingat för mamman inte fått göra abort, då är man bara naiv. Det hade varit helt underbart om alla barn automatiskt blev jätteälskade så fort de föddes, oavsett vad, men så fungerar inte verkligheten. Barn som föds bara för att mamman inte fått göra abort blir inte automatiskt supervälkomnade bara för att mamman utvecklat helt galna moderskänslor under graviditeten trots att hon inte ville ha barnet, tyvärr.

    • Michis skriver:

      Ja, visst är det det. Dessutom har vi inte den kulutren i Sverige över huvud taget, som du säger. Om jag fick gissa skulle jag tro att folk snarare vill ta bort pojkfoster här i Sverige. Det finns de som är helt besatta av att få en liten flicka, åtminstone vad jag har märkt, men det är ju absolut inte en sanning, bara mina erfarenheter.

  16. portolanseglaren skriver:

    -Men om någon bar på tvillingar och de var av olika kön, skulle det då vara OK att ta bort det ena?

    • Michis skriver:

      Du, är de så desperata så de vill riskera även det önskade könet för att få bort det oönskade så får de väl göra det.Som sagt – aborträtten har vi kämpat för i många år, börjar vi göra inskränkningar så kommer den snart bli kringskuren för det finns så många situationer där folk tycker att man får ”skylla sig själv” som blivit gravid…

  17. Törnråza skriver:

    ”Än så länge”….Men man måste ju vara ute i god tid, att ingripa när det blir försent….Och du är inte naiv?Är det tillåtet ta bort flickor i Sverige så kommer det ju självklart att öka.Jag ger inte blanka fan i det för att jag kan förutse konsekvenserna, alla kan inte det eller vill inte för att det känns mest bekvämt så, att enbart tänka på sig själv och skita i andra.Har jag nämnt allaflickfoster?Se vad jag skrev om Kina.Och var snäll svara på VARFÖR du blir störd av att man skulle förbjuda könsaborter?Hedersmord kanske för dig är ett konstigt ord, fast inte alls för mig.Man får helt enkelt sätta sig in i ämnet.Kan man ändå inte förstå vad saken handlar om, så är det ärligare säga det än att tycka att ordet är konstigt.Hur fattigdom påverkar föräldrar och barn det tänker jag inte lägga energi på att försöka få dig att förstå, eftersom du saknar den kapaciteten att förstå det i varje fall..Och hur man kan skämta bort könsaborter på det sätt som du gör när du nämner det i samband med, ” fula människor på stranden” och diverse, visar att du inte bara är naiv utan också mycket cynisk.Men det är ju tillåtet vara.

    • Michis skriver:

      Nej, det kommer inte självklart att öka för det är redan tillåtet i Sverige, men folk säger inte att det är därför.Jag är inte särskilt naiv, men däremot ganska cynisk, som du påpekar.Rent cyniskt så går det inte att förbjuda könsaborter såvida vi inte helt ska förbjuda aborter helt enkelt, vilket inte jag tycker är önskvärt.

  18. Törnråza skriver:

    honest Bloggar 18 juli 2009, kl 00:52″Tycker det är lite löjligt att jämföra sverige med kina angående könsaborter. Jag menar i sverige så får du ha hur många barn du vill (i kina får man faktiskt dock ha mer än ett barn bara att man inte får bidrag för mer än ett) så därför så är det ju rätt ologiskt att vi skulle få samma problem med könsaborter eftersom vi inte har något behov av att föda en enda stark pojke som ska försörja familjen.”Och jag tycker det är ignorant av dig att tycka att i Sverige FÅR vi skaffa hur många barn vi vill istället för att VETA hur många barn som FAKTISKT föds!Vad sjutton hjälper det om vi får skaffa barn om inga föds?!”I Sverige har vi såpass bra välfärdssystem”….Men människa, helt missat Fattigbloggen?!”Varför ska folk bry sig alls”….Jadu, den inställningen har ni unga om det mesta idag, tyvärr.Vet i sjutton vad ni fått för fostran, antagligen har ni själva haft det alldeles för bra och bara behövt tänka på er själva och aldrig behövt reflektera över SAMMANHANG.TRAGISKT för vårat samhälle om alla som ska ta över en gång funkar som er.Man behöver inte vara någon Einstein för att fatta att när samhället oroar sig över könsaborter så är det inget som är ogrundat!

  19. Törnråza skriver:

    Att inneha något så värdefullt som frihet innebär också att man förvaltar det och inte tar det för givet.När människan inte förstår detta utan missbrukar friheten, då måste man sätta stopp för det.Med friheter följer skyldigheter, vilket för mig är en självklarhet.

    • Michis skriver:

      Precis – det är just därför vi inte ska inskränka friheten för att folk som inte förstår att om man förbjuder en orsak till abort så kommer folk att uppge en annan orsak till aborten ska kunna komma med stora moralflaggan och vifta med den i de fall just DE ömmar för.Hur som helst – berätta gärna för mig hur du skulle kunna förhindra att folk gör abort på grund av könet med tanke på att de istället skulle uppge ekonomiska skäl eller personliga skäl som anledning till sin abort, ska bli intressant att höra hur du löser det. 😉

  20. honest skriver:

    A-B Karlsson :”Och jag tycker det är ignorant av dig att tycka att i Sverige FÅR vi skaffa hur många barn vi vill istället för att VETA hur många barn som FAKTISKT föds!Vad sjutton hjälper det om vi får skaffa barn om inga föds?!”Jag vet ju dock hur många barn som föds i sverige per person, men som sagt så har vi ändå inte ett samhälle som fungerar så att man måste ha söner som kan jobba och försörja en. Och eftersom svenska kvinnor föder nästan två barn per kvinna (notera då att det är genomsnitt så de som föder barn föder ju lite mer eftersom även de utan barn räknas in i såna här beräkningar) så är det ju inte så att så många tänker att eftersom de bara får ha ett barn så måste det vara en pojke.”Men människa, helt missat Fattigbloggen?!”Jag följde fattigbloggen och förundrades över hur mycket pengar hon fick och över hur bortskämda folk är som tror att man svälter om man har 90 kronor om dagen till mat när man är ensamstående.Det sista tänker jag inte ens uttala mig om eftersom det bara är baserat på dina egna antaganden

  21. Lennart skriver:

    *harkel*;-)

    • Michis skriver:

      Jao. Jag vet. Jag har skärpt till mig och insett att vissa kan inte, andra vill inte och så är det bara.

  22. Irriterad skriver:

    Herregud. Tror du verkligen att det går till så när man ringer till KK? Som om de skulle säga att det är okej att göra en abort för att du är för ung, gammal eller har dålig ekonomi. Det fungerar inte så i Sverige att man kan säga en ursäkt och så får man göra abort. Man blir utredd först och det är samtal hit och dit. Man kan inte bara knulla runt och sen ringa och säga en dålig förklaring så får du göra abort. Du är så sjukt galet naiv. Det gör mig rädd att du tror att det fungerar så där i Sverige. Sluta med dina idiotiska inlägg om saker du inte vet NÅGONTING om, det får dig bara att verka ännu mer naiv. Skaffa dig en ordentlig utbildning och läs tidningarna (då menar jag ju självklart inte aftonbladet och expressen- som jag antar att du läser och tror på allting som står där i) och se lite riktiga nyheter så kanske du kan öppna dina ögon lite mer.

    • Michis skriver:

      Jag har inte gjort någon abort själv men jag har följt med väninnor som gjort abort och jag vet att du inte behöver någon ursäkt för att göra abort, utredd blir du inte heller och inte behöver du gå på några samtal om du inte vill det.Så var irriterad du, men du verkar inte vidare upplyst.

  23. Åsa skriver:

    Irriterad : Jag ringde och fick en läkartid där det konstaterades att jag var gravid, jag sa att jag ville göra abort, fick en ny läkartid och gjorde aborten.Jag pratade inte ens med en kurator, så det är snarare du som får ta reda på hur det fungerar i Sverige.För det finns inte någon jag känner som har behövt ringa samtal hit och dit för att få genomföra en abort.Ett av skälen är att det oftast är ganska bråttom att genomföra en abort, för som du säkert vet får det inte gå hur många veckor som helst….Så gå till närmaste bibliotek och låna en bok, läs på och återkom…eller inte…Och jag undrar också hur ett förbud mot könsaborter skall gå till i praktiken, det får någon gärna förklara…Hur ska man genomföra förbudet ?

  24. Åsa skriver:

    Sen undrar jag på vilket sätt det är att missbruka abort-friheten genom att göra en abort ?Själva friheten gällande abort handlar om att få göra…just det abort.Friheten att få göra abort OAVSETT varför, det är därför inte missbruk om man gör en abort för att man inte har lust med barn, för att man inte har råd, risk för sjukdomar eller för att man vill ha en pojke…Då kan man lika gärna säga att man missbrukar friheten att få göra abort så fort man gör en abort för att man helt enkelt inte har lust med barn trots att man har både ekonomin och stabilitet i livet för övrigt…

    • Michis skriver:

      Kan man tumma en kommentar? I så fall vill jag tumma den här! ;)Som du säger – hur kan man missbruka en fri aborträtt för att man vill göra aborter, av vilken orsak det nu vara månde.Jag uppskattar storligen vår fria aborträtt även om jag aldrig utnyttjat den själv.Är inte förvånad över att KD stöder planerna på ett abortregister, men jag är glad över att det inte kommer att bli någon majoritet som tycker att ett sådant ska införas.Och jag undrar fortfarande hur man hade tänkt genomföra ett könsabortsförbud, jag är ju lite naiv jag, samtidigt som jag är cynisk, men jag vet inte det där löjligt enkla sättet som de på KK tar reda på orsaken till aborten genom, för jag läser ju bara aftonbladet och expressen – det är ju tydligen allmänkunskap för alla andra… och inte finns här någon som vill upplysa mig. 😉

  25. Åsa skriver:

    Det är väl snarare de som tror att man kan införa könsaborts-förbud som är en smula naiva ?För de verkar tro att man är ärlig om orsaken till varför man gör en abort.När jag gjorde abort sa jag inte varför jag ville göra den, för ingen hade med det att göra.Och sen ser jag inga fördelar med förbud, för de som inte vill ha en dotter kommer1 – Ljuga om sina skäl2 – Göra en olaglig abortVåra åsikter förändras inte för att vi genomför förbud, de som inte vill ha döttrar kommer fortsätta att inte vilja ha döttrar oavsett hur många förbud vi inför.Varför inte istället satsa på att utbilda och lära människor om allas lika värde, oavsett kön.Och sen får man acceptera att olika människor har olika åsikter, oavsett hur vidriga de än må vara i våra ögon.Men att inskränka kvinnors rättighet för att värna om kvinnors lika värde känns inte så genomtänkt i mina öron…

    • Michis skriver:

      Nej, det är ju inte speciellt genomtänkt. Men som sagt, jag är ju sån att jag är rätt säker på att om vi försöker göra inskränkningar i aborträtten så som vi har den så går vi bara några steg tillbaka till tiden då folk bände isär galgar och körde upp dem i underlivet när de inte fick göra abort på ett tryggt sätt…

  26. Åsa skriver:

    Nu funderar jag på några saker till.Vi har förbud att genomföra abort pga att det är en flicka.Men om det är en flicka som t.ex har förhöjd risk att få någon sjukdom, får jag då genomföra aborten trots att det är en flicka jag bär ?Om jag bär en pojke men hellre vill ha en flicka, får jag då genomföra aborten ?Om jag inte vet vilket kön det är och vill göra en abort och det då upptäcks att det är en flicka, får jag göra abort då ?Ultraljudet visar att det är en pojke och jag gör en abort, men det då visar sig vara en flicka, har jag då brutit mot lagen ?

    • Michis skriver:

      Men nu är du ju bara logisk. Sluta genast upp med det! ;)Jag har inte svar på såna där logiska funderingar, jag har ju inte ens svaret på hur man ska hindra kvinnor från att uppge andra skäl till sin abort än det skäl det verkligen beror på!

  27. Mumlans Ränder skriver:

    Abort ska förbli fri, så klart, och vad är det för trams om att vi plötsligt skulle ha överskott på det ena eller andra könet. *suck*Vi är inte överbefolkade och beroende av att våra barn försörjer oss när vi blir gamla, så jämförelsen med Kina är ju bara pinsam.Jag ska få göra abort om jag anser att könet är fel, att gräset är för grönt, att jag hade ont i lilltån den dan, om jag hellre vill supa och röka etc etc etc.Fri abort means no questions asked.

    • Michis skriver:

      Hördu, läser du också bara Aftonbladet och Expressen?Jag menar, eftersom vi tycks vara flera som missat att det är djuputfrågningar inför varje abort som sker, samt långa samtal och diverse ingående undersökningar kring varför aborten ska genomföras?

  28. Mumlans Ränder skriver:

    Jag haar gjort två aborter med ca 20 års mellanrum. Man fick en tid, gick dit. Fick en tablett att ta fyra timmar innan tiden för aborten som skulle öppna upp så att aborten skulle utföras lättare.Det var liksom inte mer med det.När man vaknar upp får man göra sig en macka, byta blöja, och sedan cyklade jag hem.Dagen efter var man tillbaka på jobb..

    • Michis skriver:

      Jo, om det inte inträffar några komplikationer så är det ju så det funkar, såvida det inte är en sån där jobbig abort som genomförs väldigt sent i graviditeten på grund av att något är så fel hos fostret att det inte kan överleva utanför livmodern. Så där som Isobel Hadley-Kampz (reservation för felstavning) gjorde, flickan hon bar på hade inte utvecklat några lungor, så hon gjorde ju en abort i vecka 22 eller något sådant. Då är det ju en annan femma, men annars är det ju tämligen enkelt.

  29. Mumlans Ränder skriver:

    PS: Andra gången jag vaknade upp där hade jag kissat i sängen. Det var nog det som var mest obehagligt med hela incidenten faktiskt..

    • Michis skriver:

      Det förstår jag. En väninna till mig fick tyvärr flera komplikationer och höll på att förblöda, trots att hon gjorde en ”enkel” medicinsk abort och var inlagd på KK under tiden den skedde. Det är när man har varit med och sett något sådant som man förstår att det inte alltid är så jäkla enkelt som folk vill få det till. Dessutom har jag bestämt mig för att om jag måste genomföra en abort någon gång så får de skrapa mig när jag är nedsövd. Punkt. Vill inte att det ska behöva bli som det blev för henne, att det blev rester kvar i livmodern och att hon till slut blev tvungen att åka in och skrapas dessutom – efter att ha haft skitont i ett par dygn, blivit utskriven och som sagt nästan förblött hemma… Ibland vill man bara slå på den vårdpersonal som sa: ”Äsch, ryck upp dig, det här är inte så farligt, du kan åka hem!”Fy fanken.Nåja, jag är glad att det gick enklare för dig!

Kommentera

