Seriöst nu, könsabortsförbudsivrare… /Michis

Vi leker med tanken.
Sverige har genomfört ett förbud mot könsaborter. Abort på grund av kön är inte tillåtet.

En kvinna någonstans i Sverige gör ett könstest hemma i vecka tio i sin graviditet med ett test från den här sidan.
Det blir blått.
”Fan!” tänker hon. ”Vi har ju redan målat barnrummet rosa! Nä, det här går ju inte, jag ringer och bokar aborttid på en gång!”

Kvinnokliniken svarar på hennes samtal och säger:
”Hej, du har kommit till kvinnokliniken, vad kan vi hjälpa dig med?”

”Hej, jo, det är så här att jag måste göra abort. Jag vet inte vem som är pappan och jag har inte den ekonomiska möjligheten att behålla barnet och…”

”Du, det är lugnt, du behöver inte säga varför du vill göra abort. Om du inte vill göra abort på grund av könet förstås, hahaha, men det var ju inte därför sa du, så det är lugnt. Då behöver du bara komma in här på kliniken så ska vi spänna fast dig i vår lilla lögndetektor och fråga dig ifall det är riktigt säkert att det inte beror på könet att du vill göra abort, sen är du good to go!”

….

Sannolikt scenario, inte sant?
Nä. Inte vidare sant.
Och det är därför ett eventuellt könsabortsförbud är komplett puckat – för ingen är väl på allvar så naiv att de tror att folk ärligt skulle uppge att det var därför de ville göra abort i händelse av att en så idiotisk lagstiftning skulle inträffa?

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Seriöst nu, könsabortsförbudsivrare… /Michis

  1. tengileye skriver:

    VA?Du menar att folk …Ljuger??Bara sådär?Chockerande

    • Michis skriver:

      Ja, kalla mig galen, men jag misstänker att folk inte talar sanning alltid… :/Vad är det för värld vi lever i, säg?

  2. tolulea skriver:

    Det är väl som när man söker jobb, man säger till arbetsgivaren vad denne vill höra. Så har jag lärt mig hur man talar en vit lögn…Dock har jag inte tillämpat den, för jag skulle inte kunna stå för en lögn!men sån är jag ; )See you…Patrik

    • Michis skriver:

      Jag är inget vidare bra på att ljuga heller faktiskt. Har svårt för det, så det är skitsvårt att överraska maken på födelsedagar och sånt här hemma, minsta smussel blir jobbigt.

  3. Lindalou skriver:

    Precis. Så där går det garanterat till redan idag och det är inget man kan göra åt den mer än hoppas att det svider lite i den som gör aborten pga kön. För det är sjukt , men inget man kan göra något åt…

    • Michis skriver:

      Nej, det är ju så. Samtidigt har jag svårt att förstå den moraliska upprördheten över att välja bort ett visst kön, samtidigt som det är okej att välja bort att ha ett barn för att man inte tycker att det passar in just nu i livet… Abort som abort liksom. Och jag tycker ju inte ens att abort är fel.

  4. Åsa skriver:

    Ett mer sannolikt scenario är detta-Hej jag skulle vilja göra en abort- jaha och varför då ?-Jo jag känner att ett barn inte passar in just nu och så…-Säg som det är, du vill inte ha ett flickebarn, ledsen men du får inte genomgå en abort..lycka till med din graviditet och din dotter….Helt ärligt, hur har folk tänkt att förbud mot könsaborter skulle se ut ?Och ska vi förbjuda könsaborter idag så kan vi lika gärna förbjuda aborter för fostret är i riskzonen för ett handikapp, vi kan även förbjuda aborter där barnet är fullkomligt friskt men mamman bara inte vill ha det…….Och hej och hå så har vi förflyttas oss tillbaks till en tid med stålgalgar och död igen…

    • Michis skriver:

      Jag vet. Jag vill inte ha några inskränkningar i aborträtten, men det är ju det som är den springande punkten, fast så långt vill ju inte folk tänka…

  5. Zmilla skriver:

    Jag skrev om det här för ett tag sedan. Jag förstår heller inte riktigt hur det ska tillämpas. Inte heller vad skillnaden är mellan att ta bort ett barn för att det har en ev. sjukdom eller att ta bort det för att det har oönskat kön. Rent moraliskt, då man ser till människovärdet är väl ett barn med handikapp lika mycket värd som ett helt friskt barn? Alltså är den aborten inte mer moralisk än att värdera fostret utifrån könet? Sen kan man väl känslomässigt personligen tycka att det är förfärligt att vi sållar så med liv samtidigt som jag förstår varför man väljer bort ett foster som har så mycket skador att de inte skulle få ett bra liv (vad det nu är?) Men att moralisera över andras val genommeningslösa lagar, det är galet.

    • Michis skriver:

      Nej, det är ju det. När man hör om det så blir man ju upprörd i första skedet och tycker att så kan man ju inte göra, men så får man ju ta och dämpa sig och tänka igenom konsekvenserna och då inser man ju att det inte funkar…

  6. Ister skriver:

    Jag tror inte att de idag har rätt att fråga ens varför, om man är före v 12.Sådeså.För övrigt håller jag med Zmilla – att moralisera över andras val genom meningslösa lagar, det är galet!

    • Michis skriver:

      Nä, varför skulle de fråga? De erbjuder ju en kontakt med kurator så att man får prata med någon om känslorna som kanske kommer om man nu vill prata med någon, men det är ju inte för att försöka förhindra aborten, det är ju för att hjälpa.

  7. Törnråza skriver:

    Förutsättningen med ditt scenario är att alla funkar som dig.Och det vet jag att inte alla gör.Är det bara detta som är ditt lilla bekymmer med könsaborter så går det nog lösa på lite smartare sätt.

    • Michis skriver:

      Det lilla bekymret att folk som vill göra abort på grund av kön inte skulle tala sanning om att det är därför?Berätta gärna HUR du skulle lösa det på ett smartare sätt, det vore roligt att få reda på.

  8. Peter skriver:

    Uppenbarligen finns det dom som tycker att det är befängt med könsaborter. Vissa tycker till och med att man ska förbjuda det och att problemet att damerna inte kommer att tala om sanningen går att hantera. (Ganska läskiga tankar kommer svävande om hur det skulle gå till…).Men om det nu inte är OK med könsaborter, vilka fler anledningar är inte OK och vilka anledningar borde vara tillåtna. Ganska intressanta frågor kan jag tycka, om man nu ska in och lagstifta här också.Michis, jag hoppas att det är OK OK att jag använder din blogg för att diskutera.

    • Michis skriver:

      Ja, men alltså, drar man en eller två naglar så talar de flesta sanning sen…Jag kan liksom köpa att man tycker att alla aborter är av ondo och ska förbjudas enligt påvekatolsk idé, för religiösa fanatiker finns det ju gott om och jag menar, är man så påverkad av religion så att man tror att man går guds ärenden när man hävdar att alla aborter är förbjudna av gud, då är man ju så långt bortom all logik så det går inte att nå fram.Men att själv sätta sig till doms och säga att könsaborter inte är okej, aborter på grund av fattigdom är okej, aborter på grund av att fostret har Downs syndrom är okej, aborter på grund av att fostret har genetiska anlag för svår astma är inte okej… och så vidare, det känns varken hackat eller malet. Det är inte någon svartvit fråga, men antingen har vi ett samhälle som tillåter aborter upp till en viss vecka, samt med tillstånd av socialstyrelse ytterligare ett par veckor, eller så får vi i förlängningen ett samhälle som helt enkelt inte tillåter aborter utan utredningar och synnerliga skäl.Jag lever hellre i samhället som vi har i dag, där man ringer och bokar tid för abort om det är så att man känner att det är det beslutet som är rätt.Att inte göra abort är rätt beslut om det är det man beslutar sig för, att göra abort är också det rätt beslut om det är det man beslutar sig för. Det är beslut som man lever med resten av livet, vad man än beslutar. Och diskutera på du. Min ståndpunkt i frågan är att det är bra som vi har det.

Kommentera

