Snäll P-vakt. /Michis

Blev tackad av en kvinna för lappen jag satte på hennes ruta tidigare under dagen. Helt utan sarkasmer alltså, hon tackade mig.

Att det på lappen stod: ”Hej! När jag gick förbi stod dörren på din passagerarsida öppen, jag stängde den, men kolla så ingen annan ”tittade in” i bilen och kolla så inget saknas. Mvh/ P-vakten” hjälpte nog till.

Dessutom så ringde jag till polisen och anmälde att det hade varit inbrott i en bil på långtidsparkeringen. Jag fick såna bra frågor av polisen jag pratade med.
”Hur vet du att det varit inbrott i bilen?”
– Hmmm, för att någon slagit sönder rutan på förarsidan och sedan rivit ut allt bakom ratten? Det är klart, det är ju bara ett indicium på bilinbrott, jag kan ju inte vara helt säker på att ägaren själv helt enkelt inte orkade använda nyckeln för att ta sig in i bilen och möblera om i den.
”Har du registreringsnumret på bilen?”
– Ja, som tur var så stal de åtminstone inte regskyltarna!

För övrigt vill jag säga att det är synd att man inte längre kan ta reda på ägare via sms-tjänst hos transportstyrelsen. Förstår att de behöver spara, men det var enklare förut, då hade jag kontaktat bilägaren direkt om de hade haft ett lite mer ovanligt namn istället för att ringa polisen i första hand.

Så var det med den här dagen.

Om Michaela Leo

Jag kan försöka vara trevligare om du kan försöka vara smartare. Deal?
Det här inlägget postades i Michaelas tankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Snäll P-vakt. /Michis

  1. BeBest skriver:

    Jag har kramat en p-vakt! Det var hon värd!:O)

    • Michis skriver:

      Klart hon var! ;)Det är som i alla yrken. De flesta av oss har valt ett serviceyrke för att vi faktiskt vill hjälpa till, men sen finns det de som får en makttripp av uniformen och böteslapparna…

  2. Haggann skriver:

    Ja, det är sååå dumt att man inte kan SMS:a längre, jag är ju så nyfiken, jag kollar alla bilar jag ser …. nästanNej men om det var nåt speciellt!

    • Michis skriver:

      Ja, ser man att en ruta är krossad så vill man ju gärna säga till ägaren så fort som möjligt.

  3. Bengt skriver:

    WTF?! Har de stängt den tjänsten?? Bad! Använde den för inte alls länge sen…

    • Michis skriver:

      Ja, jag har för mig det. Man kan fortfarande ringa till Transportstyrelsen om man vill fråga kring ett regnummer dock, men gratistjänsten med sms är borta.

  4. tolulea skriver:

    Åh fan, det som jag brukar göra ofta, det var illa. Tänk att de skall spara på allt!!! Ibland har polisen verkligen sjuka frågor…om de kunde ta en på allvar, så kunde allt gå snabbare!NattiskramPatrik

  5. Peter skriver:

    Poliser förstår inte sarkasmer… vilket förmodligen är tur för dom…:)

Kommentera

